Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk

är det bara Asus som har problem på sina moderkort? gör dom sämre kort än andra? borde satsa på andra märken om man ska köpa nytt tex MSI eller nåt ?

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]

Permalänk

sitter å läser genom alla inlägg för fullt :S
Det är nämligen så att jag håller på att bygga en egen dator, allt är inkopplat och rätt och startar, men datorn slocknar efter ca 1 minut.
Först hade jag ett nätaggregat på 400 Watt, tänkte att det kunde va felet så jag gick ner å köpte ett på 550 Watt (trots att dom i affären sa att det borde räcka med 400W så köpte jag det iaf)
Det är fortfarande samma fel, har provat att flytta runt minnena, provat med att bara ha ett minne i osv (Provat Svart/Svart och Gul/Gul)
Ja läste nånstans att det kan hända att några/någon del blir för varm, så jag satt i en extra fläkt, och direkt när datan stängdes av så kände jag runt lite lätt på alla delar och ingen av dom är varma...

Datorn:
*Intel Pentium 3.0 GHz
*2048 MB RAM (2x 1024 MB)
*256 MB Grafikkort
Asus GeForce Extreme N7300GS/HTD 256MB PCI-E
*80 GB SATA Hårddisk
*Moderkort
Asus P5N-E SLI 650i SLI Socket 775

Vad kan det vara för fel?? Skulle gärna vilja få igång datan i helgen så jag för tacksam för svar!!!

Permalänk

Nu har jag extremproblem här. Jag uppgraderade till senaste BIOS och nu när datorn startas om så hänger den sig direkt vid start, jag ka se att senaste BIOS är inne 0801 men inte mycket mer. Vad ska jag göra?

[edit]
Jag fixade den. Blev att nollställa CMOS med hjälp av jupern. Jag är dock inte säker på om det går att klocka mer. Jag provade att öka fsb till 333 och sänka multipen till 8 och då hängdeden sig vid start igen :/

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

för mig står det typ nå på 1000i fsb på mobot då jag ska klocka:S helt förvirande, nån som har prova dra en grov klockning med detta mobbo?

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superman218
sitter å läser genom alla inlägg för fullt :S
Det är nämligen så att jag håller på att bygga en egen dator, allt är inkopplat och rätt och startar, men datorn slocknar efter ca 1 minut.
Först hade jag ett nätaggregat på 400 Watt, tänkte att det kunde va felet så jag gick ner å köpte ett på 550 Watt (trots att dom i affären sa att det borde räcka med 400W så köpte jag det iaf)
Det är fortfarande samma fel, har provat att flytta runt minnena, provat med att bara ha ett minne i osv (Provat Svart/Svart och Gul/Gul)
Ja läste nånstans att det kan hända att några/någon del blir för varm, så jag satt i en extra fläkt, och direkt när datan stängdes av så kände jag runt lite lätt på alla delar och ingen av dom är varma...

Datorn:
*Intel Pentium 3.0 GHz
*2048 MB RAM (2x 1024 MB)
*256 MB Grafikkort
Asus GeForce Extreme N7300GS/HTD 256MB PCI-E
*80 GB SATA Hårddisk
*Moderkort
Asus P5N-E SLI 650i SLI Socket 775

Vad kan det vara för fel?? Skulle gärna vilja få igång datan i helgen så jag för tacksam för svar!!!

prova höja volten till nordbryggan med ett snäpp

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk

Nu skriver jag det här igen. Är det bara jag som har problem med den senaste BIOSet, ver 0801? Problemet är att datorn hänger sig vid booten när jag har valt 1333MHz på FSB för att synka den med minnet.

Jag ska nedgradera till den jag hade innan 0608. Ganska synd då "Improve compatibility with Creative X-Fi sound card. " verkade lite intressant.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

Skulle uppdatera bios till 0703 för att det borde ha bättre stöd för conroe. Jag kunde inte byta multiplier förut och lite annat cp var på g. Så valde jag att uppdatera i xp för att jag har inget Fdd lr usb minne. Körde me nyaste Asus Update.. Instalationen gick fint.... "You need reboot to finish" click.. datorn stängdes av och nu startas ej.. inte ens cpu kylaren är igång..
Som tur så har jag slängt bort alla skivor å sånt skit.. Har ingen jävla anning vad jag ska göra nu... det finns väl något som heter crashfreebios men hur funkar detta? vad finns det för alternativ?
btw jag har en till dator me p5n-e sli moderkortet.. kanske det kan hjälpa mej att lösa problemet?

Visa signatur

[NZXT Apollo |Hiper Type-R 580W | E6600@ 3,4Ghz (Scythe Infinity) | 2GB XMS2 CL5 | 8800GT@700/1750/2000Mhz (Zalman VF1000) | Asus Xonar D2 | Samsung 320GB Sata2 |13k@3dmark06]

Permalänk
Medlem

Har gjort pencil modden nu och så grymt stabil vcore man fick.

Sjunker inte en mV vid belastning

Vcore efter modden blir dock högre än vad man ställt, i mitt fall 1.325v i bios ger 1.355v cpu-Z.

Tidigare fick jag elda 1.42-1.45v för att ha 1.34-1.36v vid belastning.

Blir antagligen att löda ditt en pot när blyertsen släpper

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Inaktiv

P5N-E blir nog det sista Asus-kortet jag någonsin kommer att köpa. Instabil Vcore, många som har svårt att få någon som helst stabilitet på sitt system. Jag menar, leta efter någon annan tråd där ett moderkort FORTFARANDE har en aktiv problemtråd. Där inlägg efter inlägg skrivs in.

Permalänk
Medlem

Hej

Är också ägare av ett ASUS P5N-E SLi

jag kör min E6320 2.6GHz 1.41 VCore 1500FSB. saken är den att jag vill up högre med prollen men så fort jag höjer FSB till 1550 så bootar inte datorn.

Har man VCore på Auto med 2.6 så matar den 1.4 V, så då borde man klara höja FSb till 1550 och VCore till 1.5 V, men nej, då vägrar den Boota

Testade att sätta FSB 1550 och VCore på auto, den bootade inte.

Så något säger mig att det inte är VCOre som är för låg, men vad kan det då vara
Har stänngt allt som ska stängas, kan det vara ett FSB hål?!

/Max

Visa signatur

Intel i5 3570k OC till 4.1 GHz + Cooler Master MA610P | ASUS P8Z77 LX | 2x Corsair Value S. DDR3 1333 MHz 4 GB CL9 | Gigabyte GeFOrce RTX 3060 12GB EAGLE OC 2.0 | Corsair VX 550 W (köpt 2009)

Permalänk

Hur fick du upp den till 1500fsb? För mig bootar inte datorn redan vid 1400fsb, men då kör jag med en Q6600.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H4xXx0R
Hur fick du upp den till 1500fsb? För mig bootar inte datorn redan vid 1400fsb, men då kör jag med en Q6600.

Jaså?! Jag har haft den högre, tror det var 1600 MHz prollen lååg iaf på 2.8GHz men just då hade jag dåligt luftflöde i datorn så ja tyckte 1.5 VCore var lite högt då därför sänkte jag.

/Max

Visa signatur

Intel i5 3570k OC till 4.1 GHz + Cooler Master MA610P | ASUS P8Z77 LX | 2x Corsair Value S. DDR3 1333 MHz 4 GB CL9 | Gigabyte GeFOrce RTX 3060 12GB EAGLE OC 2.0 | Corsair VX 550 W (köpt 2009)

Permalänk
Medlem

Jag erkänner att jag skäms när jag skriver detta inlägg, men det är bättre att fråga och göra rätt än att inte fråga och göra fel:
Hur F*N får man bort batteriet!?

EDIT: Löste sig.. råkade dock trycka till de två små "pinsen" längst fram så de är intryckta nu... har inte märkt av att de gjort nån skillnad, men men...

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Minnen ger mjukvaru problem?

Efter att de nya dator delarna kom på posten idag så gav jag mig på bygget efter jobbet.

Moderkort: Asus P5N-E SLI (bios: 0803)
CPU: Intel E8400
Minne: 2 * OCZ gold 1024mb 800mhz (5-5-5-15)
GFX: XFX 8800GT XXX 512mb
Nätagg: Corsair HX 620W

Blev färdig med bygget vid 02:00 i natt, och gav mig på att installera Windows Vista. Kom igenom hela installationen ändå om jag tyckte det gick något långsamt att starta den, lång laddningstid före jag fick välja DISK att installera på och välja språk samt custom installation.

Efter några minuter på varje laddnings sekvens nämnd ovan så gick installationen igång, ganska smärtfritt. Efter restart så börjar han på med "förberedelser för första uppstart av Vista" och fortsätter sen med installation där han är på "Completing installation".

Här fastnar han, eller allt rullar på som vanligt, prickarna rör på sig ., .., ..., men så höll han på i 1 timma. Letade på nätet under tiden något om detta men noll. Försökte koppla bort alla sladdar och hade endast mitt ps/2 tangentbord inkopplat men den stanna på samma ställe och efter ännu en timma där gav jag upp.

Nån som hört nåt liknande eller sätt något på några forum?

Tanken är att det kan ha att göra med moderkortet iom det varit massa jidder med det på andra håll.

-
Har nu prövat pilla lite på minnena och det har funkat att köra utan konstiga omstarter när jag bara har ett av minnena i. Så fort jag kör båda startar den om av sig själv ett par gånger sen går han ett tag tills han kraschar.

Visa signatur

Asus P5N-E SLI, Intel E8400, (2)OCZ Gold 1024mb 6400, XFX 8800GT XXX 512mb, Corsair HX 620W, CM 690

Permalänk
Medlem

Re: Minnen ger mjukvaru problem?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av luja
Efter att de nya dator delarna kom på posten idag så gav jag mig på bygget efter jobbet.

Blev färdig med bygget vid 02:00 i natt, och gav mig på att installera Windows Vista. Kom igenom hela installationen ändå om jag tyckte det gick något långsamt att starta den, lång laddningstid före jag fick välja DISK att installera på och välja språk samt custom installation.

Efter några minuter på varje laddnings sekvens nämnd ovan så gick installationen igång, ganska smärtfritt. Efter restart så börjar han på med "förberedelser för första uppstart av Vista" och fortsätter sen med installation där han är på "Completing installation".

Här fastnar han, eller allt rullar på som vanligt, prickarna rör på sig ., .., ..., men så höll han på i 1 timma. Letade på nätet under tiden något om detta men noll. Försökte koppla bort alla sladdar och hade endast mitt ps/2 tangentbord inkopplat men den stanna på samma ställe och efter ännu en timma där gav jag upp.

Tanken är att det kan ha att göra med moderkortet iom det varit massa jidder med det på andra håll.

-
Har nu prövat pilla lite på minnena och det har funkat att köra utan konstiga omstarter när jag bara har ett av minnena i. Så fort jag kör båda startar den om av sig själv ett par gånger sen går han ett tag tills han kraschar.

Welcome to hell...!

Permalänk

Kan intyga.. :S Har just skickat tillbaka mitt andra p5n-e sli, på grund av minnesproblem. Skräpkort!

Visa signatur

Nuvarande: Evga Supernova G2 750W, MSi x79A-GD65 8D, i7-4930K, Thermalright Ultra-120 eXtreme, Samsung SSD 850 evo-250GB, 16GB G-skill RipjawsZ cl8, Radeon RX Vega 56, Win 10
Gamlingen: Gigabyte EP45-DS3P, q6600 @3,2 Ghz. Geforce GTX 460, 6 gb corsair 6400cl4, vista64 SP2

Permalänk
Medlem

Mycket mystiskt kort, för vissa funkar det perfekt för andra inte riktigt lika bra.
Vad kan det bero på att vissa kort funkar kanon och andra är rena skräpbrädor?

Visa signatur

[E2140@3,3Ghz] [P5N-E SLI] [7950gt silent] [2GB TWIN2X CL5] [P182] [Corsair HX520W]
LG 37"LP1R

Permalänk
Medlem

Citat:

-

Intressant att du har ett likadant moderkort som jag samt en likadan processor.. Min dator startar nämligen inte:p Du har alltså inte uppdaterat bios sen du fick moderkort?

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Avstängd

kan man clocka bättre om man upd biosen eller är det skit samma?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att alla har problem med brädan. jag klockar min E6600 till fsb1450 stabilt och minnena individuellt till 906 mhz.

Jag har inga problem med mobot men jag kan iof inte klocka högre men min polare klockar inte mycket högre med sitt p35 iaf(samma prolle)

Vad är det som inte fungerar, den är lite seg i boot men inga problem direkt...

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Har tyvärr fortfarande kvar det här moderkortet sen ett år tillbaka, har funkat bra inga problem för mig! Men igår fick jag hem nya minnen, hade sedan tidigare OCZ Gold 2x1gb, men nu köpte jag till OCZ SLI 2x2gb. Egentligen är det lite overkill kanske att använda alla dessa minnen men men. Iaf så vägrar datorn starta med alla dessa minnen, spelar ingen roll hur jag skiftar plats på dom så går de inte utan jag kan endast använda 2 minnesplatser. Tänkte försöka uppdatera bioset men de lyckas inge vidare heller, kör för närvarande version 4001 eller liknande vilket är ganska gammalt. Men när jag skulle uppdatera via bioset så får jag följande meddelande "Downgraded ROM file was not suitable for the system", konstigt när jag försöker ladda in en nyare version. Ska försöka få till en startdiskett nu o prova flasha på ett annat vis. Någon som använder alla 4 minnesplatser? Behövde du göra nåt speciellt (inställning osv) och vilken bios vers. kör du på?

