Permalänk
Medlem

matte54
låter snarare som nått strömförsörjnings problem, vad ditt system består av i övrigt är ju intressant,

Permalänk
Medlem

Det kanske vore vettigt

- Gigabyte GA-P35-DS4 (rev 2.x) iP35
- Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz
- OCZ Gold XTC 4x1024MB
- WD Raptor 10k rpm disk
- Leadtek 8800GTS 512mb
- Hiper HPU-4M530 Type-M Black 530W

låter mystiskt kanske är något fel på nätagget då.
allting är nästan helt ny inköpt , haft det i 3-4 månader

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

matte54
Skulle isåfall satsa på Corsair HX520W. Kanske det bästa nätagget som finns idag.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte54
Godmorgon har en liten fråga för er DS4 ägare, har inte orkat sitta å bläddra igenom 74 sidor och sökningen är lite knepig

enda sen jag köpte mitt DS4 kort har jag bara haft en massa strul.

Första är att i stort sett varje gång jag stänger av datorn, och sedans startar den så går den igång och dör efter 3 sek, och sen startar den igen och gör samma sak typ 5-6 ggr och sen går den igång normalt.

Sen har jag problemet att jag inte kan använda alla 4 minnes slots
det va en sån där myt man har läst om att folk ska ha haft problem med detta genom tiderna men jag har alltid haft alla fyllda och aldrig nånsin varit med om nått problem.

helt nya fullt fungerande OCZ gold minnen som funkar galant i andra datorer. med 4 stickor får jag blå skärm i stort sett hela tiden.
med 2 stickor nu så får jag bara blåskärm en 2-3 ggr om dagen. (eller bara frysningar)

Har inte nånting klockat, bioset är på default , och senaste versionen.
kör windows vista ultimate.

nån som har hört om nått liknande?, jag har seriösa funderingar på att skrota detta kort.

Det första låter som du drabbats av [non-]endless reboot. P35-DS4 plågas av det

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Det första låter som du drabbats av [non-]endless reboot. P35-DS4 plågas av det

Har läst om detta, men vad jag läst så verkar detta bara drabbas folk när dom använder suspend/hibernation och försöker väcka den igen.
Men tanken har slagit mig att jag kan ha fått nån variant, ingen update från gigabyte på sikt?

Frågan är vad man ska titta på som substitut...

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Tror prompt på att du har STORA värmeproblem någonstans, något blir överhettat och drar ner på prestandan.
Har du koll på tempen på CPU, Nordbrygga, grafikkort och så?

CPU:
e8400

Idle:
Stock: Bios 29-30, Realtemp 32-33, Core temp 43.
@ 3.6ghz med 400,x9: Bios 31-32, realtemp 32-33
@ 4.0ghz med 500,x8, vcore 1,28: Bios 34-37, realtemp 36-37

Load:
@ 3.6ghz: real temp 48-50
@ 4.0ghz: real temp 57-61

NB:
GA-EP35-DS4

Idle:
Stock: bios 29-31
fsb 400: bios 30-31 , diverse program(speedfan, nextsensor, everest etc). 29-31
fsb 500: bios 31-32, diverse program 29-32

Load:
fsb 400: 46-48
fsb 500: 58-59

GPU:
Asus 8800GT

Idle:
45 med asus smartdoctor (enda som funkar)
@ 700 x 1750 x 2100: 46

Load:
Stock:56-58
@ 700 x 1750 x 2100: 58-59

Det blev visst lite mycket men enda jag tycker har höga temps är NB vid load @ 500.

PS. Har inget fps-drop nu, trots har datorn varit på i 4 timmar och fått göra diverse stress-tests. Knäppt.

Edit: Nu har datorn vart på 8 timmar och jag klockade ner den lite för att testa om den skulle bli arg och det blev den, fps drops igen.

Edit2: Lät den stå avstängd i 25 minuter och nu går det bra igen så det verkar vara ett temperaturrelaterat problem men vad blir överhettat?

Permalänk
Medlem

Går det att ändra så inte ram minnets frekvens ökar när man klockar processorn? :S Har detta problemet.
PS har redan ändrat multiplayer till 2 på ramminnet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mulliy
Går det att ändra så inte ram minnets frekvens ökar när man klockar processorn? :S Har detta problemet.

