Permalänk

Asus EEE 900 Win. XP

Köpte min Asus EEE 900 för en veckan sedan och blev inte så impad av linux som är i den. Skulle vilja ha Windows XP installerat. Har letat på internet (googlat) och hittat diverse install guides och det har gått si sä där kan ja tillägga.

http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=29164&p=1

Här ovan den bästa guide som jag följt men har lixom inte funkar iaf. Tänkte höra med er om det är någon som testat att installera just XP på sin och har ni lyckats?

Dela gärna med er om era erfarenheter pls. Vore guld värt.

Hur jag gjort:

Har ett USB minne på 8GB som jag har boota från. Lade in de filer som guiden visar. Tagit bort samtliga partitioner med xfdisk och reboota. Kört win xp install. Men den klagar på att man inte har "smartdrive"....vad är smartdrive? Var får man tag i det?

Det går ju att installera windows utan smartdrive.. Men det tar ju en så tid. Speciellt från ett USB minne.

Som sagt berätta gärna hur ni gjort.

Mvh Lars

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk

Re: Asus EEE 900 Win. XP

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metal Lars
Köpte min Asus EEE 900 för en veckan sedan och blev inte så impad av linux som är i den. Skulle vilja ha Windows XP installerat. Har letat på internet (googlat) och hittat diverse install guides och det har gått si sä där kan ja tillägga.

http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=29164&p=1

Här ovan den bästa guide som jag följt men har lixom inte funkar iaf. Tänkte höra med er om det är någon som testat att installera just XP på sin och har ni lyckats?

Dela gärna med er om era erfarenheter pls. Vore guld värt.

Hur jag gjort:

Har ett USB minne på 8GB som jag har boota från. Lade in de filer som guiden visar. Tagit bort samtliga partitioner med xfdisk och reboota. Kört win xp install. Men den klagar på att man inte har "smartdrive"....vad är smartdrive? Var får man tag i det?

Det går ju att installera windows utan smartdrive.. Men det tar ju en så tid. Speciellt från ett USB minne.

Som sagt berätta gärna hur ni gjort.

Mvh Lars

Jo visst, men för det första, vad är det för operativsystem du vill installera xp, home,professional ? är det dock originala lr har du tankat ner den själv ?

Permalänk
Medlem

Re: Asus EEE 900 Win. XP

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metal Lars
Köpte min Asus EEE 900 för en veckan sedan och blev inte så impad av linux som är i den. Skulle vilja ha Windows XP installerat. Har letat på internet (googlat) och hittat diverse install guides och det har gått si sä där kan ja tillägga.

http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=29164&p=1

Här ovan den bästa guide som jag följt men har lixom inte funkar iaf. Tänkte höra med er om det är någon som testat att installera just XP på sin och har ni lyckats?

Dela gärna med er om era erfarenheter pls. Vore guld värt.

Hur jag gjort:

Har ett USB minne på 8GB som jag har boota från. Lade in de filer som guiden visar. Tagit bort samtliga partitioner med xfdisk och reboota. Kört win xp install. Men den klagar på att man inte har "smartdrive"....vad är smartdrive? Var får man tag i det?

Det går ju att installera windows utan smartdrive.. Men det tar ju en så tid. Speciellt från ett USB minne.

Som sagt berätta gärna hur ni gjort.

Mvh Lars

Jag har suttit i 6 timmar och försökt få in xp på min 900a idag också... dock utan resultat, jag har lånat en verision av xp med sp2 av en kille på nätet och har även prövat flera andra polares Nlite'ade verisioner men jag får alltid samma felmeddelande - biosinfo.inf could not be loadad...

vilken verision körde du in?

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk

Re: Re: Asus EEE 900 Win. XP

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisherman89
Jo visst, men för det första, vad är det för operativsystem du vill installera xp, home,professional ? är det dock originala lr har du tankat ner den själv ?

Hade tänkt installera XP Pro. Men det spelar väl ingen roll om det är home, pro osv. Är det inte samma typ av install. ? Ja kanske har fel men upplys mig då gärna.

Jag inköpt en extern dvd-room som jag ska testa senare. Kanske det är enklare att boota från den. Är lite invecklat att använda sig av USB minne i detta fallet. Tycker jag iaf.

Får inget "biosinfo.inf". felmedelande. Får dock "blue screen of death"...kanske lika upphetsande det

Mvh Lars.

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Medlem

Metal Lars, du har pm

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem

Re: Asus EEE 900 Win. XP

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metal Lars

Dela gärna med er om era erfarenheter pls. Vore guld värt.

http://www.sweclockers.com/articles_print.php?id=6015
Funkade perfekt.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

Har installerat XP Pro på min Asus EEE PC 900 nu. Det va inte direkt enkelt att installera från ett USB minne.
Kör hellre från en extern DVD-ROOM...ska var mycket enklare.

Ska lägga in den guiden som jag använde mig utav. Gör det lite senare. Någon annan som lyckats med att installera XP?

(Flyter mycket bättre med XP än den Linux som va förinstallerat.)

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Medlem

Re: Asus EEE 900 Win. XP

Citat:

Här ovan den bästa guide som jag följt men har lixom inte funkar iaf. Tänkte höra med er om det är någon som testat att installera just XP på sin och har ni lyckats?

Dela gärna med er om era erfarenheter pls. Vore guld värt.

Jag testade XP på min med de medföljande drivisarna, tweakade som fasen - bort med swapfilen, in med RAM-disk etc etc - men kunde konstatera att maskinen är helt oanvändbar med Windows XP. XP är ju väldigt förtjust att tugga på disken och den 16GB SSD som sitter i kan inte anklagas för att vara snabb.

...jag började också med att skicka Xandros på sophögen. Hemskt default-OS med märkligt gränssnitt. Deprimerande och många kanske blir ledsna över sitt köp bara för

Jag vill varmt rekommendera eeeUbuntu med tillhörande tweaks (som finns på sajten). Maskinen går snabbt och bra och är riktigt användbar, men jag köpte den som leksak. Den var ju billig, under tre papp på Siba, och är mycket leksak för pengarna.

Jag använder den som surfburk och som burk att analysera WLAN med och som interfejs till olika periferi-enheter jag har, AVR-programmerare och annat jox. RS-232 via USB.

Permalänk

Re: Re: Asus EEE 900 Win. XP

Citat:

Ursprungligen inskrivet av siwsan
Jag testade XP på min med de medföljande drivisarna, tweakade som fasen - bort med swapfilen, in med RAM-disk etc etc - men kunde konstatera att maskinen är helt oanvändbar med Windows XP. XP är ju väldigt förtjust att tugga på disken och den 16GB SSD som sitter i kan inte anklagas för att vara snabb.

...jag började också med att skicka Xandros på sophögen. Hemskt default-OS med märkligt gränssnitt. Deprimerande och många kanske blir ledsna över sitt köp bara för

Jag vill varmt rekommendera eeeUbuntu med tillhörande tweaks (som finns på sajten). Maskinen går snabbt och bra och är riktigt användbar, men jag köpte den som leksak. Den var ju billig, under tre papp på Siba, och är mycket leksak för pengarna.

Jag använder den som surfburk och som burk att analysera WLAN med och som interfejs till olika periferi-enheter jag har, AVR-programmerare och annat jox. RS-232 via USB.

Vilken guide följde du? Bootade du från ett USB minne? (nyfiken)

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Medlem

har problem med uppdateringar i xp. i början gick det bra, installerade bla sp3. men nästa gång jag skulle söka efter uppdateringar så funkar det perfekt att hämta ner dem, men när sedan installationen ska börja så funkar det inte. det står att något är fel i datorn. någon som haft samma problem som sedan löst sig? har för närvarande nästan 20 uppdateringar som väntar så jag vill gärna få det att funka.

tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Jag installerade en nLite verison av XP Pro och då hade jag en boot tid på ca 25sek men efter bara några dagar blev de något märkligt fel att när den laddat fram skrivbordet vid start så står den still där o tänker, man kan inte klicka på start menyn eller något i kanske 30sek-1min och då går den igång och allt funkar fint.

Då tog jag nu och installerade en vanlig normal verison av XP Pro men då har ja en boot tid på 2min ungefär innan man kan använda datorn.

Varför denna usla boot tid??

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Asus EEE 900 Win. XP

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
http://www.sweclockers.com/articles_print.php?id=6015
Funkade perfekt.

ja det fungerade bra fram tills 4. fick aldrig se några alternativ i usb_prep8.cmd

EDIT: Lyckades gäller att stänga ned PeToUsb app för att komma till 4.

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk

Har kört nu XP på min EEE Pc. Tycker det går segare o segare på den. Funderar på att installera in ett Linux igen.

Vad tror ni om "ubuntu"?

System Requirements

Ubuntu is available for PC, 64-Bit PC and Intel based Mac architectures. At least 256 MB of RAM is required to run the alternate install CD (384MB of RAM is required to use the live CD based installer). Install requires at least 4 GB of disk space.

Blir EEE PC:n snabbare av det? Någon som testat?

Mvh Lars

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metal Lars
Har kört nu XP på min EEE Pc. Tycker det går segare o segare på den. Funderar på att installera in ett Linux igen.

Vad tror ni om "ubuntu"?

System Requirements

Ubuntu is available for PC, 64-Bit PC and Intel based Mac architectures. At least 256 MB of RAM is required to run the alternate install CD (384MB of RAM is required to use the live CD based installer). Install requires at least 4 GB of disk space.

Blir EEE PC:n snabbare av det? Någon som testat?

Mvh Lars

Kan säga som såhär har testat det "vanliga" linux som kom med EEE sen Ubuntu och tillslut Xp. Ubuntu tar en jävla tid på sig att ladda upp. Xp är extremt snabbt att ladda till windows men sen när programmen ska startas tar det par minuter...Men jag gillar xp bättre

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem

Boot tiden gör väl inte så mycket om man använder suspend?

ubuntu finns i special versioen för eee
http://www.ubuntu-eee.com/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Boot tiden gör väl inte så mycket om man använder suspend?

ubuntu finns i special versioen för eee
http://www.ubuntu-eee.com/

Har testat den version som du rekomenderade. Laddar allt fint faktiskt. Men fick inte igång mitt trådlösa nätverk

Hur får man igång det med ubuntu eee? Jag lyckades inte med efter mycket slit o läsande.

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.