HD4850 hur man får fart på fläkten!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Det låter snarare som att minnet lackar. Det brukar hacka till så där när ens RAM-minne tar slut, då spelet istället använder sig av ditt virtuella minne på disken, som är mycket långsammare. Det låter även rimligt iom att Vista drar mycket mer minne än XP utöver spelets krav. Dessa hack påverkar dessutom inte din FPS alls.

Borde inte 4gb räcka?

Permalänk

Jo Då kan vi nog utesluta det då. Skumt!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

ATIs drivers som kanske inte funkar så bra i WoW på Vista?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Det låter snarare som att minnet lackar. Det brukar hacka till så där när ens RAM-minne tar slut, då spelet istället använder sig av ditt virtuella minne på disken, som är mycket långsammare. Det låter även rimligt iom att Vista drar mycket mer minne än XP utöver spelets krav. Dessa hack påverkar dessutom inte din FPS alls.

Jag har samma problem med xp

Speccs nedan, och ligger i 70-80 fps med max grafik.. helt okej men jag får små hack hela tiden, vet att wow är VÄLDIGT krävande, men borde inte mina minnen räcka? är ju endå 2gb på 5 cl 800mhz

Visa signatur

MSI K9N Diamons - 2x Corsair TWIN2X 6400 - ATI Radeon HD 4850 - 2x Western Digital Caviar 500gb - Chieftech 400w PSU - AMD Athlon 64 X2 4800+ 2.5GHz Socket AM2

Permalänk

Bra tråd! Fick ner tempen på mitt HD4870 från 79 till 53 i med att köra i 33% istället för stock. Låter inte mycket men det blir mycket svalare.

Detta när kortet är inte belastat ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marabou
Bra tråd! Fick ner tempen på mitt HD4870 från 79 till 53 i med att köra i 33% istället för stock. Låter inte mycket men det blir mycket svalare.

Detta när kortet är inte belastat ^^

Hade du 79 C i idle med det kortet ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fatcaesar
Jag har samma problem med xp

Speccs nedan, och ligger i 70-80 fps med max grafik.. helt okej men jag får små hack hela tiden, vet att wow är VÄLDIGT krävande, men borde inte mina minnen räcka? är ju endå 2gb på 5 cl 800mhz

På tal om 70Fps, jag når aldrig högre än 60, fast det är väl nån inställning, har aldrig fått upp mera, hur får man det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av papadus
På tal om 70Fps, jag når aldrig högre än 60, fast det är väl nån inställning, har aldrig fått upp mera, hur får man det?

Ögat kan inte uppfatta snabbare än 24.5fps så 60 är helt lugnt i spel som WoW så kan man köra i 30 och inte märka någon direkt skillnad.
Endast i FPS som det kan märkas någon gång.

Och för killen som sa att WoW är VÄLDIGT krävande..?!
Wow kör på en burk med internt ati från stenåldern med 64mbit grafik minne 2ghz p3 och 512mb ram och det är spelbart.. vet inte vart du fick det ifrån

Visa signatur

Concept artist/illustrator looking for PAID
work. Some of my recent art: http://www.conceptart.org/forums/showthread.php?p=1576258#pos...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Hade du 79 C i idle med det kortet ?

Japp Har det ganska varmt i datorlådan men nu blev det i alla fall lite svalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kurisu
i spel som WoW så kan man köra i 30 och inte märka någon direkt skillnad.

Fattade inte riktigt vad du menade med det :O, Endast FPS som det kan märkas någon gång. var det inte det du sa det inte märktes i? över 24.5 FPS?

Permalänk
Medlem
Citat:

Fattade inte riktigt vad du menade med det :O, Endast FPS som det kan märkas någon gång. var det inte det du sa det inte märktes i? över 24.5 FPS?

Ah det jag menade var First person shooter.
inte frame per second
24.5frames per second max för ögat.
Men Ibland kan det märkas i First person shooter spel; skillnad mellan 24.5 och 60

Vet ej varför, kan ha något med skärmen eller att det är en annan typ av frames? >_>; Vet bara vad jag läst i skol böcker, hehe.

Visa signatur

work. Some of my recent art: http://www.conceptart.org/forums/showthread.php?p=1576258#pos...

Permalänk
Medlem

Kurisu.. Om du vill ha svar på vad du pratar om så finns det en gammal men bra tråd om just detta. Det som gäller för en tv gäller ej för datorspel.
Samt att ögat är ruskigt mycket snabbare än så.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Citat:

Ögat kan inte uppfatta snabbare än 24.5fps så 60 är helt lugnt i spel som WoW så kan man köra i 30 och inte märka någon direkt skillnad.

Och för killen som sa att WoW är VÄLDIGT krävande..?!
Wow kör på en burk med internt ati från stenåldern med 64mbit grafik minne 2ghz p3 och 512mb ram och det är spelbart.. vet inte vart du fick det ifrån

Asså okej inte krävande så, Men vad jag vet så ska det vara väldigt minneskrävande.. Undrar då varför jag laggar med den datorn jag har? oklockad samt klockad.. om man nu kan köra med det du säger så ska det ju deffnitift inte lagga, Kan det vara HDD som krånglar eller något?

För något är ju skumt..

Och ja 30 fps räcker ju igentligen, vill gärna ha 60+ då det riktigt flyter, men inte alls här.. Kan va lite samma med CoD 4 max grafik 1024x768 att jag får fps drops

Visa signatur

MSI K9N Diamons - 2x Corsair TWIN2X 6400 - ATI Radeon HD 4850 - 2x Western Digital Caviar 500gb - Chieftech 400w PSU - AMD Athlon 64 X2 4800+ 2.5GHz Socket AM2

Permalänk
Medlem

Fatcaesar -

Vet faktiskt inte, när mitt gamla kort blev överhettat fick jag liknande frameskips
eller innan jag pumpade fläkten på mitt nya 4850 så hände samma sak men jag märker inga problem nu längre.
Och om du har fixat din fläkt så lär det ju inte bero på det.
En annan sak kan väl vara Hårddisken? Om hårddisken inte läser snabbt nog så kan det uppfattas som lagg..? Hårddiskars prestanda är också baserat lite på värme vad jag har förstått.

Hoppas det fixar sig.

Visa signatur

Permalänk

Kan tilllägga att mitt kort inte blir varmare än 72 grader under full load i Vegas 2. Med endast en höjning på fläkten med cirka 5-8% så blir kortet 20grader kallare, det kallar jag trevligt Nu slipper jag byta ut fläkten ^^

Permalänk
Medlem

Jag får flika in med en undran/kommentar här.

Först av allt (on topic): Tackar, tackar. Jag har märkt att min nya burk inte lever upp till förhoppningarna och i GPU-Z fann jag svaret.

Fläkten till mitt 4870 rullade bara på i 20% vilket gav mig en idle-temp på nätta 79 grader. dåligt. men en ändring i catalyst's profiler så har vi uppe den i 40% och idlar nu 46 grader. smaskens.

Men ändå: Jag upplever inte riktigt den prestandan jag tror att jag borde.
När jag körde Crysis och hade GPU-Z igång på skärmen i jämte kunde jag ibland se att "GPU Load" pendlade mellan 0% och typ 25%!??!?!?!

vafalls? är det nån "primär-grafik"-enhets snack jag missat eller vad?
varför jobbar inte mitt kort mer?

Permalänk
Citat:

Fatcaesar -

Vet faktiskt inte, när mitt gamla kort blev överhettat fick jag liknande frameskips
eller innan jag pumpade fläkten på mitt nya 4850 så hände samma sak men jag märker inga problem nu längre.
Och om du har fixat din fläkt så lär det ju inte bero på det.
En annan sak kan väl vara Hårddisken? Om hårddisken inte läser snabbt nog så kan det uppfattas som lagg..? Hårddiskars prestanda är också baserat lite på värme vad jag har förstått.

Hoppas det fixar sig.

Inte värmen afaik, GPU'n load ligger på max 65 grader. Hårdiskarna ca 45 och cpu ca 55-60 load oklockad

Så tror inte det är värmen :S

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

@Fatcaesar; Om du kör med XP kan du testa AMD:s Dual-Core Optimizer.
http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_...

Jag kör föresten alltid med V-sync, på så sätt ger jag min CPU möjlighet att jobba med annat än grafiken i bland.
Ja; och så slipper jag tearing oxå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk

Kör också med v-sync och det hjälper en del faktist, men endå inte fritt från hack

Edit:

Okey har det nu, ska man starta det eller läggar det sig i systemet bara?

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

När du väl installerat det skall det startas automatiskt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är det som följde med korten men för er som har HD 4870, eller 4850

http://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894&tas...

Hur som helst någon slags hotfix.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av YspiloN^
Hmm :S kanske borde testas xD hihi

Har dock 2och ska köra Crossfire, kör catalyst båda korten med samma profil eller måste man göra något för att få båda fläktarna gå på samma varvtal??

Detta är jag med nyfiken på som också har två kort, det låter som om bara ett av korten växlar upp i hastighet..

EDIT: tar tillbaka det där, scrollar man ner i filen så ser man dubbletter at raderna som man ändrade längre upp, bara att skriva samma där och spara, stänga, ladda profil i CCC. klarrt!

Visa signatur

Phenom 9950BE@3.1 | Thermalright eXtreme 120+Noctua 120 | Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | Corsair TX650W | 2x WD 500GB RAID0 | 2x Corsair Dominator 2048 | XFX HD6950(shaders plusmeny) 2048MB@880/1375 | Fractal Define R2 | Samsung T260 25,5" | Logitech G15 och G9 Gamingset |

Permalänk
Medlem

Är det verkligen nödvändigt att sänka temperaturen på grafikkortet? Jag har ett HD 4850 som idlar på 78C med automatic inställningen. Fast spelar jag något spel (endast testat med WoW hittills, kanske är andra resultat med de mer krävande spelen) så ökar temperaturen ingenting alls, utan stannar på 78C. Om temperaturen håller sig där runt 80C, så borde det väll inte vara någon fara? Känns onödigt att öka ljudet från datorn om grafikkortet nu ska klara höga temperaturer.

Med detta tweak får jag ner temperaturen till 61C när den idlar, då sätter jag hastigheten på fläkten till 30%. Högre hastighet på fläkten klara jag inte av, för då låter den förbaskat mycket och jag får det omöjligt att koncentrera mig på något. Men även 30% anser jag vara en något störande, och jag skulle föredra att ha kortet på automatic.

Jag har ett kort från PowerColor föresten, om det gör någon skillnad.

Permalänk
Citat:

Vet inte om det är det som följde med korten men för er som har HD 4870, eller 4850

http://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894&tas...

Hur som helst någon slags hotfix.

bättre att köra med catalyst 8.7 beta.

@Judici, kortet klarar tom högre än de temperaturer som man får med originalkylaren, detta konfirmerat från AMD själva. Normalt ligger inte 4850/70 på mer än 82 C Idle och 93 C i Load (såvida man inte har kasst luftflöde eller något) kortet ska klara temperaturer på 100 C.

Permalänk
Avstängd
Citat:

24.5frames per second max för ögat.

Offtopic, men är du allvarlig eller? Ögat kan märka av i genomsnitt 60 förändringar per sekund, och upp till 200 förändringar per sekund med vissa färger (tror det var en blå nyans). Detta fick man lära sig i högstadiet på biologi och fysiklektionerna. Vart du får 24,5 fps ifrån har jag ingen aning om...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Celeritax
bättre att köra med catalyst 8.7 beta.

Fungerar dom bra? har läst lite på nätet och dom verkar ganska ostabila. Hotfixen var helt pajj för min dator så nu kör jag på catalyst 8.5. Hoppas dom släpper riktiga drivrutiner snart.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Celeritax
@Judici, kortet klarar tom högre än de temperaturer som man får med originalkylaren, detta konfirmerat från AMD själva. Normalt ligger inte 4850/70 på mer än 82 C Idle och 93 C i Load (såvida man inte har kasst luftflöde eller något) kortet ska klara temperaturer på 100 C.

Så detta tweak är alltså bara till för dem som överklockar alternativt har dåliga chassifläktar? Det framgår inte så tydligt i posten, men jag antar att du har rätt.

Permalänk
Medlem

TACK!

Visa signatur

Antec 300 E8400@4ghz
hd4850 + Ac s1 rev2 gigabyte p45 xms2 6gb pc6400 2x250 sata Corsair 550w win7 x64

Permalänk

Jag har en kompis som snart får sina dubbla 4870 kort, men tänker inte klocka dem..
Så han behöver inte göra detta hack? Klarar korten tempraturerna när allt är "stock"?

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Medlem

satte fläkten på 40% är det bara tyst i hela rummet så blir ljudet lite irriterande, men har ju alltid tv/musik igång, då hör man inget störande från datorn tycker det va värt att göra detta då ja gsänkte min temp i idle till 55 grader, från 78

haft kortet en vecka nu och igår öppnade jag lådan för att känna hur varmt kortet va, det va inte något man hade fingret på länge ^^ så hur mycket kortet än ska tåla känner jag inte för att ha en "stekpanna" inne i datorn =/

Visa signatur

*Intel C2D E8400 @ 3Ghz* *Orginalkylning* *Gigabyte GA-EP35-DS4* *corsair xms2 2x2gb PC2-6400 800MHz 5-5-5-18* *Gigabyte Radeon HD4850* *seagate Barracuda 7200.10 400gb* *Antec Sonata+ 550*

Permalänk
Medlem

fan sedan jag uppdaterade till 8.7 drivrutinerna fungerar inte denna metod. Blir lite sne.