Jag vill minnas att när jag ställde in den på auto så satte den först x3, men den startade sedan om automatiskt och bytte till någon annan som funkade, blev 800 mhz då (har 6400-minnen)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hmm.. kollat lite random bland sidorna (orkade inte läsa alla 75)

och undrar om man får fast en TRUE plus 2 st 120 fläktar på detta moderkort?

Visa signatur

|Gigabyte DS4| Q6600|Gainward 8800 GTS 512 MB| Corsair 520 W| Corsair XMS2-6400 2x2 GB 800 Mhz|Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail| ThermalRight Ultra Extreme |

http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=1741

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZeebbZ
hmm.. kollat lite random bland sidorna (orkade inte läsa alla 75)

och undrar om man får fast en TRUE plus 2 st 120 fläktar på detta moderkort?

Menar du såhär?
http://i161.photobucket.com/albums/t228/miahallen/IMG_2775.jp...
http://i161.photobucket.com/albums/t228/miahallen/IMG_2779.jp...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

japp så där men får man plats med en på "andra" sidan också?

Visa signatur

|Gigabyte DS4| Q6600|Gainward 8800 GTS 512 MB| Corsair 520 W| Corsair XMS2-6400 2x2 GB 800 Mhz|Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail| ThermalRight Ultra Extreme |

Permalänk
Medlem
Citat:

Borde gå... Kolla denna, http://www.minhembio.com/bilder/bild/index.php?pic_id=181885.... , och tänk dig en till fläkt under... borde gå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

mm borde gå hoppas väl på det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Godmorgon har en liten fråga för er DS4 ägare, har inte orkat sitta å bläddra igenom 74 sidor och sökningen är lite knepig

enda sen jag köpte mitt DS4 kort har jag bara haft en massa strul.

Första är att i stort sett varje gång jag stänger av datorn, och sedans startar den så går den igång och dör efter 3 sek, och sen startar den igen och gör samma sak typ 5-6 ggr och sen går den igång normalt.

Sen har jag problemet att jag inte kan använda alla 4 minnes slots
det va en sån där myt man har läst om att folk ska ha haft problem med detta genom tiderna men jag har alltid haft alla fyllda och aldrig nånsin varit med om nått problem.

helt nya fullt fungerande OCZ gold minnen som funkar galant i andra datorer. med 4 stickor får jag blå skärm i stort sett hela tiden.
med 2 stickor nu så får jag bara blåskärm en 2-3 ggr om dagen. (eller bara frysningar)

Har inte nånting klockat, bioset är på default , och senaste versionen.
kör windows vista ultimate.

nån som har hört om nått liknande?, jag har seriösa funderingar på att skrota detta kort.

Har du provat med andra minnen? Bara för att minnena funkar i en annan dator så tyder det inte på att det kommer funka med det i din. Det handlar om kompabilitet. Så testa med andra stickor. Och även om vissa kan köra med dessa minnen med moderkortet utan strul så kan det i vissa fall inte funka ihop heller, jag hade OCZ Gold förut och de funka galant, men för vissa inte alls.

Vad kör du för operativsystem ? Det är så med vissa windowsversioner så måste du ha en patch när du fyller upp alla minnesslottar för att det inte ska bli knas och få blåskärmar.

Vad är det för inställningar på ramminnet annars? Hastighet, timings OCH spänning?

Bootproblemet tycker jag låter konstigt faktiskt med tanke på att jag bara sett folk få det när dom kör med hibernation eller liknande. Kanske är så att minnena orsakar detta också? Bara gissar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paul.R
CPU:
e8400

Idle:
Stock: Bios 29-30, Realtemp 32-33, Core temp 43.
@ 3.6ghz med 400,x9: Bios 31-32, realtemp 32-33
@ 4.0ghz med 500,x8, vcore 1,28: Bios 34-37, realtemp 36-37

Load:
@ 3.6ghz: real temp 48-50
@ 4.0ghz: real temp 57-61

NB:
GA-EP35-DS4

Idle:
Stock: bios 29-31
fsb 400: bios 30-31 , diverse program(speedfan, nextsensor, everest etc). 29-31
fsb 500: bios 31-32, diverse program 29-32

Load:
fsb 400: 46-48
fsb 500: 58-59

GPU:
Asus 8800GT

Idle:
45 med asus smartdoctor (enda som funkar)
@ 700 x 1750 x 2100: 46

Load:
Stock:56-58
@ 700 x 1750 x 2100: 58-59

Det blev visst lite mycket men enda jag tycker har höga temps är NB vid load @ 500.

