Permalänk
Medlem

Vilket P45 kort?

Hej!

Jag har köpt en Q6600 och 4GB kingston hyperx 6400 minnen. Sedan är det tänkt att jag ska köpa mig ett ati 4850 eller 4870 om dom är nåt att ha vill det säga.

Nu till frågan vilket moderkort ska man lägga pengarna på.

Asus P5Q Deluxe : http://www.dustinhome.se/pd_5010145146.aspx&csref=Prisjamfore...

eller

Gigabyte GA-EP45-DS4 : http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=354385

Båda är ju bra märken, ska ditt med en stor kylare på processorn oxå.
en Scythe Infinity. Vet att den får plats på Gigabytes p35 DS4 kort, och det är ju ganska likt deras nya P45 kort. Men jag tycker att den borde få plats på Asus kort oxå.

Vad tycker ni, vilket kort hade ni satsat på ?

Mvh Andreas

Permalänk
Medlem

P5Q Deluxe, ser fint ut helt enkelt.
Vinklade SATA-kontakter, Expressgate, mm.

Ska nog själv inhandla ett Deluxe snart.

Permalänk
Medlem

Om man ser till överklockning då vilket är bäst ?
Hade tänkt att jag skulle få upp Q6600 till 3.2 - 3.6 ghz

Men korten kanske är likvädriga där oxå ?

Mvh Andreas

Permalänk
Medlem

Jag skulle gå på Deluxe helt klart.

Permalänk
Avstängd

Deluxe serien har alltid varit super ifrån asus.. likaså premium ...

Permalänk
Medlem

Ja det lutar nog åt ett Asus Deluxe, beställer nog från webhallen.

Har det inte kommit ut något nytt test på p45 kort ? Tycker att jag bara har sett en massa förhandstittar på korten men inget riktigt test.

Permalänk
Permalänk

Re: Vilket P45 kort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacariuz
Hej!

Jag har köpt en Q6600 och 4GB kingston hyperx 6400 minnen. Sedan är det tänkt att jag ska köpa mig ett ati 4850 eller 4870 om dom är nåt att ha vill det säga.

Nu till frågan vilket moderkort ska man lägga pengarna på.

Asus P5Q Deluxe : http://www.dustinhome.se/pd_5010145146.aspx&csref=Prisjamfore...

eller

Gigabyte GA-EP45-DS4 : http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=354385

Båda är ju bra märken, ska ditt med en stor kylare på processorn oxå.
en Scythe Infinity. Vet att den får plats på Gigabytes p35 DS4 kort, och det är ju ganska likt deras nya P45 kort. Men jag tycker att den borde få plats på Asus kort oxå.

Vad tycker ni, vilket kort hade ni satsat på ?

Mvh Andreas

lånar tråden lite..

Går i precis samma tankar... tänkte inhandla en ny burk efter sommaren då de flesta moderkort/grafikkort borde kommit.

Uppgraderingsmöjligheterna borde väl finnas där då man kan trycka in ett ytterligare grafikkort senare eller nåt sånt?

Jag är ju inte skit high på alla datorkomponenter o så just nu (de va LÄNGESEN ja byggde min förra burk) men som ja förstått de måste man ha vista 64-bit för att göra sig 4gb minne tillgodo... Min fråga: Kan vista tillgodogöra sig ännu mer minne? Typ 8gb eller dylikt?

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Vilket P45 kort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennykamel
Min fråga: Kan vista tillgodogöra sig ännu mer minne? Typ 8gb eller dylikt?

Ja, alla 64 bit kan hantera 8gb eller mer lite beroende på version.
Vista Home 64bit är jag osäker på men premium samt uppåt ska hantera 8gb eller mer utan bekymmer.

32bit vare sig Vista eller xp klarar inte mer än 4gb.
Enkelt förklarat.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Hej!

Asus och gigabyte gör fina kort.

Men vad tror ni om biostars TpowerI45? har fått ganska bra överklocknings resultat.

skickar lite länkar på resultat.

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=364459
http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=360677

http://odoc.dk/default.asp?Action=Details&Item=332 här finns det lite högupplösta bilder.

//Bassen

Permalänk

jag står väl inför samma val, mellan DS4 och P5Q Dock så saknar ju sistnämnda clr_cmosknapp vilket är en fördel när man öevrklockar. För min del lutar det åt ett gigabyte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Både asus och gigabyte gör bra mb. Ett svårt val helt enkelt. Asus 16 fas strömförsörjning lockar mig alltid. Däremot brukar gigabyte alltid vara väldigt stabila.

Visa signatur

=)

Permalänk

Asus skulle ja ta iaf.

Permalänk
Medlem

Jag funderar lite över vad just 16 fas strömförsörjning gör.
Hade tänkt och klocka min Q6600 till 3.2ghz eller 3.5ghz.
Har det då någon betydelse om man väljer 8 fas eller 16 fas ?

Permalänk

http://www.overclock3d.net/reviews.php?/cpu_mainboard/p45_sho...

Här en jämförelse mellan två p45 kort. Någon som sett några andra liknande recensioner/jämförelser?

Permalänk
Avstängd

lånar tråden lite, jag är i samma val.. Men vill även kunna köra crossfireX.. vilket mobo?

