När och vart kommer Xbox360 med 65nm CPU teknik

Permalänk
Medlem

När och vart kommer Xbox360 med 65nm CPU teknik

Hejsan

Tänkte kolla om någon visste när den nya Xbox360 versionen med 65nm CPU teknik kommer och var man isf kan köpa den?
Är väldigt sugen på att slippa lite av värmeproblemen från 90nm tekniken.

Om den redan har kommit så ber jag om ursäkt över mitt okunnande men undrar fortfarande vart man kan köpa dom.

Visa signatur

Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker.

Permalänk

Vad skulle fördelen vara? Blir den tystare när den genererar mindre värme eller? I så fall borde väl Elite ha den?

Permalänk
Medlem

En processor låter ju inte så den blir ju inte tystare men den blir kallare och vad ajg vet har en del haft problem med värmeutveckliingen i deras 360 och det vill jag undvika. Sen tror jag det kan ge en väldigt liten prestandaökning.

Dom har ju bytt från 90nm till 65nm på CPUn och jag undrar om versionerna som finns i Sverige idag har 65nm eller 90nm och isåfall när den med 65nm kommer till oss. Vare sig det är Elite eller Premium eller Arcade versionen.
Är ju inriktad på Elite själv men en premium skulle sitta fint också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dom som säljs idag har 65nm CPU och 90nm på GFX (Eller tvärtom, inte säker). Alla Elite ska ha detta, möjligen nån udda affär som har en gammal premium kvar men tvivlar på det.

Versionen där båda är krympta till 65nm ska komma i slutet av detta året. Fördelen är att det drar mindre ström (billigare), mindre värmeutveckling (mindre fläktljud), och förhoppningsvis inte lika hög fel % på chipsen då det var just värme som tagit död på dom flesta.

Även gått något rykte om att en ytterligare version ska komma senare där både CPU & GFX är på samma chip, då skulle även lådan etc vara omdesigninad. Möjligen en slim version. Men var ett tag sen man hörde något om det och MS har sagt att det inte är sant. Men men, vi får se.

Nätdelen på den första 360 var på 203W, medans dagens är på 175w. Så är en liten skillnad
Vet inte vad kommande kommer ligga på men mindre iallafall.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Falcon = CPU 65nm, GFX 90nm (ute redan)
Jasper = CPU 65nm, GFX 65nm (kommer ut nu i augusti)
Valhall = CPU och GFX på samma chip (kommer ut i slutet av året eller början av nästa)

Men är det någon som vet specifikt när jasper kommer ut i svenska butiker? Då jag inte hittat fakta om detta nånstans. (bara att den lanseras i augusti. Men då sverige oftast aldrig prioriteras så får vi alltid sakerna sist =/ )

MVH

EDIT
kan det vara så att jasper chipset kommer med dom nya prem. på 60gb? eller kommer dom även lanseras till falcon chipset?

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem

Hmm okok, då är ju det iaf uppklarat, då kan jag köpa en 360 Elite från Dustin utan att behöva gå och tänka om det är 65 eller 90nm på CPUn.
Sugen som fan att vänta så dom sänker det till 65nm på GPUn också men det kommer nog ta skit lång tid innan dessa versioner kommer till Sverige och det är de inte värt imo.

Visst är Eliten tystare än Premium och Arcade versionerna eller är det bara ett försäljningsknep?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför alla klagar på ljudet på xboxen? Den låter ju mindre en en normal dator och jag aldrig störts av det, man har ju ljud på när man lirar.
Eller så kanske min låter väldigt lite men det låter ju inte så troligt :/

Permalänk
Medlem

nej, eliten är inte tystare, bara annan färg och lite andra prylar som följer med
(annat headset, dessutom svart... större hdd och en audio kontakt (om man skall använda hdmi och vill ha separat analogt/digital ut) och svart handkontroll

/Daniel

Permalänk
Medlem

okok, blir nog fan ändå en elite, mycket snyggare och audio kontakten låter riktigt bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nixn
Jag förstår inte varför alla klagar på ljudet på xboxen? Den låter ju mindre en en normal dator och jag aldrig störts av det, man har ju ljud på när man lirar.

Fan tur då att jag inte har en normal dator. Silent ftw : )

Men såvitt jag vet är det inte fläktarna som låter mest utan det är dvd-läsaren. Det skall Microsoft fixa genom att man skall kunna spara spelen på hårddisken istället, så man inte behöver använda skivan, så det låter inte massa ;D

Gusken: Tyvärr finns det inte att köpa matchande svarta handkontroller (såvitt jag vet) eller gör det det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur högljudd är din dator?
Var tvungen och sova med bomull i öronen och hörselkåpor för och kunna somna med 360n på. Laddade ner demos över natten.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Citat:

Gusken: Tyvärr finns det inte att köpa matchande svarta handkontroller (såvitt jag vet) eller gör det det?

Till 360'n?

MVH

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naruto
Till 360'n?

