Hårddiskar snart under 1 krona per gigabyte

Permalänk
Melding Plague

Hårddiskar snart under 1 krona per gigabyte

Inom kort kommer det vara möjligt att köpa hårddiskar för under 1 krona per gigabyte. Flera stora datorbutiker säljer nu vissa hårddiskar med ett pris mellan 1,02 och 1,10 kronor per gigabyte utrymme.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Klockrent, blir snart nya diskar alltså.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta... mest meningslösa nyhet (som egentligen inte är någon nyhet) någonsin?

Permalänk

hade tänkt köpa en till hårdisk så detta låter mycket trevligt.

Visa signatur

Asus Maximus Formula | QuadCore Intel Core 2 Quad Q6600 @ 3 Ghz| 4GB corsair DHX 5-5-5-18 | Raptor 150 GB 10000RPM, 16MB |Seagate Barracuda 7200.11 500GB, 32MB, 7200RPM | 2x Sapphire Radeon HD4850 512MB CROSSFIRE Setup| Cooler master 700W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta... mest meningslösa nyhet (som egentligen inte är någon nyhet) någonsin?

Jag gillar den skarpt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta... mest meningslösa nyhet (som egentligen inte är någon nyhet) någonsin?

Nää, sådan här nyheter vill jag se mer av... fast inte allt för ofta

Jag skulle köpa HDD för någon månad sen men sket i det då priserna inte var tilltalande nog för min plånbok, väntar ett par månader till i stället för att ge upp.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta... mest meningslösa nyhet (som egentligen inte är någon nyhet) någonsin?

Håller till viss del med, men det var något år sedan priset var 1kr/MB ('96 kanske) och det dröjer nog många år innan priset blir 1kr/TB.

Annars är hårddiskarna alldeles för dyra mot de flesta ungdomars och datorkunniga personers behov idag.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har funderat länge på att köpa en ny disk, och nu är jag mer sugen än nånsin på en 640GB WD!

Permalänk
Inaktiv

Vad menar ni med snart? Den första kostar 0.958/GB

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
Vad menar ni med snart? Den första kostar 0.958/GB

Prisjakt har registrerat ett för lågt pris för den. Det billigaste är 1019 kr.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Vill bara förtydliga mig lite. Självklart är det positivt att hårddiskar går ner i pris men det är naturlig utveckling. Snart kan du köpa 4 gb ramminne för under 500 kr? Snart kan du köpa en processor för 2 ghz per krona? Förstår inte varför man ska göra en nyhet av det.

En annan sak hade varit om man skrev snart lanseras diskar som kostar under 1 kr per gb... ni fattar poängen.

Permalänk
Sötast

Om man inte gillar en nyhet, varför läser man den då?
Om man inte gillar en nyhet, varför läser man den först, och sedan kommenterar den då?

Permalänk
Medlem

Kändes nästan som reklam detta. Jag blev iaf sugen på att köpa

Visa signatur

It's too bad she won't live! But then again, who does?

Permalänk
Medlem

Bara vänta några veckor till så blir det 3 st sen.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Heh, runt 1994 så såg jag en annons i datormagazinet om en 4.3GB hårddisk som kostade 27000kr. Lite skillnad.

Köpte en 1.6 GB hårddisk sommaren 1996 och betalade 2200kr för den.

Har en 60 MB hårddisk från 1992 liggande också, men kommer inte ihåg vad den kostade.

Permalänk
Medlem

Fast 1 TB är ju på tok för mycket. Har en 160 GB hårddisk sen '05 och har använd ca 100 GB. Ska dock köpa ny dator snart och i den blir det väl 320 GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wazza
Fast 1 TB är ju på tok för mycket. Har en 160 GB hårddisk sen '05 och har använd ca 100 GB. Ska dock köpa ny dator snart och i den blir det väl 320 GB.

Wow
Någon som varken fotograferar, filmar eller spelar musik själv, eller för den delen laddar ner motsvarande media eller moderna spel.

Bara den gångna helgen under Arvikafestivalen, fotograferade jag motsvarande 40 GB bilder som dessutom behöver backuppas = 80GB.

Permalänk
Medlem

1 TB låter najs. väntar lite till för att se vad som händer på hårddisk fronten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Om man inte gillar en nyhet, varför läser man den då?
Om man inte gillar en nyhet, varför läser man den först, och sedan kommenterar den då?

För att innan man läst den vet man inte om man tycker om den eller inte. Anledning att man kommenterar efteråt är att man vill se en ändring i redaktionens nyhetsurval.

Håller med övriga om att nyhetsvärdet var måttligt lågt. Situationen med billiga hårddiskar är desto trevligare

Permalänk
Medlem

Visste redan om det där men kul läsning iaf. Datorbutiken sålde föresten ut en bunt diskar, 500GB kostade 420kr som billigast tror jag det var...=)

0.84....;o)

Permalänk
Medlem

Jag tror poängen med artikeln är att uppmärksamma vilken extremt snabb utveckling det är inom datorvärlden. 1kr per gigabyte är, i mina ögon, nästan science fiction egentligen. Den mängd data som faktiskt får plats på en 1TB HD är egentligen svår att föreställa sig (högar med papper som sträcker sig upp till månen etc).

Permalänk
Medlem

De har glömt en viktig detalj. Jag kan inte få hårddisken i handen för det priset. Varför inte? jo därför att frakten ligger på en hundring eller så och det kan man inte komma runt. Kanske endast om det finns en hämtbutik just i din stad. Men annars inte.

EDIT: Köper man flera diskar får man mängd rabatt. Då du får fraktkostanden delat på antalet diskar.

Permalänk
Medlem

Hoppas 10k rpm diskarna åker ner i pris snart också, helt klart borde 7200:ornas priser påverka...

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
De har glömt en viktig detalj. Jag kan inte få hårddisken i handen för det priset. Varför inte? jo därför att frakten ligger på en hundring eller så och det kan man inte komma runt. Kanske endast om det finns en hämtbutik just i din stad. Men annars inte.

EDIT: Köper man flera diskar får man mängd rabatt. Då du får fraktkostanden delat på antalet diskar.

Vissa har dock gratis frakt, t ex PC Citys komponentcenter (gratis över 500kr). De verkar dock inte ha just den här disken.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

För er som ska raida med eller köpa en hårddisk på 640 GB så har WD de snabbaste diskarna just nu. De slår samsung F1 diskar på 640 GB.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wazza
Fast 1 TB är ju på tok för mycket. Har en 160 GB hårddisk sen '05 och har använd ca 100 GB. Ska dock köpa ny dator snart och i den blir det väl 320 GB.

Ja vi har alla olika behov. Jag fotograferar mycket och göra även många backups. Totalt har jag 2 TB och ungefär 50 GB ledigt. Är enormt behov av en ny disk.

Permalänk
Medlem

Altsså vafan... 1TB disken kostar 200spänn billigare än 750GB modellen av samm märke, hur fan kommer det sig´??? få 250gb extra plus 100-200kr extra i fickan.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

ntal Artnr Produkt Pris Summa Försäkring1 ST310005N1D Sea Barracuda 1Tb Sata2 32Mb Re 958 kr 958 kr 0 kr

2 SAT15005A Microconnect Seriell ATA/SAS-ka 19 kr 38 kr 0 kr1

HDM191812 MicroConnect videokabel - HDMI 129 kr 129 kr 0 krFörsäkring: 0 kr

Summa exkl. moms: 899 krMoms: 226 krAtt betala SEK: 1 125 kr

köpte min TB för 958 kr förra veckan ifall

från pccity komponentcenter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
Vad menar ni med snart? Den första kostar 0.958/GB

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Prisjakt har registrerat ett för lågt pris för den. Det billigaste är 1019 kr.

Kanske de men en terabyte är väll inte 1000 gb?

Har hört att det både är 1024 gigabyte och 940gb nånting (Disponibelt utrymme då altså)

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem

kommer ihåg när jag köpte min maxtor hdd 80 gig för 800 kr=)

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650