Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

2x1 gb + 2x512mbb eller 3x1 gb

a som rubriken lyder så vad bör jag köra? har 3 st 800 mhz minnen idag och kommer inte längre i min klocning vilket är pga mina minnen (dom ballar ur när jag kommer upp i 3.8 ghz och det kvittar hur jag ställer in dom.

tänkte köpa 3 Gb nya eftersom 4 inte är så lönt i vista 32. men vilket kommer köra bäst?

2 st 1 gb och sen 2 st i 512 för att få sammarbetena eller köra 2 i sammarbete och ett ensamt? är ute efter MAX prestanda nu eller skillnaden är kanske så ytterst liten att det inte spelar någon roll?

Visa signatur

-Intel Dual Core E6750 2.67ghz @ 3800mhz - CPU.FAN CoolerMaster GeminII 2*120mm zahlman - Gigabyte N650SLI-D4SL - Corsair TWIN2X 6400 DDR2 800mhz @ 850 mhz, 3072MB CL5 - ASUS EN8800GTX 768mb DDR3 - Western Digital Raptor 74GB / SATA / 10000rpm - Western Digital Caviar WD2000BB 200 GB - Xilence 700W XP700 Gaming Edition - 2* 80mm Zahlman fan´s 2* Zahlman 120mm Fan´s

Permalänk
Medlem

Med 3 st minnesmoduler förlorar du dual channel, och därmed prestanda. Jag förespråkar 4GB (2x2GB) även om det är 32-bitars operativsystem. Då kan du vara säker på att du får ut största möjliga mängd minne.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Med 3 st minnesmoduler förlorar du dual channel, och därmed prestanda. Jag förespråkar 4GB (2x2GB) även om det är 32-bitars operativsystem. Då kan du vara säker på att du får ut största möjliga mängd minne.

med tex ds3 kan man köra flex memory vilket jag gör med 3x1gb moduler.

prestandaförlusten med dual vs singel channel är försumbar.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
med tex ds3 kan man köra flex memory vilket jag gör med 3x1gb moduler.

prestandaförlusten med dual vs singel channel är försumbar.

Flex memory gör väl att man kan köra dualchannel med olika stora minnesmoduler? T.ex. en 512MB och en 1GB?

Ifall du syftar på tomshardware testet vad gäller skillnaden så tror jag och flera andra på att de omedvetet har haft flexmode eller liknande igång vilket inneburit att de använt dualchannel utan att vara medvetna om det.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if