Permalänk
Medlem

Litteratur tips (Java)

Hej!

Jag har snart tagit mig genom gymnasiets kurslitteratur för programmering A och funderar över vilken bok som ska läsas efter. Det lutar mot någon av Head first böckerna (Java eller Object Oriented Analysis and Design).

Ska man läsa någon bok som inriktar sig mer mot OOP eller mer mot språket?

Mvh
c

Edit:
Tips på andra böcker, tack

Permalänk
Medlem

Om du bara har tagit dig igenom litteraturen för kurs A, så tror jag det är bättre att du satsar på att lära dig mer om Java innan du går på tyngre teori. När du kan det hyfsat, så har du lärt dig hantera ett verktyg som du kan ha god hjälp av när du försöker lära dig mer avancerad teori. Du har då också (förhoppningsvis) skrivit en massa små program och kan relatera den avancerade teorin till hur du tidigare har jobbat själv, kan se skillnader och likheter, och troligtvis ha lättare att uppskatta fördelarna.

Jag har inte läst någon av böckerna, men jag tror säkert du får med dig en hel del objektorienterat tänk genom Head First Java också.

EDIT: Jag har nu lite snabbt kunnat bläddra i båda böckerna, och jag tror definitivt inte att HF OOA&D är något för dig (i nuläget). Den förutsätter för det första att du redan kan Java (eller C#), och är avsedd för folk som arbetar ute i industrin, i riktiga programmeringsprojekt.

HF Java verkar däremot riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Objects First With Java (med BlueJ) fungerade riktigt bra i kursen "Introduktion till datalogi", kanske något du kan ta en titt på.

http://www.bluej.org/objects-first/description.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wasqer
Objects First With Java (med BlueJ) fungerade riktigt bra i kursen "Introduktion till datalogi", kanske något du kan ta en titt på.

http://www.bluej.org/objects-first/description.html

hah D06'a?

Ja, Objects first är okey men fortfarande en bok som riktar sig på nybörjare i programmering.

Om du känner att du kan syntaxen bra, har förståelse för OOP m.m. så bör du läsa något mer avancerat. Tips? No idea.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wizzler
Ja, Objects first är okey men fortfarande en bok som riktar sig på nybörjare i programmering.

Jag skulle nog påstå att man är nybörjare om ens erfarenhet i programmeringsväg är att ha kört igenom Programmering A på gymnasiet.

Tyvärr kan jag inte rekommendera någon bok, äger bara Objects First när det gäller javaböcker och den har jag knappt läst något i.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Då är frågan om man ska köpa Head first: java eller Objects first. Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Head First Java, utan tvekan. Jag tror inte du i nuläget har någon nytta alls av den andra.

HFOOAD handlar om det professionella arbetet som mjukvaruutvecklare: om sexiga ämnen som kravlistor, teckna specar och use cases, förbereda sig på att kraven kan förändras en bit in i projektet, designprinciper, testmetodik och annat som inte har ett dugg med hobbyhackande att göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badboll
Head First Java, utan tvekan. Jag tror inte du i nuläget har någon nytta alls av den andra.

HFOOAD handlar om det professionella arbetet som mjukvaruutvecklare: om sexiga ämnen som kravlistor, teckna specar och use cases, förbereda sig på att kraven kan förändras en bit in i projektet, designprinciper, testmetodik och annat som inte har ett dugg med hobbyhackande att göra.

Nu var det inte HFOOAD jag tänkte på, utan boken Wasqer tipsade om.

http://www.bluej.org/objects-first/description.html

Permalänk
Medlem

Aha, sorry.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wizzler
hah D06'a?

Ja, Objects first är okey men fortfarande en bok som riktar sig på nybörjare i programmering.

Om du känner att du kan syntaxen bra, har förståelse för OOP m.m. så bör du läsa något mer avancerat. Tips? No idea.

Yep D06 ;P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wasqer
Objects First With Java (med BlueJ) fungerade riktigt bra i kursen "Introduktion till datalogi", kanske något du kan ta en titt på.

http://www.bluej.org/objects-first/description.html

Hur är boken upplagd? Mycket text och få exempel, eller hur ser det ut?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
Hur är boken upplagd? Mycket text och få exempel, eller hur ser det ut?

Lite svårt att svara på men jag skulle säga att det förklaras en hel del med hjälp av exempel. En del bilder och så, även exempelkod.

Permalänk
Medlem

Jag lägger även min röst på Objects First With Java, tyckte den var riktigt bra.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ // Asus K8V-VM // 1 GB DDR 400 // Asus EN7600 GS // Soundblaster Live! // FSP 350W // Ubuntu 9.10
MacBook 13,3 // 2.2 GHz Core 2 Duo // 4 GB DDR2 667 // 120 GB HDD // Intel GMA X3100 // Mac OS X 10.6
HP e-PC 42 // P4 1,7 Ghz // 512MB SDRAM // 500 GB HDD // Ubuntu Server 8.04

Permalänk
Medlem

är boken lätt att förstå för en nybörjare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
är boken lätt att förstå för en nybörjare?

