Högt Pip vid start av datorn. Inget mer.

Permalänk
Medlem

Högt Pip vid start av datorn. Inget mer.

Hej.

Jag uppgraderade nyss min dators minne och Grafikkort. Jag hade ett 3850 256Mb och 2 Gb med DDR2 ram. Skaffade ett 8800GT 512Mb och ett gig ram till, Dvs. ett 1Gb DDR2 kort och ett annat 2Gb DDR2 kort. Men när jag kopplade ihop allting och skulle testa bygget kommer ett högt Pip från datorn. Sedan händer inget mer. Det låter som om datorn fortsätter arbeta i bakgrunden, men det kommer ingen bild. Vad är felet?

Jag misstänker att det är mitt nya grafikkort då allting funkar bra om jag byter tillbaka till mitt 3850 igen (Med det nya minnet, 3Gb) men jag förstår inte vad felet är. Jag borde ha tillräckligt med ström (480 watt) och det ser ut som om allt sitter i ordentligt.

Kan ni hjälpa mig?

Permalänk
Avstängd

har du kopplat in extra ström till grafikkortet

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Ja, jag har kopplat in min PCI-Kabel från nätaggregatet, men jag fick med en annan kabel som ser ut såhär:

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SSI-45

Är detta "Nyckeln", så att säga? Jag är inte säker på hur jag ska koppla den, dock.

Permalänk
Medlem

Lite synd med en 1Gb + en 2Gb stickor visst fungerar det med du går miste om dual channel mode.

Har du kollat ifrån var det piper/tjuter, tycker det verkar som ditt grafikort inte får tillräkligt med ström.
Har du kopplat in dom strömsladdar ifrån nätagget som graffikkortet ska ha ?
Och vad för nätagg har du ? är det nått billigt noname agg, kan det mycket väl vara det som inte orkar med.

EDIT: Kabelen du fick med ska du bara använda om du inte har utag + PCIe kabel från nätagget

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag är inte hundra procent säker varifrån ljudet kommer, men det låter som grafikkortet. Sedan har jag kopplat in den PCI-Kabel från nätaggregatet, men som jag sade, jag fick en annan kabel med kortet som jag inte är säker hur den används. Kolla i mina tidigare posts så får du se vilken.

Jag har detta nätaggregat:
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=XILPSURW...

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

MS-7301, står det på moderkortet. De bästa informationen om kortet finns här:

http://support.packardbell.com/uk/item/index.php?i=spec_cuba&...

Permalänk
Medlem

Har inte nån erfarenhet av det nätaggregatet, men borde räcka till och bli över.

Kabelen du fick med ska du bara använda om du inte har utag + PCIe kabel från nätagget, men det har du på det nätagregatet.
Onekligen knepigt problem.
dubbelkolla så strömsladden sitter ordentligt, om möjlighet testa kortet i en annan dator.

Edit: såg vilket moderkort du har och det har VIA chipset, har för mig jag har läst om en hel del trassel med VIA och vissa nvidia kort.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

Jaha, det var det jag befarade, ditt nya kort funkar inte med VIA-chipsetet, det du kan göra är att flasha tillbaka ditt nya grafikkort, så att det det blir gamla PCI-E 1.1 versionen, en tabbe från nVidia, men annars skulle jag nog bytt till ett 8800GTS om du kan lägga mellanskillnaden. OBS! Alltså alla 8800GT kort har denna bugg!

Ta och byt kortet det är riskabelt att flasha + att garantin försvinner =/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Via chipset? Vad kan jag göra åt det, då?

Jag ska vara ärlig, jag har ingen aning vad "Flasha" innebär... Och om jag förlorar garantin... På moderkortet eller Graffikortet?

Och kan jag byta ut kortet även fast jag öppnat lådan, testat kortet, etcetra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gustav E
Via chipset? Vad kan jag göra åt det, då?