Permalänk
Medlem

Asus, enligt reviews, är lättare att överklocka. Det har Splashtop, expressgate eller nåt liknande heter det,som är ett litet operativsystem som kan boota innan windows för snabb åtkomst till internet, chat och säkert nåt mer.

Har inte läst nåt om Gigabytes kort än, men jag väljer Asus. Väntar bara på att det ska komma in i lager.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 - Intel i7 3770K - Asus P8Z77-V - Corsair 16Gb Vengeance memory - Intel SSD 330 - Gigabyte 1070 Ti Windforce - Corsair HX 850W

R.I.P. 20190916 Gigabyte GTX670 Windforce OC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wogworgr
Asus, enligt reviews, är lättare att överklocka. Det har Splashtop, expressgate eller nåt liknande heter det,som är ett litet operativsystem som kan boota innan windows för snabb åtkomst till internet, chat och säkert nåt mer.

Har inte läst nåt om Gigabytes kort än, men jag väljer Asus. Väntar bara på att det ska komma in i lager.

Samma här, väntar på ett Asus P5Q Deluxe

Permalänk
Medlem

har aldrig gillat ASUS så säger gigabyte:P vet inte det är nått med ASUS som låter skit dåligt. dom gör säkert skitbra å kanske till och med bättre kort än gigabyte. men gillar dom inte på nått sätt..O.o

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Du har ju en multiple på 9 på Q6600, och jag har då inte sett ngn i forumet som inte har kunnat komma över en FSB på 400.
Så mitt råd, som det är
-Ta det kort du trivs bäst med, eller för den delen som du tycker har mest "lull-lull"

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk

Kennykamel

såg du klockningen på biostar kortet som jag länkade till?
tror ni det kortet kan vara något?

Permalänk

De va skön klockning:-)

Ska bli kul att sätta sig in i alla recensioner på korten som snart borde komma. Just nu känns ett p45 och ett (eller kanske två:-) hd4870 som ett rätt skönt val. Va tror ni? Kommer ni köra på p45 och nåt av de kommande grafikkorten?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Jaha, då var det den 11 juni. Hoppas Delux dimper in i lager nu så man kan beställa och äntligen få sätta ihop nya maskinen till helgen.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 - Intel i7 3770K - Asus P8Z77-V - Corsair 16Gb Vengeance memory - Intel SSD 330 - Gigabyte 1070 Ti Windforce - Corsair HX 850W

R.I.P. 20190916 Gigabyte GTX670 Windforce OC

Permalänk
Avstängd

Jag kommer köra på p5q deluxe Fan vad kul det ska bli! Gillar raidgrejjset dom har också, aldrig förstått mig på raid eller orkat, kanske blir ändring nu.

Alltid varit lite smygavis på alla asus killar med sina deluxe brädor, snart är jag en av dem!

Klocka skiten ur 3870, sen när priset sjunkit ngt på 4870 blir det ett sådant.

edit: P5Q dlx klarar alltså pcie 2.0 i antingen x16/x1 eller x8/x8 när man crossfirar.
Är det inte en flaskhals om man kör 2st 4870?
Är inte det optimala x16/x16?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Det är två 8x 2.0 vilket är samma som 2st 16X 1.1. Så ingen flaskhals ännu iaf.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Kan någon säga om detta kort är bra eller anus????
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=354387

Visa signatur

!

Permalänk

Ja, detdär är ju fullständigt skit. /sarcasm...

Permalänk

En av nyheterna i P45 skulle vara PCI-E 2.0. Skall köpa en ny dator nu och eftersom det är lite magert på ekonomiska moderkort i p45 så tänkte jag mig en p35 med ddr3. Frågan är bara hur mycket jag förlorar med ett p35 kort med PCi-E 1.0/1.1 när jag kör på ett överclokat 9600gt som har PCi-E 2.0. Någon som har svar på detta?
PCI-E 1.1 = 0.25 Gbyte/s
PCI-E 2.0 = 0.5 Gbyte/s

Visa signatur

Dell XPS 9510, LG OLED48CX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gunvald89
En av nyheterna i P45 skulle vara PCI-E 2.0. Skall köpa en ny dator nu och eftersom det är lite magert på ekonomiska moderkort i p45 så tänkte jag mig en p35 med ddr3. Frågan är bara hur mycket jag förlorar med ett p35 kort med PCi-E 1.0/1.1 när jag kör på ett överclokat 9600gt som har PCi-E 2.0. Någon som har svar på detta?
PCI-E 1.1 = 0.25 Gbyte/s
PCI-E 2.0 = 0.5 Gbyte/s

Efter vad jag har hört är skillnaden mycket liten, men det finns ju en skillnad givetvis.

Har redan beställt ett rekommenderat moderkort med enbart PCI-e 1.1, men jag måste säga att jag måste byta det till ett med PCI-e 2.0 om skillnaden är stor.

Hoppas någon vet hur stor skillnaden är? ^^

Edit: Jag tycker det verkar dumt med att skaffa ett kort med PCI-e 1.1 nu när jag ändå ska köpa nytt, så jag har kontaktat support på Inet och hoppas de skulle kunna ändra på min order i sista sekund! :/

Jag skulle hellre vilja ha detta: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=354387

Frågan är bara om det finns någon speciell nackdel med det kortet, vad säger ni?