Månadens datorsystem april

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AblaZe
härligt säger jag bara. Jag beställde ett nytt datorsystem för en vecka sedan och komponenterna var väldigt lika. Bara processorn och hårdisken som var annorlunda egentligen.

Corsair Powersupply 550W Black,ATX/EPS, 120mm Fan, 4xSATA, SLI, WxHxL (700:-)
Gigabyte GA-P35-DS3, P35, Socket-775, ATX, GbLAN, DDR2, ICH9, PCI-Ex16 (869:-)
Intel Core 2 QUAD Q6600 (2200:-)
Gainward GeForce 8800GT 512MB (2200:-)
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's (849:-)
Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 8MB 7200RPM (445:-)

Priser inom parenteser...
Totalt pris ungefär 8000 kr

Jag köpte inget chassi för jag har ett P180 ståendes.
Att köpa liten hårddisk var självklart för mig då jag inte lagrar någonting på huvuddatorn.
En quad kändes också rätt för jag använder ibland flera tunga program när jag sitter vid den datorn.
Ett 8800GT för vad jag har hört så skall det vara bättre än 8800GTS (rätta mig om jag har fel)
Minnena var identiska med swec så man blir lite stolt då jag inte läste på allt för mycket innan. Verkar vara bra minnen till ett bra pris.

8800GT 512MB (som bygger på nya G92) är bättre än 8800GTS 320MB eller 640MB (som bygger på gamla G80 arkitekturen), inte 8800GTS 512MB (som även den bygger på G92).

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AblaZe
härligt säger jag bara. Jag beställde ett nytt datorsystem för en vecka sedan och komponenterna var väldigt lika. Bara processorn och hårdisken som var annorlunda egentligen.

Corsair Powersupply 550W Black,ATX/EPS, 120mm Fan, 4xSATA, SLI, WxHxL (700:-)
Gigabyte GA-P35-DS3, P35, Socket-775, ATX, GbLAN, DDR2, ICH9, PCI-Ex16 (869:-)
Intel Core 2 QUAD Q6600 (2200:-)
Gainward GeForce 8800GT 512MB (2200:-)
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's (849:-)
Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 8MB 7200RPM (445:-)

Priser inom parenteser...
Totalt pris ungefär 8000 kr

Jag köpte inget chassi för jag har ett P180 ståendes.
Att köpa liten hårddisk var självklart för mig då jag inte lagrar någonting på huvuddatorn.
En quad kändes också rätt för jag använder ibland flera tunga program när jag sitter vid den datorn.
Ett 8800GT för vad jag har hört så skall det vara bättre än 8800GTS (rätta mig om jag har fel)
Minnena var identiska med swec så man blir lite stolt då jag inte läste på allt för mycket innan. Verkar vara bra minnen till ett bra pris.

8800GTS 512MB är mycket bättre än 8800GT.
Det är dock dyrare.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd

Jag kan ju tipsa om att just nu har komplett en kampanj på XFX Geforce 8800GT 512mb, för 1295kr http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346501

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
8800GTS 512MB är mycket bättre än 8800GT.
Det är dock dyrare.

Sen när vart 10% "mycket bättre" ?

För övrigt vill jag tacka för ett bra initiativ från SweC redaktionen.

Visa signatur

Coop
E2140@3000 stock-kylning 1,36875v || Gigabyte P35-DS3 (rev 2.0)F5 || 2Gb Corsair XMS2 6400 @ 5-5-5-15 900Mhz || SONATA III || 8800GT

Permalänk
Medlem

Haha en kopia av mitt system snart. Ska köpa mig ett E8400 och ett nytt grafikkort bara. Men vet inte om man ska satsa på ett nVidia i 9000-serien bara. Mitt 7950GT håller fortfarande då jag inte spelar speciellt mycket spel. Däremot börjar det knaka lite i Vista med mitt grafikkort och lågpresterande Prescott-CPU

Visa signatur

En dator blir aldrig som man tänkt sig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CoopDeLoop
Sen när vart 10% "mycket bättre" ?

För övrigt vill jag tacka för ett bra initiativ från SweC redaktionen.

