Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrick
En annan fråga

På min sökning så står det så här på SCHENKER

"Incoterms DDU - DELIVERED DUTY UNPAID
(Eskilstuna)"

Vad betyder det? vad är det som är obetalt och skall det vara så?

Det är antagligen dom 30% man måste betala i tullkostnad. Det är väl därför dom ger ut dom här rabattkoderna, för att man ska tro att man får det billigare fast man i slutändan ändå måste betala fullt pris.

Jag talar av egen erfarenhet, köpte en dator från Dell för ett halvår sen och det va 4000:- i tull på dom ursprungliga 12000:- som jag trodde att datorn skulle gå på...visste ni inte det? Nu vet ni!

Nä, jag bara skämtade hehehehe :).

Permalänk
Medlem

HAHAHAHAHAHAHA ........... eller inte!

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk

Haha, du är rolig du. Det tror vi alla på!

Visa signatur

Nicklas || Dataekonomstudent

Permalänk
Medlem

Ingen som kan svara på min fråga ang. e-value?

Visa signatur

i5-4200u 1,6ghz|8gb ddr3|GT750m 4gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wushu
Jag undrar en sak... vad är det för skillnad mellan e-value och rabattkod? Om man har en "e-value" kod som ger 2000 kr rabatt och fri frakt, är det bara att dra av 2 papp från priset då?

e-value betyder att de har sänkt priset från normalpris till nuvarande pris, dvs det som står på dells hemsida när du går in på den. Du får alltså inte någon mer rabatt för att du har en "e-value-kod" för rabatten är redan bortdraget... typ

Permalänk
Avstängd

hur många kör XP på era Xpser ?

Vista är ju rena "dyngan", läste att det var lite lite omständigt att byta till XP (inte precis bara slänga i skivan och reboota), men det funka visst fint när allt var klart. och det bästa av allt; en märkbar förbättring i spel prestandan

Visa signatur

K850 || HPM-83 || MBS-100
T7400 Core 2 duo || go7950GTX || 2GB Ram || LG UltraSharp wuxga

Permalänk

Tjenare eeehh~jaså!
Jo det är lite omständigt men inte jätte.
Det finns en länk i den här tråden kolla på den bara.
Så står det steg för steg hur man gör.
Den går väldigt snabbt när man kör xp

Permalänk
Avstängd

har bara några frågor:

vid spelande av t ex Crysis (eller något annat krävande spel), hur ligger den i värme (på grafikkortet)
(låter fläkten mycket då)

vid spelande av t ex Crysis (eller något annat krävande spel) MEN MED HÖG KLOCK, hur ligger den i värme (på grafikkortet)
(låter fläkten mycket då)

är 8600M gt DDR3 låst, eller går att klocka direkt med drivern (mjukvara) eller måsta man flasha

CPU whine, är det något som många här lider av, eller är det mer ett m1330-problem

funkar fingeravtrycks sensorn med XP

Visa signatur

K850 || HPM-83 || MBS-100
T7400 Core 2 duo || go7950GTX || 2GB Ram || LG UltraSharp wuxga

Permalänk

Förstår inte hur man som någorlunda vettig person kan ha problem med Vista =\
Har kört 64bits versionen i 3månader nu utan några problem och jag kommer även garanterat installera det på min 1530 som jag får på måndag.

Grafikkortet ska inte vara låst såvitt jag vet och man ska tydligen kunna klocka det och samtidigt ha vettiga temperaturer under maxbelastning (spel).
Hur mycket fläkten låter har jag ingen aning om tyvärr.

CPU whine verkar mest drabba 1330 datorer har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Hey dudes!

Undrar bara vart det stod att LED-skärmarna har börjat säljats?

