Antec Performance P18x P19x-tråden

Permalänk
Medlem

Jag har en del diskljud från mitt (kör 5st diskar), jag ska, framöver gå lös med lite dämpmattor, och det tror jag kommer ge resultat.
Testa bara håll för hålet i taket så bör du (gör iaf jag) höra skillnad.

Permalänk
Medlem

la en beställning på be quiet dämpmattor nu , hoppas det ger resultat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe84
la en beställning på be quiet dämpmattor nu , hoppas det ger resultat

Kanon, även sådana jag planerar att köpa.
Kom jättegärna med kommentarer och lite bilder när du är klar :):up:

Permalänk

Tobbe,
Slutar det om du lägger handen utanpå chassit utanpå hårddiskarna och pressar lite?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eller om du pressar på själva hårddiskburen?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Hmm, jag må vara nojuigast i hela världen vad gäller dataförlust, men har du funderat över om det kan vara en av diskarna som har börjat lägga av? Har du haft liknande problem hela tiden (alltså långt innan du köpte det nya chassit) eller har det uppstått efterhand? Kan du isolera det till en specifik disk? Det finns ju diskar som *alltid* kommer att låta oavsett om du gjuter in dem i betong...

Att byta ut den disk som lever om kan vara bra både för buller och datasäkerhet.

Edit, kom just på en annan sak. Resonans uppstår ju oftast när det som vibrerar när sin resonansfrekvens. Men ett anat tillfälle när det uppstår är när två vibrationskällor interfererar med varandra. Eftersom det kommer och går så gissar jag på det senare i ditt fall. Om du lyckats lista ut vilken disk som är "boven" så flytta den till den övre buren. Om inte, sprid ut dina diskar två och två mellan öre och undre. Torde kunna vara bra såväl ur vibrations- som kylningssynpunkt, och är i vilket fall som helst värt att prova.

Kan lägga till att jag kör själv med 10 diskar i min P18x-server utan större problem. Självklart är den inte knäpp tyst, men helt ok...

Permalänk
Medlem

Hejsan

Nu var det ett tag sedan jag läste hela denna tråden. Men om inget nytt kommit upp om SI-128 så kan jag säga att den samt en 120mm fläkt fungerar utmärkt. Det är ca 1 cm mellanrum mellan den stora fläkten på sidan och fläkten monterad på kylaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LemurenSwe
Hejsan

Nu var det ett tag sedan jag läste hela denna tråden. Men om inget nytt kommit upp om SI-128 så kan jag säga att den samt en 120mm fläkt fungerar utmärkt. Det är ca 1 cm mellanrum mellan den stora fläkten på sidan och fläkten monterad på kylaren.

Gäller P190 antar jag? Bra info iallafall
... men med bara en cm emellan, har du inte funderat på att skippa 120-fläkten?
Kanske bygga en liten "semi-duct" mellan insuget i sidan och flänsen? Jag skulle iallafall vara sugen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Gäller P190 antar jag? Bra info iallafall
... men med bara en cm emellan, har du inte funderat på att skippa 120-fläkten?
Kanske bygga en liten "semi-duct" mellan insuget i sidan och flänsen? Jag skulle iallafall vara sugen

Stämmer bra det, det är P190 det handlar om. Jag tänker inte skippa den fläkten då jag kör så pass stor överklockning som jag gör. Sedan så sitter min socket så högt på kortet så att ungefär bara 30% av kylaren täcks av den stora 200mm fläkten.

Men vela bara underätta er om att SI-128 & 25mm fläkt fungerar bra i P190 med ASUS P5E3. Ca 0,8 - 1,0 CM tillgodo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LemurenSwe
Sedan så sitter min socket så högt på kortet så att ungefär bara 30% av kylaren täcks av den stora 200mm fläkten.

Ah ok, tänkte inte på det

Bra info

Visa signatur

Permalänk

Hejsan , ny dator på G och jag funderar på att köpa ett chassi i Performance One-serien, Cosmos 1000 eller ett Antec 900. Vilket rekommenderas?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Volvopower
Hejsan , ny dator på G och jag funderar på att köpa ett chassi i Performance One-serien, Cosmos 1000 eller ett Antec 900. Vilket rekommenderas?

