Permalänk
Medlem

Har gått lagom segt i min lina senaste dagarna. Någon mer som märkt? (Göteborg/Majorna) När man surfar är sidvisningarna ganska sega, speciellt till utlandet. Testade att byta DNS men det hjälpte inte direkt.

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk

har väntat i 5 dagar nu o inget svar på mail ang telefonen.. Har varit utan den nu i 7 dagar. Lite seegt när folk ringer o det inte går fram några signaler hemma.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamie_84
Har gått lagom segt i min lina senaste dagarna. Någon mer som märkt? (Göteborg/Majorna) När man surfar är sidvisningarna ganska sega, speciellt till utlandet. Testade att byta DNS men det hjälpte inte direkt.

Nog går det allt lite segt. Fast vi bor ju i samma område

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk

Det går riktigt segt i Östergötland, sidvisningar går riktigt långsamt.
Inga driftstörningar i området enligt Comhem

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

problem inatt nån ?...

märkte att ja var utkastad från msn, kunde inte surfa eller ladda ner
var tvungen att starta om modemet..

Permalänk
Medlem

Det har varit många felanmällningar från mitt område (Frölunda) sen 17/6. Jag va utan internet och tele senast för ca 15 minuter sen.. Allt har funkat jättebra innan dess. Så hoppas att Comhem fixar felet snart.

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Medlem

Jävligt segt och surfa ute i lundby, 10/10Mbit.
Ladda filer går dock som en dröm.

Misstänkte först min egen router men var inte den.
Någon annan i området som har problem? Svarstider verkar okej.

Kanske deras DNS problem hos comhem?

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silver
Jävligt segt och surfa ute i lundby, 10/10Mbit.
Ladda filer går dock som en dröm.

Misstänkte först min egen router men var inte den.
Någon annan i området som har problem? Svarstider verkar okej.

Kanske deras DNS problem hos comhem?

Testa att ändra till annan DNS, hjälper ej det är det ej DNSfel.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Testa att ändra till annan DNS, hjälper ej det är det ej DNSfel.

Har du tips på bra DNS?

Permalänk
Medlem

Jag använde KTH:s DNS:er när det började sega med websurfandet (filer m.m. är det inga hastighetsproblem med). Tyvärr dog min systemdisk i förrgår så någon annan får pejsta KTH:s dns-servrar istället

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk

Dessa kan ni prova med, det lokala stadsnätets i härnösand :
DNS-servrar: 83.166.8.17, 83.166.8.18

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av putana
Har du tips på bra DNS?

Hur bra dessa är får du nog avgöra själv men här är några alternativ.

Opendns(om jag minns rätt)
208.67.222.222
208.67.220.220

KTH(tror jag iaf)
130.237.72.200
130.237.72.201

Skulle gissa på att jag fått informationen från sweclockers vid något tidigare tillfälle.

Hade en gång i tiden en lång lista på DNS'er men försvann vid ny dator inköpa och bristfällig backup av data, men det finns säkert en flitig sweclockerare som känner sig sugen att skapa en sådan.

Permalänk
Medlem

Mitt Comhem nät är dött.

Bor i västerås, har pratat med comhem flera gånger utan att få en förklaring, bara massa felanmälningar.

Har ändrat frekvensen från 562000000 Hz till 522000000 Hz som de bad mig göra, sen nu har de ringt och frågat mig ett par saker om frekvensen om jag verkligen ändrat, det har jag.
De sa att Scientific Atlanta DPC2100 modemet inte klarar av att byta frekvens på nätet, lär väl inte få ett modem innan de undersökt saken ytterligare i 4 månader.

Finns det NÅGOT sätt att lösa det själv, någon specialinställing på modemet man kan ändra en bryta sig in i källaren och dunka på nån metalllåda eller nått med en slägga.
Blir galen.

Uppskattar svar även som inte innehåller lösningar men att nån som vet nått om saken förklarar problemet för mig, lättare att hantera en kris om man förstår vad problemet är.

Och ja :D.. Jag anser att när internet vart ostabilt och 3 veckor och sen den sista veckan inte kunnat vara inloggad alls är en KRIS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av putana
Har du tips på bra DNS?