Permalänk

En kompis fick sin xps idag men den krånglar från start. När han försöker starta datorn så händer det ingenting. Får bara ett meddelande om nåt med virtual memory (tror jag) Detta är alltså i ett dos-liknande fönster, innan vista ens börjar ladda. Han stoppade istället i Vistaskivan men han får bluescreen när han försöker att installlera. Står nåt om hardware error (Han beskrev problemen på telefon, så det är inte helt lätt att minnas allt). Han tycker också att datorn känns väldigt varm, trots att fläkten går.
Är det någon som har haft liknande problem, eller är det supporten som gäller. Känns ju inte så skoj att skicka iväg den med en gång utan att ens ha fått starta den ordentligt.
Känns lite trist för mig också eftersom det var jag som tipsade om xps 1530. Min egna har dock fungerat utan problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cactuscat
En kompis fick sin xps idag men den krånglar från start. När han försöker starta datorn så händer det ingenting. Får bara ett meddelande om nåt med virtual memory (tror jag) Detta är alltså i ett dos-liknande fönster, innan vista ens börjar ladda. Han stoppade istället i Vistaskivan men han får bluescreen när han försöker att installlera. Står nåt om hardware error (Han beskrev problemen på telefon, så det är inte helt lätt att minnas allt). Han tycker också att datorn känns väldigt varm, trots att fläkten går.
Är det någon som har haft liknande problem, eller är det supporten som gäller. Känns ju inte så skoj att skicka iväg den med en gång utan att ens ha fått starta den ordentligt.
Känns lite trist för mig också eftersom det var jag som tipsade om xps 1530. Min egna har dock fungerat utan problem.

Måndagsexemplar?

Permalänk
Medlem

Min XPS ligger i västerås i väntan på att schenker skall köra ut den och det gör dom inte förens på tisdag mellan 10 - 12.

Men men den kommer ju iallafall före det beräknade datumet 25 april

Visa signatur

/Fredrick

Permalänk
Medlem

Beställde i onsdags 9 april och är redan i Fas 5
Ganska imponerande ändå, trots beräknad leveranstid 7 maj.

XPS M1530 CORE 2 DUO T8100 2.10GHz,800,3M
Fingerprint Reader Biometric with BLACK accent
Display 15.4" WXGA+ Widescreen (1440x900) TFT with Truelife
Memory Dual Channel 3.0GB (1X2GB + 1X1GB) 667 MHz DDR2 SDRAM
Hard Drive 250GB Serial ATA (5400RPM)

Hoppas bara på LG-skärmen nu! Vore väl fan annars

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av möka
Beställde i onsdags 9 april och är redan i Fas 5
Ganska imponerande ändå, trots beräknad leveranstid 7 maj.

XPS M1530 CORE 2 DUO T8100 2.10GHz,800,3M
Fingerprint Reader Biometric with BLACK accent
Display 15.4" WXGA+ Widescreen (1440x900) TFT with Truelife
Memory Dual Channel 3.0GB (1X2GB + 1X1GB) 667 MHz DDR2 SDRAM
Hard Drive 250GB Serial ATA (5400RPM)

Hoppas bara på LG-skärmen nu! Vore väl fan annars

Samma konfig, beställde i onsdags får den onsdag nästa vecka (förhoppningsvis)

Permalänk
Medlem

Tänkte bara höra om någon av er har något tips på hur man får bort "fettfläckarna" från den borstade ytan på datorn.

När man sutit med handflatan och lirat så blir det avtryck på själva plattan där, någon med ett bra rengöringstips?

Permalänk
Medlem

jag har ett konstigt fel:S
testa detta spel: http://www.extrude.se/speldemo/tigerstuds/spel.html

varje gången kycklingen studsar hackar det till lite, som om det är ljudet som gör det?
prova om ni känner att det hackar till i nån hundradel i detta spel då kyckligen studsar:P

Visa signatur

[Fractal deisgn define R3 ] [ i5 3570K ] [Gigabyte gtx 670 2gb oc] [ 8gb vengeance 1600MHz ] [ Gigabyte z77X UD3H ][ sg 1tb 7200rpm ] [ Ocz ZS 750w ] [ win 7 pro ] [Benq xl2410t ]

[ XPS 1530 ] [ T7500 2.20Ghz ] [ 2gb ram ddr2 ] [ 8600M GT ] [ 250gb 5400rpm ] [ LG 1440x900 ] [ xp-32bit ]

Permalänk
Medlem

Jag är rätt så sugen på att köpa en XPS 1530 undrar en sak bara, har den FireWire? Tänkte använda den till att redigera film därför jag undrar...

Permalänk
Medlem

Ja, FireWire 400 (IEEE 1394a).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eurythmech
1920x1200 på en 15.4" va? Hur fungerar det, någon med erfarenhet kontra samma upplösning på 17" eller kontra 1680 på 15.4"?

Hej! Har en vostro 1700 m. 17" med 1920x1200 vilket funkar kanon, men på min nya xps1530 m 15,4"1680x1050 är nog gränsen för mig, blir nog för liten text annars. Fast man kan ju så klart ändra font storlek.

Permalänk

Innebär det några problem om man köper ett XPS-system med en 5 400 v/min HDD och sedan kommer fram till att man vill uppgradera till en 7 200 v/min HDD?

Finns det med andra ord några tekniskt problem med att byta hårddisk? Kan man installera Vista på den nya hårddisken med hjälp av medföljande skiva från Dell eller måsta man köpa en nya kopia av operativsystemet?

Vore väldigt taksam för svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreasBB
Innebär det några problem om man köper ett XPS-system med en 5 400 v/min HDD och sedan kommer fram till att man vill uppgradera till en 7 200 v/min HDD?

Finns det med andra ord några tekniskt problem med att byta hårddisk? Kan man installera Vista på den nya hårddisken med hjälp av medföljande skiva från Dell eller måsta man köpa en nya kopia av operativsystemet?

Vore väldigt taksam för svar.

Det är inga problem att byta hårddisk och ja du kan installera din dell skiva på den nya hårddisken.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

Köp 7200rpm så slipper du att byta....
Du kommer bara att störa dig på att du valde 5400rpm...

Dell har en steg för steg beskrivning om hur man byter hårddisk, finns en film på youtube också.

Skulle Vista skivan krångla pga av ändrad hårdvara så kan man ju alltid ringa Microsoft och få en ny licens nyckel.

angående spelet så hackar det inte på min P4 2.2 GHz.

Visa signatur

/Fredrick

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av capefear
Det är inga problem att byta hårddisk och ja du kan installera din dell skiva på den nya hårddisken.

Ah, låter utmärkt. Tackar för svaret!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrick
Köp 7200rpm så slipper du att byta....

Du kommer bara att störa dig på att du valde 5400rpm...

Köper ditt resonemang helt och hållet. Har dock börjat snegla lite på Inspiron 1525 och denna kan man inte få levererad med en 7200rpm HDD. (Jag är inte intresserad av att spela på min bärbara utan som mest köra Photoshop och därfer ser Inspiron 1525 ut att erbjuda "samma" prestandard till ett lägre pris.)

Permalänk
Medlem

Om du ringer in din order brukar det gå att få en 7200rpm disk...

Visa signatur

/Fredrick

Permalänk

Ni som kör med externa skärmar (vga till vga).
Har ni också störningar på externa skärmen när ni har elnätsladden i?
Märks speciellt tydligt om man har den svarta XPS loggan som bakgrundsbild och självklart i spel.

Några tips? Vga-kabeln jag använder är den som följde med externa skärmen (Samsung 206BW 20")

Permalänk

Det kanske är att datorn inte är jordad. Du skulle kunna ringa och klaga lite på Dell så skickar de en ny kabel till dig.
Kanske inte är p g a det, men man förlorar ju inget på att få en extrakabel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av capefear

Någon som vet hur det gäller med försäkring och garanti i samband med att man själv byter hårddisk?

Permalänk
Medlem

kan man koppla in en 30" skärm till xps1530?
i andra ord har den dual dvi..

Permalänk
Medlem

finns ju att läsa på dells hemsida ang anslutningar på 1530, den har hdmi & vga

Visa signatur

| Steam - Toivo |