koppla ljud mellan dator och TV...

Permalänk
Medlem

koppla ljud mellan dator och TV...

osäker på om det är i rätt forum, men hoppas det.

Har lite funderingar kring PC till TV nämligen. tänkte köpa en ny plasma som jag vill koppla in till datorn. Till detta tänkte jag använda mig av HDMI-DVI sladd. Nu kommer vi till problematiken.

Ljudet.. hur ska jag koppla ljudet? Hade nämligen tänkt ansluta ett hemmabiosystem till den nya plasman också. Ska jag koppla ljudet med en 3,5mm stereoplugg från mitt S/PDIF utgång på datorn till hemmabion? (antagligen 2st RCA kontakter). Eller är det någon annan specialsladd man använder för att koppla från S/PDIF?? länk?

Har läst någon annanstans att det inte går att få hemmabion till att spela upp flerkanaligt ljud (5.1), om man kör från annan källa (datorn i detta fall). Sant eller falskt?

Uppskattar all hjälp! Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Kör du digitalbox? Jag kan inget om boxar eller dylikt men jag känner inte till nån TV som har SPDIF som ska ge 5.1 ljud. Men jag skulle tippa på att digitalboxen har utgång för SPDIF. Eller kör du en fuling och splittar L/R kanalerna till 3 st 3.5mm kontakter.

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit

Permalänk

Har du spdif på förstärkaren är det bara till att koppla direkt dig, via optiskt eller koaxial. Då får du 5.1-ljud i filmer och liknande som är i det ljudformatet, det enda som du behöver ställa in är att datorn ska skicka ut ljudet obehandlat. DVs att bitstreamen går ut och att det inte blir kodat av ljudkortet.

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk
Medlem

verkar kunna ansluta en toslink kabel mellan dator och förstärkare/dvd.. är det alltså en sådan här jag ska använda: http://www.webhallen.com/prod.php?id=75641 ?

Kan du förklara hur man ställer in så att datorn skickar ljudet obehandlat? Skulle vara väldigt uppskattat! Tack igen!