130.237.72.201 res1.ns.kth.se
130.237.72.200 res2.ns.kth.se

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk

zeridox: Är hela nätet dött eller kan du använda det ibland (men längsamt)
Tycker det är fruktasvär för CoMeh att be dig vänta 4 månader
Om det forstätter tycker jag du ska anmäla till ARN (samt begära pengarna tillaks från ComHem om de inte gör nåogt snarat).
.
Inte riktigt acceptalt att ett långvarigt drifstopp bara behandlas på detta sätter.
Tycker ComHem borde vara rädda abboneangen med tanke på hur områgden/städer installerar. blir nog svrt att argumentera specill nät din line inte funerar som helst...

Jag har iaf själv bra anslutning som maxas utan störningar.
Hoppas allt löser kil!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jsundberg
zeridox: Är hela nätet dött eller kan du använda det ibland (men längsamt)
Tycker det är fruktasvär för CoMeh att be dig vänta 4 månader
Om det forstätter tycker jag du ska anmäla till ARN (samt begära pengarna tillaks från ComHem om de inte gör nåogt snarat).
.
Inte riktigt acceptalt att ett långvarigt drifstopp bara behandlas på detta sätter.
Tycker ComHem borde vara rädda abboneangen med tanke på hur områgden/städer installerar. blir nog svrt att argumentera specill nät din line inte funerar som helst...

Jag har iaf själv bra anslutning som maxas utan störningar.
Hoppas allt löser kil!

För en vecka sedan ungefär så gick det fram och tillbaka, kom upp en 10 minuter sne dog det. Så höll det på ett par dagar, tills dess att det äntligen dog totallt.

Nu blinkar recieve lampan men ingen antydan på Cable.
Dock när modemet stått på ett tag så kommer Cable lampan och lyser stadigt och allt ser ut som att det ska funka, men ingen kontakt med nätet, och ComHem får inte heller kontakt med modemet.

Nu är det semestertider och jag kommer säkert hamna i kläm, sån tur har jag alltid, kolla bara nu när modemet dog så får jag vänta långhelgen ut
Turligen har jag en snäll granne som låter mig låna hans internet, tills jag får tillbaka mitt genom en trådlös dongel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeridox
För en vecka sedan ungefär så gick det fram och tillbaka, kom upp en 10 minuter sne dog det. Så höll det på ett par dagar, tills dess att det äntligen dog totallt.

Nu blinkar recieve lampan men ingen antydan på Cable.
Dock när modemet stått på ett tag så kommer Cable lampan och lyser stadigt och allt ser ut som att det ska funka, men ingen kontakt med nätet, och ComHem får inte heller kontakt med modemet.

Nu är det semestertider och jag kommer säkert hamna i kläm, sån tur har jag alltid, kolla bara nu när modemet dog så får jag vänta långhelgen ut
Turligen har jag en snäll granne som låter mig låna hans internet, tills jag får tillbaka mitt genom en trådlös dongel.

Har du ett EPXmodem? EPC är den senare modellen av Scientific atlanta. Be dem isf skicka dig ett nytt modem. De har haft något strul med vissa EPXmodem iom deras övergång för att kunna köra 50mbit efter sommaren i Västerås/Eskilstuna/Kortedala (i Göteborg). Antog att de skulle ha löst detta nu men beror felet på denna övergång så kommer det med all sannorlikhet fungera med att du får den nya modellen av modem.

Har du ett EPCmodem beror felet ej på denna övergång. Då kanske du bör be dem boka hem en tekniker. Snitt-tiden på bokning av tekniker vet jag inte ort för ort men 1 vecka kanske du får vänta. Inga 4 veckor iaf.

Glad midsommar på er. I know i will. Long way from internet/tv/telephone.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

ett utdrag ur min icpld-logg från häromdan. kan ju vara intressant för potentiellt nya comhem-kunder

IPv4: Connection down: Wed Jun 18 02:22:38 2008 IPv4: connection up: Wed Jun 18 02:29:26 2008 Down for: 00:06:48 IPv4: Connection down: Wed Jun 18 02:31:00 2008 IPv4: connection up: Wed Jun 18 03:09:11 2008 Down for: 00:38:11 IPv4: Connection down: Wed Jun 18 03:09:52 2008 IPv4: connection up: Wed Jun 18 03:10:52 2008 Down for: 00:01:00 IPv4: Connection down: Wed Jun 18 03:11:35 2008 IPv4: connection up: Wed Jun 18 03:15:43 2008 Down for: 00:04:08 IPv4: Connection down: Wed Jun 18 03:16:16 2008 IPv4: connection up: Wed Jun 18 03:23:57 2008 Down for: 00:07:41 IPv4: Connection down: Wed Jun 18 07:27:30 2008 IPv4: connection up: Wed Jun 18 07:27:37 2008 Down for: 00:00:07 IPv4 Total: 65:03:49 IPv4 connection dropped 57 times.

ser ut lite som en vanlig dag med andra ord. förra veckan hade jag dock en tredagars-uptime på linan utan problem.

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeridox
För en vecka sedan ungefär så gick det fram och tillbaka, kom upp en 10 minuter sne dog det. Så höll det på ett par dagar, tills dess att det äntligen dog totallt.

Nu blinkar recieve lampan men ingen antydan på Cable.
Dock när modemet stått på ett tag så kommer Cable lampan och lyser stadigt och allt ser ut som att det ska funka, men ingen kontakt med nätet, och ComHem får inte heller kontakt med modemet.

Nu är det semestertider och jag kommer säkert hamna i kläm, sån tur har jag alltid, kolla bara nu när modemet dog så får jag vänta långhelgen ut
Turligen har jag en snäll granne som låter mig låna hans internet, tills jag får tillbaka mitt genom en trådlös dongel.

Exakt samma fel som jag.
modemet bara startar om hela tiden och ibland kan det funka klockrent i dagar/veckor.

Har nu efter att ha bråkat som FAN med dom ett nytt EPC modem på väg, väntas ankomma Måndag/Tisdag.

Permalänk
Medlem

Idag installerade jag mitt nya modem från ComHem, Scientific Atlanta. Vilket tydligen har närmare benämning: EPC2434.

Jag är ju så illa tvungen att gå in och ändra i denna inbyggda routern, ni kan säkert förstå varför^^

Vilket fall som helst, så fanns det ju naturligtvis ingen bruksanvisning med paketet. Så jag står här med byxorna nere,,,,sökte på nätet men fick inte mitt svar där i den bruksanvisningen jag hittade.
Och det jag saknar är ju då lösenordet,,,,finns det ngn som vet om det är ett generellt lösenord på dessa kombinerade modem/routrar??

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Subrosa
Idag installerade jag mitt nya modem från ComHem, Scientific Atlanta. Vilket tydligen har närmare benämning: EPC2434.

Jag är ju så illa tvungen att gå in och ändra i denna inbyggda routern, ni kan säkert förstå varför^^

Vilket fall som helst, så fanns det ju naturligtvis ingen bruksanvisning med paketet. Så jag står här med byxorna nere,,,,sökte på nätet men fick inte mitt svar där i den bruksanvisningen jag hittade.
Och det jag saknar är ju då lösenordet,,,,finns det ngn som vet om det är ett generellt lösenord på dessa kombinerade modem/routrar??

kolla på comhems hemsida eller klicka på länken för att direkt komma till rätt plats
https://www.comhem.se/downloads/information/wifi.pdf

Permalänk
Medlem

Comhem 20/10mbit

Tänkte jag skulle låna tråden lite.. Är det någon som har ComHem's 24/10mbit tjänst? Skulle vara intressant och se vad ni får för hastigheter ner- och uppströms i praktiken. Och om det är stabilt osv. Hur lång tid tog det från beställning till "up'n'running"?

MVH Johan

Permalänk
Medlem

Re: Comhem 20/10mbit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iRonNuke
Tänkte jag skulle låna tråden lite.. Är det någon som har ComHem's 24/10mbit tjänst? Skulle vara intressant och se vad ni får för hastigheter ner- och uppströms i praktiken. Och om det är stabilt osv. Hur lång tid tog det från beställning till "up'n'running"?

MVH Johan

För mig svajjar det riktigt rejält nu när detta skitbolag köpte UPC, men när det går som stabilast då ligger jag på 2,6MB/S NER och 1,1MB/S UPP

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Okej det var ju rätt nära verkligheten iaf. Men hur ligger det till när det är som sämst, eller oftast? Och hur funkar det, jag har ADSL2+ nu och hastigheten är ju helt avgörande hur nära telestationen man bor. Men vart går kopplingen på kabel?

