1024x768 till 16:9 tv blir förvrängt

Permalänk
Medlem

1024x768 till 16:9 tv blir förvrängt

Har en htpc som jag kopplar till tv via vga, teven är en panaonic plasma med upplösningen 1024x768. Grafiken på pc:n är ett integrerat NVIDIA GeForce4 MX.

Om jag ställer in upplösningen i datorn på låt oss säga 1024x768 så ser ju allt bra ut förutom att saker blir utdragna t ex bilder och ikoner blir bredare är normalt och när man ska se film så blir det samma sak, detta beror väl på att tv:n är en s.k. widescreen-tv (16:9) men har inte upplösning som en widescreen. (1024x768 är väl 4:3)? Nu kan jag lösa detta problem med breda ikoner, bilder och filmer genom att ställa om datorn på 1360x768 men det är då mitt problem dyker upp, då blir nästan all text oläsbar under ikoner i menyer och på internet.

Är det nån som har en lösning på hur man kan få texten att bli läsbar även när jag kör i denna upplösning? Det är så jobbigt att hålla på att växla mellan de olika grafikinställningarna varje gång man ska se en film och t ex surfa.

Permalänk
Medlem

för det första så har TV'n inte 1024x768 som upplösning, den gör om den upplösningen så den passar in någorlunda bara. eftersom din TV är 16:9 så ^^

(anledningen till att jag tar upp det är för att du förklarar som om TV'n har en upplösning på 1024*768 standard. . . )

sen testa läga på 1280 * 720, den har min TV iaf eftersom det är 720P jag har. sen om du inte ser så kan du alltid ändra "font size DPI".

Permalänk
Medlem

Nej, men min tv har upplösningen 1024x768 (står det i specifikationen), det har dom flesta plasmapaneler, däremot så har LCD-tv för det mesta minst 1366x768 så om jag kör en sån tv med min dator så är det inga problem, då tar den bara bort 6 rader pixlar i ena kanten så blir alla format rätt och all text rätt om jag kör i 1360x768.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rackarungen
för det första så har TV'n inte 1024x768 som upplösning, den gör om den upplösningen så den passar in någorlunda bara. eftersom din TV är 16:9 så ^^

(anledningen till att jag tar upp det är för att du förklarar som om TV'n har en upplösning på 1024*768 standard. . . )

sen testa läga på 1280 * 720, den har min TV iaf eftersom det är 720P jag har. sen om du inte ser så kan du alltid ändra "font size DPI".

Den har visst en upplösning på 1024*768... Pixlarna är inte kvadratiska..

Till trådskaparen: Bästa är att köra 1024*768 och sen ställa om aspekt ration i ditt filmvisningsprogram. Då får du pixelmappat och skarpast bild, dessutom utan overscan. Kör du 720p så måste TVn skala om bilden och då BLIR det suddigt/dålig text.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Den har visst en upplösning på 1024*768... Pixlarna är inte kvadratiska..

Till trådskaparen: Bästa är att köra 1024*768 och sen ställa om aspekt ration i ditt filmvisningsprogram. Då får du pixelmappat och skarpast bild, dessutom utan overscan. Kör du 720p så måste TVn skala om bilden och då BLIR det suddigt/dålig text.

Tack för svaren, men problemet är inte direkt att jag har dålig bild när jag ser film utan när jag ska surfa och läsa text på internet, men problemet är löst, jag hittade en inställning i tv:n där man kan ändra från xga läge till wxga, så nu kan jag köra 1360x768 hela tiden med läsbar text.