790GX (när kommer den? och vad vet man?)

Permalänk
Medlem

790GX (när kommer den? och vad vet man?)

Jag vet ju självklart lite om den. Men jag tänkte de som vet mer kunde kanske länka sina källor om den här. Jag tycker den verkar utmärkt för datorn jag ska bygga.
Men jag undrar vilka ram minnen som ger mig mest, gärna ett alternativ på högsta prestanda oavsett pris. Och helst några exempel på mest prestanda/krona. Kommer det något nytt på phenom fronten? Kommer det en ny plattform efter årskiftet?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Tack, kul de lansera typ kretsen idag.

Permalänk
Medlem

Toms hardware har också review, köpta eller ej så ges kretsen bra betyg och var helt klart värt pengarna för alla överklockare.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Vad tror ni om?
790GX VS 790FX
1. Överklockning
2. Spelprestanda
3. Pris
4. Kommer det en nyare northbridge innan 45nm eller är detta man ska sattsa på om det är bättre än 790FX

MvH//Oscar

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Väntar spänt på att nya ketsen skall dyka upp i Sverige. Det enda jag hittat är komplett som har ett gigabyte som inte finns i lager. Väldigt irriterande Sitter i staterna just nu men jag hinner inte beställa ett innan jag åker, men här finns såklart alla modeller redan ute.

Plexorg: 790FX Är den riktiga entusiastkretsen och den BORDE dyka upp i dagarna tillsammans med den nya SB750 sydbryggan som är den verkliga nyheten. 790FX+SB750 finns knappt i staterna än heller även om ASUS osv lanserade kortet för en vecka sedan. Är du riktigt entusiastisk av dig och tror dig behöva 4x16PciE lanes som 790FX har vs 2x16PciE lanes som 790GX har så kan du vänta tills dessa kort dyker upp i Sverige som de borde göra snart

Edit: Ifall någon hittar en återfösäljare som börjar sälja dessa tipsa gärna i forumet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guding
Väntar spänt på att nya ketsen skall dyka upp i Sverige. Det enda jag hittat är komplett som har ett gigabyte som inte finns i lager. Väldigt irriterande Sitter i staterna just nu men jag hinner inte beställa ett innan jag åker, men här finns såklart alla modeller redan ute.

Plexorg: 790FX Är den riktiga entusiastkretsen och den BORDE dyka upp i dagarna tillsammans med den nya SB750 sydbryggan som är den verkliga nyheten. 790FX+SB750 finns knappt i staterna än heller även om ASUS osv lanserade kortet för en vecka sedan. Är du riktigt entusiastisk av dig och tror dig behöva 4x16PciE lanes som 790FX har vs 2x16PciE lanes som 790GX har så kan du vänta tills dessa kort dyker upp i Sverige som de borde göra snart

Edit: Ifall någon hittar en återfösäljare som börjar sälja dessa tipsa gärna i forumet

Ska jag göra.
Men har bestäma mig att vänta på
När amd släpper ett pci 3.0 ddr3 mobbo som tydligen skall komma våren 2009 :O:D

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk

Vad är skillnaden mellan 790FX och 790GX? 790GX blir väl den senaste? Eller är det 790FX och är den bättre om man ska spela krävande spel med en Phenom 9850? Information skulle sitta fint.

Visa signatur

[ Antec P182 ][ Asus M3A79-T Deluxe ][ AMD Phenom II 955 @ 3.2 Ghz ][ Zerotherm Nirvana 120 ][ Corsair Dominator PC8500 2x2 Gb @ 1066 Mhz 5-5-5-15-14 2T Unganged ]
[ Sapphire HD4870X2 ][ X-fi Xtreme Gamer ][ WD Caviar AAKS 640 Gb ][ Corsair TX650 W ][ Samsung T200 ][Windows 7 Ultimate x64 RC]

Permalänk
Medlem

GX har integrerad grafik (mycket bra sådan) medan FX är "deluxe alá entusiast"

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
GX har integrerad grafik (mycket bra sådan) medan FX är "deluxe alá entusiast"

Så typ om du vet att du bara kommer köra 1 graffe så ska man ta GX då den sammarbeter med intigrerade i spel ect.
Men om du ska köra 2st så ska du ha FX. ^^

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk

Ok, tackar så mycket. Har inga planer på Crossfire så då är det väl GX som är intressant.

Visa signatur

[ Antec P182 ][ Asus M3A79-T Deluxe ][ AMD Phenom II 955 @ 3.2 Ghz ][ Zerotherm Nirvana 120 ][ Corsair Dominator PC8500 2x2 Gb @ 1066 Mhz 5-5-5-15-14 2T Unganged ]
[ Sapphire HD4870X2 ][ X-fi Xtreme Gamer ][ WD Caviar AAKS 640 Gb ][ Corsair TX650 W ][ Samsung T200 ][Windows 7 Ultimate x64 RC]

Permalänk
Medlem

Hoppas asus kort kommer snart. Ser mycket intressant ut och även riktigt snyggt (även om det inte spelar någon roll). Bra med kontakter där bak och 3 x PCIe x16 platser.

http://www.nordichardware.se/image3.php?id=5763

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Berra0603
Ok, tackar så mycket. Har inga planer på Crossfire så då är det väl GX som är intressant.

Kommer du behöva den nya sydbryggan sb750? Nyheterna med den är bland annat raid 5 och den nya tekniken som gör att man kan klocka phenoms högre. Men om du inte kommer behöva de teknikerna skulle du kunna köpa den billigare 780g istället. Den har ingen crossfire möjlighet alls men är också 500-700 spänn billigare...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plexorg
Så typ om du vet att du bara kommer köra 1 graffe så ska man ta GX då den sammarbetar med intigrerade i spel ect.
Men om du ska köra 2st så ska du ha FX. ^^

När jag först såg AMD´s presentation om 790GX så påstog dem att man skulle kunna köra crossireX tillsammans med alla radeonkort. Funktion att stänga av det diskreta kortet vid idle skulle också vara möjligt. Nu verkar det dock som dessa funktioner inte finns... Hybrid crossfire funkar bara med lowend modeller... Dock så kan man köra crossfire mellan två diskreta grafikkort på 790GX så den är fortfarande en "entusiastkrets". Jag har hört att funktionen att stänga av diskreta grafikkortet vid idle skulle komma men att senaste drivers osv inte funkade normalt. Man kan ju alltid hoppas.

Permalänk
Medlem

Får hoppas det kommer snart. Semestern börjar på fredag och skulle vara kul att få klar datorn innan semester är slut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmm,

http://www.techreport.com/articles.x/15256/8 och den påföljande sidan...

Vad har det för praktiska konsekvenser? SATA average write speed ser ju speciellt dyster ut...

Visa signatur

Har bytt dator, orkar inte skriva in allt här just nu.

Permalänk
Medlem

Asus M3A78-T kommer i september enligt Komplett. Vill nog helst ha ett MSI DKA790GX Platinum som ersättare till mitt M3A som av ASUS efter jag köpte mitt blev nerklassat till att inte stödja 125w CPU, vilket de förut angav att det gjorde. Är skäl nog att byta märke, anser jag.
editerat
Elitegroup har ett på gång också
http://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Products/ProductsDetail.aspx...
men sedan SHG.biz har packat ihop så blir det sannolikt inte tillgängligt på svensk marknad eftersom de var rätt ensamma att erbjuda ECS produkter.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

A790GXM-A såg ju nice ut. Dåligt dock att det inte har dvi-kontakt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ECS tycker nog att dvi-kontakt är ett passerat kopplingsdon när de har HDMI.
"REAR PANEL I/O
1 x PS/2 keyboard & PS/2 mouse connectors
6 x USB ports
2 x Gigabit Ethernet Port
1 x COM Port
1 x Audio port (1Line in, 4x Line out, 1 Optical SPDIF Out)
1 x VGA port
1 x HDMI Port"
citerat Elitegroup site.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guding
När jag först såg AMD´s presentation om 790GX så påstog dem att man skulle kunna köra crossireX tillsammans med alla radeonkort. Funktion att stänga av det diskreta kortet vid idle skulle också vara möjligt. Nu verkar det dock som dessa funktioner inte finns... Hybrid crossfire funkar bara med lowend modeller... Dock så kan man köra crossfire mellan två diskreta grafikkort på 790GX så den är fortfarande en "entusiastkrets". Jag har hört att funktionen att stänga av diskreta grafikkortet vid idle skulle komma men att senaste drivers osv inte funkade normalt. Man kan ju alltid hoppas.

De har spärrat crossfire med highend kort för att folk inte ska aktivera det och vara missnöjda utan att förstå vart felet ligger. Ett för långsamt grafikkort som det inbyggda cripplar bara highend kort så att prestandan blir lägre, därför har de spärrat det.

Permalänk
Medlem

MSI DKA790GX Platinum har lagts upp på prisjakt men ankomsttid saknas ännu så det dröjer nog några veckor till.
editerat 25 aug.
Har beställt ett MSI K9A2 Platinum V2 (790FX) istället.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarl
ECS tycker nog att dvi-kontakt är ett passerat kopplingsdon när de har HDMI.
"REAR PANEL I/O
1 x PS/2 keyboard & PS/2 mouse connectors
6 x USB ports
2 x Gigabit Ethernet Port
1 x COM Port
1 x Audio port (1Line in, 4x Line out, 1 Optical SPDIF Out)
1 x VGA port
1 x HDMI Port"
citerat Elitegroup site.

Tycker nog det borde finnas ändå då det inte är överdrivet många skärmar som har en hdmi-kontakt. Tycket dvi fortfarande borde vara standard. Är ju trots allt fortfarande en dator och alla kommer ju inte använda den som en htpc.

Enligt komplett ska kortet från Asus komma på lördag. Återstår att se hur bra det stämmer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jaha, då ska vi se om de inte börjar droppa in nästa vecka... Får hoppas det iaf.

Visa signatur

Har bytt dator, orkar inte skriva in allt här just nu.

Permalänk

Vart är alla m-atx korten? :S

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Avstängd

Fick hem ett MA790-DS4H idag. Har inte kunnat testa det än då jag fortfarande väntar på processorn från Datorbutiken.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=364825

Ser trevligt ut, även om clear CMOS sitter åt helvete och det bara finns 2 PCI-platser.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Själv beställde jag det sista MSI DKA790GX Platinum från komplett idag...ska bli spännande att testa nästa vecka. Tyvärr har jag ingen Phenom ännu utan komer att köra med en 5000+ Black Edition tills 45nm kommer i början av nästa år. Kommer köra med den integrerade grafikkretsen ett tag och testa lite vad den går för, sen blir det ett 4870!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=367244

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Medlem

Fesen att allt ska gå så sakta, behöver inget GX kort, klarar mig finfint med ett FX ;), dock vill jag ha SB750 då jag tänker handla mig en Phenom 9950BE. Om 2 veckor kommer killen som köpt min dator och hämtar den av mig så nu måste saker och ting lanseras och komma in i lager görsketafort ..

Hur lång tid brukar dom svenska butikerna ta på sig när t.ex AMD sänker sina priser? Eller säljer dom ut det som har i lager till det priset som gäller nu, och sen sänker dom priset på nästa pall med processorer?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aldric T
Fesen att allt ska gå så sakta, behöver inget GX kort, klarar mig finfint med ett FX ;), dock vill jag ha SB750 så jag tänker handla mig en Phenom 9950BE. Om 2 veckor kommer killen som köpt min dator och hämtar den av mig så nu måste saker och ting lanseras och komma in i lager görsketafort ..

Hur lång tid brukar dom svenska butikerna ta på sig när t.ex AMD sänker sina priser? Eller säljer dom ut det som har i lager till det priset som gäller nu, och sen sänker dom priset på nästa pall med processorer?

Jag tänkte tvärtom -Jag behöver inget FX jag klarar mig fint på ett GX.
(4 PCI-Express behöver jag aldrig, 2 räcker bra...orkar jag vänta på ett FX, nä...osv.)

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isengrim
Jag tänkte tvärtom -Jag behöver inget FX jag klarar mig fint på ett GX.
(4 PCI-Express behöver jag aldrig, 2 räcker bra...orkar jag vänta på ett FX, nä...osv.)

GX är visst lite långsammare (lite) än FX, samt att jag har lite tvångstankar ang att ha ett grafikkort i datorn jag aldrig kommer använda .. men du har ju definitivt en poäng där Isengrim. Lutar väl åt ett Gigabyte DS4H just nu då .. Om inget intressant händer med Kompletts lagerhyllor i början på nästa vecka :).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aldric T
GX är visst lite långsammare (lite) än FX, samt att jag har lite tvångstankar ang att ha ett grafikkort i datorn jag aldrig kommer använda .. men du har ju definitivt en poäng där Isengrim. Lutar väl åt ett Gigabyte DS4H just nu då .. Om inget intressant händer med Kompletts lagerhyllor i början på nästa vecka :).

Jag håller faktiskt med dig också till en viss del, har alltid varit skeptisk till att ha integrerat graffekort på moderkortet. Men så tänkte jag:
1. Man kan ju stänga av det om man vill (eller ska kunna iaf?)
2. Med nya drivrutiner kanske man kan få det att lira ihop med ett 4870 och få lite (om än bara lite) extra kräm i grafiken?
3. Gigabyte var jag sjukt sugen på (mer än MSI egentligen), men så såg jag... INGET eSATA??? HUR kan man släppa ett nytt moderkort utan eSATA, eller är det bara jag som tycker så?

ASUS går tyvärr bort eftersom mina erfarenheter av mitt M2N-e är långtifrån goda...

Komplett skulle inte få hem några förrän tidigast den 2:e Sept...men så plötsligt fanns det 2 på lager. Kanske har du samma tur med ditt *håller tummarna

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Medlem

Jag har ett DS4H på ingång, men än så länge ingen processor.. Ska beställa i början av nästa vecka, som jag förstod det så kommer det hända lite på Phenom-fronten på måndag..

Visa signatur

Har bytt dator, orkar inte skriva in allt här just nu.