Visa signatur

Ny sign på G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H4xXx0R

Jag undrar dock när folk ska lära sig att quad + sli-moderkort inte är en bra kombo

Rätt lustigt att läsa om alla folk som har "problem" med quad + sli. När det är ökänt att de inte funkar bra ihop att klocka alls. Så försöker dom jämföra FSB mot en annan som kör med dual, lite skillnad på quad och dual va krävs mycket mer av mb med quads (pwm phases).

Just alla 680i och tidigare SLI-kort är skräp pga avsaknaden av många pwm phases. Det som gör den till en värdelös klockare. Och att jämföra denna mot p35 är nog att ta i, om det ändå vore så väl med denna bräda.. Skiljer hur mycket som helst dom emellan.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Har oxå mitt kvar, Dock ska jag byta snart när q9450 kommer.

Jag kör 4st minnen har 0403 biosen ganska gammal bios.
Har ställt minnena på 5 5 5 15 t2 med volt på 2.1v

Ocz klarar väl upp till 2.35 utan problem. så testa lite mer ström om du har det på orginal/auto ca 1.8-1.9

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , LG 27" UltraGear 27GX790A OLED QHD 480 Hz, Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight 2, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Zotac 5060Ti 16gb, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1080.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C^W
när jag skulle uppdatera via bioset så får jag följande meddelande "Downgraded ROM file was not suitable for the system", konstigt när jag försöker ladda in en nyare version.

Händer precis samma för mig när jag ska flasha till 0901 ....suck

Visa signatur

C2D E4300 @ 3,15Ghz | 4GB OCZ nVidia | ASUS P5N-E SLI | Albatron 8800GTS 320MB | Corsair VX550W | Antec Nine Hundred | 2xSeagate 250GB IDE

Permalänk

Uppdaterade till 0901 idag. Och FORTFARANDE kan jag inte köra mina OCZ-minnen i den hastighet som den är specad, 800Mhz. Första läget jag får datorn stabil öht är 667, dvs "ett pinhål ned".
Jag fattar inte vad ASUS håller på med? Det har ju vart så mycket problem, så mycket BIOS-uppdateringar och ändå så har det inte löst problemen.
Vad ska man göra? Ska man elda på mer Vmem?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Citat:

-

Detta kan enkelt lösas genom att vid Vista-installationen väljer att lägga in RAID-drivrutiner manuellt innan själv Windows installeras, ni vet säkert var jag menar.
Detta är ett klassiskt problem men genom detta löste jag det.
Kör in RAID-drivrutinerna på ett USB-minne och ladda in därifrån.

Även om man inte kör raid också vill jag påpeka.

Själv har jag reklamerat mitt moderkort nudå det inte gick att ha 4 ram-stickor på vardera 1GB i. Ska fråga om jag får ett annat...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Någon riktigt snäll själ här på sweclockers som skulle kunna lägg upp support CD'n? Hittar inte skivan och bios gick helt åt helvete när jag skulle flasha. Flashade via USB och mitt i allting så bröts det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Vad ska man göra? Ska man elda på mer Vmem?

Testa ställ in Vmem och timings manuellt. Kortet hade fel timings och hastighet på mina OCZ Gold, men det var bara att ställa in värdena manuellt så funkade det klockrent.

Permalänk
Medlem

Ni som jag sitter på en E4300 och detta mobo, vilket BIOS kör ni? Jag downgradade till 0401 när jag köpte plankan och har kunnat maxa min klock vid 3.2ghz vid 1.45v vcore. Allt över det är det tvärstopp. Frågan är ju om man skall våga prova något av de senare BIOS eller om man skall vara nöjd?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dpa
Ni som jag sitter på en E4300 och detta mobo, vilket BIOS kör ni? Jag downgradade till 0401 när jag köpte plankan och har kunnat maxa min klock vid 3.2ghz vid 1.45v vcore. Allt över det är det tvärstopp. Frågan är ju om man skall våga prova något av de senare BIOS eller om man skall vara nöjd?

Var nöjd, annars är risken stor att bios blir korrupt. Fattar ännu inte hur Asus kan sälja sådan här skrot. Kan hända att några fått bra moderkort.

Visa signatur

hardqare.com