Skapa repeterande bakgrunder för alla webbläsare?

Permalänk
Medlem

Skapa repeterande bakgrunder för alla webbläsare?

Hejsan!

Jao än en gång visar det sig att Safari lyckas rendera bilderna mest "naturtroget", detta skapar ett problem
för oss som vill ha repeterande bilder på webben.

Iaf, jag ville repetera en bild i Y-led, inga problem, men för att det inte skall bli vita kanter där
bakgrundsbilden slutar så tar man ju färgen från änden av den repeterande bilden och så sätter man
den som bakgrundsfärg också.

Inga problem, blir precis så man vill ha det, i Firefox och Opera åtminstonde, Safari lägger på en massa kontrast,
själva bildens färger ser nästan identiska ut med hur min design såg ut i Photoshop, men själva
gradienten på bakgrundsbilden flyter inte ut med bakgrundsfärgen, bakgrundsfärgen blir för ljus
av resultatet att Safari renderar bilderna med högre kontrast än dom andra webbläsarna.

Detta om man sparar som .png eller .jpg, använde man Photoshops "spara för webben" så fungerar det
dock i alla webbläsare men problemet är att det blir alldeles för tama färger i alla webbläsare.

Hur löser man detta?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag aldrig har stött på detta problem, men intressant om det nu existerar i en större skala än i din dator.

Men "spara för webben" fungerar inte även om du ökar kvaliteten? Det finns ju en hel del att konfa där.

Men i alla fall har Safari (iaf för windows) alltid renderat allt lika som IE, Fx och Opera på min dator... Jag har aldrig hört om det felet du pratar om.

Permalänk
Testpilot

IE klarar inte av att rendera PNG-bilder med rätt färger:
http://www.hanselman.com/blog/GammaCorrectionAndColorCorrecti...

Kolla exempelvis på den här sidan i IE: http://www.hanselman.com/blog/content/binary/pngcolors/badpng...
Inte ens i IE7 är det fixat.

Antar att det är nån likande "bug" med andra webläsare, frågan är vilken som visar rätt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Tror du råkat ut för ett Photoshop som är inställt på en färgprofil gjord för foton och inte för skärmgrafik. Detta gör att bilderna blir tamare när du exporterar dom för webb-bruk. Antingen leker du fram nån färgprofil (dunno vilken, är inte så bra på sånt) eller så har du det i bakhuvudet när du gör din grafik.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för svaren, har inte fått detta rätt än.

Slängde ihop en snabb hemsida för att testa olika lösningar men det går inte, såhär ser sidan ut nu:

Såhär ser gradientövergången ut i Safari:
http://farm3.static.flickr.com/2371/2935456248_d0ffc36e52_o_d...

Självklart vill jag att mina färdiga sidor ser ut som i Photoshop mockupen, alla PNG filer renderas likadant
i Photoshop som i Safari, på hemsidan jag gjort här så finns det 2 bilder, dels hela headern som har en gradient och outer glow och bakgrunden är en gradient uppifrån och ner.

Problemet är att färgerna i Opera och Firefox får rätt HEX värden när gradient fadar ut i bakgrunden, alltså man ser inte övergången mellan gradienten och bakgrunden.

Safari visar PNG filerna rätt, samma kontrast och färger, men eftersom HEX värdet på bakgrunden renderas tamare så syns övergången.

Självklart vill jag att mina hemsidor ser likadant ut i alla webbläsare och ser exakt likadant ut i PS som i alla webbläsare.

Ni måste ju ha stött på detta problemet någongång?

Visa signatur

Permalänk

Även jag har stött på problemet, men har tyvärr ingen lösning. Det jag gjorde istället var att lägga ner det sidoprojektet och fokusera på det riktiga projektet (skriva kod för programmet istället för att skapa en sida för programmet).

Bestäm dig för vilken/vilka webbläsare som gör fel och skicka in buggrapport(er).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som sagt, du har troligen fel färgprofilsinställningar i photoshop. Se till att det kör på sRGB så ska det nog inte vara några större problem.

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av sRGB, är det skillnad på sRGB och Working sRGB när man skapar ett dokument i PS?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Shift+Ctrl+K så får du fram färginställningarna, där har du en preview-knapp så du kan testa lite olika färgsättningar (skapa ett dokument och fyll med några av de där färgerna) och förhandsgranska hur det skulle bli om du bytte färgprofil för ex. RGB.