Permalänk

Bahnhof och Linksys 2102

Jag har ip telefoni från bahnhof med telefondosan/routern Linksys 2102. Problemet är att jag kan inte logga in på routern och öppna portar. Jag kommer till login rutan men eftersom bahnhof inte har givit mig nåt password så är det kört. Är det nån som vet nåt hack som funkar.

Permalänk
Medlem

Hur lyckades du komm till login sidorna? Jag kommer ingenstans.. hur gjorde du?

Permalänk
Medlem

Det som fungerade för mig var admin och 1234 som lösenord.
Var noga med att koppla rätt så att ethernet går till datorn och internet till uttaget i väggen.

Har själv fått problem med att den stryper linan rätt så kraftigt om man använder den som router också. Från 26mbit till 6mbit. Har ni märkt av detsamma, kanska bara fel på min box. Jag ska iaf ringa och höra med kundtjänst om de har något svar.

Permalänk
Medlem

Att den stryper håller jag med om, har 100/100 men när jag kopplade in SIP boxen så fick jag knappa 10/10. Har även en router till en bildtelefon och läser man manualen ska SIP boxen kopplas först, men då stryps det, kopplade ist in Router först sen och kopplade in SIP boxen i routern så fick man 100/100 igen och en fullt fungerande IP telefoni.

Man kan väl anta att SIP boxen inte stöder mer än 10/10Mbit/s med tanke på att det stryps.

Permalänk
Medlem

Om man kopplar som du beskrev så fungerar ju allt som det ska.
Det konstiga är att i manualen står det faktiskt att det är "2 100baseT RJ-45 Ethernet Port", så något fel måste det ha blivit när de konstruerade den.

EDIT: Uppdaterad nyss firmware och såg då i "Version Info" att det stod såhär högst upp --> "2 Ethernet Interface (10/100 support)"

I manualen stod det "IEEE 802.3" också. Enligt wikipedia finns det flera varianter på denna, men den utan något bokstav efter är på 10 Mbit/s. Då känns det helt plötsligt rätt logiskt att det är så låga hasigheter.

Permalänk
Medlem

Fick ett bra svar från Bahnhof. ^^

"Boxen släpper igen ca. 7-8mbit, för att kunna utnyttja mer så måste den kopplas in via en switch eller router."

De kan inte säga det på en gång så att man slipper bli galen. Dessutom så sa han att de håller på o bygger ihop en egen manual som ska levereras ist för den man får av Linksys.

Permalänk
Medlem

Jaha där ser man, skulle ha varit bra att veta det innan man köpte boxen kanske, men men.

En manual skulle nog uppskattas av de flesta! Jag tycker att Bahnhof ska börja satsa mer på att göra det enklare för sina kunder med bra och tydliga manualer och instruktioner. Som det är nu är det en bra bit upp till t.ex. bredbandsbolaget. Konfigurerade IP-telefoni från dem hos en jag känner och det var så enkelt som att stoppa in en skiva i datorn och göra som det stod på skärmen! All heder åt dem för en så enkel installering och att de hade en box som inte strypte något.

Sen om Bredbandsbolaget är bra på resten vet jag inget om, men något liknande koncept skulle jag vilja att Bahnhof skaffade, för det var helt underbart enkelt!

Permalänk
Medlem

Hittade du lösenordet för inloggningen?

Har testat med admin/admin, admin/inget, admin/1234, admin/12345 m.fl. på urlen: http://192.168.1.1

Jag vågar inte nollställa routern (/lösenordet) för bahnhof kanske har ställt in några viktiga inställningar i routern för att IP-telefonin/internet ska fungera.

Visa signatur

Programmers don't die, they just GOSUB without RETURN.

Permalänk
Medlem

l/p:user/tvx123

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

Jag får tacka, fungerade utmärkt.

Visa signatur

Programmers don't die, they just GOSUB without RETURN.

Permalänk
Medlem

Ska själv byta teleoperatör fr Bahnhof till T3 tänkte jag och behövde konfa om Linksys dosan.

Enklast är att ta reda på ip få fram Linksys admin sida på SPA-2102
1) cmd/X11(Mac): arp -a och så får du fram t ex192.168.115.1
2) user/pass är user/tvx123

Dock verkar det inte funka att logga in på admin sidorna för dosan ser jag nu.