Permalänk
Medlem

Asus 8800GTS 512 TOP och Zalman VF-1000?

Tja!

Jag har beställt ett Asus EN8800GTS 512 TOP (som aldrig verkar komma i lager grr) och har sneglat på Zalman's VF-1000 ett tag. Till G80-GTS behöver man en ZM-RHS88 för extra kylning av minneskretsar och stödchip men den passar ju inte till G92's referensdesign.

Vad jag undrar då är: Törs jag använda VF-1000 och de medföljande minneskylarna till mitt nya grafikkort, eller bör jag vänta med ny kylare (alternativt kolla på någon annan variant) tills dess att Zalman lanserar en G92-kompatibel ZM-RHS88? Asus har ju inte direkt sparat på krutet med klockningarna på detta kort så jag misstänker att det kan bli rätt varmt

Om jag inte bör använda VF-1000 med detta kort, vad finns det för alternativ som passar G92 och som samtidigt kyler effektivt och relativt tyst (jämfört med stockkylaren)?

// Marcus

Visa signatur

X79, baby

Permalänk
Medlem

Det är några här som kör med zalman vf-900, sök, läs och bilda en uppfattning.

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Medlem

Du kanske kan peka ut för mig var jag hittar den informationen? Jag hittar bara information om GT och inte GTS (om man inte räknar mer GTS G92 klockningstråden). Som bekant har GTS:en högre originalklockning och större antal streamprocessorer (och därmed antagligen också högre värme out of the box), och lägg sedan till skillnaden upp till TOP-varianten på det.

Men jag är inte feg. Jag beställer helt enkelt VF-1000 och några extra minneskylare för voltregulatorerna så får vi se vad som händer sen...

Visa signatur

X79, baby

Permalänk
Medlem

Jag anser orginal kylningen på GTS kortet räcker gott o väll, om man ska ha bättre kylning till kortet så anser jag man bör gå vatten eller väre för att få någon märkbar skillnad.

Har kört med 1.45v (load) i bench med mitt GTS kort med orginal kylaren och fläkten på max.

Lägg hällre pengar på något annat...sen tycker jag fläkten funkar väldigt eftersom man kan ställa in hastigheten med temp o så.

GTS kortet har bättre kylning än GT orginal.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Vill ju gärna ha det så relativt tyst som möjligt med förstås :). Rent historiskt har inte stockkylare varit speciellt snälla mot öronen i min erfarenhet så om jag kunde få hyfsade temperaturer och lite mindre öronplågeri mha. tex. en fanmate2 skulle det vara bra. Det är väl mest det jag är ute efter.

Det är möjligt att jag behåller stockkylaren på också om det är så att jag inte lider av ljudet som jag gjorde med mitt x1950xtx som lät som en turbin under last.

Visa signatur

X79, baby

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rewt
Vill ju gärna ha det så relativt tyst som möjligt med förstås :). Rent historiskt har inte stockkylare varit speciellt snälla mot öronen i min erfarenhet så om jag kunde få hyfsade temperaturer och lite mindre öronplågeri mha. tex. en fanmate2 skulle det vara bra. Det är väl mest det jag är ute efter.

Det är möjligt att jag behåller stockkylaren på också om det är så att jag inte lider av ljudet som jag gjorde med mitt x1950xtx som lät som en turbin under last.

Om du kör stockkylaren på 100% som jag gör så låter den som ett flygplan men det är en bra kylare. Jag ligger på 47 C i load och är OC 810/1000/2000. Jag kör med standard voltage dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zhatan
Om du kör stockkylaren på 100% som jag gör så låter den som ett flygplan men det är en bra kylare. Jag ligger på 47 C i load och är OC 810/1000/2000. Jag kör med standard voltage dock.

Men vaaaarför kör man med stockkylaren på 100%???

även om man har klockat så går det att ligga på 30-40% och den hörs ändå inte, och den brinner INTE upp som många här tror.

Varför?! Kortet kan ligga på en 50-60 grader idle, det är ingen fara, det är på load man vill veta, och då kan man sättta flkten på 100% om man ska spela.

Det är så jag gör iaf, men tur att alla inte är lika, (eller i detta falletär det synd)

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pajsarn
Men vaaaarför kör man med stockkylaren på 100%???

även om man har klockat så går det att ligga på 30-40% och den hörs ändå inte, och den brinner INTE upp som många här tror.

Varför?! Kortet kan ligga på en 50-60 grader idle, det är ingen fara, det är på load man vill veta, och då kan man sättta flkten på 100% om man ska spela.

Det är så jag gör iaf, men tur att alla inte är lika, (eller i detta falletär det synd)

Jag menar att jag kör med kylaren 100% bara när jag spelar alltså, jag har gjort en hotkey så att Riva Tuner klockar upp kortet och kör fan i 100% och när jag spelat klart så har jag en hotkey för att klocka ner och sätta fläkten tillbaka till standard.

Visserligen låter det då mycket när jag spelar men det stör mig inte då jag alltid använder hörlurar och ser då ingen anledning att inte köra i 100% så kortet är så väl kylt som möjligt när jag spelar.

Permalänk
Medlem

I normal användning, windows , spel m.m så kör jag min på <-54c = 45% fläkt , 54-58c = 65% fläkt, 58-63c = 85% fläkt , 63c-> = 100% fläkt. Man kan justera allt efter hur man tycker det låter själv och hur mycket extra volt man kör till kortet och hur varmt man tycker det blir, överclockat m.m

Jag tycker det funkar perfa.....inget hemst oljud alls fast jag har moderkortet med allt ligandes på skrivbordet bröve skärmen utan chasi.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zhatan
Jag menar att jag kör med kylaren 100% bara när jag spelar alltså, jag har gjort en hotkey så att Riva Tuner klockar upp kortet och kör fan i 100% och när jag spelat klart så har jag en hotkey för att klocka ner och sätta fläkten tillbaka till standard.

Visserligen låter det då mycket när jag spelar men det stör mig inte då jag alltid använder hörlurar och ser då ingen anledning att inte köra i 100% så kortet är så väl kylt som möjligt när jag spelar.

jaja men då hänger jag med,trodde du körde fläkten 100% alltid.

finns många som gör det som tror at det "brinner upp" annars :s
och köper nya kylare, dumt anser jag

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB