Permalänk
Hedersmedlem

Dags för systemkamerainköp

Ja, då har det blivit dags för systemkamerainköp, tror jag.

Hade mer eller mindre siktat in mig på ett Nikon D40-kit (med 18-55 mm-objektiv, det vanliga), hade t.om. beställt ett, men eftersom att jag fick besked om att det var osäkert på när de skulle få in nästa leverans igen tog jag tillbaka ordern för att fortsätta leta.

Efter lite överläggning med vänner står jag då med fyra förslag, förutom Nikon D40:

Nikon D60
Osäker på om prisökningen är värd de extra funktioner man får. Dustin har dock ett kit där man får 18-55 mm-objektiv, 2 GB minne (lite snålt möjligen) och väska för 5 490 kronor. Ger även möjlighet till en extra blixt om man skickar en kopia av sitt kvitto till Nikon, vilket kostar ungefär 1 400 kronor hos Dustin.

Annars tyckte en kompis att jag skulle köpa hans 18-55 mm billigt då han inte använder det längre.

Dessutom har den bracketing, vilket en kompis tydligen inte skulle klara sig utan, för egen del känns det oväsentligt, men jag antar att det är en sådan där funktion som man inte saknar om man aldrig haft den.

Fördelar

  • Kan få ett billigt 18-55 mm.

  • Bracketing.

  • Högre upplösning

Nackdelar

  • Kanske inte värt prisökningen

Nikon D80
Nästa förslag blev denna, ganska mycket dyrare än D40, men inte så "farligt" mycket mer än D60. Dock osäker på om det är värt nuvarande priset för min del då jag som max bara lånat systemkameror av vänner och fotograferat hittills, om man bortser från en hel del foto med kompaktkamera.
Samtidigt är ju D90 på väg och då sjunker väl D80 i pris.

Helt klart mer potent kamera än D60, dessutom har den en extra display som visar diverse inställningar, en funktion som jag fann trevlig på kompisens D50.

Fördelar

  • Som med D60:n så kan jag få ett 18-55 mm ganska billigt.

  • D60 med mer funktioner, typ.

  • Extra display.

Nackdelar

  • Nästan dubbelt så mycket pengar som jag hade tänkt från början.

Följande kameror kan jag typ ingenting om så ni får gärna upplysa mig.

Canon 400D
Med nästan samma pris som en D60 med 18-55 mm VR-objektiv ser den ganska inbjudande ut som alternativ.

Är en del av Canons "CashBack"-kampanj, så man kan dra av 590 kronor också.

Canon 450D
Dyrast i högen, men kanske även mest potent?
Som med D80 är jag osäker på om den faktiskt är värd priset för mig som det ser ut just nu.

Tack på förhand!

/ Mikael

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

För D80 tycker jag du ska lägga till storleksökningen + lite extra vikt i jämförelse med D40 och D60. Om detta är en fördel eller nackdel är upp till var och en att bestämma. En stor fördel med den är ju dock att den har fler funktioner (och bättre sensor?)

Om du köper en D60 med 18-55 mm objektiv tycker jag att du ska köpa modellen med VR.

Vad är billigt i din kompis ögon? Ett nytt 18-55 objektivet kostar max en tusenlapp.

En yttligare fördel med D60 i jämförelse med D40 är självrengöring av sensorn som kan underlätta ändel.

EDIT: D80 kan även använda "äldre" objektiv som saknar inbyggd fokusmotor. (D40 ger endast manuell fokus med dessa) Värt att tänka på eftersom detta gör att begangnatmarknaden minskar kraftigt.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6 GHz) | 4 GB RAM | 8600GT | 2 * WD Caviar 500 GB + WD My Book 250 GB = 1,25 TB |||| Windows XP | Windows Vista | Windows 7

Permalänk
Glömsk

Jag köpte en D70 år 2005, väldigt nöjd med den. Men tänk på att kamerahuset är en förbrukningsvara, och därför inte lika stor investering som objektiven. Till och med mitt plastiga Nikon 50/1.8 är fräscht och kommer att överleva många hus framöver om/när jag uppgraderar.

Personligen skulle jag nog köpt det absolut billigaste huset av de tillgängliga, sedan köpt en rejäl ljusstark vidvinkel. Det är dock för att en sådan setup passar min fotostil, och du kanske inte kommer skjuta på samma sätt som jag, så lyssna inte allt för mycket på mina rekommendationer

Bortsett från det har jag ingen koll på någon av kamerorna du räknat upp och kan inte hjälpa dig.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

tänk på att canons cashback bara gäller månaden ut. Kvittot måste vara utställt senast den 30e

Permalänk
Hedersmedlem

D40 med 18-55 är så att säga tokigt billigt nu. Finns för 2990 på pccity vilket inte kan sägas är något annat än galet billigt.

