SweClockers drop!

Ljudkort med dubbla utgångar

Permalänk

Ljudkort med dubbla utgångar

Jag skulle vilja köra ut ljudet från datorn till två olika förstärkare, delvis en vanlig "stereo" förstärkare och delvis till en surround förstärkare (tänkte ha separata system för musiklyssnande respektive filmtittande). Då är min fråga vad för slags ljudkort man ska ha då? Systemen kommer inte att köras samtidigt utan jag skulle variera mellan dom beroende på om jag lyssnar på musik lr tittar på film.
Kom gärna med förslag på ljudkort :).

/Metronome

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem

Vilket 5.1-kort som hellst fungerar. Koppla en grenkabel till frontuttaget (grön), sedan kopplar du in båda förstärkarna som vanligt. För att växla mellan förstärkarna ändrar du bara mellan stereo och surround i drivrutinerna och slår på rätt förstärkare.

Alternativt kollar du om surroundförstärkaren har någon stereoutgång (borde finnas), i så fall kan du plugga in surroundförstärkaren till ljudkortet och stereoförstärkaren till surroundförstärkaren. Då slipper du ändra i drivrutinerna när du växlar mellan ljudsystemen. "Nackdelen" är istället att båda förstärkarna måste vara på för att använda stereo.

Visa signatur

* Detta meddelande har granskats av FRA *

Permalänk
Medlem

Mitt soundmax skickar ut både analog och digital signal samtidigt i XP, dock inte i Vista.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Jo det går att skicka digitalt och analogt samtidigt på de flesta separata korten, men det är ingen lösning för trådskaparen eftersom han i så fall vill ha stereo och surround samtidigt och det går inte. Lösningen är alltså att själv växla mellan 2 och 6 kanaler eller skicka 6 kanaler till surroundförstärkaren och sedan låta den göra om signalen till 2 kanaler och skicka vidare till stereoförstärkaren.

Visa signatur

* Detta meddelande har granskats av FRA *

Permalänk
Medlem

Nu skriver OP att inte tänkt köra systemen samtidigt ?

Sen går det visst att pumpa ur surround och stereo samtidigt på många ljudkort. Kör han stereo analogt och surround med ex spdif så går det fin fint! Det går även utmärkt i Vista!

Han kan ex sätta upp en konfiguration i stil med denna:

Optisk eller coaxial spdif till surroundförstärkare. I de program som han använder för se film ändrar han ljudenheten till den digitala delen.

För program han använder till musik sätter han standardenheten till ljudkortets analoga del och kör med en vanlig sterokabel.

På detta sätt behöver han aldrig ändra enhet eller mixning av kanalerna.

Permalänk

Tackar för svaren

Visa signatur

Jag har en dator.