SSD-hårddisk på 256 gigabyte från Samsung

Permalänk
Melding Plague

SSD-hårddisk på 256 gigabyte från Samsung

Samsung har varit ett av de mest synliga företagen på SSD-marknaden för konsumenter. På kort tid har de lanserat både 64 och 128 GB stora produkter och nu är det återigen dags för en fördubbling vilket resulterar i ett lagringsutrymme på 256 GB. Utöver denna förändring har även skriv- och läsprestandan ökat rejält.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det någon som köper en sån för flera tusen dollar då?
Jag tycker dom ska ge en till mig så jag kan testa om det finns "buggar" i den

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

10 i raid till mig!

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Är det någon som köper en sån för flera tusen dollar då?
Jag tycker dom ska ge en till mig så jag kan testa om det finns "buggar" i den

Företag, ett par tusen dollar är inte så mycket för medelstora företag.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
10 i raid till mig!

jag kan oxå ta 10 st:P....skulle behöva te spel å "semesterbilderna"...XD

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KrilleMeister
jag kan oxå ta 10 st:P....skulle behöva te spel å "semesterbilderna"...XD

*wink wink*

Nae men visst, SSD verkar ju najs och coolt, framförallt snabbt... Men när priserna är så höga så nöjer jag mig mer än väl med vanlig hårddisk på 7200 rpm, är inte så kräsen av mig direkt

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem

Jag kan nog tänka mig betala 10-15k för den. Kan man köpa en processor för 10 000 så kan man köpa denna för mer. Så visst finns det köpare. Frågan är väl bara hur dyr den kommer bli.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

Hur är skrivprestanda om man väljer att skriva många små filer istället för en stor? När man gör sådant mot usb-minne eller CF-kort så sjunker prestanda enormt. Är det samma sak med SSD eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Jag kan nog tänka mig betala 10-15k för den. Kan man köpa en processor för 10 000 så kan man köpa denna för mer. Så visst finns det köpare. Frågan är väl bara hur dyr den kommer bli.

jadu...en 32gb för 3,5k...som även e segare...tror inte jag vill veta vad denna kommer att kosta

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Medlem

Börjar snart bli dags att släppa sata3...

Bra att dom verkar ha löst problemen med förhållandevis låg skrivhastighet.

Permalänk
Medlem

Den komme rnog def tvinga ner priserna på de mindre modellerna. Men fasen vad utvecklingen för SSD går sakta! (iofs så ökar de sin lagrinskapacitet 100% halvåret, men ändå en liten bit kvar till de mekaniska)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang
Den komme rnog def tvinga ner priserna på de mindre modellerna. Men fasen vad utvecklingen för SSD går sakta! (iofs så ökar de sin lagrinskapacitet 100% halvåret, men ändå en liten bit kvar till de mekaniska)

Sakta?! Det är bara för att du vill ha det så mycket som det känns som om at det går sakta. Det går ju skitfort. De har ju bara en liten bit kvar förr att komma upp i de mekaniska hårdiskarnas storlekar. Och priserna brjar ju gå neråt på de billigaste också. Årskiftet 2008/2009 så är de nog betydligt billigare med en 32gb SSD än nu. Det bästa av något som är topof the line har ju aldrig varit billigt.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang
Den komme rnog def tvinga ner priserna på de mindre modellerna. Men fasen vad utvecklingen för SSD går sakta! (iofs så ökar de sin lagrinskapacitet 100% halvåret, men ändå en liten bit kvar till de mekaniska)

Men tänk på hur lång tid de mekaniska har fått på sig att nå upp till vad dom är idag, så 100% halvåret är väl det mesta man får hoppas på

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
10 i raid till mig!

Hehe, ja det är en najs dröm, problemet är att det är sjukt svårt att hitta ett raidkort som pallar den hastigheten.

Här är mycket intressant läsning om 9x Mtron Pro SSD's i raid 0 och flaskhalsproblemen:
http://www.nextlevelhardware.com/storage/battleship/

Permalänk
Medlem

FL3JM har du länk till fungerande video i artikeln?

Är 9x Mtron Pro bättre än denna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1mike20
Men tänk på hur lång tid de mekaniska har fått på sig att nå upp till vad dom är idag, så 100% halvåret är väl det mesta man får hoppas på

Jo, det är sant. De mekaniska står inför en förintelse med denna utvecklingstakten.
Däremot känns det som att jag har väntat evigheter på att stoppa in en 64gb SSD i min laptop som inte kostar en hel förmögenhet!

Permalänk
Avstängd

trevligt att utvecklingen går frammåt

men jag kommer nog inte köra med ssd förren dom gamla hårddiskarna e döda och begravna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettis
Företag, ett par tusen dollar är inte så mycket för medelstora företag.

Nej men det ska ju sättas i förhållande till vad de får ut av inköpet.
Det finns många företag som skulle ha råd att köpa dessa diskar, men hur många är det som faktiskt skulle tjäna och faktiskt ha någon användning av av en halvstor SSD disk. Finns många som kan ha behovet av en stöttålig disk men då räcker oftast 64GB för OS och generell programvara. Men jag tror inte de köper in fyra gånger större bara för att. Men visst några företag kan har ett behov att stöttåliga diskar med hyfsat lagringsutrymme men antalet är nog lätträknade...
Tur att det militära finns, typ.

Permalänk
Medlem

Hmm.. Borde inte dessa diskar använda sig av PCI eller PCI-E för att nå max prestanda snart??