Ah, ber om ursäkt då. Din och min åsikt om mycket skiljer sig. Vi går efter din tes istället 10% är ingenting. Säg det till chefen när det är löneförhandling.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag undrar dock bara vad personer hör op sweclockers tycker om Thermaltakes Armor+ chassi
Jag anser att den är riktigt bra men jag vet dock inte hur ljudnivå å sånt på den är men priset på den ligger runt 1800-2100kr kan jag tänka mig å det kanske är i allra högsta grad.....om den är prisvärd vet jag inte men just nu så är det ett som jag nästan vill ha då min gamla Antec låda dock stor så är den dålig tyvärr då massa saker med den är dåligt men man får väl det man betalar för

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stgr
Jag kan ju tipsa om att just nu har komplett en kampanj på XFX Geforce 8800GT 512mb, för 1295kr http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346501

256MB var det ja.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: PowerColor RX 9070 XT Reaper | Ssd: Kingston Fury Renegade 500GB, Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitor: Dell Alienware AW2723DF

Permalänk
Citat:

Ah, ber om ursäkt då. Din och min åsikt om mycket skiljer sig. Vi går efter din tes istället 10% är ingenting. Säg det till chefen när det är löneförhandling.

Han skrev väl inte att det var "ingenting" utan han opponerade sig mot att 10% var "mycket bättre". Lite bättre kunde vara en mer rättvisande beskrivning.......för vad är annars 20% bättre? "väldigt mycket bättre"....och 30% "hiskeligt mycket bättre", osv

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Han skrev väl inte att det var "ingenting" utan han opponerade sig mot att 10% var "mycket bättre". Lite bättre kunde vara en mer rättvisande beskrivning.......för vad är annars 20% bättre? "väldigt mycket bättre"....och 30% "hiskeligt mycket bättre", osv

Men det är väldigt mycket semantik. Ifall vi säger att 30% är mycket, vad är då 50%?
Ifall 50% är mycket vad är då 70%?

8800GTS 512MB ÄR bättre än 8800GT 512 men också dyrare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sitter själv med en P182'a och skulle inte rekommendera den till någon utan vissa förbehåll.
Har monterat om den runt 5ggr nu och det är inte ett roligt chassi att jobba med då utrymmet är extremt begränsat, speciellt om du har en kylare av modell större.
Se bara till att du testat all hårdvara och kylning innan du monterar in det i chassit så slipper du grina blod.

I övrigt väldigt bra och informativ artikel.

Permalänk
Medlem

Jag har hört att användare har haft problem med att använda de Corsair XMS2 minnen tillsammans med Gigabyte GA-EP35-DS4 moderkortet. Stämmer det? Eller är det inte så med den senaste revisionen av moderkortet?

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9300 2.5 Ghz | 4 GB Corsair DHX XMS2 PC6400 DDR RAM | ASUS GeForce 7950GT 512 MB RAM | Gigabyte-GA-EP35-DS4

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av john13th
Jag har hört att användare har haft problem med att använda de Corsair XMS2 minnen tillsammans med Gigabyte GA-EP35-DS4 moderkortet. Stämmer det? Eller är det inte så med den senaste revisionen av moderkortet?

Jag sitter med en äldre DS4 och XMS2. Har inte märkt något, men det kan ju vara så att Corsair använder olika minneschip i olika produktionsserier, och att det är något som spökar där.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Datorn är ju inte komplett.

ett ljudkort i den bättre klassen är viktigare än ett strömslukande grafikkort.

ni borde lägga ihop en medie/musik skapande dator..

tex är det viktigt att datorn är tyst, snabb och har ljudkort som följer ne hög standard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv

ni borde lägga ihop en medie/musik skapande dator..

Redaktionen är inte vad jag märkt särskilt insatt i ljudkortens underbara värld. När det gäller ljudkort så får du vad du betalar för. Swec gör bättre i att sålla ut bland processorer, moderkort och minnen.

När det gäller ljudnivå har vi ju SPCR som gör ett fantastiskt jobb. Swec kan lika gärna hänvisa dit när det gäller tysthet och själva bara redovisa för pris/prestanda. Särskilt om prestandan kan fås genom enkel överklockning.

Inbyggda ljudkorten räcker för minst 95% av användarna. Att gå in på ljudkort för musikproduktion innebär att alldeles för många faktorer.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Moderkor/grafikkort.

Jag förstår inte när ni först skriver att ett plus för moderkortet är att den har stöd för crossfire, sen väljer ni ett nvidiakort. Då hade ni inte behövt nämna crossfire då den funktionen endå inte kommer kunna brukas. Jag byggde ett datorsystem nyss och valde ett ASUS striker extreeme just för att jag hade valt nvidia och vill ha möjligheten att köpa ett till kort. Förövrigt så var det en bra artikel.

Visa signatur

[Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz][4x KINGSTON 1024MB 800MHZ DDR2 (5-5-5-15)][ASUS STRIKER/ EXTREME][RAPTOR 150GB, 2x300GB Raid 1, 2x500Gb (Total - 1.450TB)][XFX 8800GTX 768mb PCI-E][Compac P1100 Triniton 21"x2][CORSAIR PSU 620W][diNovo Media Desktop Laser, Q-Pad XXl][XBOX][XBOX360][PSP][Ipod Classic 160GB][HTC Touch Cruise][SE P1i][SE W910i][Nokia e61i][HTPC][Hp 8430]

Permalänk
Medlem

Re: Moderkor/grafikkort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sandboy
Jag förstår inte när ni först skriver att ett plus för moderkortet är att den har stöd för crossfire, sen väljer ni ett nvidiakort. Då hade ni inte behövt nämna crossfire då den funktionen endå inte kommer kunna brukas. Jag byggde ett datorsystem nyss och valde ett ASUS striker extreeme just för att jag hade valt nvidia och vill ha möjligheten att köpa ett till kort. Förövrigt så var det en bra artikel.

För att dubbla grafikkort på detta moderkort är närmast meniningslöst (om inte pengar spela någon roll) eftersom den andra PCI-E porten är x4 och inte x16. Därför 8800GTS512.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Redaktionen är inte vad jag märkt särskilt insatt i ljudkortens underbara värld. När det gäller ljudkort så får du vad du betalar för. Swec gör bättre i att sålla ut bland processorer, moderkort och minnen. När det gäller ljudnivå har vi ju SPCR som gör ett fantastiskt jobb. Swec kan lika gärna hänvisa dit när det gäller tysthet och själva bara redovisa för pris/prestanda. Särskilt om prestandan kan fås genom enkel överklockning. Inbyggda ljudkorten räcker för minst 95% av användarna. Att gå in på ljudkort för musikproduktion innebär att alldeles för många faktorer.

Jag är inte heller särskilt insatt. Vad är det man får om man köper ett t ex Asus Xonar (stavning?) till skillnad från det inbyggda på DS4:an?

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Ni får gärna leka med tanken på en del om bildskärmar också.
Den marknaden tycker jag är ett riktigt träsk. :/

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Men det är väldigt mycket semantik. Ifall vi säger att 30% är mycket, vad är då 50%?
Ifall 50% är mycket vad är då 70%?

Om 30% är mycket så är 50% rimligen 20% bättre än 30%. Om 50% är mycket så är 70% rimligen 20% bättre än 50%. Hur ska man annars tolka detta? Egenligen spelar det kanske inte någon roll när allt kommer omkring?

Visa signatur

Core 2 duo!

Permalänk
Medlem

Jättebra idé och kul initiativ. Det vore spännande att se er plocka ihop en riktig budgetdator och klocka den som en tok. Se hur mycket bang for the buck man kan få i förhållande till denna.

Visa signatur

6600k @ 4.5Ghz | 16 GB DDR4 | GTX 970 | Z170

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eraakfa
Om 30% är mycket så är 50% rimligen 20% bättre än 30%. Om 50% är mycket så är 70% rimligen 20% bättre än 50%. Hur ska man annars tolka detta? Egenligen spelar det kanske inte någon roll när allt kommer omkring?

Correction: "...procentenheter bättre..."

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ptja, allt är relativt, att jämföra lön och grafikkortsprestanda i procentenheter är inte direkt en bra jämföring Om man t ex har 100fps i ett spel med max på allt med ett jättedåligt 8800GT så får man ju hiskeliga 110fps med ett 8800GTS, vilket i slutändan inte är speciellt "mycket" eller f.ö märkbart

Eller om man har 10fps på max med ett dåligt 8800GT så får man ju hela 11fps med ett GTS, oj 1 fps! Det gör inte heller någon direkt skillnad vid lägre fps.

Eller 50 vs 55fps, skillnaden är ju i princip försumbar när det handlar om endast 10%.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
För att dubbla grafikkort på detta moderkort är närmast meniningslöst (om inte pengar spela någon roll) eftersom den andra PCI-E porten är x4 och inte x16. Därför 8800GTS512.

Nej inte alls meningslöst!
x4 vs x16 är bara ca 5% prestandaförlust, om än absolut MAX 10% sämre, mer än så är det inte.

Citat:

Val av grafikkort och en funktion på moderkortet är väl ändå två skiljda saker. Det är ju tydligen ingen nackdel att ha crossfire-funktionen där.
Användaren som läser artikeln kan ju även tycka att han vill köra ATI-grafikkort istället för det dom valt. Man är ju inte tvingad till att köpa det som står i artikeln.

Crossfire-funktionen kommer heller inte förbli obrukbar bara för att man stoppar i ett nvidia-grafikkort, det handlar bara om att man byter ut och köper ATI-kort istället vid senare tillfälle. Låter som om du säger att crossfire inte kan eller inte kommer kunna brukas alls bara för att man har ett nvidiakort i systemet

Visa signatur

Permalänk
Musikälskare

Bra jobb!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ja. Håller med om att dom integrerade ljud korten suger, Fast det gör väll oftast nic med. Men dom duger.

Men skulle inte byta mina ljud kort mot Ac 97 ljud.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker inbyggda ljudkort funkar kanon? Alla med HD Audio tycker jag låter klockrent. Kan inte höra någon skillnad what-so-ever mellan såna och "riktiga" ljudkort. Vad är det som är så mycket bättre?

Jag kan förstå att äldre inbyggda ljudkort suger, för det gjorde dom förr i tiden, krassligt ljud med störningar och sånt. Och jag använder mig av 5.1 och jag är absolut inte jättekräsen, men det får absolut inte förekomma några störnignar eller låta illa..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mahje
Sitter själv med en P182'a och skulle inte rekommendera den till någon utan vissa förbehåll.
Har monterat om den runt 5ggr nu och det är inte ett roligt chassi att jobba med då utrymmet är extremt begränsat, speciellt om du har en kylare av modell större.
Se bara till att du testat all hårdvara och kylning innan du monterar in det i chassit så slipper du grina blod.

I övrigt väldigt bra och informativ artikel.

Själv tycker jag att det chassit var det bästa chasiiet jag någonsin jobbat med! Var tog skärsåren vägen?:P tycker det var väldigt smidigt om man gjorde det systematsikt som man bör göra:P Utymmet är ju bra och sektionerat. Sen är de ju även mycket plats för kylning också. slängde in en noctua 120 och den är ju absolut inga problem med.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Re: Re: Moderkor/grafikkort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt

Jag är inte heller särskilt insatt. Vad är det man får om man köper ett t ex Asus Xonar (stavning?) till skillnad från det inbyggda på DS4:an?

ja men varför då nämna crossfire som ett argument till att dom valde detta moderkort?

Visa signatur

[Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz][4x KINGSTON 1024MB 800MHZ DDR2 (5-5-5-15)][ASUS STRIKER/ EXTREME][RAPTOR 150GB, 2x300GB Raid 1, 2x500Gb (Total - 1.450TB)][XFX 8800GTX 768mb PCI-E][Compac P1100 Triniton 21"x2][CORSAIR PSU 620W][diNovo Media Desktop Laser, Q-Pad XXl][XBOX][XBOX360][PSP][Ipod Classic 160GB][HTC Touch Cruise][SE P1i][SE W910i][Nokia e61i][HTPC][Hp 8430]

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Moderkor/grafikkort.

Citat:

ja men varför då nämna crossfire som ett argument till att dom valde detta moderkort?

Läs mitt svar högre upp kanske?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Bara jag som tycker inbyggda ljudkort funkar kanon? Alla med HD Audio tycker jag låter klockrent. Kan inte höra någon skillnad what-so-ever mellan såna och "riktiga" ljudkort. Vad är det som är så mycket bättre?

Jag kan förstå att äldre inbyggda ljudkort suger, för det gjorde dom förr i tiden, krassligt ljud med störningar och sånt. Och jag använder mig av 5.1 och jag är absolut inte jättekräsen, men det får absolut inte förekomma några störnignar eller låta illa..

De har blivit klart bättre, jag håller med. Skillnaderna hörs dock om du kopplar upp utgången mot vanlig hifi-utrustning. Datoranpassade ljudsystem är nog aningen mindre känsliga, men annars är en investering i internt- eller externt-ljudkort med DAC att föredra.

Permalänk
Medlem

Jag ser att grafikkortet är gjort för PCIE 2.0, medans det moderkortet endast är PCIE 1.0 (eller 1.1? iaf inte 2.0). Blir det sämre prestanda då moderkortet inte är PCIE 2.0 kompatibelt?

Jag sitter själv med P35-chippet (Gigabyte p35-dq6) och har blivit fundersam om man måste köpa nytt moderkort för att få ut hela prestandan av kortet.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"