Muskampen 2025: Segraren korad!

Ultraportabel Fujitsu Siemens Si1520 bra pris!?

Permalänk

Ultraportabel Fujitsu Siemens Si1520 bra pris!?

Har kollat runt lite efter en ultraportabel dator som inte kostar skjortan. Den behöver inte vara extrem utan en skärm kring 12-14-tum och en vikt under 2 kg är lagom. det finns ju så många olika modeller att man kan bli knäpp för mindre!

Datorn ska användas till att bära med sig och surfa på. dessutom vill jag kunna köra fotoredigering i Photoshop och Lightroom och se på film. Inget spelande.

Nu har jag iallafall hittat en Fujitsu Siemens si1520 som kostar 8000kr på webhallen:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=206374

Den verkar vara lagom i vikt och storlek.

Bra saker:
* Låg vikt
* Liten storlek
* 2Gb RAM
* Prisvärd

Sämre saker:
* Processorn är knappast "top-of-the-line"
* Grafiken är "gammal" GMA950

Har kollat på en del andra också, såsom: Dell D630(Lite stor och mycket dyrare men bättre prestanda och högre upplösning på skärmen), D430 (Ännu mindre men dyr och kanske lite sämre prestanda)

Jag har inte helt klart för mig alla beteckningar på processorer etc. Är en T5500 (som sitter i SI1520) gammal och dålig?

Grafikkretsarna, klarar de av att skicka 1920x1200 till en extern skärm?

Har ni några tips?

/David

Permalänk
Medlem

Processorn som sitter i är förhållandevis bra, inget monter längre men hänger med bra så länge man inte behöver extrem prestanda.
Grafikkretsen är definitivt ingen höjdare, men att skicka ut 1920x1200 till en extern skärm klarar den. Sen ska du ju ha i åtanke att den inte kommer kunna spela upp HD material, utan snarare visa bilder eller vanligt kontorsarbete i den upplösningen.
Mvh

Visa signatur

[E2140@3,3Ghz] [P5N-E SLI] [7950gt silent] [2GB TWIN2X CL5] [P182] [Corsair HX520W]
LG 37"LP1R

Permalänk

Jag hade redan dragit iväg en beställning innan din post men tack ändå för svaret! Precis som du säger så väntar jag mig inget fartmonster. Köper ju den snarare för formatets skull. Dock vore det trevligt om man kan använda en extern skärm med hög upplösning för vanligt surfande och photoshoppande, HD-video räknar jag inte med att kunna köra, och det behöver jag inte heller.

Satt som sagt och tittade på en massa olika datorer men den här gången köpte jag faktiskt den billigaste av alla jag kollade på, inte likt mig Jag tyckte dock att den verkade väldigt prisvärd för <8000kr, det fanns få datorer i samma storlek (och vikt <2kg) för det priset. Att den dessutom hade DVI, stor hårddisk och 2Gb RAM var bonus.

Återkommer med recension om några dagar för de som är intresserade.

/David

Permalänk
Medlem

Ja det är ett riktigt bra pris för en dator av den kalibern.
Kom gärna med ett test så fort som möjligt, funderar själv på att slänga iväg en order

Visa signatur

[E2140@3,3Ghz] [P5N-E SLI] [7950gt silent] [2GB TWIN2X CL5] [P182] [Corsair HX520W]
LG 37"LP1R

Permalänk

Verkar helt ok. Personligen hade jag nog satsat på en dell m1330 istället då grafikkortet (X3100) är grymt mycket bättre. HDMI-utgång är också trevligt, samt möjlighet att utöka minnet. Men kanske är Si1520 något mindre?

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk

EDIT: Recension

Fujitsun verkar vara populär, de fanns 11 i lager i torsdags när jag beställde och igår hade de 4 kvar. De har efter lite fördröjning skickat den idag (måndag), kommer som sagt lägga upp en recension här så fort jag får den.

nienithaur >> Jag kollade på m1330 också och det var ett svårt val. Det som talade för DELL var just de bättre grafikkretsarna och möjligen att man kunde utöka minnet. HDMI spelar inte mig nån roll, jag får ju ut samma signal med DVI som Fujitsun har, dessutom har min projektor DVI-ingång. DELLen är ju väldigt snygg men med ett 6-cells batteri (som till Fujitsun) väger den 2kg och är som du nämde några cm längre och djupare och 500 spänn dyrare.

/David

EDIT: Här kommer en minirecension efter att jag hämtat datorn nu ikväll. BYggkvalitén verkar vara helt ok och tangentbordet skönt att skriva på och så gått som fullstort tror jag man kan kalla det. Jag har inte hunnit göra så mycket mer än installerat lite Firefox/Flash/Quicktime/VCL/Xvid/DaemonTools/WinAmp/Lightroom, ungefär det jag behöver iofs och allt fungerar bra. Testade en trailer i 720p i Quicktime utan probs.

Plus:
Ganska snabb i Vista (enligt mig, har bara tjejens ett år gamla DELL att jämföra med)
Smidigt format
Inte så mycket trams installerat default.
Funkar jättebra i Lightroom som var min största oro, har bara snabbt testat med lite filer från min D200. Den var snabbare än min gamla stationära vad det nu kommer sig.

Minus:
Svagt högfrekvent ljud från datorn när processorn är belastad, hörde det bara i början. Antingen har jag fått tinitus eller så har det försvunnit
Lite "flexande" tangentbord.
Högt "klickand" musknappar och lite klickigt tangentbord

Skriver det här inlägget på den och har även tagit lite foton på datorn . Grejar lite med dem i Lightroom nu. Hur lägger man in bilder i sina inlägg?

/David

Permalänk
Medlem

Är själv lite sugen på denna.

Hur upplever du tjockleken på den ?

Skulle vara kanon om du kunde slänga upp lite bilder på den.

Permalänk

Du skriver \[IMG\]url\[/IMG\] (ta bort "\") för att lägga upp bilder.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk

Jag upplever inte datorn som speciellt tjock men om man vill ha en som är mycket tunn ska man inte välja denna. Förövrigt är den riktigt smidig men ändå med bra storlek på tangentbordet.

Här kommer förhoppningsvis lite bilder:

/David