Permalänk
Medlem

Datorn väägrar starta!?

Hej alla

Vore såå tacksam om någon ville hjälpa mej att få igång min dator!

Det hela började med att min sambo ringde mej på mobilen och sa att datorn inte gick att starta, efter att en liten klåfingrig tjej på 2 år tyckte att ON/OFF knappen såg väldigt kul ut, och var bara "tvungen" att trycka på denna, samtidigt som mina pojkar tittar på en film.

Efter denna händelse går inte Windows igång. Det som händer är att MSI loggan kommer fram, och det går även att gå in i BIOS. Väl inne i BIOS kan jag ändra o greja som vanligt. Har provat allt med starta i felsäkert läge osv, har även provat att tryckt på reset knappen bredvid BIOS på moderkortet vid uppstarten, men Windows vägrar att gå igång, bara en svart skärm blir synlig efter det att BIOS kört sitt i början?? Datorn tutar antingen 1 eller 2 gånger vid uppstart, den meddelar även att CMOS är nånting med "bad" om man väljer att trycka "TAB" vid uppstart?

Datorn har fungerat klockrent och varit stabil innan den här händelsen, och var förövrigt klockad till 3Ghz, och med en CPU temp på 54 grader "max" med vattenkylning.

Tänkte därför kolla med alla kunniga på detta forum on Ni kan ha någon ide om vad mitt problem kan vara? funderar oxå på om det kan vara något med OS?

Dator komponenter:
AMD Athlon X2 64 5600+
2X1024 Mb A-Data
MSI K9N Ultra/ uppdaterad BIOS V3.9
XFX 7900GT
Hiper 530W
Seagate Baracuda 160Gig
OS Windows XP Pro/ SP3

Permalänk
Avstängd

ja din son tvingade säkert av windows (genom att hålla inne power knappen) o då pajades säkert win.ini eller nån annan viktig fil som troligast vis aldrig han sparas så du kan ju testa bota med en windows skiva o instalera om windows ... ska gå med reparera åxå men jag har aldrig lyckats med det

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem

Har försökt med att stoppa i skivan, men den snurrar bara en stund sedan stänger den av sej.

Permalänk
Avstängd

har du stält in i bios att den ska bota från cdn före hd låter korkat kanske men måste ju ändå fråga för datorn ska inte bara paja för att lilla grabben vart o lekt datateckniker hehe

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggemc
har du stält in i bios att den ska bota från cdn före hd låter korkat kanske men måste ju ändå fråga för datorn ska inte bara paja för att lilla grabben vart o lekt datateckniker hehe

Ja, jag har även provart detta?! .....fungerar det att boota från en "ful version av XP...eller förlåt "backup" menar jag så klart" ?

Permalänk
Avstängd

rå skumt jag kan inte komma på någe mera nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

rå skumt jag kan inte komma på någe mera nu

Tack ändå Siggemc!

Permalänk
Avstängd

en sak till du kan testa med är att resetta bios plocka ur batteriet nån timme blir det sen samma sak igen så testa koppla ur hd o bara starta up med skivan går det att ta sig in i instalations programmet då är det nog hd som gett upp

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

en sak till du kan testa med är att resetta bios plocka ur batteriet nån timme blir det sen samma sak igen så testa koppla ur hd o bara starta up med skivan går det att ta sig in i instalations programmet då är det nog hd som gett upp

Har faktiskt provat att plocka ur batteriet, men kanske bara ca en kvart.
Ska prova det där med HD'n......f-n om den är paj!!...har iofs skaffat en ny extern HD som alla foton etc är på...puuuh men alla spel....mm.

