Fildelare dömd till villkorligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Tror det finns en nisse i kina som blev dömd till 2 års fängelse när han använde bittorrent.

Är inte han den enda dömda i hela världen?
Dessutom är det Kina. Dom fixade säkert egna "bevis".

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

När ska folk börja använda kryptering i större utsträckning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan

När fildelningsprogrammen sköter det automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Att 60% av befolkningen sitter på kåken?

Jag är högst skeptisk till att kriminalisera en hel befolkning som man gör i detta fallet. Förenkla distribueringsmetoderna, sänk priserna och lyssna på konsumenterna.

Exempel. Jag köpte Team Fortress 2 på Steam igår för 120:- efter att få ha provat spelet i två dar. Det är dem priserna som är rimliga. Inte en massa mellanhänder som ska suga ut pengar ur produkten.

Hade man kunnat genom ett onlinesystem som steam köpa in filmer för säga 40:- och sen kunna titta hur många gånger man vill så kommer man bli av med piratkopieringen.

Det är en jävla massa gubbar av gamla gardet som sitter på storkorporationerna och är livrädda för att förlora en massa pengar därför plöjer dem ner en löjlig summa pengar på att knipa åt alla dessa "förbrytare". Jag menar det är inte "Leffe" på hörnet som sticker sig i armarna som fildelar. Det är Tommy 30+ som jobbar på Posten. Skulle vi bura in varenda en som fildelat så hade hela samhället kollapsat. Jag menar du hade fått bura in även poliserna.

Nej det menade jag inte, jag menar det är väl bra om landet blir mer lagligt, generellt.

Permalänk

Majoriteten av fildelningen sker ju över bittorrent så den här domen betyder egentligen ingenting för normalfildelaren.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan

Kryptering skyddar bara mot "man in the middle", helt verkningslöst om spionen redan är inne i nätverket.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Det börjar bli löjligt med denna jakt mot fildelarna, om det fortsätter såhär kommer det snart vara fler som våldtar och dödar utan att polisen kan göra något på grund av att alla resurser går åt att ta fast Kalle 14 år som tankar Basshunters senaste på DC++.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse977
Min tanke kring detta är: JAGA FÖRST RIKTIGA KRIMINELLA istället... eller rättare sagt de som gör grövre brott!

* Mördare
* Pedofiler
* Våldtäktsmän
* Folk som misshandlar andra på stan för skojs skull
Osv osv

Sen om man ska prata om "mindre kriminella" så önskar jag storjakt på alla fuskare i landet! Det kostar hur mycket som helst för staten att dela ut pengar till alla som har "ont i knät" och inte kan jobba resten av livet, men som samtidigt jobbar svart på en byggfirma....

Min syrra har varit ett tiotal år i musikbranschen nu. Visst ska man inte "stjäla" bolagens material, men dom tar ju själva och utnyttjar artisterna så mycket det går. -Nja du vet vi ändrade ju ett ord i din text här så då måste vi ta 90% av intäkterna vettu!...... osv........

Sveriges polis är ynkryggar, de ger sig inte in i brott som kan bli farliga, de bryr sig mer om sitt eget skinn än vad som är bäst för samhället

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Det är så sjukt att man orkar lägga ner så mycket tid på piratkopiering, fängelse hit och fängelse dit. Vad får man om man har våldtagit en 10-årig flicka t ex, 6mån psykvård? Sen är man fit for fight igen. Nu ska man bura in människor som delar med sig filmer över internet på längre tid i fängelse verkar det som. Men självklart ska det vara förbjudet att "fildela", och självklart ska det vara straff på det, men på lagom nivå.
Men ska man inte låta ögonen glida lite längre ut i sammhället än låta dem vara kvar med arslet på kontoret där man sitter, och se vart man verkligen ska lägga sin energi på?

Visa signatur

..counting all the assholes in the room, well I'm defenitly not alone..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TMO KOTOR
Majoriteten av fildelningen sker ju över bittorrent så den här domen betyder egentligen ingenting för normalfildelaren.

