Permalänk
Medlem

Jag får damp.

Min gamla dator fungerade ganska utmärkt men var OTROLIGT dammig och jag skulle rensa den från grunden. Plocka ur alla sladdar å sånt ur moderkortet. Nu är den rensad.

Sätter tillbaka sladdar, den visar att den har el status men när jag trycker på den där förbannade start knappen till min dator så händer ingenting!

Nu har jag köpt ett nytt Chassi med nytt Moderkort Processor och Ram minne bara

Försöker få igång datorn med mitt gamla nät agg ett 420W, De ska lixom funka men den visar exakt samma resultat HUR mkt jag än fixar på dom där små sladdarna från chassit framsida som går till start knappen

Funderar på lämna in den på lagning men känns inte värt pengarna heller e inte direkt rik!

Asså någon som kan veta ett BASIC problem som detta, Jag är helt knäckt försökt i flera timmar nu.

Min dator setup är detta.

1.ANTEC Solo ( P150 Svart), Utan nätdel . (la till en egen)
2.Gigabyte GA-MA770-DS3 AMD 770 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket AM2+ ATX
3.Corsair TWIN2X2048-6400C4DHX 2x1024MB (tot. 2048MB) DDR2 PC2-6400 800MHz
2048TWX2800C4
4AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6000+ 3.0GHz 2x1MB Boxed (with cpu-cooler!) Socket AM2

Nätagget funkade perfekt lixom.. hade den i en Pentium 4 Processor innan å ett gammalt Asrock moderkort med ddr1 ram (420 wat)

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Medlem

förmodar att du har kollat i boken hur dom ska vara och inte bara testat på måfå? Om inte ens fläktarna går igång är det antingen nätagget eller någon fel koppling till power knappen. Testa att köra typ en skruvmejsel mellan pinnarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hobbex
förmodar att du har kollat i boken hur dom ska vara och inte bara testat på måfå? Om inte ens fläktarna går igång är det antingen nätagget eller någon fel koppling till power knappen. Testa att köra typ en skruvmejsel mellan pinnarna.

Vilka pinnar vad pratar du om?

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Medlem

Han pratar om pinnarna som sladdarna från fronten ska kopplas till. Sladen från starknappen är en av dem. Rör två pinnar i taget med stjärnskruvmejseln så ska den starta när du hittar rätt pinnar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Han pratar om pinnarna som sladdarna från fronten ska kopplas till. Sladen från starknappen är en av dem. Rör två pinnar i taget med stjärnskruvmejseln så ska den starta när du hittar rätt pinnar.

Vad menar du med Rör "två pinnar i taget med stjärnskruvmejseln så ska den starta när du hittar rätt pinnar." har tagit alla 4 sladdar å placerat

exempel... Power SW (sladden är grön, finns ett grönt utag den vill vara i)

sen PWR_LED som har 3 "pinnar" sen finns det en grej man ska sätta dit den vid där det står PWR LED med 3 hål i

Datorn lyser och visar att den får ström men absolut ingenting händer när jag klickar på start knappen

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk

testa o kortslut den gröna sladden i atx kontaken med valfri svart sladd då

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Startknappen sluter en krets som gör att datorn startar, det de menar är att du ska koppla bort den sladden som går till startknappen och kortsluta mellan de två stiften som den satt på, startar datorn då så har du något problem med startknappen.
Händer det fortfarande ingenting så föreslår jag att du provar att bygla igång nättagget för att se om inte det har gett upp, det finns guider på hur man gör om du söker.

Lyser det någon grön ljusdiod på moderkortet?

Permalänk
Avstängd

detta låter som ditt nätagg har flygit , datorer är sanlösa ting så ja nätagget kan flyga bara sådär helt plötsligt. testa med annat nätagg

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggemc
detta låter som ditt nätagg har flygit , datorer är sanlösa ting så ja nätagget kan flyga bara sådär helt plötsligt. testa med annat nätagg

Grejjen är. jag kopplar in alla sladdar å sånt då lyser datorn på framsidan av chassit BLÅTT som den var i stand by läge, men inget händer när jag trycker på start sladden FAST jag kopplar in den där den ska sitta eller till och med försöker få igång den med en skrumäjsel eller likanande, så... kan de va typ Processorn som gör att den inte vill komma igång?

PS. Datorn har aldrig varit igång förut, plockade precis upp grejjerna igår och koppla in Moderkortet som vanligt gick bra. CPU + Fläkt gick på perfekt, Ram med men det är med sladdarna nånting inte vill tror jag eller så e jag allmänt dement

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Avstängd

ja du har 2 val i detta fall 1. kolla att du inte missat extra strömsladden som skall vara till processorn 4 pinnars kontakt nära cpun gul o svarta kablar som kommer från nätagget . (är den inte inkopplad så blir detta fenomen.)

2. funkar inte det så rekomenderar jag dig att kolla med annat nätagg

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggemc
ja du har 2 val i detta fall 1. kolla att du inte missat extra strömsladden som skall vara till processorn 4 pinnars kontakt nära cpun gul o svarta kablar som kommer från nätagget . (är den inte inkopplad så blir detta fenomen.)

2. funkar inte det så rekomenderar jag dig att kolla med annat nätagg

Förstog inte riktigt men iaf.. jag har en AMD Athlon 6000+ Processor och föresten vadå 4 pinnars sak från nät agget? jag har typ inget sånt

Kommer inte ihåg riktigt vad det är för nät agg, men den e inte nyast direkt köpte kanske 1 år sen.. .420 watts Men kan kolla lite... vill gärna få igång min dator

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Avstängd

nätagget som du har ska ha en 20/24 pinnars kontakt som man kopplar till moderkortet , sen ska du ha en massa molex kontakter ,samt kontakter för pcie o det kan alla nyare nätagg ha.. sen så ska dom ha en 4 kontakt för ström till processor
(måste tillägga det att har nätagget dit endast 20pinnars så måste du skaffa en konverter från 20->24 pinns moderkortström)
kolla bilden: http://www.webmastering.se/img/Asus-Mainboard-S-939.jpg

brevid pprocessorn till höger är plats för 4 pinnar (gulo svarta kablar på en vit 4pinns kontakt) en sån ska finnas på nätagget om inte så måste du köpa nytt

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk

I de flesta fall kan man köra med en 20pin kontakt på ett 24pin moderkort utan problem.

Kolla så att du inte har något kortslutning bakom moderkortet. Kan bli så om man har satt i för många distanser. Testa även att tjuvstarta nätagget som många föreslagit. Då kan vi minska felsöknings-området ytterligare.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SubMarine
I de flesta fall kan man köra med en 20pin kontakt på ett 24pin moderkort utan problem.

Kolla så att du inte har något kortslutning bakom moderkortet. Kan bli så om man har satt i för många distanser. Testa även att tjuvstarta nätagget som många föreslagit. Då kan vi minska felsöknings-området ytterligare.

han är nybörjare så tror inte vi ska låta han leka med sånna saker , skälv så skulle jag inte våga i allfall o jag har väl ca 10 års erfarenhet

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggemc
han är nybörjare så tror inte vi ska låta han leka med sånna saker , skälv så skulle jag inte våga i allfall o jag har väl ca 10 års erfarenhet

Vad ere för jävla pinnar ni snackar om.. jag har tryckt in de flesta sladdarna från nät agget där dom ska vara och från Cassit alla 4 satt ordentligt, datorn lös blått att den va i Stand by läge... DEN får el typ. men går inte igång iaf

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniboy
Vad ere för jävla pinnar ni snackar om.. jag har tryckt in de flesta sladdarna från nät agget där dom ska vara och från Cassit alla 4 satt ordentligt, datorn lös blått att den va i Stand by läge... DEN får el typ. men går inte igång iaf

kollade du bilden jag lämna http://www.webmastering.se/img/Asus-Mainboard-S-939.jpg

längst upp till höger på bilden ser du strömmen som ska gå till processorn
har du missat den så kan det va orsaken att datorn din insta startar upp mer en så
ja mer hjälp en så här kan jag inte göra , lämna in den men jag tror att de är nätagget isåfall som inte funkar som det ska

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggemc
kollade du bilden jag lämna http://www.webmastering.se/img/Asus-Mainboard-S-939.jpg

längst upp till höger på bilden ser du strömmen som ska gå till processorn
har du missat den så kan det va orsaken att datorn din insta startar upp mer en så
ja mer hjälp en så här kan jag inte göra , lämna in den men jag tror att de är nätagget isåfall som inte funkar som det ska

aa de gjorde jag men ser inte vart du menar mtt moderkort e helt annorlunda dock

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Avstängd

poängen är kontakten som jag visa va har du för moderkort så kan jag söka på det istället

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem

Har du verkligen läst och följt manualen till ditt moderkort? Allt står ju där.

Jag ska var snäll då. Läs guiden. Strunta i rubriken. Använd stjärnskruvmejsel istället för en platt och läs ordentligt så borde du få det att funka.

http://www.techsupportforum.com/hardware-support/building/171...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniboy
aa de gjorde jag men ser inte vart du menar mtt moderkort e helt annorlunda dock

RTFM

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]