Månadens datorsystem april

Permalänk
Medlem

Så KLOCKRENT!!

En eloge till SWECLOCKERS!

Precis min smak av en bra dator!!

Med vänliga hälsningar
Mattias

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Medlem

Jättebra!
Jag ser dock inte varför man ska uppmuntra Seagate att fortsätta tillverka högljudda hårddiskar.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Har ett gammalt misshandlat P180 ståendes bakom soffan. Ush vad jag hatar det chassit.

Näe tacka vet jag små och lätta chassin.

Bra intiativ Sweclockers:)

Permalänk

Mycket bra initiativ. Sjukt att man kan få ett så välpresterande system för en sån löjlig summa. Chassit gillar jag dock ej.

I vilket fall som helst ska det bli kul och se uppdateringarna varje månad.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Jag står precis i valet just nu, men jag tycker det var liiiite för anpassat till hardcore-gamers och överklockare (även om jag förstår att de flesta på sweclockers är sådana).

Jag har meckat ihop ett paket på DB för 6k, med 9600GT och E8200 istället.

Är E8200 sämre på något sätt, eller bara ett underklockat E8400? Har det sämre överklockningsmöjligheter?

Permalänk

Jag tycker en "pris/budget" dator är mer intressant, alltså med komponenter såmom 9600GT och 420Ws nättagg, prisvärd prolle och helt ok S775 mobo.

Det är ju en barnlek att plocka ihop ett "bra" system, lite mer utmaning med ett sådant system som kostar kanske 5-6k och som efter klockning presterar lika bra som ett 7-8k system.

Sen som vissa påpekat, hur kunde ni glömma cpu prollen? stockkylaren är det första man byter ut...

Permalänk
Avstängd

när pentium 4 kom hade jag inte råd med en sån så det blev till å köpa ett annat grafikkort (geforce 4mx 440) till min amd duron 700 jag kunde köra samma spel som min morbror kunde köra på sin amd athlon XP 2400+ för 30 000kr ,men det tog lite längre tid att ladda spelen det verkar som att grafikkortet är viktigast när man ska köra spel men allt för slö processor är inte heller kul.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highlaj
Jag tycker en "pris/budget" dator är mer intressant, alltså med komponenter såmom 9600GT och 420Ws nättagg, prisvärd prolle och helt ok S775 mobo.

Det är ju en barnlek att plocka ihop ett "bra" system, lite mer utmaning med ett sådant system som kostar kanske 5-6k och som efter klockning presterar lika bra som ett 7-8k system.

Men, detta finns ju redan i den klistrade tråden under Köpråds-forumet.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Att utse en välbalanserad gamer/överklockningsdator (som tilltalar de flesta här på SweC) är ju fortfarande det som avses med "Månadens datorsystem" och i det avseendet - en lysande idé!

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Va roligt, jag satt precis ihop ett system till en kompis, och det var exakt i detalj lika som detta, kul!!!!

Permalänk
Medlem

Mycket bra skrivet, mera sådant.
Men törs man fråga ärade läsare om en gubbe som jag inte hellre borde sattsa på en Q6600.
Och framför allt undrar jag om paketet funkar bra med en Q6600 i stället eller medför det bytet en massa annat strul.
Spelen är få i min burk, men ljud och videoredigeringar samt CAD ligger liksom lite närmare mig om ni förstår vad jag menar.

Visa signatur

hmi

Permalänk
Medlem

Mycket bra initativ, redaktionen!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 l Intel i7 5820k l Gigabyte X99-UD3 l MSI RX 480 8gb l EVGA G2 850W l Crucial Sport 8gb ddr4 l WDC Black 3tb + WDC Black 1TB + WDC Red 1TB + Intel 530 SSD 120gb l Cooler Master Hyper 212 EVO l Dell U2515H l Asus MG248Q freesync l Windows 10 64-bit

Permalänk

Riktigt trevlig läsning.

Jag funderar dock fortfarande på en quad-cpu.

Ang. Antec P180: "Jag anser dock att det är datorlådornas svar på Volvo V70. Visst fungerar den bra – men gud så tråkig." -Öjvind

I agree. Därmed inte sagt att det inte finns tråkigare än P-180

"Cosmos"-fanboy? Most certainly!

