Tyst värsting grafikkort?!

Permalänk

Tyst värsting grafikkort?!

Hej allihopa!

Jag har ett problem, nämligen datorer som låter mycket.
Jag harpåsenare tid investerat i ett p182 performance one chassi.
4 st noctua s-12/800 fläktar, ett nesteq nätaggregat som jag kör passivt läge, Zalman CNPS 9700 cpu kylare och så ljudboven i dramat, hd2900pro.
Datorn låter jätte mycket trots alla dessa dyra inköp för att få en tyst dator.

Nu till saken vilket eller vilka grafikkort ska jag köpa för att få så bra prestanda i spel men ändå ha en tyst ljudnivå. Har funderat på etthd3870x2 av något slagmen så såg jag detta kort: sapphire Radeon HD3870 Ultimate Edition. Är det någon som vet om 2 st sådana här kort presterar likvärdigt eller bättre än ett x2 kort? Hur som helst om ni har tips påriktigt bra grafikkort som helst är passivt kylda såhör gärna av er, vattenkylning skrämmer mig lite men finns det något grafikkort med färdig avttenkylning skulle även det funka.
Maxpris 4500kr
Tack på förhand.

/Anders!

Permalänk

Max pris 4500kr? 9800GX2.

Visa signatur

MB ASUS X670E-F CPU Ryzen 7800X3D + Arctic LF II 360 GPU Gigabyte RTX 5070 Ti GAMING OC RAM G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 PSU Seasonic Prime 1300W M2 Samsung 970 Evo Plus 1TB SSD Samsung 860 Evo 2TB HDD Seagate Barracuda 6TB RAID 0 CHA ASUS ProArt PA602 MON LG 34GK950F LAP Apple MB Pro [Max] 16"

Permalänk
Medlem

Det bästa om du vill ha ett tyst grafikkort är nog i så fall ett 8800GTS 512 eller 9800GTX, och sen byter du kylare på kortet till en HR-03 GT och sätter på en bra 120mm-fläkt, t.ex. en Nexus eller Noctua. Då kommer du få ett i princip ljudlöst kort som ändå har bättre kylning än original.

Permalänk
Medlem

Byt din cpu kylare mot en ninja som du kör passiv så blir det tystare också.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt ett 9800 GTX eftersom dom är riktigt tysta och presterar bra. Det enda som hörs är ett svagt, svagt sus. En del tester har sagt tvärtom men jag kan inte förstå hur man kan tycka att dom låter mycket. Ett billigare alternativ är 8800 GTS 512.

Vill du lägga mer pengar så kan du ju alltid ta ett 9800 GX2, men de lär vara lite mer högljudda. I stort kan man säga att Nvidia 9800 GTX och 8800 GTS 512 är riktigt tysta med originalkylare. Finns alltså ingen anledning att byta ut den.

Två Radeon 3870 borde prestera ganska likvärdigt med ett 3870X2 i lite lägre upplösningar om jag inte minns fel.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem

nog låter 9800GX2 lite, men låter mycket tycker jag inte det gör , visst låter de mer än mitt gamla kort men jag har så tyst kylning för övrigt så att grafikortet låter lite gör mej inget, vad man nu ska med ett ultra tyst datorsystem till? lite får du ju räkna med att det ska låta om du ska ha lite prestandra och nångång framöver kommer det säkert ny kylning till GX2 som e bra mkt tystare. eller så har du jättetysta dator delar förutom grafikortet så kommer du undan bra oxå, ljudisolering kanske?

Visa signatur

|| AMD 5700X3D || ASUS ROG Formula VIII || RX 9070 XT || 32GB G-Skill || Skärm : LG42" C4 / Acer G24 ||

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av +_+
nog låter 9800GX2 lite, men låter mycket tycker jag inte det gör , visst låter de mer än mitt gamla kort men jag har så tyst kylning för övrigt så att grafikortet låter lite gör mej inget, vad man nu ska med ett ultra tyst datorsystem till? lite får du ju räkna med att det ska låta om du ska ha lite prestandra och nångång framöver kommer det säkert ny kylning till GX2 som e bra mkt tystare. eller så har du jättetysta dator delar förutom grafikortet så kommer du undan bra oxå, ljudisolering kanske?

Han har lagt ner en hel del pengar på att få datorn i princip heltyst. 9800GX2 skulle ganska säkert förstöra detta.

9800GTX och en ny kylare till tycker jag är det bästa förslaget än så länge

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Skulle också börja med ett 8800GTS eller 9800GTX, sen eventuellt byta kylare om man tycker det låter för mycket.
Annars väntar du på ATIs 4000-serie och köper ett passivt kort ur den. Känns sent att köpa ett 3870 nu.

Sen undrar jag över Zalmankylaren, är säkert inget större fel på den men min 7700 låter faktiskt en del. Tror iofs det har blivit värre nu på senaste tiden, den har börjat skeva lite lätt då och då. Men även när den går som den ska så låter den mest i mitt system. Kör den faktiskt på aningen högre än lägsta varvtalet nu, skevandet (är inget riktigt högt skevande men rätt vad det är börjar den gå illa vilket ger upphov till vibrationer i lådan) blev mindre frekvent när jag vred upp farten lite. Kan vara värt att lägga på minnet om inte annat.

Okej, hårddiskarna som sitter direkt i chassit låter mer när de har party, men bortsett från dem så. Sen vet jag inte om det är samma fläkt på 7700 och 9700 men man kan ju anta att det är det eller att de är liknar varandra. Zalman är aningen överskattade, sen bara det här med att man inte kan byta fläkten när den väl börjar gå illa. En fläns från Thermalright är det bara att smacka på en ny fläkt på. Har man samma dator i åtminstone 2-3 år, behöver ju inte ens betyda att man har den som primär dator, så kan man ge sig fan på att åtminstone en eller två fläktar kommer börja skeva.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Kan säga för dom som inte testat 9800GTX så kan jag säga idel låter det inte mer än ett 8800GTS tex men full load villket inte tar så låg tid så låter det påtagligt.

har själv 2st 8800GTS @ SLI men övriga grejor i min burk låter mer än burken med 9800GTX men mina 8800GTS går inte alls upp i samma varv default. Igen av riggarn har jag ändrat nåt på vad det gäller fläktstyrnigen.

9800GTX ser inte ut å ha fysiskt sett nån annan kylare än 8800GTS förutom fläkten å kåpan så min mistanke är att varvtalet på fläkten är högre.

Men 9800TX är IGET tyst kort under spelande.

Permalänk
Medlem

Jag har 8800gts 512 och jag tycker INTE att det är tyst. Funderar på att byta till nåt tystare själv.... funtar iofs på hr-03...

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk

Ok tack föra alla fina svar. Men är det ingen som sett hur två sådana här kort sapphire Radeon HD3870 Ultimate Edition. presterar i crossfire? De borde ju vara helt tysta samt att jag har bra luftflöde i chassitså att dom inte blir för varma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sir_Nilsson
Ok tack föra alla fina svar. Men är det ingen som sett hur två sådana här kort sapphire Radeon HD3870 Ultimate Edition. presterar i crossfire? De borde ju vara helt tysta samt att jag har bra luftflöde i chassitså att dom inte blir för varma.

Dom prestera bra i crossfire:).

Men du har ingen möjlighet att köra et par 8800GT i sli ist?
Det skulle ge mkt mer prestanda!

Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Truelies
Jag hade köpt ett 9800 GTX eftersom dom är riktigt tysta och presterar bra. Det enda som hörs är ett svagt, svagt sus. En del tester har sagt tvärtom men jag kan inte förstå hur man kan tycka att dom låter mycket. Ett billigare alternativ är 8800 GTS 512.

Det beror ju lite på hur bra chassieventillation man har också, jag var tvungen att ställa upp min fläkt på grafikkortet för att det inte skulle överhetta i mitt chassie och då blev den högljudd (8800gts 512). Så nu har jag satt dit en annan kylare som är tystare och kortet är svalare också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Manhog
Jag har 8800gts 512 och jag tycker INTE att det är tyst. Funderar på att byta till nåt tystare själv.... funtar iofs på hr-03...

Har du nån koll på vad fläkten går i för varvtal? Står ju i Rivatuner under övervakning.
Ser ut som du har tysta grejer i övrigt i och för sig.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

En tredjepartskylare att titta på istället för HR03-GT är ju ArcticCooling Accelero Extreme...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag håller med Jonte på i princip varenda punkt!
Gx2 eller liknande går för varma för att vara vettiga i tystnadssynpunkt, Zalman 9700 är ingen höjdare i tysthet osv...

Håller även med att det är vettigt att kolla eftermarknadskylare om tysthet är prio. HR03 är bra, och Accelero S1 är även den väldigt trevlig!
Sapphires ultimate verkar ju ungefär jämförbar annars.. Misstänker den är snäppet mindre effektiv än S1, men borde väl duga!

Sen kan du alltid experimentera med lådan om du vill. Testa först plocka bort filterluckorna i fronten och kolla om tempen går ner.. P180 har en rätt restriktiv front, och just de luckorna är en rätt stor bov i dramat.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Gecube har ju en version av 3870X2 med en annan kylare på. Kanske kan vara intressant ?

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GCRHD387...

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG