Citat:
Ursprungligen inskrivet av hapone
Erkänn att det var i lumpen eller nått? Det räknas inte.
Klart som fan att det räknas. 6 dagars helvete, 5 jävla kalla nätter. Du är jagad och du skall överleva på det du har på dig, bär runt på en jävla packning som väger närmare 40 kg och du har förövrigt den vanliga utr på dig och ett vapen som ständigt är i vägen. Du får överleva på det som finns att tillgå i naturen, dricka och samla vatten och när du väl ska sätta dig och äta dina hundkex blandad med maskroser så blr du givitviss överfallen och måste omgruppera 2 mil i en annan riktning och du måste skjuta dig ut och få gruppen att aggera trots att den inte fått ngn vila på lång lång tid och kknappt ngt vatten. jag gick ner 13 kg på mindre än 6 dagar. Fick rosfeber i ett ben som jag gick med i 4 dagar och dessutom en redig blodförgiftning som slutade på akuten efter att provet var genomfört, hade dessutom en kamrat som kollapsade så visst fan räknas lumpen.
Citat:
Hehe. Men du överlevde, och jag hade lätt blivit road av att få se dig klaga och svära på film.
Men, det verkar det inte bli några minusgrader direkt, SMHI visar på ett par plusgrader nattetid, åtminstone så långt deras femdagarsprognos går. Sen sticker vi dit tidigt på morgonen och kommer att se till att plocka på oss all ved vi behöver för natten. Att ta med ved skulle förstöra hela filmen.
Och som fotnot kan jag säg att jag faktiskt ÄR norrlänning (uppvuxen strax norr om Umeå), samt att vi som sagt ska göra vår lilla utflykt i skåne.
Och jonaktiv; du missuppfattade, vi ska bara vara ute i en natt (max två).
Hmm, trots att du är norrlänning så kan du ändå få förfrysningskador (under 8 grader är risken överhängande) om du inte har en eld eller att du inte har tillrekligt med kläder. Håll igång cirkulationen i extrimiteterna, tår fingrar är oftast utsatta. Se till dina fötter så du inte för sår, då är risken för att få rosfeber överhängande. Värm upp förfrusnadelar i sakta inte med för mycket värme då är risken för brandskador ett annat problem. förfrusna kroppsdelar kan du värma i armhålan, över buken, invid en eld med strålningskydd emellan osv.
Dessutom vill jag påpeka att i en överlevnadssituation värd namnet så kommer ditt emunförsvar att sakta men säkert brytas ner, så länge du inte görr den personliga hygienen ala 3punktstvätten och kan byta kläder emellanåt. Du får inte ha för mycket när du jobbar och inte för lite när du är stillasittande, svett, kyla och vätskebrist är din största fiende.
Ha med första förband och smärtlindrande tab, kan vara skillnad på liv eller död i överlevnadssituation.
Citat:
Ja, kokkärl är onekligen något som skulle ha varit nice. Dock läste jag i "handbok överlevnad", som tipsades om här ovan, att man kan rengöra vattnet med kol, mossa och typ vitlav också, som förvisso helst skulle kombineras med kokning, men vad jag förstod så skulle det oftast räcka.
Funkar skitbra. Kan beskriva hur jag löste den frågan i min överlevnadssituation.
Hittade en hink.
Den slog jag små hål i botten på.
Understa lagret betod av torv som man lätt finner i mossmark. Den blandades med kol. Kol neutraliserar de mesta bakterier och enzymer som är skadliga för osss människor.
Nästa lager var mossa och övers ett par stenar som höll nere mossan.
Sen var det bara att ställa hinken i vattnet och låta den själv trycka upp vattnet och då tog jag en liten konservburk och öste över i en vätskepung med en t-shirt över så att all smuts från mossan försvann.
Visst vattnet var lite grumligt och kanske inte allt för kristallklart men under de 6 dagar som vi låg ute var det ingen som blev magsjuk.
Värt att tilllägga är att man skall ta vatten så högt upp som möjligt, alternativ kolla så att det inte finns bebyggelse högre upp i form av bostadshus, fabriker eller jordbruksgårdar.
Mossmark där vattnet rör på sig är perfekt att ta vatten då denna oftast är ren. Vattenställen hittar du där det växer småbjörk och tall iform av små sjöar som är djupa, kallas även för tjärnar. Vatten i bäckar som rinner i hög fart är oftast också drickbart.
Akta dig för vatten som luktar illa och ser ut som kaffefärgat vatten.
[b]KOKA VATTNET OM DU ÄR OSÄKER.
Den största risken med överlevnad är om du eller din kamrat blir sjuk eller skadad. Du ökar energiförbrukningen och man blir mattare och mer apatisk. Så se till att ät och håll sår rena så att dom inte blir infekterade. Mat och vätska är livsnördvändigt, även under få dygn.
Till sist vill jag rekomendera en överlevnadsask värd namnet:
- Fisklina med 3 krokar.
- Mora 2000, en gammal hederlig och billig kniv som funkar i överlevnadssituation.
- Tändstål.
- Såglina (även kallat trådsåg), perfekt att såga slanor till bivaken.
- Lina, typ fallskärmslina, eller skosnören, binda ihop diverse saker till bivaken eller till stabilisering av fraktur exv ett ben.
- Första förband.
- Godis, exv mörk choklad (pga av högt energivärde, ljus chocklad är dåligt och förbränner mera energi) och snabb tillförsel av glukos, exv druvsocker.
- Vattenreningstab.
- Kompass.
Det finns mängder med saker som man kan ta med sig och det är upp till var och en hur man vill utforma sin överlevnadsask.
Jag har alltid sj med mig förbandslåda med mediciner i form av:
-Alvedon 500 mg, febernedsättande och smärtlindrande
-Diklofenak 50 mg, inflammationshämmande värkmedicin
-Carbocain 10mg/l, injektionsvätska för bedövning vid suturering av djupa sår. (Givetviss behövs uppdragningsknyl och injektionskanyl och en spruta)
-Mängder med olika förband, exv Mepor, kompresser, Opsite, mepilex, mepitel, osv