Byta moderkort eller grafikkort
som sagt 8800GTS ska fungera bra, men inte 8800GT

Ja det borde gå bra att byta, i synerhet om du skaffat det via nätet, då det är 14 dagars öppet köp.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Roligt.

Jag har varken råd med något av dessa alternativ...

Permalänk
Hedersmedlem

Det innebär att man byter grafikkortets bios, genom att köra ett speciellt bränningsprogram för just grafikkortsbios.
Med det kan man, om man får tag i ett bios som passar, bränna in det bioset istället för det som låg där från början

Edit: Du kan ju byta det till ett 9600GT, det är ju lite billigare så då borde du ju ha råd + nämn att du har VIA-chipsetet om de undrar något varför du vill byta

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur svårt är det? Kan det ha bieffekter?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Hur svårt är det? Kan det ha bieffekter?

Inga bieffekter, men om det misslyckas så kan du spela bordtennis med kortet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är oddsen stora att misslyckas? Och jag förlorar garantin på moderkortet, inte grafikkortet, eller hur?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Är oddsen stora att misslyckas? Och jag förlorar garantin på moderkortet, inte grafikkortet, eller hur?

Vi snackar inte om moderkortets bios utan graffets, så det är graffets garanti som flyger, men som jag lade till i inlägget ovan, byt kortet till ett 9600GT 512MB, lite billigare och lite långsammare, men det lär iaf funka på ditt moderkort

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om jag riskerar att förlora garantin på Grafikkortet så står jag nog över. Det är lite för mycket pengar vi talar om här, så jag vill inte riskera att kasta pengarna i sjön.

Lämnar nog tillbaka kortet och köper ett 8800GTS...

Vilken besvikelse det här är.

Permalänk
Hedersmedlem

You do that, yes! Good luck!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eller du, jag köper ett nytt moderkort istället då det blir snäppet billigare. Det här kortet kommer funka med mitt grafikkort, eller hur?

http://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/foxconn-45cm-s-...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Eller du, jag köper ett nytt moderkort istället då det blir snäppet billigare. Det här kortet kommer funka med mitt grafikkort, eller hur?

Får du det bara i din PB-låda så ser jag inga problem med det, nej

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, tack så hemskt mycket. Ni har alla varit väldigt hjälpsamma. Nu vet jag vad jag ska göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Glöm inte då att du antagligen måste nyinstallera Windows från grunden
om du byter moderkort, så det inte blir ett problem istället.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Så jag måste ominstallera operativsystemet... Vad händer om jag har en OEM installation med Windows Media Center? Kan det bli problem nu när jag har ett helt nytt moderkort? Drivrutinsproblem eller liknande?

Jag har för mig att OEM operativsystem är kopplade till BIOSen... Eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Glöm inte då att du antagligen måste nyinstallera Windows från grunden
om du byter moderkort, så det inte blir ett problem istället.

Inte nödvändigtvis. Om man först avinstallerar chipsetdrivrutiner och allt annat som har med moderkortet att göra innan man byter, så kan det fungera ändå. (funkade för mig senast jag uppgraderade i alla fall)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Inte nödvändigtvis. Om man först avinstallerar chipsetdrivrutiner och allt annat som har med moderkortet att göra innan man byter, så kan det fungera ändå. (funkade för mig senast jag uppgraderade i alla fall)

Sant sant, kan fungera, jag bytte från ett Asus P35 till ett Abit P35, då med Vista x64, det fungerade till syntes, men en del märkliga "problem" blev det ändå. så jag gorde till slut en ny installation.
kör man från Via till intel 945 måste man vara ännu mer noga med att få bort alla spår av drivare, och det krävs en del pulande.

Sen så blir det nog problem med OEM licensen och man måste ringa till Microsoft för att kunna aktivera på nytt.
Samt att "märkes" OEM versioner kan vara så det endast fungerar på just det märket, dell, HP, etc
Jag skulle nog gå på att byta grafikkortet, för att slippa eventuella problem, specielt om man kanske inte är så kunnig själv i allt sånt här.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300