Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Dela filer mellan datorer i trådlöst nätverk

Permalänk
Medlem

Dela filer mellan datorer i trådlöst nätverk

Hej!

Jag har tänkt att sätta upp ett trådlöst nätverk hemma.

Jag har snart Internet direkt från nätverksuttag via fiberlan.

Jag vill jag kunna dela filer mellan alla anslutna datorer. Nu är jag inte så hemma på detta med nätverk, men jag antar att det är möjligt att få de anslutna datorerna att dyka upp i Windows utforskaren som olika enheter. Enheter som man fritt kan gå in på och flytta filer fram och tillbaka mellan.

Nu finns det en mängd olika trådlösa nätverksapparater att köpa. Router är ett begrepp som jag ofta ser. Man kopplar in en ingående anslutning från Internet. WAN tror jag det heter. Sedan har man några LAN-portar. Och sedan finns det antenn så att man kan man ha bärbara datorer som ansluts trådlöst.

Nu undrar jag:

Med dessa routrar som marknadsförs, blir det då ett riktigt nätverk där de anslutna enheterna dyker upp som olika enheter i utforskaren?

Eller blir varje dator isolerad från de övriga med enbart tillgång till Internet?

Vad behöver jag för typ av apparat?

Permalänk
Medlem

Routern skapar ett litet internt nätverk för datorerna du har inkopplade till LAN-kontakterna och/eller via det trådlösa. Alla datorerna kan se varandra med andra ord. Så länge du kopplar in internet till WAN-porten på routern får alla datorer internet också. För att komma åt en specifik dator utifrån måste du dock ställa in port forwarding. Så länge du inte ska köra något server-program eller vara host för ett spel eller liknande så har det mindre betydelse.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Tack blunden!

Då är det en router som jag behöver.

Jag letar runt för att se vad som kan vara lämpligt.

Tittar just nu på en router från US Robotics:

US Robotics USR5461 Wireless MAXg Router.

Läser recension här.

Den har en usb-kontakt där man kan koppla in en skrivare, så att man kan dela skrivare i nätverket. En fördel tycker jag.

Verkar ha en stark signal.

Men det finns många andra märken.

Tacksam för tips.