HD3850 512Mb AGP - stora problem -
Hej,
Jag har för ett tag sedan inhandlat ett HD3850 512Mb AGP och hade tidigare ett Nvidia Ti4200 128mb.
Problemet är att i alla spel som jag har installerat som Cs, Cod2, Lineage 2 så får jag otrolig låg FPS. Faktum
är att det är lägre FPS/prestanda med HD3850 512 AGP jämfört med mitt äldre Ti4200. Jag vet att äldre grafikkort inte har
stöd för alla dessa nyare funktioner som SM3 med mera och då utnyttjas inte detta och när ett nytt grafikkort då har stöd för detta till exempel
så nyttjas detta och tar mer av grafikkortet. Men vi talar om spel som Cs, Cod2, Lineage 2, gamla spel alltså. Det borde flyta på bättre
med det nya grafikkortet.
Sedan vet jag också att processorn kan flaskhalsa en del eftersom det är en gammal processor men jag skall inte få sämre prestanda utan bättre självklart. Detta är konstigt tycker jag.
Mitt system ser ut så här:
Moderkort - Vet ej
Processor - Intel P4 @ 2.8Ghz
Minne - 1280Mb
Grafikkort - ATi HD3850 512Mb
Nätagg - 450w (Står bara power supply på det)
Operativsystem - Windows Xp Home
Först hade jag ett 250w nätagg och misstänkte att det var för klent för det nya grafikkortet tillsammans med mitt övriga system
och köpte mig ett 450w nätagg från Media Markt i Norrköping, vet ej men antog att det skulle vara bättre än mitt befintliga nätagg. Dock uppstår
samma problem.
Jag har provat:
1. Byta nätagg, från 250w - 450w.
2. Formatera om datorn och installera olika ATi drivrutiner. 8.4 och även omega drivrutiner, samma sak.
3. Jag har kollat så att AGP porten körs i 8x hastighet och inte mindre (AGP).
4. Jag har senaste Direct X 9c till Xp
En vän till mig bad mig ladda ned GPU-Z och såg att det längst ned till höger inte stod någonting vid Shader clock. Han vet ej men spelar detta någon roll?

Han tipsade mig även att uppdatera min BIOS till en senare version då mitt moderkort är gammalt men han var inte säker på om detta kunde ha med saken att göra. Problemet är att jag inte kan göra detta själv och min vän som inte bor nära mig
säger att man bör uppdatera BIOS om man vet vad man sysslar med.
Finns det någon i Norrköpings trakten som skulle kunna hjälpa mig med att uppdatera BIOS? Det vore verkligen uppskattat!
/Erik