Permalänk
Medlem

XION II , ge er åsikt

Hej

tänkte på att köpa nytt chassi, och så såg jag XION II har grön neon och älskar det som lyser grönt, så jag blev jätte förtjust i det

Men sen undrar jag, att är det ett bra eller dåligt chassi, har läst lite recensioner och det har fått från 8-9/10 poäng, men jag undrade om någon här kunde ge lite tips och kunskap om nån har det.

här är länk till en recension av det: http://www.cluboc.net/reviews/cases/Xion/xion2/index.htm

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6850 @ 3,6GHz | Asus P5K | GeForce 8800GTS @700/2000 | 2GB Kingston DDR2 800 MHz | Thermaltake Soprano DX | seagate 250GB SATA II+ Samsung Spinpoint 750GB Sata II | Zalman 600W | Thermalrigt ULTRA-120 EXTREME |

Permalänk
Medlem

Verkar vara lite äldre billig standardlåda 1a (med lite förkromad plast och ett fönster)
Ventilationen verkar iallafall acceptabel, jämfört med en del budgetchassin.

Nätagget (om det nu fortfarande säljs med samma som i recensionen) har endast 18A och 216W på +12V, vilket är i underkant för ett modernt system!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Verkar vara lite äldre billig standardlåda 1a (med lite förkromad plast och ett fönster)
Ventilationen verkar iallafall acceptabel, jämfört med en del budgetchassin.

Nätagget (om det nu fortfarande säljs med samma som i recensionen) har endast 18A och 216W på +12V, vilket är i underkant för ett modernt system!

har eget nätagg, köper lådan utan å sätter dit det

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6850 @ 3,6GHz | Asus P5K | GeForce 8800GTS @700/2000 | 2GB Kingston DDR2 800 MHz | Thermaltake Soprano DX | seagate 250GB SATA II+ Samsung Spinpoint 750GB Sata II | Zalman 600W | Thermalrigt ULTRA-120 EXTREME |

Permalänk
Medlem

Dessa mer "pimpade" chassin håller ofta inte särskilt hög kvalité. Ofta billiga material, kanske några vassa kanter etc. Detta gäller om man jämför med kvalitets-chassin som oftast kostar från 1000 kr och uppåt utan nätaggregat.

Med det sagt bör man därför inte jämföra dessa olika segment. Målgrupperna är ofta lite olika. Detta syns på recensionerna av det. Antingen gillar man iögonfallande design med "neon" och fönster eller så gillar man stilrena mer diskreta chassin som istället smälter in.

Eftersom du verkar gilla grön neon så låter det som ett bra val, så länge du inte störs av att det är lite plastigt och har lite mindre finesser internt. Ett annat nätagg behövs med största sannolikhet dock om det säljs med samma som i recensionen.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W

Som tur är så verkar det som att chassit endast säljs utan nätagg i Sverige.

Annars verkar det väl vara en ganska typisk lite äldre låta som Roger W säger. Det är väl säkert helt ok, men förvänta dig inte att datorn kommer att bli tyst i det där chassit. Tunna sidor som dessutom har hål samt ingen dämpning för hårddiskarna kommer nog göra att det blir ganska högljutt. Men visst, det är väl inte direkt dåligt verkar det som.

Annars finns det många bättre alternativ, som t.ex. Antec Sonata III. Det har ingen grön neon (tack gode gud för det ), men är på alla sätt och vis ett bättre chassi. Du får då med ett riktigt bra 500W nätagg också.

Permalänk
Medlem

Köp ett vettigt chassi sen är det bara å köpa till gröna neonfläktar å trycka in så lyser den lika mkt.

Permalänk
Medlem

Ja monterade en dator åt en kompis i ett sånt chassi. Helt ok att bygga i, och tycker man de är snyggt med neon och stora plastbitar hängandes på chassit så har den ju de me. De största felet med chassit är att de låter ganska högt. Jag brukar inte bry mig om sånt, men denna låda skulle inte ja ta i med en tång!
Har du inget emot dde ovan nämda så är de ett ok chassi, men ja personligen skulle ta ett Antec sonata III eller ett CM 690.
Bara mina 2 ören.

Visa signatur

Win 11: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 800MHz@1000MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

har tänkt efter lite nu, och jag hittade ett bra chassi som jag tycker om, Soprano DX av thermaltake. det lyser blått dock, men har grön fläkt&neon som jag kan sätta dit, så något billigt XION II blir det nog inte

Visa signatur

Permalänk
Medlem

DX verkar rätt trång för lite större grafikkort... (fast kanske inte direkt värre än många andra lådor)
Se recension här tex:

http://www.hwupgrade.com/articles/cases-cooling/30/thermaltak...