Visa signatur

"-You like sex AND money? We should hang out!" -"Idiocracy"

MSI P45 Platinum, e6850@3ghz, 4gb Corsair 6400c5dhx, 500gb+320gb, HD4850 Crossfire (Sapphire/His), Coolermaster Cosmos RC 1000

Permalänk
Medlem

Fan, det är var väldigt bra.

Jag ska köpa ny dator när som helst och flera av dessa komponenterna¨har jag valt i mitt paket. men ingenting är beställt än.

Men jag väljer mellan e8200 och e8400, jag ska inte klocka så mkt, vill bara ha en snabb processor som funkar bra.
Sen väljer jag även mellan 8800GT 512 mb eller 8800 GTS 512 mb, är GTS versionen värd typ 500 kr mer?

Visa signatur

CPU: Intel Q6600 Moderkort: Gigabyte p45 DS3r GPU: Sapphire HD4870
A- data 4gb ram

Permalänk
Medlem

Helt rätt val av komponenter för bästa pris/prestanda. SKa man dock klocka så borde man ha lite värre minnen (pc8500) och kanske ett vassare moderkort med X38/X48. Annars ser det helt ok ut. Dock tror jag inte man får det så biligt om man köper allt ifrån samma butik vilket man oftast gör. Så man borde räkna med kanske ungefär 10000kr

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Perfekt timing! Jag föreslår att ni alltid har månadens spec väl synlig på förstasidan (kanske inte detaljerna, men en länk). Då kanske vi får se ett priskrig på just dessa komponenter, eller på paket med alla komponenterna tillsammans!

Jag skulle vilja höra lite synpunkter på alternativa grafikkort i 9600-serien. För visst finns det saker i GeForce 9 som inte finns i GeForce 8? Kan det vara värt att avvakta 2-3 månader med datorinköp i väntan på nya GeForce 9-modeller?

Permalänk
Medlem

Riktigt bra komponenter precis det jag skulle välja också

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Finns en sak jag skulle vilja byta ut, annars var det precis det jag själv hade planerat att köpa

och det är hårddisken, en Samsung SpinPoint F1 750gb istället för seagaten

Permalänk
Medlem

"Kul" att kolla faktiskt. Har ett väldigt liknande system. Köpte det för 13000:-. Då hade jag iof bättre nätagg och operativsystem inkl. Detta var för 2 månader sen. fan va fort priserna sjunker.

Permalänk

Man märker vilka som har P180... De som klagar tillbaka det vill säga...
LianLi borde vinna varje gång.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Vill även jag ge lite beröm! Verkligen najs!

Visa signatur

DN1D

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se bäst/nyaste prestanda man kan stoppa i minst utrymme.

Hade planer med Phenom X4 9850 med ett m-ATX 780G moderkort 4gig ram men vissade sig att inget m-ATX moderkort idag klarar av 125W processor i dagsläget. (finns artikel på anandtech om hur de brände ett flertal moderkort) Hade allt beställt men dagen innan de skulle skickats så läser man artikeln och får avbeställa allt och tänka om.

Får vänta lite mera på bättre designade moderkort till AMD sidan.(flera tillverkare snålar på kvalitén verkar det som)

Permalänk

det är ungefär detta systemet jag har. nu blir jag stolt över mig själv...

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Helt rätt val av komponenter för bästa pris/prestanda. SKa man dock klocka så borde man ha lite värre minnen (pc8500) och kanske ett vassare moderkort med X38/X48. Annars ser det helt ok ut. Dock tror jag inte man får det så biligt om man köper allt ifrån samma butik vilket man oftast gör. Så man borde räkna med kanske ungefär 10000kr

Nyare saker resulterar inte alltid i bättre OC-egenskaper. T.ex X38/X48-kretsarna klockar inte nödvändigtvis bättre än ett högkvalitativt P35-kort.
F.ö så klarar ju i princip alla p35 och uppåt FSB om 500 eller högre utan några som helst bekymmer. Så varför inte köpa det som är billigast?

Tycker förövrigt att alla komponenter är väl valda med mycket tanke på pris/prestanda, utmärkt artikel.
Det är exakt dessa komponenter jag själv brukar rekomendera f.ö.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scorpion85 Finns en sak jag skulle vilja byta ut, annars var det precis det jag själv hade planerat att köpa och det är hårddisken, en Samsung SpinPoint F1 750gb istället för seagaten

Kan du inte motivera också? Det känns meningslöst med sådanna inlägg annars Seagate har ju beviserligen mycket hög kvalité liksom prestanda och tysthet för priset.