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mudde
Börjar snart bli dags att släppa sata3...

Bra att dom verkar ha löst problemen med förhållandevis låg skrivhastighet.

Japp bara en 50% prestandaökning dit.. tror dock det här är första gången som sata1 inte räckt till till en! hårddisk, och tänk hur många år sen det är sata2 kom.. *nostalgiska minnen*

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
Hmm.. Borde inte dessa diskar använda sig av PCI eller PCI-E för att nå max prestanda snart??

Denna har redan passerat PCI-prestandan ordentligt. Och PCIe blir nog lite svårt då det går åt en hel slot per hårddisk, och så funkar det inte i bärbara osv... Nä, kör SATA3

Permalänk
Medlem

För det priset kan man ju lika gärna köpa 20 stycken 500 giggare och fixa någon schysst RAID. Samma hastighet och enormt mycket mer utrymme. Tar hellre det. Men klart, faller priset till en rimlig nivå så skulle jag gärna vilja byta ut min knattrande HDD mot en knäpptyst SSD, nämligen nästintill bara systemhårddisken som låter i mitt vattenkylda system.

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

Det är inte priset som är huvudfrågan i detta sammanang.

Mest troligt är denna disk framtagen för att visa att Samsung är med i framtidsracet, främst för sig själva, att det sedan framkallar bromsränder i fillsen på de företag som INTE är det är en bonus!

Däremot så tror jag, och flera med mig(?) att man inom en rimlig framtid, säg 11 månader, kan få en sådan disk till ett pris som attraherar många av oss data-jnords här på forumet? Jag slänger till med 1995:-

//Nostradamus.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Åh, gissningsleken. Jag gissar på 5800 kr.

Visa signatur

Övriga ämnen i våra minnen

Permalänk

Längtar tills det kommer 1024 GB-diskar som kostar runt tusenlappen. Skulle vara så skönt med SSD, snabba läsningar/skrivningar, grym accesstid, knäpptyst, och förmodligen väldigt mycket bättre tillförlitlighet, vad jag förstått. Undrar hur länge en sån disk håller under mycket hög belastning?

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Det är bra att tekniken går framåt så relativt snabbt. Lagom till nästa hjul så finns det säkert 16gb diskar som klarar 300/300 hastighet. (förhoppningsvis)

två stycken 16gb i raid blir en perfekt OS/program disk.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

"Normal" HDD skriv- o läshastighet

Hej Sweclockers,

Har med visst intresse följt utvecklingen av SSD-diskar under senare tid (både hos Sweclockers och på andra sajter). Verkar som utvecklingen av dessa diskar har tagit rejält med fart nu.

Två faktorer som ofta näms nära SSD-diskar resenceras är skriv- och läshastigheten. Speciellt i denna artikel har dessa faktorer tilldragit sig stor uppmärksamhet. Vad jag dock hittills alltid har missat i artiklarna om SSD-diskar är vad som idag kan betraktas som "normal" läs- och skrivhastighet för vanliga hårddiskar.

Är det någon som har bra koll på detta?
Jag har gått in på några HDD-tillverkares hemsidor för att försöka ta reda på det själv men det verkar inte vara så intressant för tillverkarna att nämna dessa siffror. Den enda information som rör dataöverföringshastighet är vilket gränssnitt som används (IDE, SATA, SATA-II o.s.v.) samt detta gränssnitts teoretiska bandbredd. Detta säger dock inte något om den aktuella produktens skriv- och läshastighet.

Tycker personligen att artiklar som betonar nya framsteg av väsentliga faktorer hos en produkt alltid måste jämföra dessa faktorer med vad som är standard eller normalt. Att bara säga eller antyda att något är snabbt eller bättre räcker inte.

Permalänk
Medlem

Re: "Normal" HDD skriv- o läshastighet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av reilar
Tycker personligen att artiklar som betonar nya framsteg av väsentliga faktorer hos en produkt alltid måste jämföra dessa faktorer med vad som är standard eller normalt. Att bara säga eller antyda att något är snabbt eller bättre räcker inte.

Som gammal frilansare håller jag 100% med dig.
Jag kan tyvärr inte ge dig några exakta siffror men det finns en rätt häftig video där Samsung ställer upp två bärbara datorer, en med SSD och en med HDD och helt enkelt visar vilken skillnad det blir.

Det är allt från prestanda tester till vibrationstester, boot up tester etc. Allt i realtid så att du själv kan se vilken skillnad det är mellan de olika teknikerna i praktiken.

http://www.youtube.com/watch?v=pJMGAdpCLVg

Och en med bara "boot up" mellan en SSD och en 7200 HD
http://www.youtube.com/watch?v=Dt6VbOY3xE0

Det är ju inget snack om vad som kommer att sitta som standard i datorerna inom ett par år som OS diskar iaf.

Visa signatur

Work - Lenovo X220T CI7 8GB/120 SSD 3G | Galaxy Note Pro 12.2 4G | Galaxy Note 3 |
Game - CI7 4770K 120 SSD 16GB GTX 780 | Samsung Galaxy Tab S 10,5" | Samsung Galaxy Tab S 8.4" 4G | Lumia 920 |

Permalänk

Undra vad en 1Tb av dessa skulle kosta
4 500GB av dessa i Raid eller 5

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk

Ja, eller hundra miljoners stycken fast stora som frimärken – när tror ni det kommer för jag vill ha sådana jättemest!!!!1!

Suck

Visa signatur