Behöver jag nya hårddiskar?

Permalänk
Medlem

Behöver jag nya hårddiskar?

Hej!

Jag har nyligen beställt en dator från komplett.se och valde då att inte ta med några hårddiskar i paketet eftersom jag har 2 över hemma. Vad jag grubblar över nu är. Kommer dessa diskar fungera bra eller kommer jag märka av att de är gamla? Jag har 2st Western Digital WD Caviar 160 GB (behöver inte mer utrymme då jag lagrar på en annan dator). Den ena disken är ca. 5 år gammal och den andra ca. 1 år (denna ingick i en OnOff-dator för 5000kr). Jag har läst om folk som gjort som jag och när de klockat färdigt sina datorer så märker de av sina (dåliga?) hårddiskar. Frågan blir isåfall. Är det värt att köpa en 10000rpm disk där jag har program + spel och sedan behåller mina diskar för övriga saker? Hur stor hårddisk skulle jag isåfall behöva med mitt Vista Home Premium 64x + ett antal spel för att det inte ska bli "trångt"? Räcker 74GB eller måste jag dra till med 150GB?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

150 för ett antal spel

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

ok, men tror du att diskarna kommer visa dålig prestanda då de är relativt gamla (iaf den ena)?Kan inte tänka mig att den ena disken är särskilt bra då den ingick i ett datorpaket från OnOff som gick för 5000kr. Men den är ju trots allt 7200rpm och 160gb.

Permalänk
Avstängd

Diskarnas utveckling har inte utvecklats nämnvärt rent prestandamässigt så det blir ingen större skillnad

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Diskarnas utveckling har inte utvecklats nämnvärt rent prestandamässigt så det blir ingen större skillnad

Visst har diskarna blivit snabbare över tid men inte med hästlängder, vore jag du skulle jag titta efter vilken disk som följde med den nyare datorn, och sedan, om den verkar vara bra, köra den som OS-disk

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag har en 74 GB raptor och älskar den, använder den som systemdisk. Självklart kommer du märka skillnad i prestanda på en ny och en 5 år gammal disk. Lagringstäteheten är mycket högre nu, 160 BG på en 5 åg gammal disk ligger säkert på ett antal plattor medan man med nuvarande teknik får plats med upp till 320 BG på en platta.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Körde disken i HDtune och fick resultatet 53MB i average transfer speed och en access time på 13.1ms. Den andra disken hade en average transfer speed på 24MB och en access time på 24ms. Är detta normala värden eller är det bara att skrota dem?

Permalänk
Hedersmedlem

Den första disken verkar vara helt ok, även om det finns snabbare exemplar idag, så den skulle jag kört på om du inte vill lägga pengar på en nyare

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, ungefär hur stor skillnad i transfer speed skulle det vara ifall jag köpte en ny disk? Pratar vi om 5MB/s eller 30-40MB? Jag vill ju inte få hem mina datordelar och sedan bli sinkad av mina diskar.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig dividera om att installera en fem år gammal disk i en ny dator.
Speciellt inte med tanke på att diskarna nästan är gratis jämfört med förr.

Testade Seagate (500GB) 7200.11 och den fick 82,9MB/sec average.
Jämfört med 53MB/sec är det 56% skillnad!

Gör ditt val.

Permalänk
Hedersmedlem

Var det den gamla hdd:n du hade snabbast resultat på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej, den nya var det som avr snabbast.