Permalänk
Medlem

Routertips!

Har ett Alcatel Speedtouch Home-modem och en basstation från Apple som inte pallar nånting. Om man laddar ner något till en av våra fyra datorer, antingen via torrent eller bara vanligt från en hemsida, så går det inte att surfa på någong av de andra datorerna. Dessutom måste allt startas om ofta. Finns det något man kan göra eller är det dags att köpa nytt?
Har nu Glocalnet 8 mbit men ska snart uppdatera till Servanet och 100 mbit, någon som har tips på vad som är bäst att köpa när det gäller trådlös router med modem? Det är två PC och två Mac i nätverket.

Visa signatur

Dator: Antec miditower - Asus P5N-E SLI - Intel core 2 duo E6400 2.13GHZ - Hiper Nätaggregat ATX 580W - 2x1024 MB RAM - Samsung SpinPoint T166 320GB - Sapphire Radeon X1950PRO 256MB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

en linksys router e precis vad som behövs

Permalänk

Linksys eller Netgears nya serie av trådlösa.

Permalänk
Medlem

hmm okej tack för tipsen
nån som kan länka till en bra modell?

Och är det allt som behövs? Som det är nu har ja ju två prylar, Apple-airporten och modemet...

Visa signatur

Dator: Antec miditower - Asus P5N-E SLI - Intel core 2 duo E6400 2.13GHZ - Hiper Nätaggregat ATX 580W - 2x1024 MB RAM - Samsung SpinPoint T166 320GB - Sapphire Radeon X1950PRO 256MB

Permalänk
Permalänk
Medlem

felaktig länk den andra :/
men den första ser väl bra ut, dock något dyr med tanke på att priset är utan moms också... finns det något för runt tusenlappen som håller måttet?

Visa signatur

Permalänk

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010094619

Tappa nian.

Personligen tycker jag det blir en enorm skillnad över 1000:-. Har fått alla vänner och bekanta att köpa lite dyrare modeller och de funkar mycket bättre.

Permalänk

D-Link DGL-4300 är grym, Dlink brukar göra skrot men den är vass som få för en okej penning oxå. Bara router dock men blir perfa om du ska ha 100mbit

Visa signatur

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren.

Permalänk
Medlem

Har ni tips på några liknande fast med usb port?

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basselona
D-Link DGL-4300 är grym, Dlink brukar göra skrot men den är vass som få för en okej penning oxå. Bara router dock men blir perfa om du ska ha 100mbit

Har han 100/100mbit, så är det ju ingen vidare ide då den "bara" har 90mbit i throughput. Om du nu inte kan tänka dig att bygga en egen router o köra med switch, så är nog D-link DIR655 det bästa alternativet.

Permalänk
Medlem

Ja, satsar nog på en lite dyrare då.
Men jag är noob på detta ämne. Har ingen koll på vad jag behöver, nu har jag ju Apple airport och ett Alcatel Speedtouch Home-modem som jag ska pensionera. Räcker det med bara en router och inget mer om jag köper t ex http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010104047
Och vad menas med att det är en VPN router?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan inte rekommendera Linksysen. Prestanda på den är jättebra, problemet är att enheten ger ifrån sig ett konstant tjutande. Linksys klassar tjutandet som ett fel men efter att ha testat 3 olika enheter nu med samma fel på alla så känns det som att det är bäst att titta på något annat.

tillverkingsmånad på de enheter jag har haft är 12/06, 02/07 och 04/07 så felet verkar inte åtgärdas från Linksys sida.

Om man vill ha mer info angående problemet så kan man googla på Linksys high pitch noise.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Men jag har fortfarande inte klart för mig vad jag behöver för att koppla upp mot internet. Vad gör routern egentligen? Behöver jag mer grejjer än routern? Har splitter å modem å massa tjafs nu också, men vad av det behöver man och vad är redan "inbyggt" i routern om jag slår till på denna t ex:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010104047

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeonHart
Kan inte rekommendera Linksysen. Prestanda på den är jättebra, problemet är att enheten ger ifrån sig ett konstant tjutande. Linksys klassar tjutandet som ett fel men efter att ha testat 3 olika enheter nu med samma fel på alla så känns det som att det är bäst att titta på något annat.

tillverkingsmånad på de enheter jag har haft är 12/06, 02/07 och 04/07 så felet verkar inte åtgärdas från Linksys sida.

Om man vill ha mer info angående problemet så kan man googla på Linksys high pitch noise.

Hur illa är det? Märker man av det om man befinner sig i ett annat rum med stängd dörr?

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB

Permalänk
Vila i frid

Komplett "rear" ut D-LINK DIR-655 för 795 svenska pesetas.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=322482

Själv köpte jag en snik-Gigabit switch från kjell.com att ha bakom mitt ADSL2. Får ca 300Mbit mellan datorerna hemma härna, klart godkänt - mot ca 75 Mbit med gamla vanliga 100 Mbit. DIR-655 verkar också hamna på runt 300 Gbit, möjligen att man kan peta på lite parametrar med tcpoptimizer och få lite bättre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Komplett "rear" ut D-LINK DIR-655 för 795 svenska pesetas.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=322482

Du menar väl DIR-635 och inte DIR-655?

/M

Permalänk
Medlem

Okej, äntligen har vi kopplats in på servanets nät.
Vad är det för leverantör som är bäst för 100 mbit? Bor i Sundsvall.
Sen så har vi betsämt oss för att köra med kabel istället för trådlöst, vad är det för router som gäller då? Något tips? De har satt dit gateway, Allied Telesis. Och modem? Ska man beställa de från leverantören lr?
Tacksam för svar

Visa signatur