EU hårdgranskar Intels affärsmetoder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeddyWong
Mer idioti får man leta efter.... "tittar på många kommentarer"

Givande inlägg, verkligen.

Men det är ju gött att de får skit för deras fulspel iaf.Dock har de nog tjänat mer än 10% av ett års inkomster. Om de inte menade för alla dessa år.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Har du öht läst artikeln? 2003 hallå?

Sen har AMD fortfarande vassaste chipsetet med inbyggd grafik. Vilket gör att du bara har det att välja på om du vill ha en snorbillig maskin med hygglig grafikprestanda.

2003...
MHz "myten"/racet höll fortfarande igång, AMDs varumärke var ännu mindre känt än idag
AMD levde med VIA och Sis-chipset på OEM-marknaden... ok, lite nF2 med IGP, men detta kostade en slant extra för tillverkarna (VIA har ju sin "hateclub" av en viss anledning, även om den under 2003-2004 inte längre var särskilt befogad..)
AMD hade också en viss produktionsbegränsning hängandes över sig i form av bara en fabrik vilket kan ha hållit OEM något tveksamma att binda upp sig av tankar om processbyten och liknande.
det är åtm inte självklart att det endast var Intels tilltag som skulle ha hållit tillbaka AMD

och alla dom som hävdar att Intel-motverkan skulle ha lett till att AMD inte hede råd med vidare utveckling av processorer kan ske borde tänka på att AMD själva inte skapat något arkitektur från grunden, de har flera gånger köpt upp halvfärdiga projekt som med kort varsel blivit deras nya serier, vill man vara lite elak kan man hävda att dom kanske inte har kompetensen att hålla jämna steg med stor-jäkeln.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

Om nu Intel fälls och ska böta 10% av deras årliga intäkter, ca 24 miljarder kronor, vem får dessa pengar? Försvinner de ner i ett svart hål i EUs plånbok som aldrig kommer upp igen, eller hamnar de hos AMD?

EU och svenska staten har för många svarta hål där pengar bara rinner ner och aldrig kommer upp igen...

Permalänk
Medlem

AMD är bara avundsjuka på Intel för dom säljer som aldrig förr och AMD sitter fortfarade och nöter ut sina Athlon64

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnakeDragon
Om nu Intel fälls och ska böta 10% av deras årliga intäkter, ca 24 miljarder kronor, vem får dessa pengar? Försvinner de ner i ett svart hål i EUs plånbok som aldrig kommer upp igen, eller hamnar de hos AMD?

EU och svenska staten har för många svarta hål där pengar bara rinner ner och aldrig kommer upp igen...

Slantarna hamnar garanterat inte hos AMD.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
och alla dom som hävdar att Intel-motverkan skulle ha lett till att AMD inte hede råd med vidare utveckling av processorer kan ske borde tänka på att AMD själva inte skapat något arkitektur från grunden, de har flera gånger köpt upp halvfärdiga projekt som med kort varsel blivit deras nya serier, vill man vara lite elak kan man hävda att dom kanske inte har kompetensen att hålla jämna steg med stor-jäkeln.

Källa? Dessutom vad spelar det för roll? Du har verkligen ingen aning om hur det funkar i industrin.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk

Eson
i386 - we know who made this...
i486 - optimerades av AMD till Am486 och klarade högre frekvenser än ursprungliga (vill jag minnas)
K5 - välgjort av AMD... blev visst inte överdrivet poppis trots att det var tekniskt bättre än P1
K6 - Nex Gen (Nx686), och eftersom AMD inte kunde vidareutveckla den till att slå P3 så kom...
K7 - skapat av Alpha-utvecklare (DEC)... även om detta inte är någon kopia/tidigare projekt så är det inte direkt "AMD-is-tha-one"-stämpel på det (jo, en hel del av det folket är säkert kvar på AMD nu också)

K8 och K10.. tja... K6-2 och K6-3 någon?

Vad spelar det för roll? hmmm...

Ok, det är hockey, du har förra decenniets ständiga mästare vs "resten" bestående av förförra säsongens bäst spelande lag
de regerande mästarna lyckades även då hålla kvar sig vid bucklan, trotts att målisen hade tagit semester i finalen... sen dess har dom inte stått still, med en ny taktik och konstant övertygande kross av motståndet fram tills nu...
Vilka vinner i år?

AMD har aldrig haft ekonomisk kapacitet att hålla jämna steg med Intel, inga 10% skulle kunna ändra på det, de har med K6 och K7 stort sett haft tur att kunna "billigt" och snabbt få näst intill färdiga konkurrenskraftiga processorarkitekturer, idag finns det inte kvar några liknande alternativ man kan ta över så vi får lungt skåda spektaklet med K7-III.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kiruna
AMD är bara avundsjuka på Intel för dom säljer som aldrig förr och AMD sitter fortfarade och nöter ut sina Athlon64

Som några sagt innan... 2003? Säger det dig något? Det är ett åratal, läs artikeln från början. Alltså det är inte samma år som 2008, verkar som många är "år-blinda", eller vad man ska kalla det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfrog
K8 och K10.. tja... K6-2 och K6-3 någon?

Få se nu, vilka köpte x86-64 tekniken av vilken?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Eson
i386 - we know who made this...
i486 - optimerades av AMD till Am486 och klarade högre frekvenser än ursprungliga (vill jag minnas)
K5 - välgjort av AMD... blev visst inte överdrivet poppis trots att det var tekniskt bättre än P1
K6 - Nex Gen (Nx686), och eftersom AMD inte kunde vidareutveckla den till att slå P3 så kom...
K7 - skapat av Alpha-utvecklare (DEC)... även om detta inte är någon kopia/tidigare projekt så är det inte direkt "AMD-is-tha-one"-stämpel på det (jo, en hel del av det folket är säkert kvar på AMD nu också)

K8 och K10.. tja... K6-2 och K6-3 någon?

Vad spelar det för roll? hmmm...

Ok, det är hockey, du har förra decenniets ständiga mästare vs "resten" bestående av förförra säsongens bäst spelande lag
de regerande mästarna lyckades även då hålla kvar sig vid bucklan, trotts att målisen hade tagit semester i finalen... sen dess har dom inte stått still, med en ny taktik och konstant övertygande kross av motståndet fram tills nu...
Vilka vinner i år?

AMD har aldrig haft ekonomisk kapacitet att hålla jämna steg med Intel, inga 10% skulle kunna ändra på det, de har med K6 och K7 stort sett haft tur att kunna "billigt" och snabbt få näst intill färdiga konkurrenskraftiga processorarkitekturer, idag finns det inte kvar några liknande alternativ man kan ta över så vi får lungt skåda spektaklet med K7-III.

Det skulle vara ren idioti av AMD om de skulle försöka 'härma' Intel och göra allt inhouse. Så med samma logik så har Nvidia inte släppt en egentillverkad grafikprocessor sedan uppköptet av 3Dfx? Det är inget speciellt med att egentillverkade produkter är på något sätt bättre än produkter som har lagts ut till andra tillverkare. På samma sätt så skulle Nvidia vara underlägsna ATI eftersom Nvidia inte har några egna fabriker.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Det skulle vara ren idioti av AMD om de skulle försöka 'härma' Intel och göra allt inhouse.

hur definierar du "processortillverkare"?

Citat:

Så med samma logik så har Nvidia inte släppt en egentillverkad grafikprocessor sedan uppköptet av 3Dfx? Det är inget speciellt med att egentillverkade produkter är på något sätt bättre än produkter som har lagts ut till andra tillverkare. På samma sätt så skulle Nvidia vara underlägsna ATI eftersom Nvidia inte har några egna fabriker.

