Folding@SweClockers.com [Gamla tråden]

Permalänk
Medlem

Men!
Varför fungerar inte detta?
Allt med wget & tar är fixat..

Har skrivit EXAKT detta: (f.ö. 64bits Ubuntu)

mkdir -p ~/folding/FAH
cd ~/folding/FAH
curl -O http://www.stanford.edu/group/pandegroup/folding/release/FAH6...
tar xzf FAH6.00beta1-Linux.tgz
ls -la (what?)
./fah6 -smp -configonly

---> Filen eller katalogen finns inte

EDIT: Argh!
Glömde installera ia32-libs.
Nåja, nu är det igång.

För er som har problem med SMP och Linux:
http://forums.legitreviews.com/about10455.html

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk

någon som vet hur man får den grafiska klienten att köra på båda kärnorna? min kör nämligen bara på en kärna =/

Permalänk
Medlem

Det går inte, du måste köra två konsol klienter eller en SMP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chaos_maniac
Nej, jag ger upp tills vidare. Kanske bäst att vänta tills den drar sig ut beta-stadiet. Tack för all hjälp hittills, men det känns inte lönt när min burk får jobba med tyngre grejer än vad den klarar under den tiden jag har igång den.

Det finns ju stabila (icke-beta) klienter, dock inte smp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av yogge
5.92 flexar tydligen som den vill, +-200 PPD... är det någon som sett hört nått om en möjlig orsak? och inte funkade det mer än två omstarter utan startdelayer heller, men det är ett mindre bekymmer...

Det var rapporter om att smpd servicen skulle ha något med det att göra, men eftersom den inte används i 5.92 så verkar det skumt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Vill medela att jag kommer hoppa på tåget igen med en kraftig CPU om 1-2 månader

antagligen blir det en av intelsnya lite småvärsting processorer eller så blir det en halvsketen D805 dualcore

Heja ny Intel processor!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simpledream
någon som vet hur man får den grafiska klienten att köra på båda kärnorna? min kör nämligen bara på en kärna =/

Det går tyvärr inte. Den grafiska kan bara utnyttja en kärna. För att utnyttja den andra måste du installera konsol-klienten. Eller så skippar du båda klienterna och kör smp klienten istället.

Edit: Oj såg att DiPoost hade postat nästa exakt samma svar. En rättelse dock. Du kan köra en grafisk- och konsol-klient samtidigt, så du behöver nödvändigtvis inte köra dubbla konsol-klienter. Om du nu gillar att kolla på vikande proteiner ^^

Permalänk
Avstängd

Nu så kör man bara folding med sin gamla presscott igen, ps3:an är på service!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiPoost
Det går inte, du måste köra två konsol klienter eller en SMP.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av él Mero
Det finns ju stabila (icke-beta) klienter, dock inte smp.

Det var rapporter om att smpd servicen skulle ha något med det att göra, men eftersom den inte används i 5.92 så verkar det skumt.

Heja ny Intel processor!

Det går tyvärr inte. Den grafiska kan bara utnyttja en kärna. För att utnyttja den andra måste du installera konsol-klienten. Eller så skippar du båda klienterna och kör smp klienten istället.

Edit: Oj såg att DiPoost hade postat nästa exakt samma svar. En rättelse dock. Du kan köra en grafisk- och konsol-klient samtidigt, så du behöver nödvändigtvis inte köra dubbla konsol-klienter. Om du nu gillar att kolla på vikande proteiner ^^

ok tack för svaren

Permalänk

yeeey, gjorde precis min första WU, shit vilken tid det tar då! men nu ska jag bara låta datorn stå på så börjar de nog rulla in lite då och då

Permalänk
Inaktiv

Tänkte börja folda igen med SMP-client. Vadå "skapa ett konto"? Lite mer förklaring kanske krävs. Jag har ingen användare med lösenord till mitt XP. Hur skapar jag det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
Vadå "skapa ett konto"? Lite mer förklaring kanske krävs. Jag har ingen användare med lösenord till mitt XP. Hur skapar jag det?

