Permalänk

Självavfrostande frys?

Hur funkar det!?
Måste bara få veta
Jag har funderat lite på det men fattar inte hur det går till...

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Hittade detta på LG Sweden:

Citat:

Hur fungerar No Frost-tekniken?
No Frost-tekniken fungerar så att luften i frysutrymmet cirkuleras med hjälp av en fläkt. Den fukt som samlats i frysen kondenseras när den passerar fryselementet. Där fastnar fukten och kondenserar till is. Med jämna intervaller slås ett elektriskt element på som smälter isen. Smältvattnet leds då ner till ett uppsamlingskärl intill den varma kompressorn utanför frysutrymmet. Där värms vattnet upp och förångas.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

dendära howstuffworks verkar inte vara väldigt aktuell, det står att självavfrostning drar mycket ström, men alla självavfrostande frysar jag har sett har energiklassning A :S

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
dendära howstuffworks verkar inte vara väldigt aktuell, det står att självavfrostning drar mycket ström, men alla självavfrostande frysar jag har sett har energiklassning A :S

Gör det ju inte, står bara att en utan drar mindre ström... Så en självavfrostande kan ju fortfarande dra väldigt lite, och en utan drar ännu mindre

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

undrar om min är det, bor i en hyreslägenhet men halvmoderna grejer, 2 år gamla och en dag på mogonen var frys dörren öppen och en lampa lös, vet inte vad den höll på med men något skumt var det. japp jag stängde dörren kvällen innan är väldigt noga med det. kanske är budget öppna-dörren-själv-låt-vattnet-rinna-ut-på-golvet version?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
undrar om min är det, bor i en hyreslägenhet men halvmoderna grejer, 2 år gamla och en dag på mogonen var frys dörren öppen och en lampa lös, vet inte vad den höll på med men något skumt var det. japp jag stängde dörren kvällen innan är väldigt noga med det. kanske är budget öppna-dörren-själv-låt-vattnet-rinna-ut-på-golvet version?

Så du menar att maskinen själv öppnade frysdörren för att avfrosta sig? Tvivelaktigt

Kanske är det kassa lister, dörren öppnades och lampan som lös var en indikering på att temperaturen i frysen var för hög. Lite mer troligt...

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Haha. Synd på all mat bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Den hade inte larm då? Min Electrolux som jag hade i min förra lägenhet (Också 2år gammal) Börjar pipa om den får för låg temperatur.. har räddat mina frysvaror 2ggr

Mvh

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

maten höll sig eftersom den tydligen inte varit öppen så länge, japp den öppnade sig själv och hela grejjen kändes väldigt bizarr, är nog med att trycka igen dörren ordentligt.
tror inte på kassa lister då den bara gjort så 1 gång.

MasteraCe: öppnade den dörren själv då eller? för min pep ingenting? är oxå en elecrolux föresten.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Avstängd

Äh, tar ca 30min att avfrosta på gammalt hederligt vis.

Ut med varorna och in i kylen, fram med hink och varluftspistol/kupevärmare och rikta det mot frysen.. dock inte för nära, nu på sommaren kan man köra med en bordsfläkt...

Ska nog frosta av min frys imorgon, vet att jag ställde mina 1liters koskenkorva flaskor där... men lite väl mycket is

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

maten höll sig eftersom den tydligen inte varit öppen så länge, japp den öppnade sig själv och hela grejjen kändes väldigt bizarr, är nog med att trycka igen dörren ordentligt.
tror inte på kassa lister då den bara gjort så 1 gång.

MasteraCe: öppnade den dörren själv då eller? för min pep ingenting? är oxå en elecrolux föresten.

Nej självklart öppnade den inte sig själv .. ibland om man är för "snabb" och smäller igen dörren så kan det hända att den "studsar" upp igen lite... men tillräckligt..

Kanske inte alla modeller som har temperaturlarm då ;O

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!