WC3:TFT beter sig väldigt konstigt vid uppstart
Jag har ett litet konstigt problem med mitt Warcraft III - Frozen Throne. Det är så att 80% av de gångerna jag ska starta spelet så börjar allting gå väldigt, väldigt, väldigt långsamt.
Problemet i detalj
Om jag exempelvis sitter och lyssnar på musik och startar spelet så blir skärmen svart (så som den brukar bli i någon bråkdels sekund) och ljudet saktas ned så att jag hör hur det börjar lagga/hacka extremt mycket. Sen så förblir skärmen svart tills jag alt-tabbar ut ur spelet, en procedur som tar upp till 30 sekunder. Tabbar jag in då så börjar det hela om från början. Sedan kan jag fortsätta använda datorn som vanligt. Det här händer också när jag inte har musiken igång och då spelet väl går igång (långsamt långsamt långsamt) så hör jag bakgrundsljudet från menyerna hacka fram. LÅNGSAMT. Jag har försökt vänta ut problemet, utan framgång.
Om jag sedan stänger ner spelet genom aktivitetshanteraren och försöker igen en eller två gånger utan framgång så brukar datorn vid försök tre endast börja pipa när jag trycker avsluta aktivitet. Musen går att röra men den går lååångsamt och den piper sedan tills jag har startat om den. Några gånger har den istället för att genomgå den där pipande proceduren bara sagt att det blivit fel med drivrutinerna för grafikkortet och slängt på en fin 640x480 med 256 färger och bett mig starta om datorn för att åtgärda problemet.
Om spelet startar problemfritt så fungerar det också problemfritt. Men om jag gud förbjude tabbar ut ur spelet så löper jag en risk av att få samma problem när jag tabbar in i det igen.
När jag kollar på processoranvändningen under den tiden som WC3 laggade ner datorn så är den inte utöver det normala (~10%). Ramminnesanvändningen är inte heller onormalt hög. Temperaturen ligger på 36 grader för CPUn och 42 grader för GPUn. Inga andra spel som jag har spelat under perioden som det här har hållit på (bland annat UT3 och Crysis) har haft liknande problem eller ens problem över huvud taget.
Datorn som problemet uppstår på:
Intel Core 2 Duo 2.13GHz (E6400)
2Gig DDR2 533MHz (Kingston)
GigaByte 8800GT 512MB (fabriksmonterad Zalman)
GigaByte GA-965P-S3 Moderkort (använder det inbyggda ljudkortet)
Samsung SP-250
Åtgärder jag har provat:
Stänga av alla processer som jag har igång förutom de som windows kräver.
Starta WC3 med kommandot -opengl
Uppdatera till nyaste drivrutiner för både grafikkortet, ljudkortet och chipset (fungerade bra i ett par timmar efter det)
Ominstallera spelet helt och hållet (jag har givetvis originalspelet och använder inget crack eller någon modifikation av något slag).
Starta spelet i ett annat kompabilitetsläge. Det fungerade då felfritt i två dagar sen så började det om igen. Fyra separata tillfällen, kan förvisso ha varit en slump.
Installerat alla windowsupdate-uppdateringar.
Edit: Formatera om samtliga hårddiskar och installera om XP (läs svarsinlägget en bit ner)
Annat:
Samtliga hårddiskar är nyligen defragmenterade.
Spelet ligger på en partition som har 10Gb ledigt.
Senaste patchen för spelet innebär dessutom att man inte behöver ha skivan isatt för att spela, så problem relaterade till CD-läsaren och skivan bör kunna uteslutas.
Problemet uppstod för någon månad sen och har börjat inträffa mer och mer ofta. Kommer därför tyvärr inte ihåg när det var problemfritt och kan inte göra en systemåterställning till tiden före.
Jag har använt Tune-Up utilities en tid före problemet började. Jag vet inte om det (läs: jag) kan ha fifflat med någonting då som orskade det här.
Edit: Jag provade köra en directdraw och direct3dtest i dxdiag och då händer samma sak...
E6400 / GA-965P-S3 / 2GB Kingston 533 / Samsung SP-250 / GigaByte 8800GT 512mb / Hiper HPU-4M530