Gå in i Kontrollpanelen > Användarkonton. Där ser du de val du behöver för att skapa ett konto eller lägga till ett lösenord för ett redan existerande konto.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Gå in i Kontrollpanelen > Användarkonton. Där ser du de val du behöver för att skapa ett konto eller lägga till ett lösenord för ett redan existerande konto.

Tack

Foldar nu på följande:

E8400 SMP, 10h/7d
E6300 SMP, 10h/7d
P4 Prescott 530 3GHz, Console 7h/5d

Kommer senare att slänga in fyra stycken kommande X2'or som får arbeta med Console 7 timmar om dygnet.

Hoppas ni är glada att ha mig tillbaka

Fråga: På datorn jag kör consoleklienten ser jag båda processerna F&H i aktivitetslistan. Men när jag öppnar programmet beter den sig som att den precis börjat arbeta. Men den har alltså foldat när den bara låg i aktivitetslistan och jag inte öppnat programmet?

Edit:

"[09:18:05] Core Shutdown: FILE_IO_ERROR
[09:18:08] CoreStatus = 75 (117)
[09:18:08] Error opening or reading from a file.
[09:18:08] Deleting current work unit & continuing...
[09:18:12] - Preparing to get new work unit..."

Vad hände?

Edit2: "Timered checkpoint triggered" Betyder? Har hänt två gånger på en kvart nu. Betyder den att den sparat datan?

Edit3: Stängde av via Ctrl+C. Satte igång klienten igen och den börjar om från noll. "Data doesn't match checksum"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Hoppas ni är glada att ha mig tillbaka

Görnöjd

Citat:

På datorn jag kör consoleklienten ser jag båda processerna F&H i aktivitetslistan. Men när jag öppnar programmet beter den sig som att den precis börjat arbeta. Men den har alltså foldat när den bara låg i aktivitetslistan och jag inte öppnat programmet?

Vet inte riktigt vad du menar, men om båda klienterna ligger på 100% tillsammans i aktivitetshanteraren så bör de folda. På vilket sätt tycker du att klienten precis har börjat arbeta? Om du har en låg verbosity så får du ju inte så många uppdateringar i konsollen.

Citat:

"Timered checkpoint triggered" Betyder? Har hänt två gånger på en kvart nu. Betyder den att den sparat datan?

Ja, du kan ställa in det i konfigen, i ett intervall av 3-15 minuter.

Citat:

"[09:18:05] Core Shutdown: FILE_IO_ERROR
[09:18:08] CoreStatus = 75 (117)
[09:18:08] Error opening or reading from a file.
[09:18:08] Deleting current work unit & continuing...
[09:18:12] - Preparing to get new work unit..."

Vad hände?

Stängde av via Ctrl+C. Satte igång klienten igen och den börjar om från noll. "Data doesn't match checksum"?

Tror de problemen du upplever har att göra med dina machine ID. Kolla i konfig:arna så att du inte har samma för båda klienterna.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Görnöjd

Citat:

Vet inte riktigt vad du menar, men om båda klienterna ligger på 100% tillsammans i aktivitetshanteraren så bör de folda. På vilket sätt tycker du att klienten precis har börjat arbeta? Om du har en låg verbosity så får du ju inte så många uppdateringar i konsollen.

Riggen jag talade om är på jobbet och nu har jag åkt hem, så det blir svårt för mig att förklara vidare. Men när jag startade consoleklienten stod det bland annat "Benchmarking" minns jag.

Citat:

Tror de problemen du upplever har att göra med dina machine ID. Kolla i konfig:arna så att du inte har samma för båda klienterna.

Än så länge använder jag bara en rigg. Däremot gav jag den ID 2. (Jag har alltså ingen ID 1). Det kanske var det som stökade till det?

En annan sak är att jag fick en WU på 1500000, eller var det 15000000? Alltså 1,5 miljoner eller 15 miljoner steps. Namnet på WU'n har jag inte i mitt minne. Men är inte den här väldigt väldigt stor? Jag kan inte minnas att jag kört sådär stora WU's för ett år sedan.

