Permalänk
Medlem

4GB Ram

Hejsan har sen en tid 3 gb Geil black dragon i datorn.

har även en fjärde sticka ligger bredvid, för varje gång jag sticker i den så får jag bluescreen, ruggigt irriterande, har BIOS 0805 på Asus p5n32-sli plus.

vore tacksam för hjälp!

Visa signatur

Q6600@2,4 • P5N32-SLI Plus • OCZ nvidia 4GB 800Mhz • Asus 9800GX2 • Asus SupremeFX Soundcard • Sata 250GB+160GB • Corsair HX620w • NZXT Whisper • Samsung 226BW •

Permalänk
Medlem

Byt minnen,
Har alldrig fått black dragon att funka som dom ska tyvärr.
Testade med 3 olika uppsättningar 1024x4 och fick bitfel i memtest, och bluescreen med allihopa.

Permalänk
Medlem

kanske fel på den stickan?

prova ta ut en av dom andra o sätta in den istället se om du får bluescreen då.
prova också att sätta in en av dom andra i den platsen där du sätter i den för att se om det har nått med platsen o göra.

prova också uppdatera biosen till 0901 och kanske beta 1002 versionen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_carl
Byt minnen,
Har alldrig fått black dragon att funka som dom ska tyvärr.
Testade med 3 olika uppsättningar 1024x4 och fick bitfel i memtest, och bluescreen med allihopa.

Okej, kan ju vara ett alternativ, men har en fråga då vilka minnen ska man köpa? för denna gång vill jag ju köpa några som jag vet funkar.

Visa signatur

Q6600@2,4 • P5N32-SLI Plus • OCZ nvidia 4GB 800Mhz • Asus 9800GX2 • Asus SupremeFX Soundcard • Sata 250GB+160GB • Corsair HX620w • NZXT Whisper • Samsung 226BW •

Permalänk
Medlem

OCZ eller Corsair minne är topp kvalitet

Permalänk
Medlem

Under förutsättning att minnet är felfritt, så är det ändå lite lotteri när man sätter i 4 stickor
Känns som om dels, moderkortstillverkare helt enkelt när dom bygger och designar sina moderkort av kostnadskäl väljer komponenter och strömförsörjning som fungerar utmärkt när man har 2 stickor, antagligen för att hithills så har kanske 95% av alla användare inte haft fler stickor.
Idag är ju förhållandet ändrat mycket PGA Vista som är gillar mängder med minne, specielt x64 vista.

Dels verkar det vara samma förhållanden för dom som tillverkar chipsetet i datorn, dom har inte varit designade att klara den ökade bandbredden ect som 4 stickor medför.

Det hel ger resutatet att man måste justera datorns bios både för minnet och nordbryggan så minnet kan arbeta utan error, men ofta med reduserad prestanda.
Har samma problem själv, inga problem att få minnet att arbeta bra och utan problem, men med lite lägre spec än vad egentligen minnet ska klara.

Antagligen kommer problemet vara kanske borta om 6-12 månader genom nya modeller av moderkort och chipset, som kan hantera det hela bättre, får man hoppas

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

kingston, OCZ, Corsair och även Geils andra minnen funkar bra.

Just nu gör jag själv med Geil Metallic-Orange Aluminium pc6400 minnen och har inte haft några problem med dom ännu.
Ska ioförsig byta till 4gb Patriot Extreme Performance 2x4gb men mest för att Geil inte finns hemma hos våran leverantör just nu, annars hade jag kört med dom igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Under förutsättning att minnet är felfritt, så är det ändå lite lotteri när man sätter i 4 stickor
Känns som om dels, moderkortstillverkare helt enkelt när dom bygger och designar sina moderkort av kostnadskäl väljer komponenter och strömförsörjning som fungerar utmärkt när man har 2 stickor, antagligen för att hithills så har kanske 95% av alla användare inte haft fler stickor.
Idag är ju förhållandet ändrat mycket PGA Vista som är gillar mängder med minne, specielt x64 vista.

Dels verkar det vara samma förhållanden för dom som tillverkar chipsetet i datorn, dom har inte varit designade att klara den ökade bandbredden ect som 4 stickor medför.

Det hel ger resutatet att man måste justera datorns bios både för minnet och nordbryggan så minnet kan arbeta utan error, men ofta med reduserad prestanda.
Har samma problem själv, inga problem att få minnet att arbeta bra och utan problem, men med lite lägre spec än vad egentligen minnet ska klara.

Antagligen kommer problemet vara kanske borta om 6-12 månader genom nya modeller av moderkort och chipset, som kan hantera det hela bättre, får man hoppas

Så du har alltså en lösning i BIOS inställningar? timings och volt på nordbryggan?

Visa signatur

Q6600@2,4 • P5N32-SLI Plus • OCZ nvidia 4GB 800Mhz • Asus 9800GX2 • Asus SupremeFX Soundcard • Sata 250GB+160GB • Corsair HX620w • NZXT Whisper • Samsung 226BW •