Vista Ultimate installerat.

Permalänk
Medlem

Vista Ultimate installerat.

Hej

Har installerat vista ultimate. Allting funkar ok. Bara en sak jag undrar, när jag går in på aktivitetshanteraren för att kolla hur mycket minne den slukar så visade den: Processer-34, Cpuanvändning - 0%, Fysiskt minne - 23%. Det sista "fysiskt minne" är inte 23% rätt mycket minne som vista äter upp??

Bara 23% kvar att leka med! Elr har jag tolkat det fel?? Datorn är en amd 64 x2 3800+ med 2Gb minne borde väl räcka för ultimate??

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem

Hej!

Vista cachar program som du använder ofta i minnet så att det ska gå snabbare att starta och köra dem. När sedan ett program behöver minne så rensas cachen. Var glad att Vista utnyttjar minnet, oanvänt minne är onödigt minne!

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Hej!

Vista cachar program som du använder ofta i minnet så att det ska gå snabbare att starta och köra dem. När sedan ett program behöver minne så rensas cachen. Var glad att Vista utnyttjar minnet, oanvänt minne är onödigt minne!

Mvh Johan

ja ja ja men finns det nåt sätt man kan stänga av detta?? Xp drar ju inte så mycket minne förstår det är bra med att vista cachar men om det går att stänga av kan man ju prova annars är det bara att slå det igen..

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem

Hej!

Här står det hur man gör för att stänga av SuperFetch (som funktionen kallas):

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/how-to-disable-s...

Det är dock inte rekommenderat att stänga av SuperFetch, precis som det står i guiden.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem

Du tolkar fel. Det är 23% som använts till allt (windows, program, drivrutiner etc.).
Det lediga minnet KAN vara använt av superfetch men det redovisas inte som använt (eftersom det kan göras tillgängligt utan förvarning).
Gå in på prestandafliken så ser du hur mycket som används. Större delen av det som visas under cached är det som superfetch fixat.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helgonet
Hej

Har installerat vista ultimate. Allting funkar ok. Bara en sak jag undrar, när jag går in på aktivitetshanteraren för att kolla hur mycket minne den slukar så visade den: Processer-34, Cpuanvändning - 0%, Fysiskt minne - 23%. Det sista "fysiskt minne" är inte 23% rätt mycket minne som vista äter upp??

Bara 23% kvar att leka med! Elr har jag tolkat det fel?? Datorn är en amd 64 x2 3800+ med 2Gb minne borde väl räcka för ultimate??

23% av 2GB är inte ens 500MB använt, vilket inte är mycket. Visst, XP använder mindre, men saknar samtidigt mycket av den funktionalitet man får med Vista.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Du tolkar fel. Det är 23% som använts till allt (windows, program, drivrutiner etc.).
Det lediga minnet KAN vara använt av superfetch men det redovisas inte som använt (eftersom det kan göras tillgängligt utan förvarning).
Gå in på prestandafliken så ser du hur mycket som används. Större delen av det som visas under cached är det som superfetch fixat.

Ok misstänkte nästan det. Gick in på prestandafliken och tittade på "minne" som står rakt under cpu-användning (för det är väl den du menar?), där stod minnes mängden (732Mb) som används. Isåfall är det acceptabelt tycker jag, fortfarande över halva minnesmängden tillgänglig då, elr har jag missförstått det??

Sen står det längre ned: Fysiskt minne (MB) - Totalt: 2045. Cachelagrat: 1514. Ledigt: 29. Alltså visar dessa siffror att - 1. Datorn har totalt 2045Mb minne. 2. varav 1514 är cachelagrat (som superfetch kan komma att använda sig av). 3. Datorn har 29Mb kvar av det totala minnesmängden. Rätt elr fel??

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Hedersmedlem

1514 MiB är cache, som superfetch redan använder (men jag tror inte allt är thanks to superfetch).
Det är 29 MiB kvar som är helt oanvänt.
När du startar datorn (kallstart alltså, inget från standby) och direkt uppnar taskmanager kan du se hur ledigt försvinner till cache:n direkt i starten när superfetch läser in data. När det är uppfyllt så blir också hårddisken lugn.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
1514 MiB är cache, som superfetch redan använder (men jag tror inte allt är thanks to superfetch).
Det är 29 MiB kvar som är helt oanvänt.
När du startar datorn (kallstart alltså, inget från standby) och direkt uppnar taskmanager kan du se hur ledigt försvinner till cache:n direkt i starten när superfetch läser in data. När det är uppfyllt så blir också hårddisken lugn.

Ok men 29 är lite väl lite tycker jag???

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem

29% är lite, på morsans tar vista 46% av 2gb ram utan att någåt programm körs, men det är en bärbar , för en kompis tar det 37% av 2gb ram.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
29% är lite, på morsans tar vista 46% av 2gb ram utan att någåt programm körs, men det är en bärbar , för en kompis tar det 37% av 2gb ram.

Får väl installera en sticka till går miste om dual channel men skitsamma måste ju ha minne som räcker. Nu går det inte ens att installera vissa program (windows installer) utan att datorn skriker om att minnet inte räcker till för att utföra åtgärden. Vista 32bit klarar väl 3Gb??

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem

Hej!

Du behöver inte installera mer minne, SuperFetch släpper ifrån sig minne när ett program behöver det. Det spelar ingen roll om du installerar 8 GB minne, SuperFetch kommer cacha det mesta i alla fall.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Men Vista gillar mycket minne, tex jag med x64 hade en tid bara 2Gb och var rätt ofta maximalt minne var använt hela tiden, uptäkte att när 97% + var upptaget (av program etc utan knappt nåt chachat) börja Vista svappa brutalt till hårdisken, hände ganska ofta, så mer än 2Gb åtminstånde till x64 ska man nog ha.

Kör 4Gb nu, och det är helt OK.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Mitt fysikt minne står på 31% nu av 4gb. Dock har jag stängt av Superfetch eftersom att min hårddisk dödar mig.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helgonet
Ok men 29 är lite väl lite tycker jag???

Som sagt cache:at minne släpps om det behövs av program. Det är fullt normalt. Själv har jag 10 MiB just nu som är helt oanvänt (varken program/os eller superfetch).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av helgonet
Får väl installera en sticka till går miste om dual channel men skitsamma måste ju ha minne som räcker. Nu går det inte ens att installera vissa program (windows installer) utan att datorn skriker om att minnet inte räcker till för att utföra åtgärden. Vista 32bit klarar väl 3Gb??

Låter som något annat problem, har windows installertjänsten fått hicka?

Har du stängt av växlingsfilen? Om det varit mycket minne som använts (vilket det nu inte är) så hade det vara orsaken. Operativsystemet fungerar bäst med växlingsfil på.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Som sagt cache:at minne släpps om det behövs av program. Det är fullt normalt. Själv har jag 10 MiB just nu som är helt oanvänt (varken program/os eller superfetch).

Låter som något annat problem, har windows installertjänsten fått hicka?

Har du stängt av växlingsfilen? Om det varit mycket minne som använts (vilket det nu inte är) så hade det vara orsaken. Operativsystemet fungerar bäst med växlingsfil på.

Vart kommer man åt den inställningen???

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem

För mig är det 32%, och då har jag 4GB ram

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Jag ligger mellan 37 och 64% minnesanvändning med Vista Ultimate 64-bit och 4 gig RAM.
Det är alltså mellan 1.5 - 2.6 gig av mina 4 gig i RAM.
Kör jag en virtuell PC med VMWare så blir det drygt 3.5 gig som går åt.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)