Första recensionen av 9800 GX2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Jag har inte lyckats hitta så många test med HD3870x2 vs. 8800ultra utan det är något som jag har sett när jag inte letat efter det. Men du kan ju kolla test mellan HD3870x2 vs. 8800ultra och sedan jämföra test med HD3870x2 Catalyst 8.1 och HD3870x2 Catalyst 8.3. Att hoppa från 8.2 till 8.3 innebär till exempel ca. 10 fps boost i Crysis så att det nu ligger vid medium i DX10 vid 1600*1200, på 46 fps snitt. Framför allt mellan 8.1 och 8.2 var det en stor skillnad i prestanda. Döm inte HD3870x2 efter det första recensionerna och det ska man ju självklart inte göra med 9800gx2 heller. Vid låga upplösningar händer det ju att 8800ultra slår HD3870x2 men vid upplösningar som 1680*1050 och uppåt presterar ju HD3870x2 i överlag 10-15 procent bättre och de lägre upplösningar är ju knappast viktiga i det här sortimentet, då sådana här kort är speciellt utvecklade för "entusiaster" som vill spela i högre upplösningar. Det är ju just därför vi har High End kort.

hittar fortfarande inget, men jag tror dig Vet iallfall att de lyckats jävligt bra med att fästa ihop båda, samma prestanda som crossfire - till skillnad från GX2, men aja, 3870x2 var inte världsklass innan drivrutiner.. så denna best KAN ju bara bli ännu bättre Kommer dock aldrig i modern tid stoppa in ett grafikkort för 5000kr, om jag inte vinner på lotteri eller något.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Alltså, det är bara att konstatera. Folk har blivit bortskämda i princip sedan Intel släppte Core 2 Duo. Då dumpades processorpriserna till otroliga nivåer. Några månader därefter lanserades 8800-serien och folk blev helgalna igen, inte direkt billigt för ATi hade då inte mycket att sätta emot. Så kommer 8800GT och 38x0...

Och nu då? Jo, nu suger GX2-lösningen för den är "varm, stor och äcklig". Snälla säg mig, hur fan kan nåt som är snabbast på marknaden suga? Visst förstår jag att folk klagar på priset men som snabbaste lösningen på marknaden så har nVIDIA rätt att sätta priset som dom tror/tycker/vill. Inte ser ni heller billiga supersportbilar? Aja, jag vet inte varför jag ens försöker. Folk har... ja, det löns inte helt enkelt.

Jag håller med dig till hundra procent!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
.. så denna best KAN ju bara bli ännu bättre

Den kommer bli bättre givetvis, betydligt bättre.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Känns som jag gjorde klippet när jag köpte mitt 8800gtx grafikkort har hållt åver ett år nu och maxar alla spelen utan några problem. Nu är visserligen mitt grafikkort voltmoddat men för att vara över ett år gammalt så är det absulut inte dåligt.

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Alltså, det är bara att konstatera. Folk har blivit bortskämda i princip sedan Intel släppte Core 2 Duo. Då dumpades processorpriserna till otroliga nivåer. Några månader därefter lanserades 8800-serien och folk blev helgalna igen, inte direkt billigt för ATi hade då inte mycket att sätta emot. Så kommer 8800GT och 38x0...

Och nu då? Jo, nu suger GX2-lösningen för den är "varm, stor och äcklig". Snälla säg mig, hur fan kan nåt som är snabbast på marknaden suga? Visst förstår jag att folk klagar på priset men som snabbaste lösningen på marknaden så har nVIDIA rätt att sätta priset som dom tror/tycker/vill. Inte ser ni heller billiga supersportbilar? Aja, jag vet inte varför jag ens försöker. Folk har... ja, det löns inte helt enkelt.

Agreed! Folk tjatar om prestanda per krona osv, men high-endprodukter är nästan alltid väldigt dyra, just för att de är bäst. Att Nvidia skulle vara svin som släpper ett kort som presterar bäst på marknaden och tar hutlöst med betalt är ju en helt sjuk åsikt, speciellt när det på många låter som att det är en ny företeelse.
Alla som vill ha en produkt som klassas som "bäst" får i regel betala sjukt mycket för det. Och det är varken konstigt eller en nyhet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kimplan
Känns som jag gjorde klippet när jag köpte mitt 8800gtx grafikkort har hållt åver ett år nu och maxar alla spelen utan några problem. Nu är visserligen mitt grafikkort voltmoddat men för att vara över ett år gammalt så är det absulut inte dåligt.

Jag kan räkna upp ganska många spel ditt grafikkort gråter över om du vill. Vågar du anta min utmaning?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Ati släpper ett kort som klår Nvidia och som är betydligt billigare.
Nvidia kontrar med ett kort som klår Ati men som är mycket dyrare.
Ati släpper åter ett kort som klår Nvidia och som är betydligt billigare.
Nvidia kontrar igen med ett kort som klår Ati men som är mycket dyrare..

Behöver jag fortsätta?

Någon som ser ett mönster här?

KLART SOM FAAN ATT VI HAR RÄTT ATT KLAGA PÅ Nvidia!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Nja, krig blir det nog aldrig men korrigeringar dock. Du har helt rätt angående lagg, latens (har med nätverk att göra) med andra ord.

Fps drop är inget antal om till exempel under 30 så du har faktiskt fel. Om du spelar med en AVG fps om 30 och sedan sjunker fps ner till 20 har du råkat ut för en FPS drop. 30FPS skulle många anse hacka och hackandet har med både processor, grafikkort, minne, hårddisk att göra så du hade delvis fel där också.

Endel tycker att 50-60fps är hack, de behöver runt 90-100 innan det flyter för deras hjärnor.

nja detta kan vara så olika från person .

Men jag tycker definitvit inte att dålig fps är hack . Hack så stannar de till "bilden fryser" så att kalla dålig fps hack är fel . Att kalla fps under 30 som är flytgränsen .( Sedan ju mer du har ju mer flyter det men det är fortfarande flytande gameplay över 30 fps. även om det i en del spel krävs 40 för att det ska flyta ordentligt . beror ju på motorn) för fps drop tycker jag är helt rätt då spelet inte flyter längre , även om 110 ner till 80 är en slags fpsdrop också men men . Det är ju vad jag tycker ( ganska logiskt ? )

Mvh

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Och nu då? Jo, nu suger GX2-lösningen för den är "varm, stor och äcklig". Snälla säg mig, hur fan kan nåt som är snabbast på marknaden suga? Visst förstår jag att folk klagar på priset men som snabbaste lösningen på marknaden så har nVIDIA rätt att sätta priset som dom tror/tycker/vill. Inte ser ni heller billiga supersportbilar? Aja, jag vet inte varför jag ens försöker. Folk har... ja, det löns inte helt enkelt.

http://www.youtube.com/watch?v=VyQUvaAhMXo&feature=related

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Där var det lite tryck!

Respekt!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

läste på fudzilla att prestandan på 9800GX2 är sämre än 2x8800GTi Sli=Sli vinner över 9800GX2 samt att 8800Ultran var snabbare än 9800GX2 i vissa spel som WIC(vinnare Svenskt)

så inte vet jag om jag är så impad av 9800GX2 som skulle vara 30% snabbare än utlran visar sig inte stämma 7950GX2 nån ?

EDIT:
ALbin
"Jag kan räkna upp ganska många spel ditt grafikkort gråter över om du vill. Vågar du anta min utmaning? " JA

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Och nu då? Jo, nu suger GX2-lösningen för den är "varm, stor och äcklig". Snälla säg mig, hur fan kan nåt som är snabbast på marknaden suga? Visst förstår jag att folk klagar på priset men som snabbaste lösningen på marknaden så har nVIDIA rätt att sätta priset som dom tror/tycker/vill. Inte ser ni heller billiga supersportbilar? Aja, jag vet inte varför jag ens försöker. Folk har... ja, det löns inte helt enkelt.

Det spelar ingen roll hur bra en produkt presterar om skillnaden är minimal i jämförelse mot priset från en tidigare produkt. 9800GX2 blir inte extremt dyr bara för att den är extremt bra, utan för att den ÄR extremt dyr i konstruktionen. Jag orkar inte dra upp anledningarna, du har beviset genom att bara se på bilden av det lilla livet.

Nvidia har gjort ett misstag. 9800GX2 kommer inte komma någonstans.
Samma misstag som 7950GX2 - dyr, dum och presterar inte särskilt mycket bättre än de vanliga lösningarna. AMD kan sänka priserna på sin 3870X2 vidare även om den idag kostar dryga 3200kr utan att riskera att vinstmarginalen sträcks för tajt.

Utifrån de testerna som finns här nu finns det en liten skillnad mellan X2:an och GX2:an - knappast något som motiveras av en prislapp +2000-2500kr.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
nja detta kan vara så olika från person .

Men jag tycker definitvit inte att dålig fps är hack . Hack så stannar de till "bilden fryser" så att kalla dålig fps hack är fel . Att kalla fps under 30 som är flytgränsen .( Sedan ju mer du har ju mer flyter det men det är fortfarande flytande gameplay över 30 fps. även om det i en del spel krävs 40 för att det ska flyta ordentligt . beror ju på motorn) för fps drop tycker jag är helt rätt då spelet inte flyter längre , även om 110 ner till 80 är en slags fpsdrop också men men . Det är ju vad jag tycker ( ganska logiskt ? )

Mvh

Först och främst finns det ingen flytgräns. Flytgränsen är helt individuell och du kan tycka det flyter vid 60fps medans Remzi tycker det flyter vid 25fps. Varför så många kan spela i 30 fps har ingenting med att göra att det är någon form av gräns utan det är snarare att hjärnan är tillräckligt tillfredställd nog att den upplever att det flyter. Ofta vet dessa personer inte riktigt vad de skall kolla på för att se skillnad på 30 eller 50 fps många gånger, vilket i och för sig är bra för dom. Men när folk skriver saker som att man inte ser skillnad på etc uppkommer trådar som denna jag skapade för länge sedan om myter där man påstår att människans "öga" som egentligen är hjärnan, inte kan se skillnad på 30 och 60fps vilket är helt fel och kommer alltid att vara fel:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Detta med hack. Saken är den att hack är hack oavsett om Du uppfattar hack vid 30fps eller vid 15fps. När spelet inte flyter längre så hackar spelet. Det vill säga om du skall springa 100 meter i spelet så hackar du fram, det flyter inte.

Sen är det ju självklart hack om spelet i rätt spel-term fryser. När man säger att det fryser är det oftast på grund av att antingen orkar inte komponenterna driva applikationen eller så är det något fel någonstans. Men visst kan man kalla detta för hack men det vore en fel term i branchen och säga.

Återigen detta med FPS drop har bara en innebörd och ingenting annat. Drop = tappa eller liknande betydelser. Du spelar med en medel FPS om 100 och helt plötsligt sjunker din FPS till 70 och du upplever det jobbigt, en FPS dropp har precis inträffat. DÄREMOT kan spelet fortfarande flyta om du håller dig kvar i 70fps. Men här är det inget som hackar i spel termer.

I spelvärden är det några vanliga saker:
* Laggar
* Hackar
* Fryser
* FPS-drop

Dessa fyra har olika innebörder som vi bland annat tog upp tidigare.

---------------------------
Ber om ursäkt för OFF-Topic

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka

Nvidia har gjort ett misstag. 9800GX2 kommer inte komma någonstans.
Samma misstag som 7950GX2 - dyr, dum och presterar inte särskilt mycket bättre än de vanliga lösningarna. AMD kan sänka priserna på sin 3870X2 vidare även om den idag kostar dryga 3200kr utan att riskera att vinstmarginalen sträcks för tajt.

9800GX2 tar prestandatronen, det vad den gör. Samma sak gjorde 7950GX2. Dyr ja, men bäst på markanden. Dum, absolut inte. Prestanda är god för vad det är och hur det ser ut.

Kontruktion på 9800GX2 må inte vara den billigaste, men den är innovativ, smart, stillren och framför allt snygg vilket ger kvalitekänsla. Och det höjer priset. För nV har kunnat köra med en billig leksaksplast design och gjort utlägget på PCB enklare. Men istället gjorde de inte det. De ville göra något nytt och det ska man ge nVidia förtjänst för tycker jag.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Ja, bäst SKA vara dyrast. Och det är det, och så har det alltid varit.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

Det står Albarton isstället för Albatron under bilden

Permalänk
Medlem

på vilka grafikinställningar kommer crysis funka med gainward 8800GT 512 och en Intel core 2 duo 2,20ghz, Vista 32 bit och 2 gig ram? kommer jag att kunna köra på bra grafikinställningar med det eller?

Visa signatur

Tjenare!

Permalänk

jepp hyfsat vissa på medium kanske andra på high skulle jag gissa

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
9800GX2 tar prestandatronen, det vad den gör. Samma sak gjorde 7950GX2. Dyr ja, men bäst på markanden. Dum, absolut inte. Prestanda är god för vad det är och hur det ser ut.

Kontruktion på 9800GX2 må inte vara den billigaste, men den är innovativ, smart, stillren och framför allt snygg vilket ger kvalitekänsla. Och det höjer priset. För nV har kunnat köra med en billig leksaksplast design och gjort utlägget på PCB enklare. Men istället gjorde de inte det. De ville göra något nytt och det ska man ge nVidia förtjänst för tycker jag.

Med det där resonemanget är alla kort som är bäst på marknaden en liten stund bra kort oavsett effektivitet kontra pris. Det kan jag inte hålla med om. 8800GTX däremot, där har vi ett bra dyrt kort som håller än idag. Jag tror knappast att vi kan säga det om 9800GX2 om 18 månader.

Är man gjord av pengar så är det ju bara att köpa utan att bry sig om priset, men det är inte så många som kan göra det.

"De ville göra något nytt och det ska man ge nVidia förtjänst för tycker jag"
Det var inte så mycket nytt över det där kortet, den enda lilla skillnaden var kylaren. Dubbelmackor har vi redan sett, inget speciellt med det.

AMDs lösning däremot, där har vi något nytt, eller egentligen inte nytt där heller. Men nytt i moderna mått, det har gjorts förr, ja, men inte med så pass snabba gpuer. Det är inte enkelt att få dit två st så pass snabba gpuer på samma pcb, det var i alla fall tillräckligt svårt att göra att nVidia inte lyckades.

"Prestanda är god för vad det är och hur det ser ut."
Hur menar du då? Det där kan man ju säga om många kort, ett väldigt generellt och intetsägande påstående.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
men vad är poängen om GX2 inte fungerar på Intel brädor? Tror 9800GTX kommer bli mest succé, speciellt i SLI konfigurationer där jag såg nånstans att den nästan skalar 100% även vid Triple sli

Vart står det att gx2 inte fungerar på Intelbrädor? gx2 är ju ett singelkort. Det ska väl passa i alla pci2.0 moderkort?

Visa signatur

MSI P67A-GD55 - I7 2600k - NH-U12P SE2 - XFX5870 - Zalman VF3000A - Corsair 4GB - Cooler Master HAF 932 - CM 700W - Windows 7 64bit - 3*Dell U2311H

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80

"De ville göra något nytt och det ska man ge nVidia förtjänst för tycker jag"
Det var inte så mycket nytt över det där kortet, den enda lilla skillnaden var kylaren. Dubbelmackor har vi redan sett, inget speciellt med det.

Att förenkla som du gör är fel. Då du går inte på hur de har gjort denna design. Det är inte nån 7950GX2 kopia inte. Alla komponenter så som GPU och minnen är vända inåt. Detta måste kyllas och det ställer högt krav på kylningförmåga men framför allt precision på monteringen och tillverkning. Sen att de har vågat sig att gå med en sådan konstruktion tycker jag är spännande. 3780GX2 är defentivt inget nytt eller imponerande. Två gpu på en PCB och en förlängd 3780 kylning. Det vad det är, enkelt och billigt.

Citat:

"Prestanda är god för vad det är och hur det ser ut."
Hur menar du då? Det där kan man ju säga om många kort, ett väldigt generellt och intetsägande påstående.

Presic hur kan skrev.
Bra prestanda för vad det är, dvs två GTS. Och hur det ser ut dvs storlek osv.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nobugs
KLART SOM FAAN ATT VI HAR RÄTT ATT KLAGA PÅ Nvidia!!!

Absolutomundo!! klart har konsumenter rätt och klaga på nvidia, Ati eller vad som helst. det är väl ändå en av anledningarna som får utvecklarna/tillverkarna att produsera bättre och mer prisvärdig ( konstruktiv kritik ) just för att hålla konsumenterna nöjda och återkomma för att välja deras produkter. Dock blir det inte nvidia den här gången för min del. Helt nöjd med mitt 8800GTX i alla fall tills ATI börjar presentera HD4000 serien.