Permalänk
Medlem

Går inte att flasha tillbaka!!!

Hej på er!
Vet att det finns mycket kompetens här så jag frågar här!

Jag har byggt en lite "gamecub" på ett P5E-VM HDMI och började pilla lite med biosinställningarna med org. bios.
Och det gick förvånande bra, var uppe i 450 (x8) fsb och minnena i sync när jag testade lite snabbt.

Sen fick jag problem med min HD som efter många resor byttes, och under en av turerna så provade jag även att flasha till senaste biosen. Nu är AHCI-installationen löst och hårddisken bytt och OS:et inlagt i en ren installation.
Då jag tänkte börja utforska brädan mer upptäcker jag att det inte går att sänka multipeln längre och flera "klockningsval" är "disseblade". Sen är det tvärstopp runt fsb 360.

När då försökte lägga i den gamla biosen igen säger den jä...eln att den är inkompatibel.
Är det nån som vet hur man bakåtflashar en ASUS-bräda utan floppy?

MVH
Swed

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk
Medlem

Är det inte så enkelt som att du glömt enablat någon sak eller disablat en annan sak för att kunna ändra multipliern? Det brukar komma nya saker som läggs till i menyerna med nyare bios som man brukar få ändra för att göra något sådant. Det brukar oftast visa sig att det är så också

Asus har f.ö gjort så att av någon konstig anledning så går det inte att flasha "bakåt" utan floppy. Jag vet iaf inget sätt att komma runt det utan iaf. Men kanske någon annan?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Är det inte så enkelt som att du glömt enablat någon sak eller disablat en annan sak för att kunna ändra multipliern? Det brukar komma nya saker som läggs till i menyerna med nyare bios som man brukar få ändra för att göra något sådant. Det brukar oftast visa sig att det är så också

Asus har f.ö gjort så att av någon konstig anledning så går det inte att flasha "bakåt" utan floppy. Jag vet iaf inget sätt att komma runt det utan iaf. Men kanske någon annan?

Puss i ljumsken på dej :D!

Jag hittade en ny meny där det gick att ställa in multipeln direkt med en siffra! Nu rullar den i 400, ska prova vidare nu!

MVH
Swed

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swed
Puss i ljumsken på dej :D!

Jag hittade en ny meny där det gick att ställa in multipeln direkt med en siffra! Nu rullar den i 400, ska prova vidare nu!

MVH
Swed

Haha, varsågod

Visst är det enkelt hur man kan lösa problemen ibland Du lär komma upp i runt samma FSB med det nyare BIOS skulle jag tro!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini