WC3:TFT beter sig väldigt konstigt vid uppstart

Permalänk
Medlem

WC3:TFT beter sig väldigt konstigt vid uppstart

Jag har ett litet konstigt problem med mitt Warcraft III - Frozen Throne. Det är så att 80% av de gångerna jag ska starta spelet så börjar allting gå väldigt, väldigt, väldigt långsamt.

Problemet i detalj
Om jag exempelvis sitter och lyssnar på musik och startar spelet så blir skärmen svart (så som den brukar bli i någon bråkdels sekund) och ljudet saktas ned så att jag hör hur det börjar lagga/hacka extremt mycket. Sen så förblir skärmen svart tills jag alt-tabbar ut ur spelet, en procedur som tar upp till 30 sekunder. Tabbar jag in då så börjar det hela om från början. Sedan kan jag fortsätta använda datorn som vanligt. Det här händer också när jag inte har musiken igång och då spelet väl går igång (långsamt långsamt långsamt) så hör jag bakgrundsljudet från menyerna hacka fram. LÅNGSAMT. Jag har försökt vänta ut problemet, utan framgång.

Om jag sedan stänger ner spelet genom aktivitetshanteraren och försöker igen en eller två gånger utan framgång så brukar datorn vid försök tre endast börja pipa när jag trycker avsluta aktivitet. Musen går att röra men den går lååångsamt och den piper sedan tills jag har startat om den. Några gånger har den istället för att genomgå den där pipande proceduren bara sagt att det blivit fel med drivrutinerna för grafikkortet och slängt på en fin 640x480 med 256 färger och bett mig starta om datorn för att åtgärda problemet.

Om spelet startar problemfritt så fungerar det också problemfritt. Men om jag gud förbjude tabbar ut ur spelet så löper jag en risk av att få samma problem när jag tabbar in i det igen.

När jag kollar på processoranvändningen under den tiden som WC3 laggade ner datorn så är den inte utöver det normala (~10%). Ramminnesanvändningen är inte heller onormalt hög. Temperaturen ligger på 36 grader för CPUn och 42 grader för GPUn. Inga andra spel som jag har spelat under perioden som det här har hållit på (bland annat UT3 och Crysis) har haft liknande problem eller ens problem över huvud taget.

Datorn som problemet uppstår på:
Intel Core 2 Duo 2.13GHz (E6400)
2Gig DDR2 533MHz (Kingston)
GigaByte 8800GT 512MB (fabriksmonterad Zalman)
GigaByte GA-965P-S3 Moderkort (använder det inbyggda ljudkortet)
Samsung SP-250

Åtgärder jag har provat:
Stänga av alla processer som jag har igång förutom de som windows kräver.
Starta WC3 med kommandot -opengl
Uppdatera till nyaste drivrutiner för både grafikkortet, ljudkortet och chipset (fungerade bra i ett par timmar efter det)
Ominstallera spelet helt och hållet (jag har givetvis originalspelet och använder inget crack eller någon modifikation av något slag).
Starta spelet i ett annat kompabilitetsläge. Det fungerade då felfritt i två dagar sen så började det om igen. Fyra separata tillfällen, kan förvisso ha varit en slump.
Installerat alla windowsupdate-uppdateringar.
Edit: Formatera om samtliga hårddiskar och installera om XP (läs svarsinlägget en bit ner)

Annat:
Samtliga hårddiskar är nyligen defragmenterade.
Spelet ligger på en partition som har 10Gb ledigt.
Senaste patchen för spelet innebär dessutom att man inte behöver ha skivan isatt för att spela, så problem relaterade till CD-läsaren och skivan bör kunna uteslutas.
Problemet uppstod för någon månad sen och har börjat inträffa mer och mer ofta. Kommer därför tyvärr inte ihåg när det var problemfritt och kan inte göra en systemåterställning till tiden före.
Jag har använt Tune-Up utilities en tid före problemet började. Jag vet inte om det (läs: jag) kan ha fifflat med någonting då som orskade det här.

Edit: Jag provade köra en directdraw och direct3dtest i dxdiag och då händer samma sak...

Visa signatur

E6400 / GA-965P-S3 / 2GB Kingston 533 / Samsung SP-250 / GigaByte 8800GT 512mb / Hiper HPU-4M530

Permalänk
Medlem

Oj, konstigt problem. O.o

Permalänk
Medlem

Yeah Thommy, givande inlägg..

Anywho..
du har inte testat att installera om windows? testat annat operativsystem?
Eller kan det vara så att datorn är nyinstallerad?

Annars kan du testa att fixa lite med D3D om det händer samma sak när du kör d3dtest i dxdiag..

Kan det ev. vara så att du fifflat lite med d3d inställningar i Tune Up Utilities? Vet inte om det finns dom inställningarna där men..

Permalänk
Medlem

Jag har provat installera om Windows. Provat formatera samtliga hårddiskar. Lägga in XP på nytt igen och provspelat. Det funkade faktiskt bra nu i två dagar. Men sen så la jag in tre stycken nyare spel. Assassins Creed, nya CoD, UT3 osv. Alla spelen frågade vid installation om jag ville installera DX9c men eftersom jag hade haft det sen direkt efter formateringen så nekade jag givetvis. Dagen därpå när jag ska lira WC3 igen så händer samma problem. Jag försöker göra en systemåterställning till före incidenten och möts av ett felmeddelande utan förklaring som säger att det inte gick att genomföra den. Jag avinstallerar samtliga spel manuellt och lägger in DX9c från windows hemsida (om det skulle ha varit något korrupt i spelens filer eller nåt) och startar om datorn och försöker igen men problemet uppstår igen.

Jag har inte lagt in Tune-Up Utilities den här gången och jag gjorde fullständiga formateringar av hårddiskarna. Någon som har någon aning om vad jag kan göra och vad som är fel? Det händer alltså även när jag prövar D3D och DDraw testerna i dxdiag. Kan och bör jag ta bort DX9c helt och sedan prova att installera det igen, hur gör jag det i såna fall? Jag är inte sugen på att formatera igen. Fy fan.

Visa signatur

E6400 / GA-965P-S3 / 2GB Kingston 533 / Samsung SP-250 / GigaByte 8800GT 512mb / Hiper HPU-4M530

Permalänk
Medlem

Du kommer inte att gilla det här men:

Verkar som det är något av de andra som du installerade efteråt som bråkar.
Jag antar att du inte startade om eller stängde av datorn medan du la in alla de andra spelen.

Nästa gång får du vara mer systematiskt. Installera en sak i taget och stäng av datorn emellan och testa att få fram felet igen innan du installerar nästa grej.

Permalänk
Medlem

Hum, något lustigt en polare till mig har varit med om är att han har för hög fps i wc3, vilket leder till att spelet kraschar eller något dylikt. Han är tvungen att köra maxfps på 60 i wc3 för att det ska fungera. Hur han ändra maxfpsen till 60 vet jag inte för tillfället, men du kan googla och kanske hitta en lösning.

Det låter lustigt, men det är inte bara han som har det problemet.

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Medlem

Har formaterat om datorn nu för andra gången och la följaktligen in alla basala program och uppdateringar samt WC3. Jag kunde lira det obehindrat i två raka dagar då jag har tabbat ut ett oerhört antal gånger samt lyssnat på musik från två mediaspelare samtidigt bara för att stresstesta. Problemet uppstod inte igen och tänkte att det är nog med bevis för att det inte är min dator som är spyless att jag ska lira ett så pass gammalt spel.

Imorse så hände däremot samma sak. Det ENDA som jag har gjort sen igår är att jag har kopplat TV-out och klonat skärmarna för att se film när jag skulle gå och lägga mig. Jag använder NVIDIAs egna program (NVIDIA Control Panel), vilket jag även gjorde före de två formateringarna. Den är av version 1.5.30.38. Jag har ju som sagt provat uppgradera drivrutinerna för grafikkortet och allt annat som står där uppe i första posten. Problemet uppstår även fast kablarna är urkopplade och det löser sig när jag formaterar om datorn och systemåterställning fungerar inte av någon anledning... Hjälp?

Edit: Jämförde informationen från dxdiag före och efter problemet uppstod och såg att några poster var annorlunda. Vet inte vad det innebär men någon här kanske gör det.

Före problemet:
Static/Strm HW Mix Bufs: 33, 29
Static/Strm HW 3D Bufs: 33, 29
Monitor Max Res: 1600,1200

Efter problemet:
Static/Strm HW Mix Bufs: 33, 32
Static/Strm HW 3D Bufs: 33, 32
Monitor Max Res: (inget värde)

Visa signatur

E6400 / GA-965P-S3 / 2GB Kingston 533 / Samsung SP-250 / GigaByte 8800GT 512mb / Hiper HPU-4M530