"This book is an introduction to object-oriented programming for beginners. The main focus of the book is general object-oriented and programming concepts from a software engineering perspective.

While the first chapters are written for students with no programming experience, later chapters are suitable for more advanced or professional programmers as well. In particular, programmers with experience in a non-object-oriented language who wish to migrate their skills into object orientation should also be able to benefit from the book. "

http://www.bluej.org/objects-first/description.html

Permalänk
Medlem

De två java böcker som jag har läst (dock inte hela) är Thinking in Java och Deitel & Deitels Java How to program.
Det bästa med Java How to program tycker jag är vad boken tar upp. Den tar upp de områden som iaf jag tycker är intressantast. Förutom grunderna i javas och de valigaste APIerna så tar boken upp data strukturer/databaser och internet/web appliktioner(JSF, Ajax, Web services). Annars tycker jag boken är helt okej.

Thinking in Java av Bruce Eckel har jag inte läst så mycket i än, men jag ska ska nog läsa hela i sommar. Den är grymt bra skriven och den har oftast väldigt bra och relevanta exempel. Den här boken kan man dessutom ladda ner helt gratis. http://www.mindview.net/Books/TIJ/

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

Java Direkt av Jan Skanskholm

På svenska och modern. Bra bok tycker jag

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Medlem

Så vad säger ni lära sig OOP först eller språket? Kommer antagligen att läsa båda böckerna.

Permalänk
Medlem

Helst båda samtidigt. Men om du inte pallar läsa i två böcker samtidigt, så säger jag språket. Främst för att det är en mycket mindre uppgift att ta sig an. Dessutom är det ju bra att kunna språket om du sedan väl ska börja skriva program...

Att lära sig tänka objektorienterat tar betydligt längre tid än att lära sig språket Java, som egentligen inte är speciellt svårt eller konstigt. Nu tror jag dock att du får en hel del OOP på köpet även om du läser en bok som Head First eller Java Direkt.

(Att lära sig plattformen Java, och dess gigantiska standardbibliotek, det är en helt annan sak...)

Permalänk
Medlem

Har du gått programmering A så tycker jag absolut du ska lära dig OOP direkt.

Permalänk
Medlem

Jag har kollat lite i HF java nu och är lite besviken/missnöjd på övningarna i slutet på varje kapitel. Övningarna är t.ex korsord, vilket av alternativen passar in, vad gör koden. Alltså inga övningar där man programmerar något själv. Så är lite rädd att man bara lär sig språket men inte kan skriva något program.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
är boken lätt att förstå för en nybörjare?

Ja, definitivt. Jag rekommenderar den också.

Angående OO eller Java först så lär du dig båda samtidigt med Objects First With Java.

Visa signatur

UNIX/Programmering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
Jag har kollat lite i HF java nu och är lite besviken/missnöjd på övningarna i slutet på varje kapitel. Övningarna är t.ex korsord, vilket av alternativen passar in, vad gör koden. Alltså inga övningar där man programmerar något själv. Så är lite rädd att man bara lär sig språket men inte kan skriva något program.

Det är en del av grejen med HF-böckerna, små övningar och instick i kapitlen för att begreppen och koncepten ska ha lättare att fastna. Just korsorden är rätt värdelösa i min mening, men annars gillar jag deras koncept. Jag har nog aldrig gjort någon programmeringsövning i någon bok som haft såna i slutet på varje kapitel - istället inspirerades jag av det jag nyss läste, och kom alltid på massa egna idéer om vad jag kan göra med det jag lärt mig. Gör inte du det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badboll
Det är en del av grejen med HF-böckerna, små övningar och instick i kapitlen för att begreppen och koncepten ska ha lättare att fastna. Just korsorden är rätt värdelösa i min mening, men annars gillar jag deras koncept. Jag har nog aldrig gjort någon programmeringsövning i någon bok som haft såna i slutet på varje kapitel - istället inspirerades jag av det jag nyss läste, och kom alltid på massa egna idéer om vad jag kan göra med det jag lärt mig. Gör inte du det?

nu när du säger det så De övningarna jag stött på har jag ofta försökt vidare utveckla på något sätt. Men något helt eget har jag inte gjort. Eller jag gjorde en String to char omvandlare. ^^

Permalänk
Medlem

Om du använder konsolen i Windows så vet du säkert att åäö visas inkorrekt. Det går att hitta alla de bokstävernas rätta representation (förutom stora Å och eventuellt stora Ä) och göra en "korrekt" printout-metod. Det gjorde jag i programmering B minns jag Kan man ta som en övning.

Länktips:
https://kattis.csc.kth.se/doc/javaio