SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Ett perfekt hål!

Ett perfekt hål!

Undertiden jag väntar på min Q9450, kom jag på att där givetvis kommer att bli varmt i chassiet (780i SLI), så jag sågade ut ett hål för en 12 cm. fläkt i ”taket” på lådan.

Jag brukar använda principen ”HeHeHeHe….” (Hål efter Hål efter Hål…), men detta är en mycket tidskrävande metod, samt det kräver mycket slipjobb att få hålet fint!

Sticksågsmetoden är absolut att föredra; borra 3 hål, 5 minutters sågning och slipning på ett ställe där sågningen avslutades, samt runda kanten hela vägen runt hålet.

Plåten som där skal borras hål i spändas fast, ett skyddande papper fästas med maskeringstape
på framsidan efter hålet är uppmät och uppritat.
Ett hål borras exakt i cirkelns mittpunkt. Två hål borras i periferin så att sågklingan kan stickas igenom där man skal börja såga.

En skruv fästes i cirkelns mittpunkt. Ett snöra sticks genom hålet i sågfoten och knytas ihop så att längden från skruv till sågbladet är lika med radien.

Sen är det bara att såga!

Den utsågade plåtbiten. Hålet behövde bara filas lite där sågningen slutade,
samt lite i kanten hela vägen runt hålet.

Gallret är ett bilhögtalargaller från Biltema, pris: 35 Kr.

Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk
Medlem

nice

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk

Får ge berömm för din kreativitet dock så kommer det inte resultera i ett 100% runt hål. därför att du har glapp och snöret har även lite töjnignsmöjligheter så att det kan bli jackigt är bara förnamnet.

Dock är man lite sugen på att slipa efterråt så är det en godtagbargärning.
Eller så blir man så pass duktig med sticksågen att man härndanefter kör allting på frihand upponer med sticksågen. tro mig det funkar bättre då man ser vart man ska mycket lättare:)

Även hålborr finns ju att köpa i diverse välsorterade afärrer fast nackdelen där är att man är låst till jsut de måtten på hålborren man har.

även sånna där *söker namn* man borrar ett lite hål och sedan sätter 2 vassa saker emot varandra o spänner åt så att de skippsar av till ett runt hål istället fat även här är det priset och at tman är låst till just den storleken man har som spelar in ^^

Eller så köper man en CNC fräs eller skiter i det.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Smidigt sätt

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

-=FULLMOON=- : Får ge berömm för din kreativitet dock så kommer det inte resultera i ett 100% runt hål. därför att du har glapp och snöret har även lite töjnignsmöjligheter så att det kan bli jackigt är bara förnamnet.
Dock är man lite sugen på att slipa efterråt så är det en godtagbargärning.
Eller så blir man så pass duktig med sticksågen att man härndanefter kör allting på frihand upponer med sticksågen. tro mig det funkar bättre då man ser vart man ska mycket lättare

Jag hade, naturligtvis, tänjt och dragit i snöret så mycket det gick innan jag började såga!
Skruven i cirkelns mittpunkt är förstärkt med stora planbrickor på båda sidor för att inte man ska dra den sned i själva plåten.
Det går såklart att misslyckas om inte man ser till att hålla ner sågfoten mot plåten och lägga vikten på sticksågen, utåt, bort från cirkelns mittpunkt!
Jag var bara själv förvånat över att det gick så lätt, och med så bra resultat.
Det framgår väl också av 3. bild att hålet är helt utan jack och hack!
Jag tog tyvärr inget kort på hålet i chassiet; hade inte planerat att lägga upp detta på nätet!

Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk
Medlem

Idén som så är väll inte så dum. Den fungerar väll om man bara ska göra ett hål en gång.

Annars kan jag inte sluta förundra mig över varför man inte använder hålborr? Jag köpte mig en 12cm hålborr på k-rauta för drygt 100 kr. Det tog mig runt en halvtimme att såga ut 6 hål och det räckte med 5-6 tag med sandpappret för att ta bort "fnaset" runt hålet som blidats.

Permalänk

tur att man har en hålborr för 104mm slipper krångel

Visa signatur

Overloaded

Permalänk
Sötast

Varför inte bara använda hålborr lite lättare, snyggare, snabbare och bättre

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad* - §1.5 i reglerna.

Tack till er som rapporterat inlägget. Jag skulle dock uppskatta om folk sluta kommentera regelbrott i trådarna. Det enda ni gör är att öka arbetsbelastningen för oss moderatorer. Rapportera, inget mer.

Visa signatur
Permalänk

En väldigt fin idé måste jag erkänna Den kommer nog att användas i framtiden.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Hålsågar för metall, finns billigt på ställen som biltema och clasohlson, är att föredra.
Jag använder dagligen sådana i jobbet och det blir alltid perfekt och exakt där man vill ha dem.

Så som du visar är kanon när man ska rita upp något. Vi gör så vid installation/håltagning i undertaksplattor för belysning.

Permalänk
Medlem

Det vore ju en ide att sätta en hjärnstång genom nån slags bänk och spänna fast sågen;) sen är det bara att borra ett litet hål i chassit,sätta in "bänkstången" genom hålet,starta maskinen och snurra på det man gör hålet i;)

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Kul ide' med det där snöret, men jag tror inte det sparar tid eller förbättrar resultatet. Rita, borra ETT hål och såga är melodin. Bladet är avgörande för resultatet, ett smalt bimetallblad skall det vara.