Permalänk

fick någon liknande händelse på en dator jag hade en gång, försökte med allt som att uppdatera bios, radera CMOS genom att flytta en plupp o ta bort batteriet i 24 timmar o låta datorn stå e.t.c, när inget hjälpte skickade ja in den till en dator affär som ligger nära mig, supporten sa att det var något med bios o sa sig kunna mot "700kr" "Bränna" in ett nytt bios i moderkortet då de hade speciella verktyg hos sig för det.
men moderkortet kostade 800 så det var liksom ingen idè, dock var det moderkortet bäst iallafall för socket 478 som jag hade då, tror det hette P4P800-deluxe eller något.

iallafall nu har ja en dator o aldrig haft problem förutom ett problem inet.se inte kunde hitta som jag inte fick ut nått på garantin som jag fortfarande har fel på datorn då o då som på sikt förstör mina hårddiskar.
men min dator klarar alla stress test, ändå blir de ibland fel som förgör hårddiskarna.

tyvärr men tror du måste bränna in ett nytt bios

Permalänk

F8 under uppstart så du kommer in i väljawindowsstartläge och välj felsäkert. Vad säger datorn då? Den ska ju lista några sidor med filer den laddar in men om den bara laddar några filer så är systemmappen i windowsinstallationen korrupt och detta avhjälper du genom att boota med windowsCD som sagts tidigare. Blir det bara svart så fort du valt felsäkert läge kan det vara samma fel fast värre men borde ändå gå att laga med CD. Kommer du inte ens in med F8 är det antingen så att den inte alls fattar att det ligger windows på disken eller att datorn gör något fel redan innan den kommer till att försöka ladda operativsystem. Laga bios borde gå utan att lämna in den. Då ska du på en annan dator ladda ner nytt bios till en diskett eller USBsticka och sedan boota från den.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Att plocka ur batteriet i 24 timmar är totalt onödigt. Räcker med 10 sekunder. Men de flesta nya moderkort har en "reset CMOS jumper" på moderkortet. Koppla ur sladden till nätagget (jag vet inte om detta är nödvändigt, men det är vad jag fått lära mig) och flytta jumpern till de andra piggarna (är vanligtvis tre piggar och jumpern sitter över två) och vänta 10 sekunder och flytta tillbaks jumpern igen. Den brukar sitta någonstans brevid batteriet på moderkortet, men kan sitta någon annanstans också.

Ser ut ungefär såhär: http://www.nordichardware.se/skrivelser_img/220/cmos.jpg

Annars kanske du kan testa att boota någon diagnosprogram om du har tillgång till en annan dator du kan ladda hem det på och bränna ut det.

Tycker det låter konstigt att din dator inte bootar Winxp skivan eftersom du kan komma in i BIOS. Då borde den boota skivan, oavsett om din hårddisk är trasig eller inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hej alla, tackar för intresset.

Jag provade tipset Du skrev om Siggemc o gissa......inga som helst problem att boota från skivan med HD'n bortkopplad!? men med HD'n inkopplad och inställning "boota från DVD" spelaren i BIOS......inte en reaktion från spelaren!

Betyder det att HD'n är kass??.....snälla någon!! kan det trots allt vara något annat ändå?

Kan oxå medge att HD'n låter lite konstigt...precis som om den inte kan komma igång, utan upprepar sej ett par tre gånger och sedan blir den tyst?

Permalänk
Medlem

Låter som om den är kass, men det är ju lite osäkert.
Har du någon annan disk du kan testa med? Annars kostar ju inte en disk så speciellt mycket, du kan ju alltid köpa en mindre bara för att testa om det fungerar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n1mda
Låter som om den är kass, men det är ju lite osäkert.
Har du någon annan disk du kan testa med? Annars kostar ju inte en disk så speciellt mycket, du kan ju alltid köpa en mindre bara för att testa om det fungerar.

Japp, har precis beställt en ny HD......att man aldrig får vara nöjd??
Om jag minns rätt så köpte jag den nog begagnad....är nog det sämsta
man kan göra, ganska lurigt faktiskt, tur man har en ny extern.. iof ingen garanti!

Permalänk
Medlem

Hehe.
När du får den nya så installera Windows på den, ta ur den andra disken helt så du är säker på att du inte gör fel.

Sen när du har en fungerande Windows installation så kan du koppla in den andra disken som slave och se om du får något liv i den och kan kopiera över det viktiga (om du har något speciellt).

Sen, även om den fungerar som slave, så lita inte på den. Spara inget viktigt på den disken, just in case. Själv kör jag en disk i mirror läge (exakt samma innehåll på båda diskarna), just för min disk med viktiga filer på, som absolut inte får försvinna.