stora winrar-filer = datorn kraschar

Permalänk

stora winrar-filer = datorn kraschar

Tjena.

När jag försöker packa upp en winrar-fil på drygt 6gb så hänger sig datorn.
Det kan hända mellan 1-40% av processen och den enda lösningen är att trycka på datorns reset-knapp. Ibland händer det till och med att jag får bluescreen. Har prövat att flytta filen till en annan usb-hårddisk och packa upp den där, men samma sak händer. Har även försökt med olika versioner av Winrar, men det hjälper inte heller. Har till och med klockat ner processorn, höjt volten till SB, NB och ramminnen samt ändrat en drös med inställningar i bios för att försöka göra systemet stabilt, inget funkar.

Jag kan köra 2 sessioner av prime i flera timmar, memtest och 3dmark etc. Datorn fungerar felfritt (vissa saker kan ta ett tag och ladda, men jag antar att det är vista i ett nötskal?)

Vad kan det bero på att filen vägrar packa upp sig? Jag uteslöt direkt att det skulle vara fel på .rar-filen eftersom att den hänger sig på olika ställen varje gång.

Uppskattar verkligen all hjälp.

- fredrik

lite info:

E8500 @ 4180MHz (FSB 440)
Asus P5Q-E
2x2GB OCZ Sli-Ready PC6400 (5-5-5-18)
8800GT
2x160GB Samsung-diskar (ett par år gamla)
Vista 64bit

Visa signatur

Ingen signatur, tack!

Permalänk

Prova 7-zip ett bra upp-packar-program, som hanterar de flesta rar-formaten,

välj test archive först så att du ser att processen går felfritt.

Vissa äldre pack program får datorn att kraasha om diskutrymmet
är för litet, datorn bara fryser.

Filen är större aen 2GB/4GB vilket gör att somliga äldre packprogram inte klarar av att packa upp, pga att 32bits program inte stödjer integer större an 32bits, kolla först att programmet kan hantera större filer.

Om CPU-belastningen är mycket hög, kan det faktiskt röra sig om att cpun blir för varm o den stänger av sej, det ser ut som att den då fryser,

Men, men kanske våga vägra Vista !!! De e nåt OS som MSoft låtit babianer utveckla,
o bara matat dem med hlvruttna bananer,

Permalänk
Hedersmedlem

Spontant skulle jag ju säga att det är minnena som inte är stabila, men det verkar ju inte vara fallet...

Kan det vara winrar som inte är helt stabilt till Vista x64? Kolla på lite forum och sånt efter fler som har samma problem, du är nog inte ensam!

Permalänk
Medlem

Det kan ju hända att det är nån bugg med så stora filer. Eller att arkivet helt enkelt är trasigt eller innehåller något konstigt. Händer det med flera filer eller bara en? Prova andra rar-program eller prova uppdatera bios.

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk

Tänkte bara meddela att problemet löst sig nu. Eller i alla fall delvis.
Jag provade först med 7-zip men det hängde sig alltid på 1%.
Jag hittade däremot ett program som heter ExtractNow. Med det lyckades jag packa upp filen utan några som helst problem. Det är även otroligt lätt att använda, värt att kolla in.

http://www.extractnow.com

Visa signatur

Ingen signatur, tack!