Kom på att lillebrorsan har en PS3 jag skulle kunna folda med. Hade varit roligt att bli en av storfräsarna.

7 st kvalitets-PC och en PS3

Men kan någon klargöra för mig hur man måste stänga ned programmet för att data ska sparas? Jag tänkte köra en gömd console-klient eller två på datorerna på min arbetsplats. Dessa kommer endast synas i processlistan och ingen kommer direkt gå in i programmet och stänga av. Vad händer om man bara stänger av datorn medans klienten kör i bakgrunden (processlistan)?

Permalänk
Medlem

Får tjänsten bara en korrekt kill-signal så ska det inte vara några problem med avstängning och omstarter.

Om man bara bryter strömmen är risken dock stor att data kan gå förlorad.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Riggen jag talade om är på jobbet och nu har jag åkt hem, så det blir svårt för mig att förklara vidare. Men när jag startade consoleklienten stod det bland annat "Benchmarking" minns jag.

Ok, det säger inte så mycket. Du kan ju slänga upp en bit av loggen på måndag, så får vi titta på det.

Citat:

Än så länge använder jag bara en rigg. Däremot gav jag den ID 2. (Jag har alltså ingen ID 1). Det kanske var det som stökade till det?

Nej. Jag trodde den riggen du pratade om hade två klienter och du hade samma machine ID på båda klienterna. Att ha 1 eller 2 eller 3 när du bara kör en klient kvittar. Vad kör du för klient och vilket OS?

Citat:

En annan sak är att jag fick en WU på 1500000, eller var det 15000000? Alltså 1,5 miljoner eller 15 miljoner steps. Namnet på WU'n har jag inte i mitt minne. Men är inte den här väldigt väldigt stor? Jag kan inte minnas att jag kört sådär stora WU's för ett år sedan.

De blir större och större för varje år, pga att datorprestandan ökar ^^

Citat:

Kom på att lillebrorsan har en PS3 jag skulle kunna folda med. Hade varit roligt att bli en av storfräsarna.

7 st kvalitets-PC och en PS3

Kör på bara. Fullt ös, medvetslös!

Citat:

Men kan någon klargöra för mig hur man måste stänga ned programmet för att data ska sparas? Jag tänkte köra en gömd console-klient eller två på datorerna på min arbetsplats. Dessa kommer endast synas i processlistan och ingen kommer direkt gå in i programmet och stänga av. Vad händer om man bara stänger av datorn medans klienten kör i bakgrunden (processlistan)?

Kör du den som service så brukar det lösa sig fint. Men att bryta strömmen, som Qwarkman säger, är ju inte helt bra.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Ok då är man igång på fullt allvar. Kör dual linux genom vmware på min htpc/server 24/7. Den trycker ur sig ca 4500ppd, skall tweaka lite mer på klockningen av den så kanske det blir ett par hundra till..
Foldar även på min main men kan inte köra 24/7 på den tyvärr. ppd på den ligger på 5500-5800 nånting med samma setup med vmware.

Nu skall man bara plocka lite placeringar

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trigger
Ok då är man igång på fullt allvar. Kör dual linux genom vmware på min htpc/server 24/7. Den trycker ur sig ca 4500ppd, skall tweaka lite mer på klockningen av den så kanske det blir ett par hundra till..
Foldar även på min main men kan inte köra 24/7 på den tyvärr. ppd på den ligger på 5500-5800 nånting med samma setup med vmware.

Nu skall man bara plocka lite placeringar

Om man ändå hade en Q9450 att folda på <3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Om man ändå hade en Q9450 att folda på <3

haha, japp, det skulle vara någonting det föresten, det där ppd är det points per day? för sjuutihelvete vad mycket poäng den prollen får per dag då! jag får ju kanske ihop 500 per dag på min

Permalänk
Inaktiv
Citat:

text

Här har FAH504-Console.exe och FahCore_81.exe kört i 10 minuter i processlistan innan jag öppnar klienten. Det ser ju minst sagt ut som att den startar arbetet när jag öppnar klienten.

