Mac till windows xp Hjälp

Permalänk
Medlem

Mac till windows xp Hjälp

Har en mac dator som jag har fått av en kompis, en sån hära skärm & dator i ett. Frågan är om man kan formatera om hårddisken och installera Windows Xp ? Är detta möjligt ?

Visa signatur

Think before u say anything, so u dont say that u think.

Permalänk
Medlem

Beror på vad det är men rimligen inte.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Re: Mac till windows xp Hjälp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av h8u
Har en mac dator som jag har fått av en kompis, en sån hära skärm & dator i ett. Frågan är om man kan formatera om hårddisken och installera Windows Xp ? Är detta möjligt ?

Om det är en nyare iMac med en Intel processor, så ja. Är det en äldre iMac eller eMac med PPC processor så nej.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

Den första macen som är "skärm och dator i ett" kom för 24 år sen och det har ju kommit ett antal modeller sen dess. Du måste nog vara lite mer specifik.

Permalänk

iMac PPC: Nej
iMac Intel: Ja, med råge

Visa signatur

Acer Aspire: WinXPHomeSP3 | iMac DV SE: Mac OS X Tiger 10.4.11

Permalänk
Medlem

Men även om du kan så låt bli. Kör OS X.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Men även om du kan så låt bli. Kör OS X.

Nu sa du nåt bra

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Man kan ju utan större problem installera OS X på en vanlig PC så varför inte Windows XP på en MAC? Hårdvaran skiljer ju inte SÅ mycket.

Dock så tycker jag ju att MAC ska ha OS X o en PC ska ha Windows. Inte tvärtom.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Man kan ju utan större problem installera OS X på en vanlig PC så varför inte Windows XP på en MAC? Hårdvaran skiljer ju inte SÅ mycket.

Dock så tycker jag ju att MAC ska ha OS X o en PC ska ha Windows. Inte tvärtom.

PC:n har x86, en gammal Mac har PPC. Försök du installera OS X PPC på en Intel-dator, eller XP på en PPC-Mac...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jag har också en fråga angående det här. Jag har lyckats göra en disk partition i boot camp men lyckas inte installera windows då skivan är bränd (riktiga skivan ligger i 2 delar). Det funkar uppenbarligen inte att installera när man bränner ner en iso image.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mouseman
Jag har också en fråga angående det här. Jag har lyckats göra en disk partition i boot camp men lyckas inte installera windows då skivan är bränd (riktiga skivan ligger i 2 delar). Det funkar uppenbarligen inte att installera när man bränner ner en iso image.

Det går visst. Jag har gjort många cd-backuper i mina dagar, men din skiva är troligen bränd fel, eller så är bootfilerna korrupta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Mac till windows xp Hjälp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av h8u

Som det sagts tidigare så går det om du har Intel processor. Se här för mer info om hur: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=833...

Visa signatur

Happy Face!