Nya monsterkort från ATI redan i juni

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t22t2
Jag fattar inte!
GeForce 8-serien är väll motsvarande Radeon 2000-serien
Då ligger ATI en generation före väll

GeForce 8 G1 & Radeon 2000-serien
GeForce 8 G2 & Radeon 3000-serien
GeForce 9 & Radeon 4000-serien

Förvirringen uppstod när Ati valde att byta namn på sina kretsar i generation 2 för att reparera en del av det dåliga rykte 2000-serien fick medans Nvidia valde att behålla de gammla namnen,det sätt du ser skillnad på Geforce 8 G1 & G2 är på minnismängden (G1 320/640mb medans G2 256/512)

*Ingen hänsyn tagen till Nvidias budget och mellansegmentsmodeller i Geforece 8 serien

Visa signatur

Ncase M1 V5, Intel Core i7-6800K, X99E-ITXac, Corsair 32GB DDR4 3200MHz, Evga GTX 1080 founders edition Hybrid Cooler, Samsung 970 PRO 1TB, Samsung 850 EVO 1TB, Samsung 860 QVO 1TB, Acer X34 + Oculus Rift S

Permalänk

Fan vad nice! Sommar som gäller då alltså!!! Dock blir det inte fler kärnor under samma kiselplatta men de tkan vi la överleva med?? Hade bara blivit effektivare och en mer komplex lösning och ha det så.

Hoppas AMD nu kommer med något riktigt imponerande så det sätter press på anabola Nvidia.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jajajaja, go ATI.. ge mig ge mig! Nu blev jag extra sugen. Hade ju tänkt att bejja nytt system inom2 månader men nu kanske man väntar lite extra. Eller slänger in ett lite sämre graffekort? Kul nyhet, hoppas det presterar fett med späck

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Lustig nyhet.
"Sist men inte minst" skriver de om den minsta. Då har man missat poängen med uttrycket.

Dessutom säger de om HD4870 att "kretsen" har en beräkningskapacitet på över 2 teraflops. Det är ju så att kretsen har en beräkningskapacitet på 1 Teraflop men att de finns två av den.

Förövrigt är TDPn marginellt högre än HD2900. Köper man enkelchipslösningen så har man en TDP på ca 125W. Relativt svalt med dagens mått.

EDIT

NaWi, ROPs kommer vara densamma, dock fördubblar man Texturenheterna vilket varit flaskhalsen, och man ska förbättra AA-prestandan.

Med andra ord, shaderenheternas prestanda kommer ju fördubblas ungefär, om man tar hänsyn till frekvens och antal. Men Texturprestandan som tidigare begränsat har nu nära nog tredubblats. Så det är faktiskt mycket möjligt att vi får se nära 3 gånger prestandan mot dagens kort i många fall. Kanske ännu mer i AA.

Jag har en dålig känsla av att om de bara ökat TMUs men behållt 16st ROPs så kommer de fortfarande flaska och inte kunna utnyttja alla Unified shaders. Jag tror ATi kommer faila igen, tyvärr. >_<

Permalänk
Hjälpsam

Det här trodde jag inte.
En sak borde vara ganska säker, nu vet dom vad som har bromsat deras tidigare kort, dom egentligen borde ha varit betydligt starkare när man ser på dess specifikationer.
Förhoppningsvis är "flaskhalsarna" borta nu, då kommer detta att bli riktiga monster inte bara på papperet utan i också verkligheten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
2 Teraflops är det teoretiska, dubbelt så snabbt som dagens. Men de har byggt bättre runt om med fler texturenheter och tagit bort flaskhalsar, så den praktiska siffran kommer med stor sannorlikhet vara mer än dubbelt så bra som dagens. Då den kommer ha lättare att lägga sig nära sina teoretiska siffror än dagens halvt strypta kort.

Med ATI's otur så kommer förutsättningarna (dvs. sätter spel är programmerade på) att ändras och någon enorm flaskhals uppstår igen

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linglof
lol, PCI-Express är nog här för att stanna ett tag till, tror det är det sista du behöver tänka på. Jag är mer bekymrad över att du jagar fps och vill lägga ut onödiga pengar när du redan sitter på ett bra kort. Gör något vettigt med pengarna, det är mitt råd

Pengar är inget beskymmer, säljer mitt (har alltid köpare) och köper kortet momsfritt så kanske lägger ut en tusing max.

Visa signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 4870 512 DDR 5 | 320gig HHD | 4 gig 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred

Permalänk
Medlem

knäckande

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Nu börjar utvecklingen gå undan. Rejält.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
Nu börjar utvecklingen gå undan. Rejält.

Kan bara hålla med, undrar om det något kommer något stopp

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Hoppas Ati (daamit) kommer på prestandatronen igen! Sommaren kanske det blir nytt graffe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Vad sysslar Ati med egentligen ? Siktar de in sig och köper aktier i elbranchen ? Dom kommer att gå i konkurs snart om de inte gör något åt elförbrukningen.

HAHAHHA!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Den nya toppmodellen heter Radeon HD 4870 X2 och består likt Radeon HD 3870 X2 av två stycken grafikprocessorer. Denna krets går under arbetsnamnet R770XT och har ett TDP-värde på hela 250 watt.

Är det en krets som innehåller 2 processorer , eller är det 2 kretsar med en processor var ?

Med 2 processorer är 250 watt kanske inte så mycket , men som jag kanske felaktigt läser det får jag det till 2x250 watt (och det är alldeles för mycket).

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem

Mumma med 4 kärnor om de skulle lyckas med det, närmare 500W då alltså
Jag skulle inte vilja höra den fläkten in action

Kanske den skulel komma endast som vattenkyld version. Eller så får de skicka med ett par snygga hörselskydd.
Watercooled Radeon HD 4870 X4 500W Edition någon?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

pttjaa det mesta är ju spekulationer, så bara hoppas det mesta stämmer och att sedan dem minskar ström konsumptionen på kortet. Skulle den käka mellan 200-250w så undvik den då, den är ju trots allt inriktat åt entusiaster som vill ha de bästa eller ?

Permalänk
Medlem

Oj, det kommer släppas nya grafikkort. Det hade jag aldrig anat att det skulle släppas en ny serie kort varje år (amazed). Jag tänker helt klart redan nu köpa kort XXXX* det kommer bli så jäääla coolt 1K fps i crysis ololol. Etc...

* Det kort som visar sig vara bäst NÄR SKITEN KOMMER UT OCH HAR BENCHMARKATS

Visa signatur

Det heter KOMPATIBEL. Jeez...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oRRen
Oj, det kommer släppas nya grafikkort. Det hade jag aldrig anat att det skulle släppas en ny serie kort varje år (amazed). Jag tänker helt klart redan nu köpa kort XXXX* det kommer bli så jäääla coolt 1K fps i crysis ololol. Etc...

* Det kort som visar sig vara bäst NÄR SKITEN KOMMER UT OCH HAR BENCHMARKATS

milda makter. på dålig humör ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chourou
milda makter. på dålig humör ?

AHAHAHHAHAAHAHAHH!!!
Den var bra

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Nice hoppas att detta blir succé för ATI och att de får upp självförtroendet igen, känns som att det är ju bara saftiga rekten men är helt dragen åt ett HD 4780 X2 fasktiskt :). Få väl spara då lite pap tills sommar :). Känns faktiskt skönt att byta tillbaka till ATI igen men här kommer frågorna:

1- Innehåller denna nya arkitektur ( R700 )seperat shader klock som Nvidia har på sina kort?

2- kan det påverka prestandan negetivt om ATI fortfarande kör med samma teknik som på R600 genarationen?

3- Kanske det som gör att HD 3870 X2 inte slår Ultrat från Nvidia så riktigt som alla hoppats på pga den sammanlänkande GPU-shader klocken.?

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

Och jag som nyligen stod i startgroparna för ett 3870X2. Dessa planer är krossade helt nu!

Hoppas ATI fortsätter med denna hastigheten.

Permalänk

ATi bör gå så långt ifrån R600 arkitekturen som möjligt. Det ända man läser är att "det är potential" "jag ser potential i X och Y", skit snack. R600 hade aldrig potential eftersom arkitekturen var konstruerat på ett "fel" sätt (gissningsvis till marknaden) från första början och alla på AMD visste om det. Problemet är att det kostar för mycket pengar att börja utveckla något nytt och dessutom tar det lång tid. Men folk är roliga och börjar med drivrutiner och dess snack.
Med andra ord inte tekniskt misslyckande (ATi har mycket kunnigt folk och de kan sin sak) utan gissningsvis. Nvidia och AMD gissar mycket om vad som kommer vara "inne" i spelvärlden och vad spelen vill äta från grafikkorten. Därefter sätter man sig ner med ett rit bord och börjar skissa.

