Permalänk

Vattenkylning????? 8600 GT

Tja....ganska ny här på SweCl....
eftersom alla här kan så mycke så vill ja fråga en sak.
Skall sätta in vattenkylning i datorn för att den gör mig galen hörs som in i....även med alla fläktar på minsta hastighet hörs det ändå....lite men det hörs, hur som helst...vattenkylning....
skall köpa allt separat inga kit.
pump på 1000l/h tryckhöjd 1,5 (eheim) borde väl räcka eller? annars så går ja till biltema och köper den pumpen för 80 kr..hehe....resten är bara detaljer...räcker man läser lite här ochh där om vad som är bäst.
Min riktiga fråga är var i helvete hittar jag block till en 8600 GT ????
Och en annan rolig fråga.....ni har väl alla sett den videon med dränkt dator i mineralolja?? (nej ja ska inte dränka den) kan man istället för destilerat vatten och allt annat blandning och grejer använda mineralolja genom pump och slang och allt???
Om det skulla funka med mineralolja vad skall man har för styrka på¨pumpen då?

------------------------------------------------
amd 6000+
8600 GT
gigabyte amd690
2 gig 6400
500gb wd

Visa signatur

CCNA/CCNP
Fractal Node 304, i5 3570K, 8Gb, 120Gb OCZ SSD + 3TB.

Permalänk
Medlem

Det har jag också funderat på men det verkar som om mineralolja är för trögt för att det ska fungera vettigt. 8600 kyler du troligen bäst passivt med en lämplig fläns, alltså ingen vattenkylning. Då återstår processorn. Köp tex det här http://www.petrastechshop.com/pecoba.html så är allt klart och fixat.

PS, det är rekommenderat att köpa från USA med tanken på vad dollarn kostar just nu ( 6,44 kronor) frakten borde gå på max 500 kronor sedan får du tänka +25% på hela kalaset pga svensk moms, fast det kanske du redan har koll på. ca 2500 kan du nog räkna med att det blir, går kanske att pressa ner det till runt 2000 kronor . Glöm allt vad Svens vattenkylning heter det finns det betydligt bättre lyftkylning.

Du blir dock inte av med alla fläktar för det men om du kör med förslagsvis http://www.petrastechshop.com/12yalod1cafa.html så kommer det knappast att låta mycket om din dator. Finns dock mycket bra luftkylning som är i stort sätt ljudlös om du inte är ute efter att klocka. Vattenkylning skaffar man först och främst som en kul grej, inte för att man behöver det.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

Ehhh Har du nån anning om varför de heter VATTENKYLNING?

Vad brukar olja i regel användas för? Mmmm tänk genom de och sen kanske du börjar haja vad man lär sig i skolan.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Något som jag har undrat över är:
Kan man inte fylla slangarna med grus och sedan sätta 10-12 deltafläktar
efter varann som blåser runt skiten på fullt ös?
Någon som har provat?

Eller ännu bättre, om man ska gå lite på trådskaparens linje:
Extra grova slangar som man kan fylla med någon göttluktande massageolja och lakritsbåtar, måste väl se snyggt ut eller?

Eller MAT!!, JAAA!! FISKPINNAR, FISKPINNAR MED MOS. Och till det, en kraftig köttkvarn istället för pump.

Kom gärna med flera coola förslag vad jag ska göra med mitt vattensystem. Är så trött på just vatten.

Undrar om modsen har fyllt kvoten för låsta trådar för denna månad?

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Något som jag har undrat över är:
Kan man inte fylla slangarna med grus och sedan sätta 10-12 deltafläktar
efter varann som blåser runt skiten på fullt ös?
Någon som har provat?

Eller ännu bättre, om man ska gå lite på trådskaparens linje:
Extra grova slangar som man kan fylla med någon göttluktande massageolja och lakritsbåtar, måste väl se snyggt ut eller?

Eller MAT!!, JAAA!! FISKPINNAR, FISKPINNAR MED MOS. Och till det, en kraftig köttkvarn istället för pump.

Kom gärna med flera coola förslag vad jag ska göra med mitt vattensystem. Är så trött på just vatten.

Undrar om modsen har fyllt kvoten för låsta trådar för denna månad?

Varför skulle dom låsa den? Det är ju bara du som spårar ur

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Ehhh Har du nån anning om varför de heter VATTENKYLNING?

Vad brukar olja i regel användas för? Mmmm tänk genom de och sen kanske du börjar haja vad man lär sig i skolan.

Nja.....De va ju därför ja undra...hallå??!!??
Var ju egentligen bara nyfiken på vad för block jag skall använda för min 8600 GT.....jag skall inte klocka eller nåt sånt, tydligen vill inte mobo göra de.
Hade jag haft C2D så hade jag köpt riktiga grejer men nu snackar jag bara hypotetiskt om man kan det....

Och för att citera matsnubben......DETTA ÄR BARA ETT EXPERIMENT!! du behöver inte ta det på så allvar ..:)

Visa signatur

CCNA/CCNP
Fractal Node 304, i5 3570K, 8Gb, 120Gb OCZ SSD + 3TB.

Permalänk
Medlem

Spill: Jag förstår inte varför du blev så förbannad över hans fråga? Tycker det var en fullt rimlig fråga.

Vatten har en värmeledningsförmåga på 0.6 och för mineralolja någonstans mellan 0.13-0.11, vilket innebär att vatten är 5 gånger bättre på att leda värme än olja, så det är nog ingen höjdaridé.
Däremot kanske det finns specialsyntetoljor som har en väldigt hög värmeledningsförmåga men då kostar dom nog därefter med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2takt
Vatten har en värmeledningsförmåga på 0.6 och för mineralolja någonstans mellan 0.13-0.11, vilket innebär att vatten är 5 gånger bättre på att leda värme än olja, så det är nog ingen höjdaridé.
Däremot kanske det finns specialsyntetoljor som har en väldigt hög värmeledningsförmåga men då kostar dom nog därefter med.

Tack

skall kolla runt lite å se om ja hittar nåt kul
har du nån aning vad jag skall använda för block till mitt grafikkort?

Visa signatur

CCNA/CCNP
Fractal Node 304, i5 3570K, 8Gb, 120Gb OCZ SSD + 3TB.

Permalänk
Medlem

Varför köpa vattenkylning till ett 8600gt? Klockning ger resultat i 3dmark, inte i spel(eller jo, 1-2 fps) och 8600gt klarar sig utmärkt passivt! ett block kostar lika mycket som själva grafikkortet!

Seriös tråd?

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Varför köpa vattenkylning till ett 8600gt? Klockning ger resultat i 3dmark, inte i spel(eller jo, 1-2 fps) och 8600gt klarar sig utmärkt passivt! ett block kostar lika mycket som själva grafikkortet!

Seriös tråd?

jo men tänkte bara att de skulle bli fint med alla komponenter skall ha vatten....och gillar inte att den ligger på 55 grader när ja ska spela eller göra nåt riktigt krävande....satte en fläkt på också som drar ner 5 grader men är ändå lite orolig om den skulle bli för varm.

Visa signatur

CCNA/CCNP
Fractal Node 304, i5 3570K, 8Gb, 120Gb OCZ SSD + 3TB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kuntakinte
jo men tänkte bara att de skulle bli fint med alla komponenter skall ha vatten....och gillar inte att den ligger på 55 grader när ja ska spela eller göra nåt riktigt krävande....satte en fläkt på också som drar ner 5 grader men är ändå lite orolig om den skulle bli för varm.

så länge det inte blir över 100 grader så klarar det sig utan förkortad livstid.

passivt luftkyld; helt tyst, mycket billigt och temperaturer den är byggd för.

vattenkylt; hörs(mycket eller lite beror på pump), MYCKET DYRT(dyrare än kortet) och det är inga fantasisiffror du får pga vatten :S

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
så länge det inte blir över 100 grader så klarar det sig utan förkortad livstid.

passivt luftkyld; helt tyst, mycket billigt och temperaturer den är byggd för.

vattenkylt; hörs(mycket eller lite beror på pump), MYCKET DYRT(dyrare än kortet) och det är inga fantasisiffror du får pga vatten :S

sant sant....undra bara om nån har en ide om vad för block som passar för allt jag har sett är mest för 7900 serien och nu de senaste för 8800 men inte nån 8600 direkt.

Visa signatur

CCNA/CCNP
Fractal Node 304, i5 3570K, 8Gb, 120Gb OCZ SSD + 3TB.

Permalänk
Medlem

Kan han få tag på ett "relativt" bra/billigt block så varför inte om han ändå tänker skaffa vattenkylning? En bonus med att även kyla ett 8600 kort med vatten är ju att mindre värme sprids från det som bidrar till en högre temperatur i systemet som i sin tur bidrar till varmare komponeneter överlag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2takt
Kan han få tag på ett "relativt" bra/billigt block så varför inte om han ändå tänker skaffa vattenkylning? En bonus med att även kyla ett 8600 kort med vatten är ju att mindre värme sprids från det som bidrar till en högre temperatur i systemet som i sin tur bidrar till varmare komponeneter överlag.

Vet inte så mycket om vattenkylning utom att det är riktigt dyrt och det är bra, men om det är värt priset kan jag sitta uppe om natten o tänka på

Sant att det höjer chassitemperaturen något, men klockar verkligen killen något märkvärdigt? Sen trodde jag att han skulle köpa ett helt nytt vattenset, inte bara block... Men varför ger han ut lika mycket pengar åt kylning som datorkompontenter? Det är rätt budget.. "AMD 6000+, 2GB 800mhz" etc...

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2takt
Kan han få tag på ett "relativt" bra/billigt block så varför inte om han ändå tänker skaffa vattenkylning? En bonus med att även kyla ett 8600 kort med vatten är ju att mindre värme sprids från det som bidrar till en högre temperatur i systemet som i sin tur bidrar till varmare komponeneter överlag.

Ja...de va just de ja tänkte.
NB bl.a är precis vid grafikkortet och den stora flänsen som sitter på grafikkortet skickar värme just till den och blir riktigt varmt så jag tänkte ta till vattenkylning för att inte ge värme till resten.
Men eftersom jag inte vet vilka som passar eller fungerar på 8600 så är det nog ganska kört på den fronten.

Och varför jag vill ge pengar på just vattenkylning istället för datorkomponenter är för att jag är uttråkad och vill hitta på roliga projekt >> som olja i systemet istället...skall prova det idag enbart med processorn...dessutom är de systemet som jag har helt ok med tanke på att jag spelar ibland och det enda jag gör är lite hemsidor och kollar på film.
Hade jag nu haft pengar dessutom till bra komponenter så hade jag köpt en bättre dator men eftersom alla delar som jag har till vattenkylningen var gratis och knappt använda så lutar jag åt de hållet istället för att installera min TH XP-120 kylare med en 120mm fläkt på...:)

HAAAAAAAAA......Pump - PH 70 1.70m, 1500L/h 395 Kr den blir fiiiiin......och helsyntetolja och om min dator funkar imorgon så får ni svar...hehe kanske till och med bilder...

men seriöst nu....ingen som vet vad som passar till mitt grafikkort???

Visa signatur

CCNA/CCNP
Fractal Node 304, i5 3570K, 8Gb, 120Gb OCZ SSD + 3TB.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2takt
Hittade ett:
http://ekwaterblocks.com/shop/product_info.php?cPath=21_31_42...

Shit va dyr den va.....men den va inte lätt å hitta va???

Tack ska du ha.....blir nog nästa löning då....tillsammans med nb-block...:)

Tack tack

Se där passar 7600 också....då kanske denna blir bra mä http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=97845298&itemName=Za...

Visa signatur

CCNA/CCNP
Fractal Node 304, i5 3570K, 8Gb, 120Gb OCZ SSD + 3TB.

Permalänk
Medlem

En googling....

Permalänk
Medlem

Olja används vad jag vet för att det inte förstör komponenterna, inte för att det leder värme bättre än vatten. Vatten är nog det bästa du kan ha i slangen. Det är flytande i rumstemperatur, kommer inte få temperaturer höga nog att förångas, och leder värme ganska bra.

Det enda alternativet som är bättre skulle vara kvicksilver, som leder värme betydligt mycket bättre än vatten. Dessvärre så är det också löjligt giftigt och kan reagera med andra ämnen, och blir därmed riktigt jävligt att hantera. Lär dessutom kräva en ganska bra pump för att få tillräckligt flöde. Ingenting att rekommendera för vanligt folk, med andra ord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas H
Olja används vad jag vet för att det inte förstör komponenterna, inte för att det leder värme bättre än vatten. Vatten är nog det bästa du kan ha i slangen. Det är flytande i rumstemperatur, kommer inte få temperaturer höga nog att förångas, och leder värme ganska bra.

Det enda alternativet som är bättre skulle vara kvicksilver, som leder värme betydligt mycket bättre än vatten. Dessvärre så är det också löjligt giftigt och kan reagera med andra ämnen, och blir därmed riktigt jävligt att hantera. Lär dessutom kräva en ganska bra pump för att få tillräckligt flöde. Ingenting att rekommendera för vanligt folk, med andra ord.

hahahhahahah.......googlade precis efter kvicksilver men som du sa inget för vanliga...:)
ja har haft de i huvet ett bra tag nu ca 2 år med att köra med olja och det finns bra oljor att köpa som leder bra och blir tunnare när det kyls ner.....tanken med olja var att ja skall inte behöva kolla varje månad om det bildade bakterier och såna saker plus att jag e så jäkla nyfiken på vad som händer och hur det blir....
som sagt skall iväg och köpa akvariepum strax och sen till å kolla efter vilka oljor som är bra och sedan köra

Visa signatur

CCNA/CCNP
Fractal Node 304, i5 3570K, 8Gb, 120Gb OCZ SSD + 3TB.

Permalänk
Medlem

Kör med destillerat vatten så ska det inte bli några avlagringar eller bakterier värt att nämna. Det finns förmodligen tillsatser du kan ha i vattnet för att se till att det inte uppstår inom den närmaste tiden i alla fall. Ett problem med olja är att det inte är lösligt i vatten, så om prestandan är lägre än vatten (vilket jag nästan kan garantera), så kan det bli riktigt svårt att få systemet rent igen så att det funkar bra med vatten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas H
Kör med destillerat vatten så ska det inte bli några avlagringar eller bakterier värt att nämna. Det finns förmodligen tillsatser du kan ha i vattnet för att se till att det inte uppstår inom den närmaste tiden i alla fall. Ett problem med olja är att det inte är lösligt i vatten, så om prestandan är lägre än vatten (vilket jag nästan kan garantera), så kan det bli riktigt svårt att få systemet rent igen så att det funkar bra med vatten.

Jo sant....om det inte går bra med olja så skall jag byta till vatten men eftersom jag är så nyfiken så måste jag bara prova.....
det kylvattnet som säljs på databutiker behöver man tillsätta nåt mer till de eller är det redan färdigblandat?

Visa signatur

CCNA/CCNP
Fractal Node 304, i5 3570K, 8Gb, 120Gb OCZ SSD + 3TB.

Permalänk
Medlem

Har ingen aning, jag använder inte vattenkylning. Har aldrig sett datorbutiker sälja vatten för datorkylning heller. Destillerat vatten kan du köpa på någon bensinstation och tillsatser av alla de slag finns nog på nätet någonstans.

Permalänk

Ok....ja men tack för alla svar och att ni varit så hjälpsamma....:)
meddelar hur det blir till slut...:)

Visa signatur

CCNA/CCNP
Fractal Node 304, i5 3570K, 8Gb, 120Gb OCZ SSD + 3TB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kuntakinte
Ja...de va just de ja tänkte.
NB bl.a är precis vid grafikkortet och den stora flänsen som sitter på grafikkortet skickar värme just till den och blir riktigt varmt så jag tänkte ta till vattenkylning för att inte ge värme till resten.
Men eftersom jag inte vet vilka som passar eller fungerar på 8600 så är det nog ganska kört på den fronten.

Och varför jag vill ge pengar på just vattenkylning istället för datorkomponenter är för att jag är uttråkad och vill hitta på roliga projekt >> som olja i systemet istället...skall prova det idag enbart med processorn...dessutom är de systemet som jag har helt ok med tanke på att jag spelar ibland och det enda jag gör är lite hemsidor och kollar på film.
Hade jag nu haft pengar dessutom till bra komponenter så hade jag köpt en bättre dator men eftersom alla delar som jag har till vattenkylningen var gratis och knappt använda så lutar jag åt de hållet istället för att installera min TH XP-120 kylare med en 120mm fläkt på...:)

HAAAAAAAAA......Pump - PH 70 1.70m, 1500L/h 395 Kr den blir fiiiiin......och helsyntetolja och om min dator funkar imorgon så får ni svar...hehe kanske till och med bilder...

men seriöst nu....ingen som vet vad som passar till mitt grafikkort???

va e det med dig och olja dyrare, dåligare och svårt att ta hand om xD Bara dissat tråden, sry

Uttråkad? Helsyntetisk olja är absolut inte billig, köp bättre komponter istället...

Kvicksilver är giftigt och vet inte om du ens kan köpa det utan tillstånd, men om du nu gör det, så "now we tauulkin'"

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
va e det med dig och olja dyrare, dåligare och svårt att ta hand om xD Bara dissat tråden, sry

Uttråkad? Helsyntetisk olja är absolut inte billig, köp bättre komponter istället...

Kvicksilver är giftigt och vet inte om du ens kan köpa det utan tillstånd, men om du nu gör det, så "now we tauulkin'"

hahahhaha......vi fåla se hur de blir till slut......som sagt skall prova ändå.....just for the hell of it...hahahahah

Visa signatur

CCNA/CCNP
Fractal Node 304, i5 3570K, 8Gb, 120Gb OCZ SSD + 3TB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Varför köpa vattenkylning till ett 8600gt? Klockning ger resultat i 3dmark, inte i spel(eller jo, 1-2 fps) och 8600gt klarar sig utmärkt passivt! ett block kostar lika mycket som själva grafikkortet!

Seriös tråd?

Stämmer inte, jag klockade mitt 8600gt 256mb måndags.ex så jag fick över 5fps bätre på HIGH i Crysis

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av albertalbertsson
Stämmer inte, jag klockade mitt 8600gt 256mb måndags.ex så jag fick över 5fps bätre på HIGH i Crysis

Jeeefflar

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Jeeefflar

Haha, men de ska nog gå att krama ur lite mer ur fanskapet, de ligger bara på 53 i load.
väntar på 9 serien

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.