"ATi" har inga "egna" fabriker i det avseendet att grafikkretsarna inte tillverkas i AMDs fabriker

Jag tycker inte parallellen till nVidia och 3Dfx är riktigt relevant, nVidia köpte inte upp 3Dfx med enda och direkt skäl att dom behövde en ny, nästan färdig arkitektur för att klara sig i konkurrensen när deras dåvarande nysläppta refresh inte levde upp till förhoppningarna, vilket var fallet med AMD.

decee - are you talking to me? then say so.

x86-64 som instrukionsset är ett stort *jäsp* i sammanhanget, ungefär som att faktumet att man kan tillverka en DX10-grafikkort inte betyder att det kommer prestera bättre än ett antikt TNT.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
och alla dom som hävdar att Intel-motverkan skulle ha lett till att AMD inte hede råd med vidare utveckling av processorer kan ske borde tänka på att AMD själva inte skapat något arkitektur från grunden, de har flera gånger köpt upp halvfärdiga projekt som med kort varsel blivit deras nya serier, vill man vara lite elak kan man hävda att dom kanske inte har kompetensen att hålla jämna steg med stor-jäkeln.

Jag tror att det hade varit mycket enklare för AMD och tillverka en helt egen processor med egen instruktionsuppsättning, problemet är att det krävs mjukvara för att sälja...

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrx
Du kanske ska tänka på att om nu intel kört detta ful spel så länge som det påstås så har AMD förlorat pengar sen 2003. Vilket betyder att de har haft en mindre budget att röra sig med och då är det i princip självklart att man producerar sämre saker om man inte kan erbjuda bättre löner etc etc. Tänk efter innan du skriver.

Precis vad jag tänkte skriva. Det är ju inte små summor dom kan ha blivit "lurade" på. Några miljarder är ju ändå slantar som hade kunnat gå till till processor och grafik utvecklingen och gjort stor skillnad (jo de är sant)

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
x86-64 som instrukionsset är ett stort *jäsp* i sammanhanget, ungefär som att faktumet att man kan tillverka en DX10-grafikkort inte betyder att det kommer prestera bättre än ett antikt TNT.

Du kan väl inte uppriktigt mena detta? Jag uppfattar då detta som trådens mest besynnerliga uppfattning. Om du inte ser några fördelar så har det nog med att du kör ett operativ system som inte är ett renodlat 64bit ifrån grunden, eller att du förbiser dess betydelse för databaser, digital video, stödet för i det närmaste obegränsat internminne, kluster förbättringarna osv.. I en sådan jämförelse är DX10 ett ynkligt obetydlig API av ringa betydelse. Naturligtvis presterar inte alla typer av program bättre i 64bit, inte idag i alla fall än om det kan komma att förändras i och med bättre mjukvarustöd, men att dessa i jämförelsen småsaker skulle göra det till en "jäspning" var väl ändå ta i så argumentationen spricker?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Du kan väl inte uppriktigt mena detta? Jag uppfattar då detta som trådens mest besynnerliga uppfattning. Om du inte ser några fördelar så har det nog med att du kör ett operativ system som inte är ett renodlat 64bit ifrån grunden, eller att du förbiser dess betydelse för databaser, digital video, stödet för i det närmaste obegränsat internminne, kluster förbättringarna osv.. I en sådan jämförelse är DX10 ett ynkligt obetydlig API av ringa betydelse. Naturligtvis presterar inte alla typer av program bättre i 64bit, inte idag i alla fall än om det kan komma att förändras i och med bättre mjukvarustöd, men att dessa i jämförelsen småsaker skulle göra det till en "jäspning" var väl ändå ta i så argumentationen spricker?

Håller med. x86-64 har ju påskyndat övergången till 64bit på konsument-sidan väldigt mycket. Även Microsoft insåg detta och sedan dess finns namnet "amd64" internt på 64bit-versionerna. Även kärnan har ju ovanstående benämning i namnet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

det va nå test för nå tag sen ndär dom kollade vilken prolle som var effektivast på 64 bitars kod, tror det va amd som var effektivare faktskt, mins dock inte vilka prollar som var med i testet.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Avstängd

En tråd som handlar om Intels tabbar som övergår till pajkastning på fanboys-vis? Ja, vi har sett det förr - åt båda hållen

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
En tråd som handlar om Intels tabbar som övergår till pajkastning på fanboys-vis? Ja, vi har sett det förr - åt båda hållen

Kan det göra annat?:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
tur ibland att det finns en liten överstat att ta hand om sånt här, enskilda länder i Europa hade varken orka, klarat eller brytt sig.