PS. Har inget fps-drop nu, trots har datorn varit på i 4 timmar och fått göra diverse stress-tests. Knäppt.

Edit: Nu har datorn vart på 8 timmar och jag klockade ner den lite för att testa om den skulle bli arg och det blev den, fps drops igen.

Edit2: Lät den stå avstängd i 25 minuter och nu går det bra igen så det verkar vara ett temperaturrelaterat problem men vad blir överhettat?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mulliy

Din NB temp verkar hög vid 500FSB ja, kolla så inte fps-dropsen dyker upp i takt med att NB-tempen överstiger 55C eller liknande, prova t.ex sätta en 120mm fläkt riktad mot NB när den är uppåt 60C för att se om det avtar när den droppar ner i temperatur. Om inte det hjälper så prova rikta fläkten på t.ex minnena, för dom vet man ju inte hur varma dom är oftast.

Nej det går inte.
Om du ställt in det på 2.0 så är det lägsta multipliern för minnena mot busshastigheten, du kan INTE låsa minnesfrekvensen på en specifik hastighet och tro att du kan klocka processorn hejvilt. Det är därför det finns snabba minnen att köpa för att kunna kompensera.

Så det är inget problem du har. Läs noobguiden för överklockning så får du svar på många frågor utöver detta också. Inget att hänga läpp för

Citat:

Jag vill säga ja på den frågan men..
Fläktarna har inte alltid något med moderkortslayouten att göra, handlar även om vad för chassie man har.

Men oftast när man får på en stor kylare så går fläktarna på, på ett eller annat sätt (om inte chassiet tar emot någonstans), även om man t ex har minnen med jättehöga kylflänsar, bara det att fläkten monteras längre upp längs kylaren i värsta fall
Kylningen på moderkort brukar aldrig vara överdrivet stora, så det brukar inte hamna så pass högt upp så att det påverkas negativt.

F.ö så finns det ingen kylare som inte passar på DS4 än vad jag vet Om man inte har den allra äldsta modellen som kom ut för nästan ett år sen. Så du kan vara lugn på den fronten!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Skillz, storsvararN^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Indeed

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du provat med andra minnen? Bara för att minnena funkar i en annan dator så tyder det inte på att det kommer funka med det i din. Det handlar om kompabilitet. Så testa med andra stickor. Och även om vissa kan köra med dessa minnen med moderkortet utan strul så kan det i vissa fall inte funka ihop heller, jag hade OCZ Gold förut och de funka galant, men för vissa inte alls.

Vad kör du för operativsystem ? Det är så med vissa windowsversioner så måste du ha en patch när du fyller upp alla minnesslottar för att det inte ska bli knas och få blåskärmar.

Vad är det för inställningar på ramminnet annars? Hastighet, timings OCH spänning?

Bootproblemet tycker jag låter konstigt faktiskt med tanke på att jag bara sett folk få det när dom kör med hibernation eller liknande. Kanske är så att minnena orsakar detta också? Bara gissar.

Tack för ditt svar!

Jag får jaga rätt på ett par andra minnen att testa och se om jag blir av med starterna.

Jag kör Windows Vista, detta med en patch låter väldigt konstigt tycker jag
att det ska behövas till vista kanske till XP kan jag förstå.

minnena tuffar i just den hastighet som det står 2x400mhz 5-5-5-15 1.8v
och dom är godkända att springa i upp till 1.9v så jag har provat lite där imellan dom går i 1.888v nu tror jag.

/Matte

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

Permalänk
Medlem

Kan meddela att jag har haft konstanta problem att få mitt DS4 stabilt med 4x1024 MB, först patriot och nu corsair dominator. Har testat massa olika timings och inställningar, men inget verkar funka 100%. Jag får inga fel i memtest eller vistas minnestestare (längre); däremot får jag blåskärmar ganska ofta. Saker och ting verkar rätt så bra om jag ställer ned minneshastigheten från 1066 till 800, men vill ju gärna slippa det när jag har 1066-minnen.

Permalänk
Medlem

jag kör 4x1024 PC6400 @1000mhz och har en stabilitet på ca 5 minuer i Prime95 (jätteinstabilt tänker många) men den har aldrig blåskärmat under vanligt bruk eller i tuffa spel där många beräkningar görs av datorn... stabil klock på sätt o vis, men inte Prime95-proof

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack för ditt svar!

Jag får jaga rätt på ett par andra minnen att testa och se om jag blir av med starterna.

Jag kör Windows Vista, detta med en patch låter väldigt konstigt tycker jag
att det ska behövas till vista kanske till XP kan jag förstå.

minnena tuffar i just den hastighet som det står 2x400mhz 5-5-5-15 1.8v
och dom är godkända att springa i upp till 1.9v så jag har provat lite där imellan dom går i 1.888v nu tror jag.

/Matte

Det tycker jag låter bra.

Ja, en patch är nödvändigt för vista, det är ju relativt nytt än.
Och säkerhetsuppdateringar och allt som hör till kommer ju fortfarande ut för även XP emellanåt, det är pga att microsoft inte hittar alla buggar själva, hade dom gjort det så hade dom aldrig behövt släppa något sådant t.ex. Om du förstår vad jag menar på
Har du däremot SP1 till vista så ska du däremot inte behöva en patch, den ska ingå där.

Angående minnenas spänning så kan jag säga så mycket som att du kan leka på med upp till minst 2.1v utan att ens behöva vara det minsta orolig för att de ska gå sönder eller strula.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mafalin
Kan meddela att jag har haft konstanta problem att få mitt DS4 stabilt med 4x1024 MB, först patriot och nu corsair dominator. Har testat massa olika timings och inställningar, men inget verkar funka 100%. Jag får inga fel i memtest eller vistas minnestestare (längre); däremot får jag blåskärmar ganska ofta. Saker och ting verkar rätt så bra om jag ställer ned minneshastigheten från 1066 till 800, men vill ju gärna slippa det när jag har 1066-minnen.

Har du testat öka spänningen till FSB eller MCH t ex?

Du tjänar ingen prestanda på att köra dom i 1066Mhz om du nu inte kör FSB på 533 också. Annars är prestandaskillnaden runt 1% från 800 till 1066.. Varför man köper minnen med hög frekvens till ett intelsystem är ju för att gynna oss entusiaster att kunna överklocka högt och inte för att man ska tjäna prestanda. Letar man prestanda med högre minnesfrekvenser så är man inte på rätt spår så att säga

Bara så du vet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
jag kör 4x1024 PC6400 @1000mhz och har en stabilitet på ca 5 minuer i Prime95 (jätteinstabilt tänker många) men den har aldrig blåskärmat under vanligt bruk eller i tuffa spel där många beräkningar görs av datorn... stabil klock på sätt o vis, men inte Prime95-proof

Tur att prime95 inte är ett spel som man spelar dagligen då

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag håller på att tweaka lite i biosinställningarna på mitt EP35-DS4 och upptäckte att jag måste sänka "Performance enhance" från extreme till turbo när jag testade med 400 MHz fsb och lägre multipel jämfört med då jag körde 333 MHz fsb och Extreme på denna inställning. Gör jag inte det så hänger sig datorn.

Är det inte konstigt när nedanstående review påstår att det ska funka med exteme ända upp till 465 MHz fsb? Eller måste man öka GMCH spänningen eller ändra någon annan ninställning för att detta ska funka? Vill helst inte öka spänningar mer än nödvändigt.

Länk: http://www.bit-tech.net/hardware/2008/02/23/gigabyte_ga-ep35-...

Tydligen är denna inställning viktig för prestandan och kan ge samma skillnad som att överklocka processorn 100 MHz extra påstår artikeln.
Jag kör alltså med quad core xeon X3350 och 2X2048 MB PC6400 RAM enligt signaturen. Minnestimings 5-5-5-15 och 1,9 Volt.

