Muskampen 2025: Segraren korad!

X-Fi Xtreme Music verkar ha gett upp

Permalänk
Medlem

X-Fi Xtreme Music verkar ha gett upp

Hej SweC!

Problemet är följande:
Oavsett vad som spelas upp så får jag inget ljud. Vid uppstart av OS hörs konstiga knäppljud i högtalarna, det samma sker om jag switchar mellan exempelvis game och entertainment mode. Förutom dessa små knäppljud vägrar kortet ge någon signal över huvud taget. Har testat att reseta inställningarna till drivrutinerna samt installera om dem. Allt har fungerat ypperligt tills för ett par timmar sedan.

Värt att tillägga att jag fick en blåskärm efter omstart av datorn när jag märkte att ljudet inte fungerade, hann dock inte läsa vad som stod innan datorn startades om, kan "tyvärr" inte få blåskärmen igen. Därefter bestämde sig Vista för att jag utfört en förbjuden åtgärd och avaktiverade min installation och påstod att den var piratkopierad och vägrade låta mig logga in samtidigt som den tyckte att jag skulle avinstallera alla inkompatibla program (WTF?). efter omstart återigen lyckades jag dock logga in och nu verkar allt fungera förutom just ljudet då.

Jag använder Vista x64 med Daniel Ks drivrutiner.

Kan det vara så att kortet har gett upp eller finns det mer som jag kan prova innan jag går bärsärk över Creatives produkter ännu en gång?

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Testa de nya drivarna till kortet.
Passa även på att dra ut music kortet och och aktivera det inbygga kortet för att se vad som händer. Swappa till en annan PCIport och installera med de nya drivarna.
Funkar det då så kan du använda setup.exe filen i audio\drivers på din X-Fi-skiva och avinstallera drivarna för att sedan använda Daniel Ks drivare igen.

Permalänk
Medlem

De nya drivarna gav blåskärm direkt. Installerade då Daniel Ks drivare igen och det tyckte lösa problemet. Måste ha varit något program som rotat i drivrutinerna. Skumt.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.