Jag har även gett min Intel P4 530 3GHz s775 100% CPU-användning till folding. Men den maxar bara 50%, som om det vore en dualcore. Vad är det för skitprolle jag sitter på egentligen? Kikade lite men finner inget som pekar på att det skulle vara en dualcore.

[06:07:34] Completed 1485000 out of 1500000 steps (99)
[06:24:02] Shutdown: FILE_IO_ERROR
[06:24:05] CoreStatus = 75 (117)
[06:24:05] Error opening or reading from a file.
[06:24:05] Deleting current work unit & continuing...
[06:24:09] - Preparing to get new work unit...

Kul. Vad är det här för skitprogram? Jag kör console och win xp pro. Jag konfigurerade om klienten strax innan detta skedde men allt jag ändrade var cpu-användningen.

En annan grej: Fortsätter datorn folda fast jag loggar ut från min xp-användare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Här har FAH504-Console.exe och FahCore_81.exe kört i 10 minuter i processlistan innan jag öppnar klienten. Det ser ju minst sagt ut som att den startar arbetet när jag öppnar klienten.

Vilken procent ligger foldingen på innan du öppnar klienten? Öppnar du klienten fast du kör den som service?

Citat:

Jag har även gett min Intel P4 530 3GHz s775 100% CPU-användning till folding. Men den maxar bara 50%, som om det vore en dualcore. Vad är det för skitprolle jag sitter på egentligen? Kikade lite men finner inget som pekar på att det skulle vara en dualcore.

Du har inget annat igång som suger processorkraft?

Citat:

[06:07:34] Completed 1485000 out of 1500000 steps (99)

Detta tyder ju på att den jobbar iaf, så det enda problemet du egentligen har är att den visar 50% på processoranvändningen? Du har ingen hyper-threading eller nåt sånt igång? Inte riktigt säker på hur det funkar, men har man HT så visar den kanske 50% fast foldingen tuffar på i 100%. Men vet som sagt inte.

Citat:

Kul. Vad är det här för skitprogram? Jag kör console och win xp pro. Jag konfigurerade om klienten strax innan detta skedde men allt jag ändrade var cpu-användningen.

Om jag har uppfattat det rätt och du kör den som service så kan du inte konfigurera om klienten utan av först ha stoppat tjänsten, då kan det mycket väl hända att din WU raderas.

Citat:

En annan grej: Fortsätter datorn folda fast jag loggar ut från min xp-användare?

Kör du den som service så ska den även folda när du loggar ut.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av él Mero .

Vilken procent ligger foldingen på innan du öppnar klienten? Öppnar du klienten fast du kör den som service?

50%. Det blir ingen skillnad när jag öppnar klienten så jag antar att det inte är några problem. Jag tyckte bara det såg lustigt ut. Ja jag öppnar klienten fast jag kör den som service, mest för att ha nåt kul att titta på.

Du har inget annat igång som suger processorkraft?

Nej absolut ingenting alls. Datorn är overkill för den ordbehandling den utför.

Detta tyder ju på att den jobbar iaf, så det enda problemet du egentligen har är att den visar 50% på processoranvändningen? Du har ingen hyper-threading eller nåt sånt igång? Inte riktigt säker på hur det funkar, men har man HT så visar den kanske 50% fast foldingen tuffar på i 100%. Men vet som sagt inte.

Jag tror att processorn använder HT men jag vet inte om den är påslagen eller inte. Det blir väl att kika på imorgon.

Om jag har uppfattat det rätt och du kör den som service så kan du inte konfigurera om klienten utan av först ha stoppat tjänsten, då kan det mycket väl hända att din WU raderas.

Mycket möjligt. Klantigt av mig.

Kör du den som service så ska den även folda när du loggar ut.

Okej det låter bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja jag öppnar klienten fast jag kör den som service, mest för att ha nåt kul att titta på.

Vet inte om det är så bra att göra det, kan skapa kollisioner som stökar till ditt foldande och eliminerar din WU. Installera FahMon istället, känns som ett mycket säkrare alternativ om du nu vill ha något att se på. Där kan du övervaka både din logg och din ppd.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Vet inte om det är så bra att göra det, kan skapa kollisioner som stökar till ditt foldande och eliminerar din WU. Installera FahMon istället, känns som ett mycket säkrare alternativ om du nu vill ha något att se på. Där kan du övervaka både din logg och din ppd.

Ska bli.

Installerade SMP-klienten på min E8400 nu. Ser detta vettigt ut?

Edit: Datorn börjar inte folda utan att jag kör igång klienten. Dvs den startar inte som en service. Jag har kört -configonly och det står klart och tydligt att den ska köras som en service. Vad är problemet tro?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ser detta vettigt ut?

Ser helt normalt ut.

Citat:

Vad är problemet tro?

Vet inte riktigt vilka steg du har tagit för att få igång den som service, men kolla igenom och följ denna guide så ska det förhoppningsvis lösa sig.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ser helt normalt ut.

Vet inte riktigt vilka steg du har tagit för att få igång den som service, men kolla igenom och följ denna guide så ska det förhoppningsvis lösa sig.

Läste guiden. Fixat.

Update:

Folding killed my PSU

Permalänk
Medlem

Jag ökar...
NineofTen
Rank 199
Team Rank 68,896
Project Points 483
Last 24hr Points 149
24hr Avg Points 0
Today Points 535Week Points Total 27,483
WUs Total 112
First Record 08.10.07

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vårt laget har plockat ännu en placering och ligger för tillfället på 67:e plats i världen. Vi har tidigare snackat om att försöka nå 50:e platsen innan jul, men pga av att alla kämpat på så gött ser det ut som att början av oktober är mer troligt

Andra glada nyheter: Den nya GPU-klienten har ett tag nu befunnit sig i en sluten beta testning, vilket innebär att om allting går väl och inga mega-buggar hittas så är nästa steg en öppen beta-klient!

Fold on dudes!

Permalänk

gööött! det beror nog på att det tillkommit mycket nytt folk? eller?

Permalänk
Inaktiv

Ointressant fakta:

De 15000 steps min E8400 gör på 27 minuter, gör jobbets P4 530 på 45 minuter. Samma arbete gör jobbets P3 866MHz på 3 timmar och 45 minuter.

Tekniken går framåt

Permalänk
Medlem
Citat:

Vårt laget har plockat ännu en placering och ligger för tillfället på 67:e plats i världen. Vi har tidigare snackat om att försöka nå 50:e platsen innan jul, men pga av att alla kämpat på så gött ser det ut som att början av oktober är mer troligt

Andra glada nyheter: Den nya GPU-klienten har ett tag nu befunnit sig i en sluten beta testning, vilket innebär att om allting går väl och inga mega-buggar hittas så är nästa steg en öppen beta-klient!

Fold on dudes!

Fortfarande inget till oss med nvidia antar jag?

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blockbuster
gööött! det beror nog på att det tillkommit mycket nytt folk? eller?

Det har en del med det att göra, men samtidigt har vi förlorat en hel del aktiva den senaste tiden. Men anledningen att det inte syns på poängen kan vara att de som lämnat foldade med lite äldre maskiner som inte gav så många poäng. Kanske att de kommer tillbaka när de har lite mer artilleri ^^

Citat:

Ointressant fakta:

De 15000 steps min E8400 gör på 27 minuter, gör jobbets P4 530 på 45 minuter. Samma arbete gör jobbets P3 866MHz på 3 timmar och 45 minuter.

Tekniken går framåt

Tyckte det var intressant

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qwarkman
Fortfarande inget till oss med nvidia antar jag?

Nej, vi är fortfarande utan, men...

Nya GPU klienten är äntligen här !

Så alla som har ett ATI 2xxx eller 3xxx kort kan nu börja folda på det! Läs mer här !

Download för klienten här !

FAQ för klienten här !