True.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Ja, AMD behöver ju all hjälp dom kan få nu, själv gillar jag AMD mer än Intel så jag har väl inget emot detta. Men man ska inte ANTA att det stämmer förrän det är bevisat, som att dömma en våldtäcktsanklagad innan han är dömd.

Men stämmer det så hoppas jag verkligen åker dit, både för att ge en rättvisare konkurens och för att det hjälper AMD.

En misstänkt våldtäktsman är alltid dömd även om han blir friad. Jag vet så du vet inte vad du pratar om där. Och sen för att kommentera nyheten så hoppas jag att Intel inte får böta.

Permalänk

KimTjik - att utöka/sätta en standard från 32bit till 64bit instruktioner på det viset som AMD (och därefter Intel) gjort är i sig en avsevärt enklare uppgift än att optimera/skapa/"bug-lösa" en så avancerad krets som processorerna är, det är den enda poäng jag ville få fram, det minsta man kan säga är att det ena inte alls kan överföras till färdighet i det andra.
Jag vill inte på något sätt hävda att 64bit-utvecklingen i sig är värdelös.

och jag försöker nog inte ens säga att Intel är nödvändigtvis bättre än AMD på att utveckla processorer, bara att AMD historiskt sett haft otur och behövt köpa sig "andra chanser" genom att ta över andras projekt... och det finns inte några tydliga sådana alternativ i dagsläget

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnus72
Visst är det lite för jäkligt, men jag bryr mig då inte. AMD behöver mer än att skylla på Intel att det går dåligt för dem, kanske ska börja med att släppa processorer och grafikkort som kan konkurrera först. Dom ligger efter i alla segment, speciellt notebook marknaden där de har tappat något så ofantligt och det är där det säljs otroligt mycket datorer med just de processorerna och grafikkorten.

Om man kollar till notebookmarknaden i sig så har inte ATI nu AMD/ATI legat på topp sen många år tillbaka, där finns det pengar att tjäna.

Nej AMD/ATI har väl just nu sämre förutsättningar, själv tycker jag ATI gjorde ett nedköp när dom slog sig ihop med AMD, de verkar mer strypt idag än förut men lik förbannat borde de kunna släppa ett riktigt grymt grafikkort som åtminstone hoppar Nvidia nuvarande high end kort. Nu har jag fått mitt sagt om det och hoppas innerligt på att börja använda AMD/ATI produkter igen. Men inte som det ser ut idag om det här nu hade någon revelans till nyheten överhuvudtaget

Du gör bort dig

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Du gör bort dig

+1

Folk som inte har mer vett i skallen än så ska nog hålla fingrarna borta från tangentbordet eller hålla sig till andra sajter såsom Lunastorm - där ingen förväntar sig inlägg som faktiskt har lite läsvärde.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Vad klokare vi blev av den konstruktiva kritik som framförs i de två ovanstående inlägg.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
KimTjik - att utöka/sätta en standard från 32bit till 64bit instruktioner på det viset som AMD (och därefter Intel) gjort är i sig en avsevärt enklare uppgift än att optimera/skapa/"bug-lösa" en så avancerad krets som processorerna är, det är den enda poäng jag ville få fram, det minsta man kan säga är att det ena inte alls kan överföras till färdighet i det andra.
Jag vill inte på något sätt hävda att 64bit-utvecklingen i sig är värdelös.

och jag försöker nog inte ens säga att Intel är nödvändigtvis bättre än AMD på att utveckla processorer, bara att AMD historiskt sett haft otur och behövt köpa sig "andra chanser" genom att ta över andras projekt... och det finns inte några tydliga sådana alternativ i dagsläget

Ja vilken tur för Intel att man köpte upp det där företaget i Israel som utvecklade Pentium M. Utan dem hade det inte blivit någon Core2 heller. Efterföljaren till Prescott var ju egentligen Tejas. Där kan man snacka om fiasko.

Under tiden Intel bara hade Prescott och utvecklade Core2 så kunde man köpa sig tid och en "andra chans" i kraft av sin storlek och starka finanser och mota Olle i grind med diverse tjyvknep som välle egentligen nyheten handlar om.