Hehe ingen av dina två exempel tillhör performance one serien dock
900 tillhör en egen kategori "gamer case" på Antecs hemsida, och Cosmos 1000 är ju inte en Antec låda alls - den är ju en Coolermaster-låda!

Vilken av dem som passar dig beror nog lite på dina behov och dina komponenter...
900 är det nog enklare att få bra kylning i, men med risken att den låter mycket.
Cosmos är lite bökigare med ventilationen, men är större och rymligare.

Båda är inga jättehöjdare för kabeldragning såvitt jag vet. (cosmos ev lite bättre?)

...

I vilket fall känns frågan egentligen lite off topic för den här tråden.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Hehe ingen av dina två exempel tillhör performance one serien dock
900 tillhör en egen kategori "gamer case" på Antecs hemsida, och Cosmos 1000 är ju inte en Antec låda alls - den är ju en Coolermaster-låda!

Du missförstod mig Roger W, Jag menade ANTINGEN ett P180/2/b/P190 , alltså Performance One-serien, eller Cosmos/900.
Möjligen lite OT men man kan ju diskutera vilket som är bäst. Just nu pekar det åt P182 för min del.

Permalänk
Medlem

Hehe hoppsan, jepp jag missförstod dig
Då är ju frågan mer relevant!

P18x är hyfsat ljudisolerade i sig (trots att den inte har dämpmattor) och har ju en layout som ger potential för effektiv kylning. Den går även att få riktigt snygg och städad inuti, men den är inte speciellt luftig och enkel att arbeta med om jag ska vara ärlig.

Är man en sån som ska prova allt och byta grejer i tid och otid, och är mer fokuserad på att kunna byta snabbt, snarare än att få det snyggt så är nog inte P180 ett klockrent val IMO.
Vill man istället hellre planera och lägga tid på att få det tyst, snyggt och få ett bra flöde så har P180 massor av potential!

Är man villig att offra övre HD buren så rymmer som sagt P180 vilket grafikkort som helt, med massor av utrymme över.. Men med övre HD buren på plats (tex om man vill ha fläkten på den) så blir det rätt mycket trängre om plats.
(Om jag läst rätt så får man in så gott som alla kort innanför buren, men det är tveksamt om det faktiskt finns plats över att montera hårddiskarna då..)

P180 är rätt stor och klumpig och svårburen enligt min begränsade erfarenhet.. Det finns liksom inget vettigt sätt att greppa den, då fronten är i plast, och dörrsidorna som sitter fast med plasthakar går längst hela sidorna, vilket gör att man inte vågar greppa hursomhelst. Ingen bra LAN låda direkt MAO.
En Cosmos är ju större, men skulle kunna tänka mig att den är mer lättburen..
900 är väl mindre, och är väl mer vanlig "plåtlåda" i uppbyggnaden, så den är nog mer portabel den med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mest ovassen från den här chassi kommer från den tjock unik 120mm Antec "deep" tricool som sitter i "PSU korridoren" under och är direkt kopplad till PSUn. Jag kommer snart sälja den och köpa en sval tyst Coolink 120mm istället.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Är den största ljudkällan i ditt chassi? Jag har samma fläkt (satt på "low") i mitt chassi mellan två WD-hårddiskar och samma nätagg som du och när jag stoppar fläkten med fingret så minskar inte den allmänna ljudnivån mycket (fläkten är ju också mitt inne i chassit). Låter inte t.ex. ditt överklockade grafikkort mer?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darrenj
Mest ovassen från den här chassi kommer från den tjock unik 120mm Antec "deep" tricool som sitter i "PSU korridoren" under och är direkt kopplad till PSUn. Jag kommer snart sälja den och köpa en sval tyst Coolink 120mm istället.

Den där "djupa" tricoolen fanns dock bara på tidigare revisioner av P180.
Köper du en P18x nu så får du en vanlig 120x120x25mm tricool även i undre kammaren.

Tricoolfläktarna är dock inga höjdare. De är ljudmässigt knappt acceptabla på low IMO... allt annat låter för mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Den där "djupa" tricoolen fanns dock bara på tidigare revisioner av P180.
Köper du en P18x nu så får du en vanlig 120x120x25mm tricool även i undre kammaren.