Permalänk
Medlem

Har testkört comhem i ca två veckor nu utan några större problem. Köpte ett begagnat webstar-modem för 20kr, ringde och beställde, det var igång 20 min senare.

Hastigheten ligger mer eller mindre på 24/10, dock verkar routingen mot vissa ISPs variera. Några större överbelastningsproblem har jag inte upplevt.

Har dock upplevt ett lustigt problem vid filöverföring, att filerna (vid 10mb eller större) ständigt stannar vid ca 80% och får timeout. De två gånger problemet uppstått har en modemomstart löst det hela.

I sin helhet är jag possitivt förvånad. Dock är ju priset riktigt svinigt om man inte vill binda upp sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iRonNuke
Okej det var ju rätt nära verkligheten iaf. Men hur ligger det till när det är som sämst, eller oftast? Och hur funkar det, jag har ADSL2+ nu och hastigheten är ju helt avgörande hur nära telestationen man bor. Men vart går kopplingen på kabel?

Som sämst hade jag... 0.7Mb/s ner men det kommer också perioder då jag enbart tankar i 1.5MB/s verkar som nätet är överbelastat väldigt ofta.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Utpingad

Hejsan alla bakfulla .) Jag har Comhem 24/10 upload och download funkar som det skall men när jag är uppkopplad till en IRC-server blir jag utpingad 1 gång i timmen ------- minst..
Någon som har någon lösning på detta problem?
Tacksam för alla svar//mvh psycho

Permalänk
Medlem

Wohoo! nu har båda mina EPX modem slutat funka helt med comhem.
Nätet har legat nere snart en vecka :X jätte kul när man har telefoni och dörröppning genom telefon hehe

Prisa gud för 3G mobiler och företagsabonnemang

Permalänk
Medlem

Re: Utpingad

Citat:

Ursprungligen inskrivet av psycho7256
Hejsan alla bakfulla .) Jag har Comhem 24/10 upload och download funkar som det skall men när jag är uppkopplad till en IRC-server blir jag utpingad 1 gång i timmen ------- minst..
Någon som har någon lösning på detta problem?
Tacksam för alla svar//mvh psycho

Jag har haft precis likadant, men det berodde snarare på någon inställning i min router.

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem

Re: Comhem 20/10mbit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iRonNuke
Tänkte jag skulle låna tråden lite.. Är det någon som har ComHem's 24/10mbit tjänst? Skulle vara intressant och se vad ni får för hastigheter ner- och uppströms i praktiken. Och om det är stabilt osv. Hur lång tid tog det från beställning till "up'n'running"?

MVH Johan

Jag har haft ComHem i över ett år nu.(I början med 24/8) När jag kopplade in det så tog de en 5 minuter och sen fungerade de. I början var de lite sisådär med uppkopplingen. TPTESTade ett par gånger och fick 14-16mbit ner. Ringde och gnällde på dem. Hände inte ett jota. Fortfarande samma. Ringde dem ännu en gång för deras kassa ping tider jämn fört med en annan lokal leverantör. Tjejen jag fick snacka med visste inte ett skit vad jag snackade om. Hon skulle höra med teknikerna i alla fall. Ingen skillnad efter det vilket fall som helst.

Ringde för ett par månader sedan och sa att jag skulle flytta in hos tjejen och vi skulle ha mitt bredband där. Tog 5min i telefon så var de klart. Plockade ur modemet och gick över till tjejen. Fungerade på en gång när jag kom dit.

Uppgraderade till 24/10 när de kom ut. Ringde och sa att jag ville ha uppgraderat så fixa dem de. (ingen extra konstad då jag hade 24/8 och betala samma)

Ping tiderna är fortfarande samma som tidigare. Men däremot så ska jag verkligen inte klaga på hastigheten.

Laddar jag ner någonting så ligger jag som snitt på 2,8mb/s ner och 1mb/s upp.
Maxat helt och hållet ligger jag på 3,1mb/s ner och 1,1-1,2mb/s upp.
Dvs jag får ut en 28mbit ner och 11 mbit upp. Har bild på det från senast jag laddade ner.

Mvh Jonte