IFPI/polisen/åklagarna bryr sig nog inte om vilket protokoll du använder, husrannsakan kan det bli oavsett.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Kommer förmodligen bara att leda till mer privata ftp:er och:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mix_network

Såsom:
http://en.wikipedia.org/wiki/Perfect_Dark_%28P2P%29

etc

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vittsen med att sätta dit EN?

Permalänk

DC är ju enbart bra om man ska tanka ner någon enskild låt.

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ Black Edition | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | Inno3d Geforce 8800GT | CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME | 1TB HDD | Windows XP Pro sp2

Permalänk
Medlem

Detta förvånar mig itne alls, dom tycker att de ska statuera exempel och ja de är precis vad de gör , dom tar ner nån stackars sate 1 gång per år , de är istort sett allt , så fildelningen kommer att bestå om de inte händer nåt väldigt drastiskt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Kryptering skyddar bara mot "man in the middle", helt verkningslöst om spionen redan är inne i nätverket.

Vilket då gör att de måste själva begå brottet för att kunna sätta dit någon. Blir inte det lite lagkonflikt där?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kingermann
Vilket då gör att de måste själva begå brottet för att kunna sätta dit någon. Blir inte det lite lagkonflikt där?

Inte om de har tillstånd från upphovsrättsinnehavarna (vilket de med all säkerhet har).

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellfish_
DC är ju enbart bra om man ska tanka ner någon enskild låt.

De som väljer DC gör det antagligen pga dedikerade hubbar vilket torrents trackers nästan saknar motsvarighet till.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Citat:

Inte om de har tillstånd från upphovsrättsinnehavarna (vilket de med all säkerhet har).

Jo det e klart. Men det kommer ju fortfarande att bli ett hinder. Det blir ju en till väg att gå. Även ifall det säkert kommer bli lätt för dom att få ett tillstånd. Det stoppar ju iallafall så att vi inte får ett flöde där vem som helst och vilka grupper som helt börjar sätta fast folk. De måste ju ha ett tillstånd för att utföra en sådan operation. Annars tvivlar jag ju på att det kommer hålla i rätten.

Permalänk

DC är ju överlägset torrent om man är på en bra hubb, vilket leder mig vidare till min fråga, om man ska in på en reggad hubb så måste man ju dela med sig en viss del filer och gör man det är man ju själv en brottsling, alltså hur ska de kunna få tag på en?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
DC är ju överlägset torrent om man är på en bra hubb, vilket leder mig vidare till min fråga, om man ska in på en reggad hubb så måste man ju dela med sig en viss del filer och gör man det är man ju själv en brottsling, alltså hur ska de kunna få tag på en?

Som sagt, bara upphovsrättsinnehavarna kan begränsa vad IFPI m.fl. kan göra med verken. Att dela ut är inga problem så länge de har tillstånd. Annars finns alltid möjligheten att fejka filerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Man kan ju ha allt på hårddiskarna krypterat. Hjälper gott mot husrannsakan iaf då de får lite att pyssla med om de ska få fram något från de beslagtagna diskarna.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
IFPI/polisen/åklagarna bryr sig nog inte om vilket protokoll du använder, husrannsakan kan det bli oavsett.

Självklart spelar protokollet roll. Bittorrent delar ut små fragment av filer och det är upp till åklagaren att bevisa att det är en film eller musik du delar ut.

På DC delar du ut hela filen vilket gör att det räcker med att de tankar ned filen en gång av dig i sin helhet och så har de skälig misstanke och kan göra husrannsakan.

Ingen misstanke om brott, ingen husrannsakan.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse977
Min tanke kring detta är: JAGA FÖRST RIKTIGA KRIMINELLA istället... eller rättare sagt de som gör grövre brott!

* Mördare
* Pedofiler
* Våldtäktsmän
* Folk som misshandlar andra på stan för skojs skull
Osv osv

Sen om man ska prata om "mindre kriminella" så önskar jag storjakt på alla fuskare i landet! Det kostar hur mycket som helst för staten att dela ut pengar till alla som har "ont i knät" och inte kan jobba resten av livet, men som samtidigt jobbar svart på en byggfirma....

Min syrra har varit ett tiotal år i musikbranschen nu. Visst ska man inte "stjäla" bolagens material, men dom tar ju själva och utnyttjar artisterna så mycket det går. -Nja du vet vi ändrade ju ett ord i din text här så då måste vi ta 90% av intäkterna vettu!...... osv........