Tricoolfläktarna är dock inga höjdare. De är ljudmässigt knappt acceptabla på low IMO... allt annat låter för mycket.

Håller med.
Tricool-fläktarna var utan tvekan det som lät högst i mitt chassi, tills jag bytte ut dom.

Permalänk
Medlem

Ditto
När jag jag koppla bort fläkten, bli det riktig tyst men harddisk tempen öka ( dem sitter där i också i samma "luftkorridoren" )
Mitt överklockat kort kyls av en Arctic Cooling Accelero S1 rev 2 med en sval och tyst 120mm Coolink. DEAD QUITE

kolla här
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Borde du inte kunna använda nått sånt här:
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SSI-34

Jag testade att köpa de här då jag samtidigt beställde en extra hårddisk. Tyvärr funkade de inte så jättebra, de inbyggda fläktarna har ju bara två sladdar, så moderkortet kan ändå inte känna av fläkthastigheten och verkar därför ha problem att reglera. Jag tänkte lite naivt att moderkortet kunde testa olika spänningar på fläkten och se vad temperaturen blev och sen reglera enligt det, men den verkar kräva fläkthastighet.

Så det blir väl nya fläktar ngn gång i framtiensom kan berätta vilken hastighet de kör på. Såg att Noctua har både 800 och 1200 rpm varianter, flyttar 800 rpm för lite luft?

Förresten, jag har stora problem då jag monterar hårddiskar i nedre buren, strömkablarna hamnar gärna i fläkten så den blockeras. Är inte det lite dåligt gjort? OK, man kan ha tur och köpa ett nätagg som har kablar som inte sticker ut fullt så mycket...

Jag har ett modulärt http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346300

Permalänk

Verkar som att kablarna från nätagget måste vara ganska långa för att nå "högst upp" på moderkortet, någon som har en exakt siffra på detta (gärna i enheten centimeter ;)?

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem

Hej,

Har läst tråden från början till slut. Vill dela med mig av mina erfarenheter angående Antec´s P182 chassie. Har i dag ett i min ägo tillsammans med relativt normala komponenter, spelar inga spel, redigerar och leker mer med foton och hemsidor samt vanliga kontorsprogram.

Anledningen till köpet av chassiet var tidigare recensioner och den positiva kritiken för ljudvolymen & kylningsförmågan.

Använder de 3st TriCool fläktarna som följde med samt bytte ut nätaggregatets fläkt mot en Zalman tillsammans med medföljande motstånd för att få ned ljudet på Zalman-fläkten.

Datorn står tillsammans med en dell-dator i vårat vardagsrum nästan jämnte TV-apparaten.

Hör ingenting av datorns fläktar, det som hörs är när hårddisken jobbar pga indexeringen i Vista eller dess defragmentering. Annars är det knäpptyst.

Så är otroligt nöjd med P182:an... har haft ett par andra chassien före detta men inget i klass med P182.

//xpna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metronome
Verkar som att kablarna från nätagget måste vara ganska långa för att nå "högst upp" på moderkortet, någon som har en exakt siffra på detta (gärna i enheten centimeter ;)?

Helt exakt är ju svårt att säga, då det beror på flexibiliteten i kabeln, den exakta placeringen på moderkortet osv...
I min P182 med Corsair 520HX och Abit IP35 pro så räckte 8-pins kontakten ganska så precis.. Hade inte varit kul om den var mer än någon cm kortare! (var inte kul att få in den nu heller )

4 pins HX520 kabeln är ca 20.5 till 21 tum (dvs ca 52 cm), enligt tex den här posten:
http://www.jonnyguru.com/forums/showpost.php?p=39204&postcoun...

Så absolut minimum är 50cm skulle jag vilja säga.. (men då är det bra tajt!) Och då måste du definitivt placera agget så att "kabelstammen" ligger närmast baksidan.

*edit*
Hittade en bra bild:
http://www.overclock.net/computer-cases/292746-antec-p182.htm...
Var mer kabel kvar än jag minns det! Fast den är ju rätt stel att "få runt" oxå får man tänka på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag monterade in lite be quiet-mattor i mitt igår, gav en del resultat, men jag hör fortfarande en del hårddiskljud, men det kan jag leva med. (5st halvsunkiga diskar år svåra att tysta helt)
Att montera en dämpningsmatta på frontluckan gav ganska mycket faktiskt
Dock så räckte inte midtower-paketet, så om ni ska handla så rekomnenderar jag att ni köper paketet för fulltowerlådor.