Seagate Barracuda 250GB 16MB 7200.10 (modellen som är 2cm tjock, med enkel platta alá 250GB) är ju en konkurent till WD Raptor t ex, det enda som raptorn är bättre på är söktid. Så jag tvekar inte en sekund på att den nyare modellen är snarlik i prestanda trots den stora storleken som kan försämra dess prestanda.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalleballenalle
Tycker ni borde valt en Samsung eller WD Green Power hårddisk, inte bara för de är tystare, men även för de i regel presterar lite bättre. Vet inte vad gäller WD, men Samsung hårddiskarna är riktigt billiga också.

http://www23.tomshardware.com/storage.html?modelx=33&model1=3...

http://www.silentpcreview.com/article29-page2.html

Sen har jag ju hört o sett något test där Samsung ska vara den bästa DVD brännaren...

Tycker att ni ska jämföra ett överklockat budgetsystem(WIRN) med det paketet ni rekommenderade. Överklockat ska det också vara då förstås.

Det skulle gynna om du jämförde med rätt hårddisk: http://www23.tomshardware.com/storage.html?modelx=33&model1=1...

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: PowerColor RX 9070 XT Reaper | Ssd: Kingston Fury Renegade 500GB, Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitor: Dell Alienware AW2723DF

Permalänk

Tittar på man på recensionner av hårddiskar är det oftast hugget som stucket. Eftersom de också kostar ungefär lika mycket, så tycker jag det är helt klart värt att satsa på en Seagate som är det enda som har 32mb cache och viktigast av allt, 5 års garanti!

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Bra initiativ, gillade upplägget och allt. Förutom en del bra feedback som fler andra har nämnt (3 kategorier osv) skulle det vara kul att se energi åtgång för systemen. Nu så här efter "peak oil" kan det ju faktiskt vara riktigt intressant.

Permalänk
Medlem

härligt säger jag bara. Jag beställde ett nytt datorsystem för en vecka sedan och komponenterna var väldigt lika. Bara processorn och hårdisken som var annorlunda egentligen.

Corsair Powersupply 550W Black,ATX/EPS, 120mm Fan, 4xSATA, SLI, WxHxL (700:-)
Gigabyte GA-P35-DS3, P35, Socket-775, ATX, GbLAN, DDR2, ICH9, PCI-Ex16 (869:-)
Intel Core 2 QUAD Q6600 (2200:-)
Gainward GeForce 8800GT 512MB (2200:-)
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's (849:-)
Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 8MB 7200RPM (445:-)

Priser inom parenteser...
Totalt pris ungefär 8000 kr

Jag köpte inget chassi för jag har ett P180 ståendes.
Att köpa liten hårddisk var självklart för mig då jag inte lagrar någonting på huvuddatorn.
En quad kändes också rätt för jag använder ibland flera tunga program när jag sitter vid den datorn.
Ett 8800GT för vad jag har hört så skall det vara bättre än 8800GTS (rätta mig om jag har fel)
Minnena var identiska med swec så man blir lite stolt då jag inte läste på allt för mycket innan. Verkar vara bra minnen till ett bra pris.

Permalänk
Medlem

Hmmm... Skulle man inte kunna utlysa en tävling "Mest prestanda per krona"?

Max 10000 kr för komponenterna i en dator.

All överklockning på luft tillåten, men systemet skall vara så stabilt att det ska gå att köra 3Dmark06 6 ggr i följd.

Man väljer sedan ut 12 lämpliga benchmarks och ger systemen poäng efter "melodifestivalmodell", dvs 12 p till bästa resultat (räknat per krona, dvs får du 9000 3Dmark-poäng och lagt 9000 kr får du 1.0000 i resultat), 10 p till näst bästa osv.

Därefter kan man ha omröstning på SweC om vilket system som är snyggast, och föra till 144 p för snyggast system, osv (fortfarande enl melodifestivalmodellen...)

Därefter har man en totalvinnare och (kanske) en ful benchmarkvinnare.

Vad tror ni om det?

/xJom

EDIT: Man kanske ska ha två klasser efter ljudnivå, en tyst klass och en "otyst" klass?

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Mycket bra initiativ! bra jobbat.

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk
Medlem

Jag må ha en gammal 3700+ och ett 7800gtx... Men jag har åtminstone det valda nätagget