Känns fel att skivbolagen ska börja jaga pedofiler o mördare
För som tur är la ju åklagaren ner åtalet som fattar det och att IFPI drev det vidare till domstol. Sen kostar ju iofs själv rättsprocessen men der "slösades" ju inte på polisens resurser till lika hög grad iaf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forss
Nej det menade jag inte, jag menar det är väl bra om landet blir mer lagligt, generellt.

"lagligt"

I en demokrati är ju lagarna riktlinjer som majoriteten har kommit överens om att alla ska leva efter. Om samma majoritet då bryter mot dessa lagar som dom själv stiftar så är det ju något allvarligt fel någon stans i systemet. Kanske de korrupta miljardbolagen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Som sagt, bara upphovsrättsinnehavarna kan begränsa vad IFPI m.fl. kan göra med verken. Att dela ut är inga problem så länge de har tillstånd. Annars finns alltid möjligheten att fejka filerna.

Dock finns inte den möjligheten i dom låsta och säkra hubbarn.

Visa signatur

Intel Core 2 QUAD Q6600 | Asus Maximus Formula iX38 | 4 GB Crucial DDR2 BallistiX PC8500 | Corsair HX Series Modular Power Supply 620W | Thermalright Ultra-120 eXtreme + 2 x Silverstone FM121 x2 | Western Digital Raptor 150 GB | Western Digital Raptor 36 GB | Western Digital Caviar XL 500 GB x 4 |

Permalänk
Medlem

När ska film- och musikbolagen förstå att fildelningen aldrig kommer att stoppas eller minska. För det första gör bredbandslevarantörer fel när de skriver: "Med den här hastigheten kan du ladda ner en film på bara några minuter. Och du kan ladda ner hur mycket datamängd du vill, utan någon begränsning". De uppmanar juh folk att göra det. Där har de stora kunder och affärsiden är därför perfekt. De kan juh som innan sätta en gräns på hur mkt datamängd man får ladda ner och betala en avgift om man kommer över. Därför kan de sänka månadspriset på bredbandet om film- och musikbranschen står för resterande kostnader. På det sättet kan de minska fildelningen drastiskt.
Sen tycker jag att den här sorts brott ska de driva vidare till rätten själva. Som om polisen inte har andra brott att lösa. Men så klart, i ett kapitalistisk samhälle handlar allting om pengar.
Han har dödat kallblodigt människan... ahh han var psykiskt sjuk... ge honom lite piller, låt honom snacka med lite psykologer och skicka ut honom efter 2 år till samhället.
En annan har varit lite dum och varit på DC med massa filmer och musik... låt honom betala så han aldrig i sitt liv kan ha ett normalt liv.

Pengar har mycket större värde än ett människas liv verkar det som...

Visa signatur

VoDKA

Permalänk
Medlem
Citat:

Känns ändå som om att det är dubbelmoral
Som tidigare nämnts så anser jag också att man bör ta fast de riktiga skurkarna här i landet och inte någon omyndig stackare som har tankat ner en liten låt till sin mp3.
Får väl hoppas på att någon mer ansluter sig till mitt uppror sedan
Lär knappast vara mindre än hälften av befolkningen som laddar ner material olagligt.

Permalänk
Avstängd

som jag fatta det i dc så måste exempelvis Antipiratbyron ladda hem en hel film av alla som dom ska anmäla.(för att dom ska få bevis) då gör dom samma fel som fildelarna. folk har rätt att dela ut videoklipp men inte hela filmer en rar fil kan ibland fungera att se 20 sekunders klipp eller så startar deni nte alls upp. så jag tycker det är är löjligt minst 60% av dagens männniskor har laddat ner filmer på olaglig vis o även delat ut , så jag säger då det det kommer att bli fullt i fängelsena om alla ska bli åtalade.

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk

"Only one thing is impossible for God: To find any sense in any copyright
law on the planet."
- Mark Twain

Permalänk
Medlem

DC har väll aldrig funkat super bra i alla fall. Då många fejkade och stängde av efter en stund.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.