Permalänk
Medlem

Bra tips - fixa dämpmatta till frontluckan kan tänkas att man gör nångång!

Kan även bli att man kör lite mer dämpmattor, men det känns som det är rätt bökigt att få till i P180... Det finns ju rätt mycket områden där dörren ligger så gott som dikt an mot insidan av chassit, och på moderkortssidan har man ju alla kablar, så där lär inte rymmas mycket.

Ja, plus att jag inte är riktigt på humör för att börja plocka ur alla komponenter för stunden

...

5 äldre diskar låter som det blir svårt att dämpa helt jo...
Kanske dags att uppgradera till större tystare modernare skapelser?

Min Western Digital 640GB hör förvånansvärt lite i mitt chassi, fast då har jag i och för sig än så länge de relativt högljudda tricoolarna mm kvar som maskerar ljudet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ska ev. in och handla lite fler mattor någon gång framöver, kan slänga upp lite bilder då.
Be quiet mattorna är tillräckligt tunna för att man ska kunna dämpa även bakom moderkortsplåten, om man inte har överdrivet mycket kablar. (inga problem för mig)

Jodå, diskarna funderar jag på att byta ut mot några nya, lite större saker, men det är en kostnadsfråga

Permalänk
Medlem

Angående pasande nätaggregat?

Tänkte höra med er som har Ett Antec p18x chassi, vad använder ni för nätagg?

Jag har funderat på att köpa mig ett p182 till ett nybygge.
Så jag funderar på om det är någon nackdel med att ha ett agg med 120mmfläkt i botten och inte en 80mm som arbetar i vindtunnelns riktning.

Om det inte finns några direkta nackdelar med 120mm så överväge ju den när man tittar på hur mycket det låter.

Mitt tänkta nätagg var Corsair HX 520W, eller bör man köra på något annat när bygget kommer vara "inteldatorn för 6k" och ett par extra hårddiskar?

Hälsn Olle

Visa signatur

Nuvarande setup: Antec P182, E8400, HD4850, EP35-DS4, HX-520, 4GB XMS2, SpinPoint F1 1TB, SpinPoint F1 250GB

Foto: D80+MB * 50/1,8 * 24/2,8 * 11-16/2,8 * 18-70/3,5-4,5 * 70-200/2,8

Permalänk
Medlem

Nu har jag visserligen ett agg med en 80mm (gammalt agg med ny fläkt), men det bör inte bli några problem alls med ett corsair-agg.
Funderar på att inhandla ett 450W framöver.

Permalänk

Re: Angående pasande nätaggregat?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sizzors
Tänkte höra med er som har Ett Antec p18x chassi, vad använder ni för nätagg?

Jag har funderat på att köpa mig ett p182 till ett nybygge.
Så jag funderar på om det är någon nackdel med att ha ett agg med 120mmfläkt i botten och inte en 80mm som arbetar i vindtunnelns riktning.

Om det inte finns några direkta nackdelar med 120mm så överväge ju den när man tittar på hur mycket det låter.

Mitt tänkta nätagg var Corsair HX 520W, eller bör man köra på något annat när bygget kommer vara "inteldatorn för 6k" och ett par extra hårddiskar?

Hälsn Olle

Ja, det är en nackdel med en 120mm fläkt i stället för rakt luftflöde. Tyvärr är urvalet av bra nätagg med rakt luftflöde begränsat. Men de finns. Kolla på SPCR:s rekommenderade lista. Eller köp helt enkelt ett Antec NeoHE 430. Men du kommer att bli jättenöjd med ett Corsair HX också.

Permalänk
Medlem

Fick mig en funderare för en dag sen. ni vet att luckorna hålls stängda av magneter, men magnetism kan ju skada t.ex. hårddiskar.

Jag har hårddiskarna i den nedre kammaren. Och blev ändå lite orolig när jag tänkte på det här. Den nedre magneten är ju bara några CM ifrån.

Kanske blir att ploppa ut den nedre magneten på frontluckan med en skruvmejsel.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass