Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

Klart att beställa? 9K kr.

Hej alla kunniga, och alla andra som tittar på den här tråden efter råd.

Det ni ser på länken nedan är datorn som jag lyckats skrapa ihop.

http://i511.photobucket.com/albums/s358/Grouydtan/dato.jpg

Har jag gjort något misstag, eller finns det bättre alternativ? kablar och sånt ska jag ju lägga till.
(ser lite rörigt ut för den vänliga själen som kan tänka sig se över listan)

Alla tips eller kommentarer är varmt välkomna. (Datorn kommer att jobba i musikprogram och leda mig genom world of warcraft då och då.)

//Grouydtan

PS. Precis som alla andra har jag svårt att bestämma mig för E8500 eller Q6600.. DS.

Permalänk
Hedersmedlem

Spara en slant och ta E8400 istället för man märker ingen skillnad mellan de två och då kan du ta ett bättre moderkort.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=354387

Man skall ta 640GB diskar då dom har tätare lagring så dom presterar bättre.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=354903

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Tack för ditt svar!

Jag förstår poängen med hårddisken du länkade, men varför ett annat moderkort? Jag ska förresten inte överklocka.

Finns det hårddiskar som är lika snabba som 640gb i 200-250Gb klassen?
(gärna på inet.se)
MVH Grouydtan

Permalänk
Medlem

320gig spinpoint är lika snabba

Permalänk

Tack så mycket Då byter jag ut de jag valde mot 2 st 320Gb.

Någon annan som har någon tanke angående moderkortet?

Permalänk
Hedersmedlem

P45 chipet har den nya PCI-E 2.0 standarden som ger dubbla bandbredden och man får CrossFire stöd så du kan köpa till ett likadant grafikkort senare. Sedan har den lite mer av allt som FireWire och 2 x lan.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grouydtan
Tack så mycket Då byter jag ut de jag valde mot 2 st 320Gb.

Här får man vara lite försiktigt, för Samsung har gamla 320GB-diskar med två 160GB-plattor. De är inte alls lika snabba som de nya diskarna med 320GB-plattor, och det är tyvärr sådana som Inet har. De Hitachi-diskar du först valde hade 250GB-plattor, och är förmodligen snabbare än de nya diskarna du valde. Samsungs nya 320GB-disk har beteckningen HD322HJ, och är inte helt enkel att få tag på än. Även WD har en ny 320GB-disk, men den lider istället av dålig accesstid.

Hårddisken som MaLo länkade till är nog den i dagsläget mest prisvärda hårddisken, och som han säger så är det 640GB-diskar man ska satsa på i dagsläget om man är ute efter det bästa förhållandet mellan pris och prestanda.

Permalänk
Medlem

Men du får väll med alla sladdar du kommer behöva?

Visa signatur

E7200 @ 3.16Ghz | Antec Three Hundred | Fractal Design Newton 500W | Samsung Spinpoint 320GB | Leadtek GTX 260 896MB | 2x2GB (Tot. 4GB) A-Data DDR2 800Mhz | Gigabyte GA-EP35-DS3 | Windows Vista Ultimate 64-bit |

Permalänk
Hedersmedlem

Tillverkarana säger att man ställer ner söktiden på sina mindre diskar för att få ner ljudet men det är bara strunt för dom vill helt enkelt ha en prestandaskillnad.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk

Jag uppskattar att ni tagit er tid att se över det här. Tack!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av b^eF
Men du får väll med alla sladdar du kommer behöva?

Jag vet inte hur det brukar vara.. Kommer sladdarna tillsammans med moderkortet i så fall? eller med de enskilda komponenterna?

Men okej.. Spinpoint HDarna på inet är inte snabbare än de jag först valde, så jag är lite kluven nu. Ska jag beställa HD från ett annat ställe eller bara köpa de jag först valde.. (Jag är lite insnöad på att ha en OS-disk och en lagringsdisk, är det fortfarande bra att göra så?)

Tack igen alla!

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag vet inte hur det brukar vara.. Kommer sladdarna tillsammans med moderkortet i så fall? eller med de enskilda komponenterna?

Jo, kablar till hårddiskar och sånt brukar följa med moderkortet. 2 SATA-kablar brukar väl vara det normala. Om du kollar på komplett istället så skriver de vilka kablar som följer med just ditt moderkort (under Diverse nästan längst ner).

Citat:

Jag är lite insnöad på att ha en OS-disk och en lagringsdisk, är det fortfarande bra att göra så?

Det beror ju lite på vad du kommer att använda hårddiskarna till. Om du med lagringsdisk menar att ha spel, filmer och liknande på så går det nog lika bra med en stor hårddisk som du partitionerar med en liten OS-partition i början av disken och sen resten till lagring. I så fall rekommenderar jag WD 6400AAKS om du ska handla från Inet.

Om du däremot förväntar dig att lagringsdisken kommer att få jobba mycket hela tiden så kan det nog istället vara smart att ha två diskar. Men jag tror ärligt talat inte att du kommer märka någon större skillnad mellan en eller två diskar.

Permalänk

Vad sägs om det här? Jag har ändrat om för att använda mig av era råd.

Tack för alla svar! Ni har varit till väldigt stor hjälp

Permalänk
Medlem

Jodå, nu börjar det likna nåt Men tänk på att du inte kommer att kunna utnyttja 4 GB RAM fullt ut med ett 32-bitars operativsystem. Och sen behöver du egentligen inte kylpastan, eftersom kylaren har kylpasta förapplicerad. Det ska enligt de recensioner jag läst vara Arctic Cooling MX-1 som är applicerad på den där kylaren, och jag tvivlar på att byta till MX-2 gör någon större skillnad.

Permalänk
Hedersmedlem

Så DX10 är inte högt på listan?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem

Ser att du köper från Inet.se

Du sparar en hundring om du tar Powercolor istället!

http://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/powercolor-ati...

Riktigt bra pris för att vara Inet, kostade över 1500 för bara en vecka sen.

Visa signatur

E7200 @ 3.16Ghz | Antec Three Hundred | Fractal Design Newton 500W | Samsung Spinpoint 320GB | Leadtek GTX 260 896MB | 2x2GB (Tot. 4GB) A-Data DDR2 800Mhz | Gigabyte GA-EP35-DS3 | Windows Vista Ultimate 64-bit |

Permalänk

Jag är inte säker på att jag hänger med.. DX10?
Påverkas det av operativsystemet, eller vad tänkte du? ^^

"Ser att du köper från Inet.se

Du sparar en hundring om du tar Powercolor istället!"

Nu är ju ett ypperligt tillfälle att kalla mig löjlig, men det finns bara 1 kvar, och jag är rädd för förseningar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Directx10, är senaste version som ger bättre grafik, men kommer endast bli tillgängligt om du köper Vista.

Kan varmt rekomendera

http://www.inet.se/programvara/windows/windows-vista-home-pre...

För om du gör som jag skrev över och tar Powercolor så sparar du en hundring, sen lägger du bara till 200kr

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ta minst Vista 32 så får du DX10 som allt fler spel stödjer.

Visa signatur

Rocking hard !!!