Den verkar även ha lite begränsad luftinsug, men det kanske duger...

Den har iallafall en hel den fördelar mot xionlådan, som tex en hårddiskbur som går att plocka ut. (hjälper mer än man tror!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Skräp skräp skräp............

Mekat med flera liknande chassin i 5-700kr klassen till KIDS som ska ha och man får som nån sa passa sig för å skära sig på vassa plåtkanter mm. Sedan är plåten oftast EXTREMT tun så den flexar gärna nånt gudomligt och rent allment fungerar dom som ressonanslådor så det blir allt annat än en tyst dator. Skriker inte direckt kvalite om dom heller.

Räckte med bilderna som var på länken för att det ska skrika skit chassi tyvär.

Min åsikt. Köp nåt annat istället. Fins bra lådor för samma peng också.

Permalänk

jag har ett XION 1 chassi som lyser blått är nöjd med utseendet men inte ljudnivån hör ju inget när jag har lurarna på men det e ganska så svårt att somna med datorn på:D

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk
Avstängd

Flickvännen har en sån. De är så standard man kan komma i en låda, plus ett fönster och gröna lampor.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Värdelöst chassi, att köpa ett sådant är som att kasta pengarna i sjön, köp en riktig låda och styla den själv istället för en massa tacky LED-fläktar och annat skräp.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

men som sakt, köper Thermaltakes Soprnano DX med sido fönster, det borde ju vara bättre, har slått bra i tester, är inte helt värdelöst

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KunZooR
men som sakt, köper Thermaltakes Soprnano DX med sido fönster, det borde ju vara bättre, har slått bra i tester, är inte helt värdelöst

Tänk på att du kan redigera ditt första inlägg om du vill. De flesta verkar inte bekymmra sig om att läsa tråden innen de svarar, så vill du ha kommentarer på Sopranot istället så är det nog bäst att göra så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KunZooR

Verkar vara ett betydligt bättre val. Vet i och för sig inte så mycket om det men bör hålla betydligt högre kvalité i alla fall. Var ju snyggare också.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Mitt Xion II har funkat fint i snart tre år och det är inte för trångt för ett 8800Ultra heller (innan min nya burk var färdigbyggd körde jag mitt ultra i Xion II-lådan/datorn)

Tycker inte det är något direkt fel på chassit förutom att pci-plåtarna är av "slå-ut-och-släng-bort"-typen.

Lätt att jobba i och får plats med många enheter för sin storlek.

Fläktarna har jag dock bytt till Noctua NF-S12-1200.

Att det är lite plast på chassit är väl ffs inget att klaga på, chassit kostar ju inte direkt en förmögenhet heller.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Det är mycket prisvärt chassi, har ett sådant själv. Visst det är lite plastigt och så men kylningen i lådan är kanon och den är mycket prisvärd. Man behöver inte följa strömmen och köpa Antec chassin som alla andra och vara fantasilös. Eller thermaltake och betala överpriser bara för att det är populärt?

Det enda dumma är att fläktarna i lådan kopplas direkt på en strömkontakt från nätagget så de kan inte styras från moderkort.
Det har förövrigt fått bra kritik från diverse hårdvarutestare.
Enkel låda och rymlig innuti. Ett gamerchassi helt klart.
http://www.futurelooks.com/233-Xion-II-ATX-PC-Case-Review.htm...
http://www.legitreviews.com/article/252/4/?page=5

Mer prisvärt chassi för pengarna går nog inte hitta med tanke på att 3 st fläktar ingår i priset som är relativt tysta, för 600kr. (utan nätagg).
Bryr man sig inte om ljudnivå och vill hålla budgeten så rekommenderas detta chassit.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

Nzxt hush finns ju också att tänka på.

Visa signatur

|<Antec P182 + nexus>|<Corsair 750W>|<Gigabyte GA-X48-DS5>|<Corsair pc6400 XMS2 2x2GB>|<E8400 3.0 GHz + NH-U12P>|<WD 640 GB>|<Asus 4870>|<Zalman ZM-MFC1-Plus>|<Vista 64 bit>|<G15>|<Ikari optical>|<W2207H>|<Siberia>|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredde.best
Nzxt hush finns ju också att tänka på.

håller med, alla NZXT chassin verkar vara prisvärda och lätta att bygga i, något att tänka på om man gillar utseendet