Självklart sänker jag till turbo om inget annat funkar (stabil dator viktigare än snabb dator) men undrar lite hur högt ni andra kan köra fsb med extreme inställning? Jag har inte testat gränsen hur högt jag kan köra med extreme ännu men uppenbarligen var 400 MHz fsb för högt. Jag kanske ska försöka få det stabilt i 8X375 så jag kan köra 3 GHz med bra timings istället för att försöka få upp processorn i 3,2 GHz med dåliga timings...

Permalänk
Medlem

Nån som kör denna bräda med TWIN2X2048-8500C5D?
Jag undrar därför att jag får massa errors med dom ramen i memtest.
Har testat att köra dom en i taget och i andra slots, men det hjälper inte.
Så jag undrar om det är kompabilitets problem eller nå fel med mina inställningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kekkonen
Så jag undrar om det är kompabilitets problem eller nå fel med mina inställningar.

Låter ju verkligen som om det är inkompabilitetsproblem, så bara för dig att byta ut dom! Om du nu inte härjat runt i bios och ställt in dom efter egen känsla som kan påverka stabiliteten och göra de instabila.

ronnylov: ger det verkligen något i prestandaväg?! Har du testat något övht för att jämföra? Såna där inställningar brukar jag kolla förbi grovt i bios och ställa på lägsta möjliga för att inte få instabilitet. Har aldrig märkt att det gett någon skillnad what-so-ever ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kekkonen

Hittade specifikationen:
http://www.corsairmemory.com/_datasheets/TWIN2X2048-8500C5D.p...

Det står att de ska klara 5-5-5-15 vid 2,1 Volt och 1066 MHz.
Har du ökar DDR2 voltage med +0,3 Volt från standard 1,8 Volt innan du ställde in denna hastighet och dessa timings manuellt? I och för sig tycker man att de även ska funka om man kör enligt SPD.

Skillz: Nej jag har inte testat eftersom det blev instabilt (skulle i och för sig kunna testa skillnaden vid lägre fsb när det är stabilt). Det jag läst är att denna inställning bland annat påverkar en timing för nordbryggan som heter tRD och denna ska tydligen kunna göra rätt stor skillnad. Det är denna som gör skillnaden när moderkorten kör med olika "straps" och den påverkar både prestanda och stabilitet verkar det. Möjligen går det kanske att ändra trD i inställningarna någon annanstans?

Hittade lite intressanta fakta om detta (visserligen X38):
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3208&p=4

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3239&p=1

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3190&p=11

I den sista länken står det:
"Performance Enhanced With
There are three functions available in this setting: Standard, Turbo, and Extreme. Changing this setting does nothing more than manipulate Performance Level (tRD). The Extreme setting selects the default tRD, while Standard and Turbo will relax tRD by 1-2 levels."

"Static tREAD Value
This setting is more commonly known as Performance Level or tRD and is the most effective chipset performance register available for adjustment on this motherboard. As FSB and memory speed are scaled, tRD and Northbridge voltage will have to be increased to accommodate the additional data throughput. The idea when seeking outright system performance is to run the tightest tRD possible at any given FSB or memory speed. Our retail sample board maxed out at a tRD of 6 at 400 FSB using the 2:1 divider. For 65nm dual core processors, a tRD setting of 7 is usable up to 500FSB. For lower chipset voltages and stability increase tRD by +1 over these figures if stability issues are experienced."

Verkar som att lägre trD kräver högre vMCH vid samma fsb och vice versa. Jaja, jag får väl tweaka lite och se vad som händer. Då jag kör "lower chipset voltages" så får man öka med +1 och det är väl därför det funkar med turbo som ju ökar med 1 men inte med extreme som kör standardvärdet. Alternativet verkar som sagt vara att köra hög spänning till chipset och jag kan väl testa öka litegrann men jag har ganska långsam chassifläkt i datorn och vill inte öka ljudnivån i onödan för att kyla moderkortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Hittade specifikationen:
http://www.corsairmemory.com/_datasheets/TWIN2X2048-8500C5D.p...

Det står att de ska klara 5-5-5-15 vid 2,1 Volt och 1066 MHz.
Har du ökar DDR2 voltage med +0,3 Volt från standard 1,8 Volt innan du ställde in denna hastighet och dessa timings manuellt? I och för sig tycker man att de även ska funka om man kör enligt SPD.

Jag kör med 2.1v, har även testat att köra enligt SPD också, men det hjälper inte.

Citat:

Låter ju verkligen som om det är inkompabilitetsproblem, så bara för dig att byta ut dom! Om du nu inte härjat runt i bios och ställt in dom efter egen känsla som kan påverka stabiliteten och göra de instabila.

Har inte härjat runt, har bara ställt in deras testade timings och rätt vdimm.
Kan en bios flash hjälpa tro, tror jag har F9 atm.

Permalänk

Hej hopp

Jag har en Q9450 på ett EP-35 DS4 och när jag ställer FSB till 400 och CPU multiplier till 8 så ser allt fint ut i BIOS, CPU clock = 3.2GHz. MEN, när jag bootar in i Win XP och kör CPUID står det CPU clock = 2.6GHz och multiplier 6x...? WTF?

Vad gör jag för fel?

PS. Jag är en total noob :/

Helter_S

Visa signatur

Vi ses i Zonen...

Permalänk
Medlem

antagligen har du energisparfunktionen C1E på. Den sänker din multipler till 6. Du kan gå in i bios och stänga av den under Advanced BIOS Features.

Nu har jag själv en fråga. Håller på och överklockar mitt 8800GT på detta kortet, och kom fram till den högsta stabila klocken 720/1782/945 och är rätt missnöjd med den sistnämnda. Antar att det beror på för lite kräm. Hur krämar man på mer? Är det PCI-E Overvoltage Control i bios? den satte jag på +0.20V. Men den där molexkontakten på DS4:an kanske måste kopplas in eller nåt?

Visa signatur

Permalänk

joeghurt,

Nu skriver jag på 4 kärnor i 3.2GHz och du ska ha mycken tack för det!
Tur att det finns kunnigt folk som kan hjälpa alla stackare som i fyllan inte orkar söka

Visa signatur

Vi ses i Zonen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
antagligen har du energisparfunktionen C1E på. Den sänker din multipler till 6. Du kan gå in i bios och stänga av den under Advanced BIOS Features.

Nu har jag själv en fråga. Håller på och överklockar mitt 8800GT på detta kortet, och kom fram till den högsta stabila klocken 720/1782/945 och är rätt missnöjd med den sistnämnda. Antar att det beror på för lite kräm. Hur krämar man på mer? Är det PCI-E Overvoltage Control i bios? den satte jag på +0.20V. Men den där molexkontakten på DS4:an kanske måste kopplas in eller nåt?

PCI-E overvoltage har inget med själva grafikkortets spänning att göra alls. Så den behöver du inte pilla på i tron om att du kommer kunna klocka det bättre, inte heller molexkontakten.

Molexkontakten har endast att göra med om man kör dubbla grafikkort och om den spänning som redan finns till godo inte är tillräcklig. Handlar endast om en linjär spänningskurva och har inget med att öka spänningen om man kopplar in den. Utan endast för att stabilisera det.

Din klock vad gäller grafikkortet hör dock inte till denna tråden, då det är grafikkortet i sig som är huvudsaken i din OC på det och inte avgörande om vilket MB man har

Men jag skall ge dig en hint om hur du kan klocka högre.

Du kan löda dit en flervarvig variabelt motstånd på ditt grafikkort för att öka spänningen med det. Kortfattat. Detta kräver kunskap och stort intresse för att genomföra dock.

Tror även jag visade dig dessa bilder i PM ?

Varibla motståndet fastlött + mätpunkter för vGPU och vMEM fastlött.

Översikt

Krävs lite kylning när man voltmoddar grafikkortet

Man skruvar på vridpotten (variabla motståndet) medans datorn är på för att få den spänning man vill ha. I detta fallet mäts 1.31v på vGPU via multimetern nere på bild. Orginalspänning är annars på 1.05v. Ökar man vGPU så kan man klocka Core och Shader mycket mer.

Aja, sorry för OT

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En fråga, om man har vcoren på normal, är det detsamma som auto?