Steget upp till D60 tycker jag inte är värt pengarna, man får inte mycket mera för nästan dubbla priset. D80 känns som ett bättre val då, även om prisskillnaden är större så får du bra mycket mer kamera. Dessutom får du af-motor i huset vilket gör att alla gamla AF och AF-D objektiv fungerar ihop med den. Sen är frågan lite om vad du behöver eller vill ha för optik, tror du att du klarar dig med 18-55 eller något annat hyfsat enkel normalzoom så kommer du inte lida av det. Ska du däremot köpa några av nikons fasta objektiv eller vill kunna njuta av hela deras objektivutbud med AF så kommer du att lida av det, det finns inga (nästan) fasta objektiv som har AF-S idag.

Mitt bästa tips i dagsläget, köp en D40 och lär dig fotografera med den. När du sen känner att kameran eller optiken begränsar dig, uppgradera till det du vill ha då.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Håller med OSkar000. D40 är nästan löjligt billig och mer prisvärt än så är eg svårt att hitta. I D60 är det inte mycket extra man får för pengarna och väger det mellan dessa två skulle jag lätt välja D40, eftersom man då får mer pengar över att lägga på tillbehör/fler bättre objektiv osv.
D80 är en helt annan grej, och har ju mycket fler funktioner och tror du att du kommer att bli biten av foto är det eg det naturliga valet, men D40:n räcker långt som start och en (begagnad) D80 kan du ju alltid köpa senare och ha D40:n som backupkamera i framtiden.

Sen kollade du ju lite på Canon åxå. Kort kan man väl säga att de ligger nånstans mellan D40 och D80 vad gäller finesser och så. Personligen tycker jag inte de ligger speciellt bra i handen.

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag lånar tråden lite. Är inne på samma sak som m0REc, riktigt sugen på en digital systemkamera.

Är det värt att lägga till lite extra för att få en D40x istället för en "vanlig" D40?

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, egentligen inte. Den största skillnaden mellan dem är upplösningen, 6mpix på D40 och 10mpix på D40x.

D40x är dock lite snabbare, 3bps mot 2,5bps på D40. (Om det nu har någon betydelse)

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Värt att titta på tror jag är Sony A200. Närapå lika billig som D40, högre upplösning, inbyggd stabilisering, sensorrengöring och intressant kitobjektiv som går till 70 mm.

Permalänk

D40x och D60 har endast en flashsync på 1/200 i jämförelse med D40 som har 1/500. Värt att tänka på vid köp.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6 GHz) | 4 GB RAM | 8600GT | 2 * WD Caviar 500 GB + WD My Book 250 GB = 1,25 TB |||| Windows XP | Windows Vista | Windows 7

Permalänk
Medlem

d80 må va något dyrare än d40..men det är ju oxå att d40 är instegskamera "nybörjar kamera"...d80 går ju lite högre med lite mer inställningar mm och autofokus i huset..som inte d40 elr d60 har.

vad vill man ha..en väldigt klumpig kompakt kamera (d40) elr nått man kan växa lite mer i..
nu har jga en systemare redan..men hade man stått där i valet så skulle jag gå på lite mer avancerat just för att det är en utmaning o kul att få lära sig saker..nybörjar kameror har inställningar..men ja...det går fort att lära sig sen vill man byta kamera snart troligen..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andyah
d80 må va något dyrare än d40..men det är ju oxå att d40 är instegskamera "nybörjar kamera"...d80 går ju lite högre med lite mer inställningar mm och autofokus i huset..som inte d40 elr d60 har.

vad vill man ha..en väldigt klumpig kompakt kamera (d40) elr nått man kan växa lite mer i..
nu har jga en systemare redan..men hade man stått där i valet så skulle jag gå på lite mer avancerat just för att det är en utmaning o kul att få lära sig saker..nybörjar kameror har inställningar..men ja...det går fort att lära sig sen vill man byta kamera snart troligen..

Frågan är väl vad det är man saknar i en D40. Vet man inte innan köpet vad man verkligen behöver som D80 har men inte D40 slänger man ju ett antal tusenlappar i sjön. Och med det resonemanget, är det inte lika puckat att köpa en D80 när D300 spöar skiten ur den med linsskyddet på?

Permalänk
Medlem

D60 har INTE bracketing ... tänkte bara säga det, så att du inte köper D60 i tron att den har det.

Största användningen av bracketing (exposure) idag, är nog för de som vill pyssla med med HDR-komponeringar. Det är alltså högdynamik-bilder som är skapade mha flera olika exponeringar (googla så hittar du exempel). Det går att göra manuellt (utan bracketing alltså), men oj så jobbigt med tanke på att motiv och kamera måste vara stilla under hela förloppet. Tar dels längre tid att fixa manuellt, och chansen är stor att du ruckar på kameran (som är på stativ naturligtvis).

Bracketing kan också vara bra om man är osäker på om exponeringen blir bra och vill ha lite alternativ.

Det är väldigt ovanligt (och dumt) med system-kameror som inte har bracketing - Nikon's D40 och D60 är nog de enda.

Permalänk

D80n har ju (bättre?) trådlös blixtstyrning, AF på objektiv även utan motor, bättre och skönare grepp, bättre/fler knappar, två inmatningshjul, display på toppen, osv. Jag tycker lätt du ska köra på D80 om du har råd. Annars D40+18-55 för 2990kr vilket är riktigt prisvärt.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för alla svar.

En D40 beställdes i helgen, så får vi se hur lång tid den räcker.
Kan dessvärre ge mig fan på att jag tog fel artikel hos PC City, de har två stycken D40-kit nämligen, och det jag tog står numera som utsåld, så jag hoppas jag inte hamnar i andrasorteringen på grund av klanterier nu.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Tack för alla svar.

En D40 beställdes i helgen, så får vi se hur lång tid den räcker.
Kan dessvärre ge mig fan på att jag tog fel artikel hos PC City, de har två stycken D40-kit nämligen, och det jag tog står numera som utsåld, så jag hoppas jag inte hamnar i andrasorteringen på grund av klanterier nu.

Sjukt konstigt att de har två olika, med enda skillnad på namnet. tycker det är sjukt konstigt att PC City håller på att göra samma tabbe som Elgiganten och sälja D40 sjukt billigt. Nikon Sverige stoppade leveranserna av D40 till Elgiganten pga. detta. Därför fick de köpa in kamerorna från England.

Fotnot: PC City och Elgiganten ägs i grunden av samma företag, någon engelsk elektronikkedja. Därav den lika designen på sidorna, ofta samma priser och samma lagersaldo.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6 GHz) | 4 GB RAM | 8600GT | 2 * WD Caviar 500 GB + WD My Book 250 GB = 1,25 TB |||| Windows XP | Windows Vista | Windows 7

Permalänk

Tänkte bara nämna det att jag beställde en D40 inte nu i söndags utan förra söndagen d.v.s 8 dar sedan. Har inte fått den än och får den som tidigast om 3 dagar, ringde idag till dem den har inte ens lämnat lagret än...

Sjukt jävla dåligt av PC-CITY!!!

Visa signatur

I feel just like a child

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ha-ha-ho-hi
Tänkte bara nämna det att jag beställde en D40 inte nu i söndags utan förra söndagen d.v.s 8 dar sedan. Har inte fått den än och får den som tidigast om 3 dagar, ringde idag till dem den har inte ens lämnat lagret än...

Sjukt jävla dåligt av PC-CITY!!!

Står det inte 3-7 dagars leveranstid? Brukar då betyda 7 arbetsdagar alltså har det inte gått över tiden ännu. Men jag håller med det är sjukt dåligt var likadant med Elgiganten när jag beställde en D40 då tog det 8 arbetsdagar.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6 GHz) | 4 GB RAM | 8600GT | 2 * WD Caviar 500 GB + WD My Book 250 GB = 1,25 TB |||| Windows XP | Windows Vista | Windows 7

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ha-ha-ho-hi
Tänkte bara nämna det att jag beställde en D40 inte nu i söndags utan förra söndagen d.v.s 8 dar sedan. Har inte fått den än och får den som tidigast om 3 dagar, ringde idag till dem den har inte ens lämnat lagret än...

Sjukt jävla dåligt av PC-CITY!!!

Aj då.

Hade hoppats på att få kameran i veckan då Japmeet är i helgen, vore kul att få med sig ny kamera dit även om bilderna kanske inte blir så bra i början.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampesweden
Står det inte 3-7 dagars leveranstid? Brukar då betyda 7 arbetsdagar alltså har det inte gått över tiden ännu. Men jag håller med det är sjukt dåligt var likadant med Elgiganten när jag beställde en D40 då tog det 8 arbetsdagar.

Jo precis men just att de sa att den inte ens lämnat lagret.

Men det konstiga är att jag sitter med min D40 i handen nu.. deras support har ju absolut ingen koll alls. Killen sa att den var på lagret som sagt men 30 min efter jag lagt på luren dök ett mail upp i min inkorg så var och hämta ut paketet strax innan klockan 5.

Väldigt nöjd med kameran än så länge. Men är fortfarande förvånad att jag har den redan idag

Visa signatur

I feel just like a child