MVH

Tack så väldigt mycket

Permalänk
Medlem
Citat:

Min elite låter som en helikopter om jag sätter i en dvd...

Permalänk
Medlem

min elite låter faktiskt inte så mycket alls, hör inte ens dvd läsaren. Enda jag hör är ett hummande från fläktarna. Däremot polare som köpt arcade och premium låter som faaan.
Skriker innåthelsike från dvdläsaren på dem.. men olika högt beroende på spel.

Ingen aning varför faktiskt

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att jag läste att ljudnivån beror på vilken DVD-läsare man får.

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos

Svarta finns att köpa men till min gröna Halo-box går det inte att få tag på en till grön handkontroll, den extra jag har är vit och det skär sig ju

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chif
Jag har för mig att jag läste att ljudnivån beror på vilken DVD-läsare man får.

men varför skickar dem med olika? Kan dem inte bara ta den DVD-läsaren som är tyst så blir alla glada! (utom dem som köpt en högljudd 360 )

Permalänk
Medlem
Citat:

men varför skickar dem med olika? Kan dem inte bara ta den DVD-läsaren som är tyst så blir alla glada! (utom dem som köpt en högljudd 360 )

skulle tro att dom typ beställer in av de som är billigast just på stället där fabriken är...

Vart fan görs 360is igentligen föresten?

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja påstå att ljudnivån beror väldigt mkt på vad för rum man sitter i. Hade min 360 i mitt lilla sovrum innan och å yckte jag den lät som fan. Har nu precis flyttat och sitter i ett större rum (dock ungefär lika långt ifrån) och tycker den låter mindre. Vet inte om det beror på att ljudet inte studsar lika mkt eller om det är ren inbillning, men det är mina 2 cents iaf

Permalänk
Medlem

DvD läsaren just nu (som sitter i) ska vara BenQ. Medans det har vart samsung och hitachi innan. BenQ ska vara den som låter minst av dom 3. Om dom byter DvD läsare till det nya chipset vet jag inte. Men man kan ju alltid hoppas xD

MVH

@iDEOT
Jag skulle nog säga att du inte inbillar dig. Utan att det tar längre tid för ljudet att studsa mellan väggarna och därav inte låter lika mycket. (jag har ingen aning om detta är fallet. Men det låter troligt..)

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusken
okok, blir nog fan ändå en elite, mycket snyggare och audio kontakten låter riktigt bra

Elite finns på elgiganten för 2990 kr. Mycket najs pris.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Det är väl självklart att rummet spelar roll när det gäller buller!

Gå in i ett helt tomt rum eller lägenhet och släpp ett par nycklar i golvet eller vad som helst. Gör sedan samma sak i ett möblerat rum med t.ex. soffa, gardiner och mattor.

Några av er kanske kommer att bli förvånade, men de flesta här blir förhoppningsvis inte det.

Edit: SPOILERVARNING!!! För er som lägger in en lurvig heltäckningsmatta kommer skillnaden i buller att bli stor jämfört med ingen matta.

Permalänk
Medlem

Den nya 60GB versionen som det ryktas om skall komma i början av september skall tydligen använda genomgående 65nm (CPU, GPU).
Det ryktas också om massiva prissänkningar i USA den 7:e september, stämmer det så kommer Arcade kosta 199$ vilket gör att den kommer relativt nära PS2 i pris (120$) och blir 50$ billigare än Wii. Pro (60GB) kommer kosta 299$ och slutligen Elite 399$.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naruto
Falcon = CPU 65nm, GFX 90nm (ute redan)
Jasper = CPU 65nm, GFX 65nm (kommer ut nu i augusti)
Valhall = CPU och GFX på samma chip (kommer ut i slutet av året eller början av nästa)

Valhalla kommer väl troligen slutet av nästa år?
http://kotaku.com/356917/new-opus-and-valhalla-xbox-360-chips...

Annars sitter jag och väntar på Jasper och kommer troligen köpa den om jag har råd.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har haft en knäpptyst DVD läsare, fick den efter när min första 360 fick RROD. DVD-läsaren var tyst i min nya maskin, men extremt långsam på att läsa skivorna! Laddningstiderna i spel blev minuter längre och i t.ex. Gears of Wars så kunde vissa texturer hålla på och laddas i minuter medans man spelar. Hur snyggt är det med spela med "low-settings" som man kan ställa in på t.ex. en PC som inte är kraftfull? Dessutom så hackade musiken i alla spel. Skickade tillbaka den och fick en ny DVD-läsare som läste i full hastighet som den ska göra. Då blev jag extremt glad över den väsnandes DVD-läsaren.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Valhalla kommer väl troligen slutet av nästa år?
http://kotaku.com/356917/new-opus-and-valhalla-xbox-360-chips...

Annars sitter jag och väntar på Jasper och kommer troligen köpa den om jag har råd.

Jo så ska det nog vara.. Men var en sida jag läste att den skulle komma slutet av detta eller början av nästa. Men kollade upp det igen och det du säger verkar stämma.

MVH

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se