R700 tror jag blir rusigt bra men 16 ROPs? Kom igen för katten!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Andra rykten som kom i samma veva som dessa som swec skriver om är att ett 4870-kort ska dra 10W idle...visst, det är rykten som allt annat gällande R700, men det vore onekligen grymt imponerande
Och alla som gnäller på ATI's X2-kort när 9800GX2 kommer dra mer...varför?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
ATi bör gå så långt ifrån R600 arkitekturen som möjligt. Det ända man läser är att "det är potential" "jag ser potential i X och Y", skit snack. R600 hade aldrig potential eftersom arkitekturen var konstruerat på ett "fel" sätt (gissningsvis till marknaden) från första början och alla på AMD visste om det. Problemet är att det kostar för mycket pengar att börja utveckla något nytt och dessutom tar det lång tid. Men folk är roliga och börjar med drivrutiner och dess snack.
Med andra ord inte tekniskt misslyckande (ATi har mycket kunnigt folk och de kan sin sak) utan gissningsvis. Nvidia och AMD gissar mycket om vad som kommer vara "inne" i spelvärlden och vad spelen vill äta från grafikkorten. Därefter sätter man sig ner med ett rit bord och börjar skissa.

R700 tror jag blir rusigt bra men 16 ROPs? Kom igen för katten!

R700 sägs ju vara en förbättrad R600 där buggar och flaskhalsar har lösts. Då R700 även har fler SP samt mycket högre frekvenser kan vi nog vänta oss en ganska markant skillnad från R600 i prestandaväg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
ATi bör gå så långt ifrån R600 arkitekturen som möjligt. Det ända man läser är att "det är potential" "jag ser potential i X och Y", skit snack. R600 hade aldrig potential eftersom arkitekturen var konstruerat på ett "fel" sätt (gissningsvis till marknaden) från första början och alla på AMD visste om det. Problemet är att det kostar för mycket pengar att börja utveckla något nytt och dessutom tar det lång tid. Men folk är roliga och börjar med drivrutiner och dess snack.
Med andra ord inte tekniskt misslyckande (ATi har mycket kunnigt folk och de kan sin sak) utan gissningsvis. Nvidia och AMD gissar mycket om vad som kommer vara "inne" i spelvärlden och vad spelen vill äta från grafikkorten. Därefter sätter man sig ner med ett rit bord och börjar skissa.

R700 tror jag blir rusigt bra men 16 ROPs? Kom igen för katten!

Nvidia har inget att sätta emot ATI på CAD-marknaden. Så R600 är inte dålig.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Tror dom flesta inte har så mycket kläm på vad el förbrukning egentligen är.
Om kortet drar 250w vid full belastning så hur mycket tror ni det är belastat fullt
då ? bara att brygga kaffe eller att koka är mångdubbel förbrukning än vad kortet förbrukar så varför inte slå upp en brasa på balkongen och koka ditt kaffe över brasan. Bara att duscha varmt en gång om dagen eller att ta ett bad kostar betydligt mer e ett graffe kort drar i ström, att värma upp 300liter vatten till 40grader är mycket dyrare om du tar ett bad varje dag så nublets... har sett en del verkligen konstiga uträkningar hur mycket ett 250watts kort skulle kosta i månaden ,

Visa signatur

AM2 6.0 2900XT 3G RAM

Permalänk
Medlem

För hög energiförbrukning för att vara intressant, tycker jag.
När ska man börja klämma ner energiförbrukningen ordentligt? =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
För hög energiförbrukning för att vara intressant, tycker jag.
När ska man börja klämma ner energiförbrukningen ordentligt? =/

jo för vi måste tänka på naturen...

Visa signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 4870 512 DDR 5 | 320gig HHD | 4 gig 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomzi
jo för vi måste tänka på naturen...

Nej, utan vi måste tänka på våra nätagg. Naturen klarar sig längre än nätaggen

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Nvidia har inget att sätta emot ATI på CAD-marknaden. Så R600 är inte dålig.

Så långt vill jag inte gå....Nvidia Tesla är en riktigt fin produkt

http://www.cad2.com/graphics_cards/nvidia-tesla.htm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
För hög energiförbrukning för att vara intressant, tycker jag.
När ska man börja klämma ner energiförbrukningen ordentligt? =/

Varför inte köpa ett Hd 4870 som uppenbarligen drar 125W? Borde Ati skita i att släppa HD 4870 X2 bara för att kortet drar 250W?